Usher - Looking 4 Myself (2012)

R&B
Label: RCA

1. Can't Stop Won't Stop (3:51)
  2. Scream (3:55)

met Rick Ross

7. Twisted (3:43)

met Pharrell

8. Dive (3:47)
  9. What Happened to U (4:22)
  10. Looking 4 Myself (4:12)

met Luke Steele

11. Numb (3:46)
  12. Lessons for the Lover (5:07)
  13. Sins of My Father (3:56)
  14. Euphoria (4:20)
  15. I.F.U. * (4:02)
  16. Say the Words * (4:01)
  17. 2nd Round * (3:22)
  18. Hot Thing * (3:27)

met A$AP Rocky

avatar van Angelo
Het zou me niet verbazen als dit één van de beste albums van het jaar wordt! Met het fantastische en bovenal sensuele Climax, een Diplo-productie, werd al gelijk duidelijk dat Usher een nieuwe sound omarmd, die mij ontzettend goed bevalt. Nu is onlangs ook de tweede single al in première gegaan: Scream , een Max Martin-productie (bekend van Britney Spears’ grootste hits) en dat blijkt dus gewoon 'n hele vette clubbanger te zijn! Het titelnummer dat inmiddels ook op YouTube te vinden is, een Empire of the Sun-productie met een mooie gastbijdrage van de zanger van die formatie (Luke Steele), laat eveneens een verfrissende sound te horen. Daarnaast zijn er naar verluidt op dit album ook producties te vinden van The Neptunes, Swedish House Mafia en Salaam Remi. Dat kan niet misgaan, zou je haast zeggen. Ik ben in ieder geval benieuwd! Misschien wordt dit Usher's beste!?

avatar van pureshores
Looking 4 myself klinkt niet EOTS achtig-had even geluisterd.
Lijkt er wel op dat Usher aan een mega 2e leven is begonnen en domineert in male pop.
Climax is een frisse single. Alleen Swedish House Mafia en the Neptunes zijn geen namen waar ik enthousiast van wordt

Snippets zijn te beluisteren. Can't stop won't stop, scream, climax en euphoria klinken wel leuk. Toch vind ik dit veel van hetzelfde dus ga hem nog niet kopen. Eerst een luisterbeurt geven en daarna zien we wel

avatar van joyce19791
Deze is gelekt by the way, voor wie dit nog niet in de gaten had. Ben nu even aan het luisteren. Wordt wel legaal aangeschaft als hij mij bevalt natuurlijk
Ik heb nog steeds een beetje een zwak voor Usher. Ik heb een hele tijd veel naar Usher geluisterd, toen ik nog niet echt op een muziekale zoektocht was en niet echt beter wist .
En nu ik aan het luisteren ben kan ik ook wel een beetje merken dat ik Usher inmiddels wel ontgroeid ben. Toch blijft dit wel vermakelijk, als was het maar door het "jeugd-sentiment".

avatar van yassinova
hij staat nu op de achtergrond... ben onderhand bij #4 en het zijn toch wel vermakelijke nummers

ik wacht tot 7 juni, wanneer mensen uit andere landen hun gekochte itunes versie online hebben gezet

avatar van Jordyp
Als je even goed zoekt, is dit al niet meer nodig

De eerste nummers klinken heel behoorlijk, benieuwd naar de rest

avatar van yassinova
al met al is het een prima album van Usher... leuke nr's

avatar van joyce19791
Naar een paar luisterbeurten blijkt het toch wel een erg leuk album van Usher. 1 van zijn beste albums durf ik toch zelfs wel te zeggen en misschien blijkt met de tijd wel dat dit gewoon het beste album is.
Toen ik de titeltrack voor het eerst hoorde, dacht ik "dit komt me bekend voor, maar waarvan?".
Na een poos nadenken kon ik er eindelijk op komen: Empire of the Sun. Vervolgens ga ik googlen op "Luke Steele", die een featuring heeft op dat nummer: blijkt dat een bandlid van Empire of the Sun te zijn

avatar van Rhythm & Poetry
Als dit album een songfestival was waar alleen Usher aan deel zou nemen, dan zou Usher winnen. Zelf vind ik het een wisselvallige plaat. Beats zijn soms wel erg weinig subtiel en de trance-invloeden vaak net wat te gemakkelijk. Gelukkig staat er ook genoeg fraais op, als de beat iets ingetogener is (en ook spannender) dan is het direct genieten - neem Climax bijvoorbeeld.

vind dit wel een leuk album, al ga ik het waarschijnlijk binnen een maand wel weer vergeten zijn, iets te poppy voor mij

avatar van Ralph.
Is dit niet de omgekeerde wereld? Usher is 18 en maakt serieuze echte R&B. Usher is 35 en maakt kinderachtige dance muziek? Ik vind sommige nummers ook wel erg leuk hoor; maar dit is natuurlijk artistiek gezien niet echt serieus te nemen.

