Megadeth - Rust in Peace (1990)

Label: Capitol

1. Holy Wars...The Punishment Due (6:36)
  2. Hangar 18 (5:14)
  3. Take No Prisoners (3:28)
  4. Five Magics (5:42)
  5. Poison Was the Cure (2:58)
  6. Lucretia (3:58)
  7. Tornado of Souls (5:22)
  8. Dawn Patrol (1:50)
  9. Rust in Peace...Polaris (5:36)
  10. My Creation * (1:36)
  11. Rust in Peace...Polaris [Demo] * (5:25)
  12. Holy Wars...The Punishment Due [Demo] * (6:16)
  13. Take No Prisoners [Demo] * (3:23)
avatar van Tony
Trash, als in Super Trash, dat zijn handtassen en andere meidenspulletjes inderdaad, terechte correctie dus Zagato.

avatar van pos
pos
Tijdloze klassieker die na bijna 30 jaar nog steeds klinkt als een klok.
Zo zijn er nog wel een paar te vinden waar ik nog steeds op moet stemmen.

avatar van Eddie
Kronos schreef:

Het maakt zoveel uit dat als je het origineel gewend bent, de remix niet om aan te horen is.

Als je niet beter zal dat wel meevallen, maar toch....

Dat verklaart het. Ik heb deze op lp en op cd. De cd uit 2004 (ooit voor in de auto gekocht toen ik geen cassette dek meer in de auto had) en de lp in originele versie uit 1990. Nu snap ik waarom ik altijd liever de lp draai dan de cd. De lp klinkt lekkerder, wat venijniger, wat minder glad. Ik dacht altijd dat dat puur kwam doordat het vinyl was. Nooit geweten dat de temaster zo anders is. Nu ik dit lees en ze beide om en om luister snap ik het verschil.

avatar van Kronos
Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit met de nieuwere uitgave van 2011. Aangezien er dezelfde bonusnummers op staan denk ik dat het ook de remix is. De heruitgave van 2008 op lp is wel de originele mix. Maar voor de cd moet je op zoek naar een tweedehands denk ik. Is wel te vinden voor een redelijke prijs op Discogs.

avatar van vielip
Klopt inderdaad. Die remasters uit 2004 zijn echt minder. In alle opzichten. Dave meende hele stukken opnieuw in te moeten spelen omdat dat het resultaat (met name de drums vond hij) ten goede zou komen. Ammehoela!! Ik heb ooit zelf de verleiding niet kunnen weerstaan om So far, so good...so what!? uit die serie te kopen. Wat een ellende!

avatar van gigage
Op Spotify staan ze tegenwoordig allebei van Rust in Peace (en ook de originele mix van Peace Sells , de 25th anniversary, uit 2011)

avatar van vielip
Oké goed om te weten want ik ergerde me tot nu toe altijd aan de (2004) versies die op Spotify waren te vinden.

avatar van philtuper
lelijkebenders schreef:
Wat mij betreft mag Megadeth de veters van Metallica niet eens strikken. De eerste 5 albums van Metallica zijn geniaal. Megadeth heeft nog nooit een fatsoenlijke plaat afgeleverd. Dit is volgens velen de beste megadeth plaat. En dat terwijl er in mijn optiek 3 goede nummers opstaan(de eerste 2 en tornado of souls). De rest is gewoon irritant en de zang van Mustaine is vreselijk slecht. Lang leve Metallica(tot 1992 want nu is het bagger natuurlijk).

Hahahahahahaha! 12 naar dato en ik moet nog steeds lachen om dit bericht. Natuurlijk zijn de eerste 5 albums van Metallica goed tot zeer goed, maar om nou te zeggen dat er maar 3 goede nummers staan op Rust in Peace gaat een brug of zes te ver. Dit is een klassieker die zich kan meten met Metallica's beste platen (de eerste 3 albums imo). Mustaine en co zijn hier op zijn best en wat mij betreft is dit album niet stuk te krijgen, van het geweldige begin tot het epische eind. Het lijkt er vooral opp dat jij een persoonlijke vete lijkt te hebben met Mustaine (althans 12 geleden iig wel). Hoop dat je daar inmiddels al een beetje vanaf bent.

avatar van gigage
Het enige leuke aan de remaster/mix uit 04 is dat op de drie toegevoegde demo songs Chris Poland is te horen als gitarist. Maar een definitieve terugkeer zag de "Peace Sells" gitarist toen alsnog niet zitten (het was al rond, juridisch) en zodoende kwam Friedman in beeld.
In de tijd van de re release (2004) zat Poland als sessie muzikant in de studio met Mustaine voor het The System has failed album maar hij wist niet dat de demo songs op RIP hem geen stuiver zouden opleveren. Hij heeft daarna Mustaine nog voor de rechter gesleept omdat hij er niet voor betaald had gekregen ($9500).

philtuper schreef:

Muzikaal technisch zou ik zelfs zeggen dat Megadeth met dit album Metallica ver achterlaat. Gelukkig hoef je als luisteraar niet te kiezen. Beide bands hebben mooie klassiekers gemaakt.

avatar van philtuper
Kronos schreef:

avatar van Eddie
gigage schreef:

Klopt, op die manier hoorde ik ook pas hoe groot het verschil echt was. Mooie manier om beide mixen naast elkaar te beoordelen.

avatar van Kronos
Maar toch straf dat je het blijkbaar nooit was opgevallen dat sommige stukken gewoon opnieuw zijn ingezongen.

