The Flower Kings - Banks of Eden (2012)

Zweden
Label: Inside Out

1. Numbers (25:20)
  2. For the Love of Gold (7:30)
  3. Pandemonium (6:05)
  4. For Those About to Drown (6:50)
  5. Rising the Imperial (7:40)
  6. Illuminati * (6:20)
  7. Fireghosts * (5:50)
  8. Going Up * (5:10)
  9. LoLines * (4:40)
Na 5 jaar wachten is de nieuwe Flower Kings dan eindelijk uit. Ik had al maanden uitgekeken naar dit moment en kon, eenmaal in het bezit van Banks of Eden, niet wachten met het opzetten van dit album.
De Flower Kings beginnen het album op de meest voor hen kenmerkende wijze, nl. met een echte FK-epic, eentje die herinneringen oproept aan vervlogen tijden. "Numbers" klokt meteen al 25 minuten en biedt eigenlijk alles wat je van de Flower Kings mag verwachten. Een ijzersterk nummer met mooie solo's, overgangen, bombastisch en complex. Dit verdient wel een luisterbeurtje of 3 om het nummer helemaal tot je door te laten dringen, maar dan heb je ook wat. Dat schept uiteraard verwachtingen voor de rest van het album.
Het vervolg is wisselend, ik krijg nog geen koude rillingen van de andere nummers, maar misschien moet ik het tijd geven. Numbers maakt veel goed en is beslist al de moeite van de aanschaf waard. Wordt vervolgd....

avatar van BoyOnHeavenHill
And now she's gone, so bring the darkness down... Moeilijk om iets te zeggen over "het" nummer: ik heb het nu vijf maal beluisterd (waarvan de laatste keer geconcentreerd en met het tekstboekje in de hand), en de individuele passages zijn sterk, maar ik mis een beetje de greep op het geheel, een inzicht waarom al deze stukken samen één geheel zouden moeten vormen, een soort overstijgende impact. Daar staat tegenover dat ik de vier korte (of liever gezegd korteRE) nummers stuk voor stuk prachtig vind, met als brok-in-de-keel-momenten die gemene solo op Pandemonium, die hemelse riff op For those about to drown en die fantastische afsluiter die me haast doet wensen dat ik kon geloven. De plaat klinkt weer geweldig (met name het ruimtelijke geluid rondom de ritmesectie), de teksten zijn donkerder maar gelukkig nog steeds met Stolts positieve insteek, de afwisseling van zangstemmen is zeer effectief (vooral op de laatste twee nummers), en voor Stolts fabuleuze gitaarwerk ga ik verder geen superlatieven meer uitdelen. Dus op minder dan 4* inzetten kan ik sowieso niet, en op Numbers gaat nog wat gestudeerd worden.