dive vind ik erg mooi en euphoria heeft iets bijzonders (al is euphoria niet de usher die we kennen)

avatar van Angelo
Op een aantal buitenlandse fora lopen de meningen over dit album nogal uiteen. Begrijpelijk, want Usher distantieert zich met Looking 4 Myself nog meer van de gebruikelijke r&b-muziek dat we van hem gewend waren (eigenlijk voerde User die wijziging van genres al door vanaf "Yeah" uit 2004, al had die nog enigszins een r&b/hiphop-feel dankzij Ludacris en Lil’ Jon). Afijn, veel tracks hier kunnen het erg goed gaan doen in clubs. Met wat promotie zal dat ook vast gebeuren. De troef hebben ze al verspeelt met het sensuele Climax, uiteindelijk de sterkste productie die hier te vinden is. Enkel het dromerige karakter van Dive (en wellicht 't soortgelijke Lessons For the Lovers) mogen zich enigszins meten met Climax. Scream en Euphoria vallen op en zijn verreweg het meest catchy en commercieel gericht, maar ook de kale ietwat alternatieve (elektronische) productie van I Care For U is er één om niet over het hoofd te zien. Twee andere producties vallen buiten het gros. Die zijn naast Climax ook het beste. De fantastische rauwe klanken van Sins of My Father, geproduceerd door (hoe kan het ook anders?) Salaam Remi, is er één van en tot slot biedt ook Pharrel Williams met zijn productie Twisted een memorabel moment. Een meer r&b-gericht nummer dan dit zul je hier niet vinden. Of dit het beste album van Usher sinds tijden is, durf ik niet te zeggen. Dat zal voor iedereen verschillen. Ik durf echter wel te beweren dat dit Usher's interessantste release is sinds 8701 (dat alweer bijna elf jaar oud is).

avatar van Delars
Climax is dope.

Wat een tegenvaller is dit zeg. Usher is een geweldige artiest, maar dit nieuwe album is toch echt bagger. Gemakzuchtige dance tracks en overgeproduceerde R&B tracks. Alles is net niet...er staan geen memorabele nummers op zoals op Confessions of Here I Stand en in mindere mate Raymond vs Raymond of zelfs de EP Versus.

Waar is de begeleiding van L.A. Reid en de producties van Jermanine Dupri?

Ik ga maar gauw weer naar Burn, What's a Man to Do, Foolin' Around en Stranger luisteren.

avatar van kemm
Usher is de weg kwijt. En misschien moeten we daar wel blij om zijn. Want z’n zoektocht naar zijn “nieuwe ik” brengt enkele interessante muzikale wendingen teweeg. Hij heeft zich altijd wel laten onderdompelen in de hedendaagse tendenzen van de r&b, maar dit keer zou hij dieper gaan, zei de eerste single. Climax laat een Usher horen die we niet meer dachten te zullen horen. Sensueel en soulvol in de vocals, scherp en subtiel in de productie.

Jammer dat hij zijn heil nog net iets te vaak in de club gaat zoeken, niet de ideale plaats om je identiteitscrisis te verdrinken. Vooral omdat ze daar het soort hitparadedance draaien dat zo populair was in het Europa van 10 jaar geleden, en dat heden ten dage te pas en onpas z’n intrede maakt in menig r&b-schijf. Usher voorziet er zo ook een handvol. Vaak niet eens onaardig, maar ze houden de vaart er te erg in, nu hij eindelijk wat tegendraads durft terug te spartelen. Alsof hij zichzelf niet helemaal wil vinden. Of er valt verder niets te vinden en zijn dit soort dancetracks z’n ware kleuren als artiest...

Een aantal nummers beweren toch anders. Ze vertonen eenzelfde soort wakkere electronica als de leadsingle, met veel punch, normaal ver verwijderd van hitparades, en waarom Scream de tweede single werd. De Usher die z’n nek uitsteekt, hoog, laag, halfrappend of zeer traag, zoekend naar een nieuwe stem, zal niet zo snel nog een single krijgen, maar is wel degelijk te vinden op dit album, tussen de Screams door. I Care 4 U schuurt tegen zijn eigen haren in en laat flarden zien van een groot artiest die niet voor de hand liggende keuzes durft maken. Zijn r&b is heel heden, zowel de haast volledig elektronische kant als Frank Ocean-achtige dingen (What Happened to U), maar ergens met die waaier aan varianten krijgt zijn r&b ook iets eigen. Soms schuift het ferm uit, maar dan zit het weer zo secuur goed dat je vol ongeloof vaststelt dat er toch ‘Usher’ staat te lezen.

Wel zeer duidelijk te herkennen zijn producersnamen als Neptunes (Pharrell) en Salaam Remi. Met zulk een drumbeat als in Twisted zijn Pharrell en de zijnen jarenlang kwistig omgesprongen en die stempel lijkt nu nog steeds niet vervaagt, er is hoogstend een nieuwe inktkussentje voorzien. Ook het strak gespeelde Sins of My Father kenmerkt een stijl van een man die er zijn strepen al mee wist te verdienen en die ook Usher verrassend goed af gaat. Beide tracks zorgen wel voor hoogtepunten, maar zijn zeker niet de toppunten van ’s mans nieuwe identiteit heden ten dage. Maar slim om hier toch even te komen zoeken!

Of Usher zichzelf nu volledig gevonden heeft is niet helemaal terug te vinden op Looking 4 Myself. Hij heeft duidelijk gezocht, wat enkele geniale vondsten heeft opgeleverd, maar misschien niet lang of diep genoeg om het volledige goud op te graven. Je hoeft alleszins niet ver te kijken om enkele pareltjes in het zand te zien blinken!

avatar van pureshores
het nummer met Empire of the Sun's Luke Steele is toch gegroeid tot een grote favoriet-mede door het hoge Walking on a Dream gehalte
Van de singles is alleen Climax blijven hangen

avatar van pureshores
vandaag weer eens geluisterd en nu is Twisted toch ook wel gegroeid, klinkt niet als de huidige Pharrell produkties

avatar van Bacon
Scream vind ik geweldig, Numb is aardig, maar de rest boeit me totaal niet.