Het Goede Doel - Souvenir (1989)

Label: Polydor

1. Ik Krijg Je Wel (7:00)
  2. Niemand Weet Dat Jij Bestaat (2:51)
  3. Vandaag (6:09)
  4. The Sonic Ranger Rides Again (3:14)
  5. Bobby (5:10)
  6. Uit Vrije Wil (4:28)
  7. De Idioot (5:59)
  8. Met Open Ogen (14:25)
  9. Souvenir (1:01)
avatar van dynamo d
Ik heb deze tijdje geleden toegevoegd en zal er derhalve maar een berichtje bij doen. Souvenir is evenals de andere Goede Doel-albums een gewoonweg leuk en goed album. Zeker niet het bekendste album en volgens mij ook het laatste studio album van deze groep. Er staan een aantal sterke nummers op, vooral 'Ik Krijg Je Wel', 'Uit Vrije Wil' en 'Met Open Ogen'. Ze zijn sterk en duren ook langer dan normaal maar blijven toch boeien. Kortom, zeker niet slecht.

avatar van Janz
Niet mee eens. M.i. een teleurstellend overgeproduceerde plaat. 14 minuten Met Open Ogen is echt veel te lang. De groep had zich moeten beperken tot de catchy songs die ze eerder maakten. Het enige nummer van deze plaat dat bij mij is blijven hangen is Niemand weet dat jij bestaat. De rest is helaas beneden de maat.

avatar van horned_reaper
Janz schreef:

en toch vind ik met open ogen het beste nummer dat ze ooit hebben gemaakt.

avatar van Hans Brouwer
horned_reaper schreef:
En toch vind ik "Met open ogen" het beste nummer dat ze ooit hebben gemaakt.
En ik vind "Vandaag" het beste nummer van Het Goede Doel .

"Vandaag... sta ik 'r weer voor
Doe ik het of niet
Ga ik er nog mee door
Als ik stop, valt er niets meer te betreuren
Want ik ben moe
En 't moet toch 's gebeuren"

Ook ik stel mij dagelijks deze vraag . Het antwoord hierop moet ik tot op heden schuldig blijven . Maar er komt een dag dat ik het weet !

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Oh Hans, ik hoop dat het een positief antwoord zal zijn.
Goed nummer trouwens!

avatar van lennon
Wederom een zeer degelijk album, met een aantal erg mooie nummers..

Hoogtepunt voor mij is : niemand weet dat jij bestaat, en met open ogen (lange versie)

avatar van Ceriel
@Hans Brouwer, 13 augustus 2007, 6:08 uur:
Of de hilarische live-versie van deze track:

"Vandaag... sta ik 'r weer voor
Doe ik het of niet
Snij ik mn strot nu door
Als ik nu stop, valt er niets te betreuren
Want ik ben moe
En 't moet toch 's gebeuren"

Net als Vriendschap live:

"Ik kreeg toen een vriendin waarmee ik alles deed.
Als zij begon te sporten, dan reed ik met haar mee."

Heerlijk relativerend.

avatar van bikkel2
Enigzins wat zwevend in kwaliteit dit album uit de nadagen van Het Goede Doel . Op dat moment alleen nog met Henk en Henk en Sander v. Herk als officieuze leden .
De wat klinische produktie helpt ook niet echt mee , maar een aantal songs mogen er zeker wezen .
Een typische zwartgallige song als Vandaag (duidelijk uit de koker van Westbroek ) is sterk en dat geldt ook voor Ik Krijg je wel en Niemand Weet Dat Jij Bestaat .
Bobbie is tekstueel vooral weet typisch Het Goede Doel .
Met Open Ogen is als opzet heel aardig , maar deze versie is veel te langdradig en op ten duur zelfs ronduit vervelend .
De inspiratie raakte duidelijk op en het einde was nabij .

avatar van matthijs
Mooi Mooi. Beetje experimenteel.
Met open ogen, Vandaag, en Niemand weet... zijn toch ook tekstueel /emotioneel flink beladen. En mooi!

