Het Goede Doel - Souvenir (1989)

Label: Polydor

1. Ik Krijg Je Wel (7:00)
  2. Niemand Weet Dat Jij Bestaat (2:51)
  3. Vandaag (6:09)
  4. The Sonic Ranger Rides Again (3:14)
  5. Bobby (5:10)
  6. Uit Vrije Wil (4:28)
  7. De Idioot (5:59)
  8. Met Open Ogen (14:25)
  9. Souvenir (1:01)
avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Vandaag is een leftover óf een song die eerder nog niet rijp was .
The Sonic Ranger staat trouwens ook al op het live-album uit 1987.

avatar van lennon
Ach dat gebeurt wel meer, Atoonbom was ook al een ouder nummer voor het uiteindelijk op plaat uitkwam. Sommige dingen moeten blijkbaar gewoon rijpen.

avatar van lennon
Ook de idioot staat al als demo versie op de nieuwe versie van 'België'. Daar heet ie 'de krant' en is tekstueel nagenoeg gelijk, maar meer uptempo en eigenlijk leuker.

Aangezien 'vandaag' blijkbaar ook al uit die periode is krijg ik het idee dat de inspiratie echt op was, en men dus aan in eerste instantie afgekeurde nummers zijn begonnen.

avatar van matthijs
lennon schreef:

Nouja, ik vind de nummers op Souvenir wel geinspireerd klinken, ook al konden ze misschien moeilijk wat nieuws verzinnen.

avatar van Heer Hendrik
Een nummer als Open ogen vindt ik niet geïnspireerd klinken hoor. Tenminste de singleversie wel, maar die lange zit van een kwartier niet, dat is echt opvulling geweest

avatar van vigil
Nou opvulling denk ik niet, de band maakte nooit zulke lange nummers. Ik zie het meer als een experiment. Niet echt een experiment die past bij het muzikale jaar 1989 maar ik vind het wel mooi. Maar goed dat vind ik eigenlijk van heel de plaat.

avatar van Helicon
Met open ogen, de gitaarsolo van Meneer Van Herk. Absoluut van grote grote klasse. HULDE!!

avatar van Roxy6
Dit album van HGD wordt over het algemeen gezien als ene mindere broeder. Terwijl er toch heel prachtige nummers op staan.

De band ging duidelijk voor langere nummers wat niet altijd goed uitpakt, Met open ogen begint prachtig, mooie balans en dan blijft het maar doorgaan, dat hadden ze na 5 - 6 minuten moeten afbouwen.
Zoals bijvoorbeeld in Vandaag, wat een swingend nummer blijft dat ook nu nog.
Geweldig ook de Franse door een dame gezongen tekstblokken erin.

De hoes vind ik sowieso de mooiste van al hun albums.
Ik blijf dit album ook na bijna 35 jaar nog met plezier draaien.

avatar van captino
Naar mijn mening is ´Met open ogen´ tekstueel het beste nummer op dit album. Duurt uiteraard op dit album veel te lang. Niet normaal meer.
Voor de rest vind ik het album niet goed, maar ook niet slecht. En inderdaad, er staan wat nummers op die al heel lang op de ´plank´ lagen. Zo werd ´Vandaag´ in 1983 al live door ze gespeeld.