Ik ben erg blij met mijn cd-versie uit 1990...

Ik heb alle mededingers uit die tijd er nog eens bijgehaald, maar dit vind ik nog steeds veruit de beste thrash-plaat van zowel de jaren '80 als de jaren '90.

Ok, 'Dawn Patrol' zorgt ervoor dat ik geen 5 sterren geef, maar als geheel zit deze plaat zo enorm goed in elkaar dat wat mij betreft de eerste vier albums van Metallica erbij verbleken, hoewel zij, zeker in die tijd, ook een zeer goede band zijn. 'Master of Puppets', in mijn ogen nog steeds het beste Metallica-album ooit, haalt dit niveau net niet door de voor mij mindere nummers 'Leper Messiah' en 'Disposable Heroes' en Slayers 'Reign in Blood', 'South of Heaven' en 'Seasons in the Abyss' zitten voor mij stuk voor stuk teveel opgescheept met mindere nummers.

Andere groepen hebben misschien wel betere tracks opgenomen (Slayers 'War Ensemble' vind ik bijvoorbeeld beter dan iedere song op 'Rust in Peace' en voor Metallica's 'Blackened' geldt dit ook), maar als album vind ik deze toch echt de beste.

avatar van Funky Bookie
Geen zin in de onvermijdelijke Metallica vergelijking.
Mustaine en zijn vrienden leveren hier een uitstekende metal plaat af. Grootste kritiekpunt van mijn kant is dat het iets gevarieerde zou mogen klinken, deels komt dit door de niet fantastische vocalen.
Muzikaal zit het verder goed in elkaar.

avatar van milesdavisjr
Funky Bookie schreef:
Geen zin in de onvermijdelijke Metallica vergelijking.
Muzikaal zit het verder goed in elkaar.

Eens, het is een uitstekend album met heerlijke riffs en dito solo's. Mustaine trek ik ook moeilijk, met name in een nummer als Tornado of Souls vergaloppeerd hij zich volledig. Met een betere zanger was dit voor mij het ultieme metal album geweest, nu doet het toch een beetje afbreuk aan de plaat. Op Countdown en Youthanasia vond en vind ik Mustaine wat beter voor de dag komen.

avatar van MeesBowieFan1
geweldige plaat die vanaf het eerste nummer een geweldige roes teweegbrengt

avatar van AGE-411
De eerste 2 nummers zijn van een ongekend hoog niveau. Spijtiggenoeg heb je dan het hoogtepunt van de plaat al achter de rug.
'Take no Prisoners' vind ik sowieso een minder nummer.
'Five Magics' en 'Poison was The Cure' zitten goed in mekaar, en bevatten stuk voor stuk ook zeer sterke riffs. Helaas doen de nummers me niets.
'Lucretia' is weer een minder nummer.
'Tornado of Sould' is in het bedje ziek als F'ive Magics' en 'Poison was The Cure'.
'Dawn Patrol' is de intro van 'Rust in Peace'. Een sterk thrashnummer dat het net niet haalt bij de 2 eerste nummers.

AGE-411 schreef:

'Take no Prisoners' vind ik sowieso een minder nummer.
'Lucretia' is weer een minder nummer.

Och jonge toch...

Och Vielip toch .....

Het album leunt vooral op de eerste 2 topnummers en het fantastiche gitaarwerk. De songs daarna zijn niet meer van het niveau van Holy Wars en Hangar, maar een meesterwerk vind ik teveel eer. Wel hun beste ( denk ik) met Peace Sells.

avatar van gigage
Op YT is er een gitarist die de riffs en in een aparte montage de solo's op rij van Friedman van dit album zonder distortion speelt. Dan maakt het nog steeds een grote indruk. Een meesterwerk is het, naar mijn mening, wel, of het je ding is , maybe not.

gigage schreef:
Een meesterwerk is het, naar mijn mening, wel, of het je ding is , maybe not.

Mooi gezegd.

gigage schreef:
Dat is vanuit gitaarskills bekeken en dat is ook een invalshoek.

Het is mijn ding wel , maar vind de rest van de songs (relatief) minder sterk. Een ster of 4 dit album vanuit mijn beleving.

Wrathchild1 schreef:
Het is mijn ding wel , maar vind de rest van de songs (relatief) minder sterk.

Als het echt je ding is, zoals voor mij, kan je ook vanuit de rest starten. Het zijn allemaal bijzonder sterke nummers en de twee eerste nummers zijn (relatief) nóg sterker.

avatar van Wrathchild1
Ja, dat is zo . Ik moet ook zeggen dat ik het een tijd niet beluisterd heb, misschien kleurt dat het ook een beetje.....Ik zal het weer eens een draaibeurt geven

avatar van uffing
Dit is een meesterwerk. Punt uit.

avatar van ZAP!
Dat is het, uffing, maar toch heb ik net even liever de vuigheid van de vorige twee...

avatar van vielip
Met beide eens. Voor mij is de trilogie Peace sells, So far so good en Rust in peace echte metal volmaaktheid. Wat was Megadeth toen goed man, heerlijk!