Suffe tv-programma's als veronica's "Nederland Muziekland" en Tros "Op volle troeren" waren volgens mij net van de tv verdwenen, misschien daarom minder drive om radio/tvvriendelijke nummers te maken.
Gelukkig maar.

avatar van Bluebird
Prachtig en tegelijk pretentieus album. Het uitgesponnen en experimentele maakt er een fraaie luistertrip van want hier laat HGD zien technisch redelijk wat in huis te hebben. In de nieuwe Stu-stu-studio met dito apparatuur leefden Henk, Henk en Sander zich helemaal uit wat te horen is in ''Met Open Ogen'' waarin maffe samples en van Herks tot dusver beste gitaarsolo er een aardige dancetrack van maken. Bewust werd er ook voor een rap i.p.v. van een solo gekozen voor de single ''Vandaag'' en de flamencogitaar in ''Ik Krijg Je Wel'' was een (speel)technisch hoogstandje dat met veel moeite aan het tempo moest worden aangepast. Helaas werd HGD na de bekende onenigheden hierna voor 12 jaar in de ijskast gezet en ging men solo verder. De comeback heeft echter laten zien dat het oude vuur nog lang niet gedoofd was.

avatar van horned_reaper
Zelfs hier kom ik Rush fans tegen

Hoe is het mogelijk

avatar van sierrra
Uit vrije wil is toch ooit als singel uitgebracht, of ben ik nu helemaal abuis. Dacht het nummer even op YouTube te beluisteren, staat het er helemaal niet op???
Is dit album de moeite waard of minder dan de eerste drie albums?

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Uit vrije wil was zeker een single, ook gebruikt in de anti-AIDS-campagne: Het Goede Doel Gebruikt Ze...

avatar van lennon
Sterker nog, volgens mij was die single eerder uit dan dit album!

een heel mooi album met veel instrumentale stukjes heel mooi ik denk dat ik dit het best HGD album vind!!

vincentcorjanus schreef:

wat nu veranderd is! ik vind open ogen een beetje lang worden.

avatar van lennon
^ er is ook een sinlge versie van 2 minuut zoveel, misschien beter op lange termijn?

avatar van Bluebird
De singleversie is nu alleen nog te vinden op de 2 en 4-cd compilatie van ''Geef De Mensen Wat Ze Willen'' dacht ik. Geef mij de lange versie maar. Behalve een magnifieke gitaarsolo bevat die nog een aantal hilarische psychedelische samples en geluidseffecten.

avatar van bikkel2
Ik doe er alsnog een halfje bij . Songmatig zit het toch sterk inelkaar . Jammer alleen dat er niet echt een groepsgeluid aanwezig is . Je hoort duidelijk de studiofoefjes en een drumsample die overheersen .
Met een natuurlijkere sound had dit misschien wel hun beste plaat kunnen zijn .
Jammer ook de lang uitgerekte versie van Met open ogen . Dit had niet misplaatst geweest als een soort Maxi-single . Nu dendert het maar door en kent uiteindelijk te weinig afwisseling om het boeiend te houden .
Ik heb altijd een beeld voor me dat de heren zijn gaan koffiedrinken en iets vergeten zijn uit te zetten , heel apart . Maar de songs die deugen , zijn ook echt sterk . Er hangt een wat sombere duistere sfeer op deze plaat wat mij wel aanspreekt .

bikkel2 schreef:
Er hangt een wat sombere duistere sfeer op deze plaat wat mij wel aanspreekt .

Inderdaad, wat duister...

vincentcorjanus schreef:

wat nu veranderd is! ik vind open ogen een beetje lang worden.

Maar nog steeds een 4,5!?

matthijs schreef:

Maar nog steeds een 4,5!?

