David Gray - A New Day at Midnight (2002)

Label: RCA

1. Dead in the Water (3:07)
  2. Caroline (3:39)
  3. Long Distance Call (3:41)
  4. Freedom (6:48)
  5. Kangaroo (3:31)
  6. Last Boat to America (4:50)
  7. Real Love (4:40)
  8. Knowhere (3:54)
  9. December (3:34)
  10. Be Mine (4:23)
  11. Easy Way to Cry (3:53)
  12. The Other Side (4:31)
In 013 was Gray en band ook ontzettend goed! Een stem om bij weg te dromen.

avatar van fish
Precies de goede opvolger van een geweldig commercieel succes. Ingetogen, modern en bovenal eerlijk. Zijn eerder albums zijn ook goed, maar hier vallen bijna alle stukjes op de juiste plek.

avatar van NERD

Moet dit album maar snel eens helemaal luisteren.

avatar van otherfool
Voor mij toch wel een fikse teleurstelling na het bijkans perfecte White Ladder. Op de een of andere manier doen de songs me een stuk minder, het geheel klinkt wat saaier en minder intens... moeilijk uit te leggen.

Gelukkig staan er op het eind nog 2 prachtige nummers (Be Mine en The Other Side), maar meer dan 2,5* zit er voorlopig van mijn kant niet in.

avatar van sherpa
Prima materiaal, maar een andere zanger zou wonderen doen.

NERD schreef:
Zoals bijvoorbeeld een nummer als "Caroline" begint met een puur electronisch nummer en dan David Gray's Bob Dylan achtige stem....puur genieten..

Ik weet niet welke Dylan je hierbij in gedachten hebt?

avatar van Paalhaas
sherpa schreef:
Ik weet niet welke Dylan je hierbij in gedachten hebt?

Dat zegt-ie al: BOB Dylan

avatar van Flipper
otherfool schreef:

100% mee eens, dus niets toe te voegen.

The Light
Dit was bij mij een album dat tijd nodig had. Naarmate ik hem vaker luisterde ging ik hem meer waarderen. Naast de door anderen eerder genoemde Be Mine en The Other Side, vind ik ook Dead in the Water, Freedom, Last Boat to America en Easy Way to Cry erg sterke nummers.

avatar van sherpa
Inderdaad sterke nummers, maar met name de stem en het gezeur van David Gray gaan mij na een paar luisteren op de zenuwen werken en ik word er chagrijnig van.
Bob Dylan heeft die vergelijking niet verdiend

The Light
Misschien komt dat omdat zijn teksten nogal depressief zijn. Ik vind juist dat David Gray een prachtige, ruige stem heeft. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ondanks dat ik Bob een betere singer/songwriter vind, is zijn stem toch minder 'toegankelijk' dan die van David.

The Light schreef:

Zoals gezegd vind ik het materiaal van David Gray prima. Goede composities en prima teksten.
Ik kan alleen slecht tegen zijn stem. Maar dat ligt alleen aan mij.

avatar van Mar-got
dead in the water, be mine en easy way to cry zijn zeker de beste nummers. Deze plaat is mijn favoriete plaat allertijden en de sfere die over de hele plaat hangt. Wauw. Probere dat maar is na te doen!

avatar van Gladius
inderdaad akkoord met The Light; in tegenstelling tot White Ladder & Life In Slow Motion is dit een groeier. Het is nu pas bij mijn 3de of 4de luisterbeurt dat ik enkele mooie nummers begin te ontdekken. Voorlopig geef ik hem 4,0*

avatar van CTK
CTK
Zeer mooi album, dat het uiteraard niet kan halen bij zijn voorganger White Ladder. Toch is dit een geweldig album. The Other Side is hiervan mijn favo.
Wat een stem heeft hij toch

Paalhaas schreef:

Dat zegt-ie al: BOB Dylan

Duh... die van "The freewheeking Bob Dylan", die van "Blonde on Blonde", die van "Blood on the Tracks", die van "Street Legal", die van "Time out of Mind"?
Klinken allemaal anders, in een periode van > 40 jaar

avatar van Papartis
Luister ook eens naar zijn accoustische live album
A Thousand Miles Behind (2007).

avatar van Shelter
other side is zo'n geweldig nummer he, ik vind zijn stem er vooral erg lekker in passen. En dan het piano spel...jep dat nummer doet het echt voor mij. Rest nog ff wat vaker luisteren, ik skip vaak naar het laatste nummer

avatar van LeRoi
Niet van het niveau 'White Ladder', maar dat is ook bijna een onmogelijke opgave, toch een prettig in het gehoor liggende plaat dit. Ga 'm eens wat vaker draaien en kijken 'hoe die stand houd'...