Nelly Furtado - The Spirit Indestructible (2012)

Canada
Pop / R&B
Label: Polydor

1. Spirit Indestructible (4:02)
  2. Big Hoops (Bigger the Better) (3:52)
  3. High Life (4:19)

met Ace Primo

4. Parking Lot (5:25)
  5. Something (3:35)

met Nas

6. Bucket List (4:22)
  7. The Most Beautiful Thing (3:59)

met Sara Tavares

8. Waiting for the Night (4:29)
  9. Miracles (3:27)
  10. Circles (3:52)
  11. Enemy (4:18)
  12. Believers (4:08)
  13. Hold Up * (4:14)
  14. End of the World * (3:46)
  15. Don’t Leave Me * (3:39)
  16. Be OK * (3:28)

met Dylan Murray

17. Thoughts * (2:43)

met The Kenyan Boys Choir

18. Thoughts [Tiësto Remix] * (2:37)
  19. End Game * (4:32)
  20. Big Hoops [Bigger the Better] Dancehall Remix * (3:15)
avatar van Angelo
Van 'n meisje die als een frisse wind in de popwereld beschouwd kon worden, naar een jongedame die (invloeden van) traditionele muziek naar een groot publiek wist te brengen. En van een artiest die van alle zangeressen het best verkochte album van 2006 uitbracht, naar een geslaagd uitstapje in 2009 waarmee ze bewees ook een heel album in een niet-Engelse taal te kunnen boeien. Het moge duidelijk zijn: in de meer dan tien jaar dat ze nu actief is, heeft Furtado veel bereikt in haar carrière. Dat er ooit een minder album zou volgen, leek 'n kwestie van tijd te zijn. Helaas is die tijd nu aangebroken.

Het album gaat vrijwel meteen van start met de hoogtepunten. Het titelnummer is, hoewel hij net als alle andere nummers vrij glad en overgeproduceerd klinkt, meteen het meest origineel. Niet alleen de anthemachtige tekst, maar eveneens de structuur is vrij apart (vooral in vergelijking met de rest). Twee toegankelijke nummers volgen nog met Big Hoops en High Life, waarna het album vervolgens vervalt in saaiheid. Een kleine opleving komt nog met 't zomerse Waiting for the Night en eventueel nog met de ballad Miracles, maar de overige liedjes vertonen bijzonder weinig karakter, ze zijn eerder kleurloos.

Nelly Furtado die samenwerkt met Salaam Remi en Rodney “Darkchild” Jerkins; vooraf leek het niet ondenkbaar dat dit het beste album van Furtado had kunnen worden. 't Tegendeel is bewezen: het is veruit de minste van haar vijf albums. Overigens denk ik ook niet echt dat deze nummers een lange houdbaarheidsdatum hebben. Daarmee zijn ze meer destructible dan dat de titel wellicht impliceert.

avatar van Rich_B
Persoonlijk vind ik dit zelf wel een van haar beste albums tot nu toe! Misschien is het omdat de teksten me aanstaan, en de teksten boeien me. Door middel van een niet fijne periode, hebben deze nummers, stuk voor stuk me kunnen helpen. Daarom was en ben ik nog oprecht blij met dit album! Met toch als uitschieters voor mij: Bucket list, Waiting for the night, Spirit Indestructible, Thoughts en End of the world! Zal vaak goed terugdenken aan dit album, en dus ook nog regelmatig in de speler doen!