Jep 0.5 gezakt maar dat is alleen daarom voor de rest een topcd die duistere sfeer op die plaat spreekt mij ook aan.

avatar van Twinpeaks
Leuke plaat van Henk en Henk (en Sander).Muzikaal zit het wel snor,met catchy tunes en geluidjes.Leuke experimenten en op zich best dapper ,want men had toch wel een aardige naam opgebouwd in de Nederpop.Met Open Ogen is met zijn 14 minuten een leuk experiment ,maar had dit van het album gelaten en het op een cd single gezet.Nu valt het wel erg uit de toon van het album en lijkt het ter opvulling te dienen.De rest van de nummers zijn toch wel sterk genoeg om dat gemis op te vangen.Niemand Weet Dat Jij Bestaat is een mooi klein liedje wat Het Goede Doel zo sterk maakt. 3 en halve ster

avatar van bikkel2
Jeetje, gisteren weer eens aandachtig beluistert (2x) en wat zit er veel potentie in deze plaat.
Zo jammer dat de wat klinische sound hier wat roet in het eten gooit.
De songs zijn echt wel ok namelijk.
Maar dit had meer als een groepsplaat moeten klinken. Ik mis wat eenheid en Met Open Ogen had veel korter gemoeten.

Dit had de beste plaat van Het Goede Doel kunnen zijn.
Misschien dat de Henken met wellicht Sander v. Herk het album nog eens onder de loep moeten nemen, maar een remaster werkt niet altijd.

avatar van Bluebird
Met Open Ogen in de lange versie is magistraal maar had na de fenomenale gitaarsolo eigenlijk wel mogen worden afgesloten met de gezongen slotregel. Het gesampel bevat best aardige effecten maar is inderdaad wat langdradig. In ieder geval voor mij een van de beste HGD platen nog steeds.

avatar van bikkel2
De spijker op z'n kop Hans. Helemaal mee eens.
Die samples, trucjes en effectjes hadden ze beter op een maxisingle kunnen gooien, weet ik veel.
Een lang uitgesponnen song als deze werkt best wel, maar ze hadden er met gemak een minuut of 4 af kunnen halen.
Alleen al die goddelijke en superspannende melodielijn in het instumentale gedeelte verdient een aparte vermelding.

Het zegt in dat kader waarschijnlijk ook wel iets over de sfeer tussen de Henken die niet meer zo heel best was.
Hier en daar maar een beetje freewheelen, en ik denk dat Westbroek gewoon op een afstandje observeerde. Niet meer zo betrokken,
Sander v. Herk kreeg ook zomaar een spotlightje in The Sonic Ranger Rides Again.
Iets wat toch tamelijk ondenkbaar zou zijn geweest op vorige albums.
Tekstueel is het zoals altijd weer prima in orde, maar de zwaarmoedigheid valt echt op.
Eigenlijk ook wel in muzikaal opzicht.

Misschien daarom een extra beladen album, die niet best werd ontvangen.
Maar dit is typisch zo'n plaat die beter wordt naarmate de jaren verstrijken.
Nogmaals, produktioneel niet heel sterk, maar songmatig absoluut de moeite waard.

avatar van Bluebird
In die periode hadden Temming en van Herk net hun nieuwe Stu-stu-studio betrokken alwaar de nieuwste apparatuur stond waar naar hartelust mee kon worden geëxperimenteerd. Dat vind je op dit album dan ook duidelijk terug waardoor er ook een wat gekunsteld sfeertje overheen hangt. Het camoufleert maar amper de afwezigheid van de vertrokken bandleden maar geeft het inderdaad ook een apart randje mee.

The Sonic Ranger is een door van Herk zelf ontworpen effectapparaat waarmee hij zijn unieke sound heeft ontwikkeld. Het schijnt -net als de 'Rockman' van Boston gitarist Tom Scholz- gepatenteerd en populair bij meerdere (ster)gitaristen te zijn.

avatar van bikkel2
Leuke info. Geeft toch een beeld van wat er achter dit albums steekt. Thanx

avatar van lennon
Laatst heb ik de nieuwe editie van Belgie aangeschaft, en tot mijn verassing staat daar vandaag dus al op!

Teksten zijn iets anders, maar in grote lijnen wel de song en de melodie die op Souvenir staat.

Deze stond destijds niet op de box, en was dus nieuw voor me.

Begrijp overigens de commentaren heel erg goed op "met open ogen". Ook ik vind m net iets te lang duren.

De single daarentegen hebben ze weer veel te vroeg afgekapt.

avatar van bikkel2
Vandaag was dus een left over.

Waarschijnlijk het somberste nummer uit hun loopbaan. Wel heel mooi.
Een bevlogen Westbroek. Ik vind zijn zangpartij erg sterk hierop.