Calexico - Algiers (2012)

Label: ANTI-

1. Epic (4:14)
  2. Splitter (3:31)
  3. Sinner in the Sea (4:15)
  4. Fortune Teller (3:58)
  5. Para (3:53)
  6. Algiers (3:43)
  7. Maybe on Monday (3:37)
  8. Puerto (4:24)
  9. Better and Better (2:34)
  10. No Te Vayas (4:15)
  11. Hush (4:23)
  12. The Vanishing Mind (3:54)
  13. Frontera / Trigger [Live] * (5:30)
  14. Epic [Live] * (4:25)
  15. The News About William [Live] * (3:46)
  16. Black Heart [Live] * (4:54)
  17. Minas de Cobre [Live] * (3:41)
  18. Inspiracion [Live] * (3:31)
  19. Two Silver Trees [Live] * (4:31)
  20. Para [Live] * (3:54)
  21. Quattro (World Drifts In) [Live] * (4:46)
  22. Crystal Frontier [Live] * (7:53)
  23. The Vanishing Mind [Live] * (4:27)
  24. Fortune Teller [Live] * (4:36)
avatar van muziekobsessie
he mooie hoes en nu bij anti-records en moet zeggen para klinkt veel belovend!

avatar van Masimo
Kiek 'ns oan, sâg!

September de elfde pas de release..

Zeer fijne plaat.

avatar van ajp
ajp
Onderschatte muziek. Dit kon ook wel weer eens leuk worden...

(verwijderd)
Wow Sinner in the Sea ademt rond 2.30 min de sfeer van Wovenhand!

avatar van Don Broccoli
Sinner in the Sea is mijn favoriete nummer op deze topplaat.

avatar van erwinz
Ik lees wel wat gemengde reacties op de nieuwe Calexico plaat, maar ik vind het toch weer een hele mooie. Mooi ingetogen met subtiele invloeden uit New Orleans waar de plaat werd opgenomen.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Calexico - Algiers - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van heicro
Eindelijk, na 4 jaar is er weer een nieuwe Calexico uitgebracht.
De magie van de spaghetti western sound is verdwenen, en toch denk je bij hun geluiden nog steeds aan die eenzame Mexicaan in de hete woestijn. De mix van vele (latijns) Amerikaanse muziekstijlen zijn nog altijd herkenbaar.
Het is niet hun beste, maar wel een aangenaam relaxed album.

avatar van The Scientist
(verwijderd) schreef:
Wow Sinner in the Sea ademt rond 2.30 min de sfeer van Wovenhand!

Dat vond ik inderdaad ook, en laat ik ze nou mooi allebei gaan zien op Take Root volgend weekend ..

Verder doet de zang me hier nog meer dan op oude dingen vaak denken aan Jeff Tweedy.

Wat weinig reacties eigenlijk. Dit is toch een band die nagenoeg alleen maar goede albums heeft uitgebracht, zou wel iets meer aandacht voor mogen zijn. Misschien iets minder filmisch en wat meer een liedjesplaat, maar wat een sfeer weten deze mannen toch altijd neer te zetten. Heerlijk.

avatar van Tribal Gathering
Heerlijk album weer van deze heerlijke band.

Mocht je nog zitten te dubben over welke versie aan te schaffen : De Deluxe versie heeft een mix van oude en nieuwe nummers opgenomen met de Deutsches Filmorchester Babelsberg (Frontera/Trigger , Para, The Vanishing Mind) en met de Radio Symphonie Orchester Wien (de andere 9 nummers). Heel mooi en absoluut de versie om voor te gaan.

avatar van Hendrik68
Ik hou van roots, americana, tex mex, country en alles wat daar mee te maken heeft. Als je deze stijlen tot een geheel weet te smeden dan zou je automatisch tot iets interessants moeten komen. Bij Calexico kom ik echter steeds weer bedrogen uit. De zouteloze, emotieloze zang van Burns is daarbij een van de hoofdoorzaken. Maar ook dat Mexicaanse once upon a time in the west sfeertje dat in het begin nog voor origineel door kon gaan kennen we nu wel. Algiers is voor mij een poepvervelend ongeinspireerd stukje muziek en een ellende om helemaal uit te moeten zitten. Sorry.

avatar van Erwin.c
Hendrik, ik begrijp uit je woorden dat je ze niet zo leuk vindt?

avatar van Erwin.c
Probeer The Gun Club- Miami eens!

avatar van Hendrik68
Ha, ha. Nou bijvoorbeeld.

Het is overigens niet mijn bedoeling om Calexico af te zeiken. Ik vind het alleen zo jammer dat een in principe prima concept nooit verder is uitgewerkt. Ze creeerden dat desert sfeertje en dat was in het begin echt niet verkeerd. Als ze echter vanuit dat sfeertje de muziek wat meer diepgang hadden gegeven en gewoon iemand anders de zang hadden laten doen dan kun je maar zo tot een prachtplaat komen.

avatar van Erwin.c
De productie is wat te glad misschien....

avatar van Hendrik68
Nee, dat is het niet. Ik las vanmorgen een stukje in het Dagblad van het Noorden over Take Root waar zij ook speelden. Zij vonden dat Calexico te veel met de handrem erop speelde. Ik ben er niet bij geweest, maar het is precies wat ik bij dit album voel. Dit is muziek met de handrem erop. Dat kan inhouden dat je niet gelooft wat je zingt of dat je de capaciteiten mist om over te brengen wat je voelt. Ik vrees voor het laatste. Maar goed ik zie hier iemand 4,5 ster geven en alle anderen geven dit album een voldoende. Ik ben de enige die 2,5 ster geeft, dus hou het maar op een incident. Ik wil alleen maar uitleggen waarom ik hier niet gecharmeerd van ben.

avatar van Don Broccoli
Kan het zeker begrijpen als iemand deze plaat niet zo veel aan vindt. Je zou kunnen zeggen dat de nummers iets te veel op de vlakte blijven, maar voor mij zijn het songs die onderhuids gaan zitten. Fijn sfeertje. Niet de plaat van het jaar of zo, maar ik vind het fijn.

avatar van heicro
Ik heb veel respect voor de liedjesschrijver, arrangeur en producer Joey Burns, maar zijn zangkunsten zijn ver onder de maat, soms irritant zelfs.

Op de laatste paar albums is goed te horen dat ze van de grotendeels instrumentale westernsound zijn overgestapt naar meer populaire, toegankelijke liedjes inclusief zang...... en niet zonder succes. De verkoopcijfers zijn beduidend beter.
Ik vind het daarentegen, mede door de monotome en vlakke stem van Joey Burns allemaal een stuk minder. (De uitzondering is het live album Scraping waarop hij zowaar redelijk goed zingt)

En toch blijf ik iedere keer uitkijken naar een nieuw album van Calexico in de hoop op nieuwe interessante ontwikkelingen.

avatar van Don Broccoli
De kritiek op de zanger Joey Burns verbaast mij. Vind het allesbehalve beroerd... Prima zang.

avatar van deek
Hendrik68 schreef:

Mag hij vinden, ik was ook bij dat optreden, en ik vond ze behoorlijk los gaan, was een zeer geslaagd optreden, van een band die ik erg graag aan hoor..

avatar van Oldfart
Lekker relaxt album, misschien op termijn meteen het probleem.
De tijd zal het leren....

Die bonustracks zijn ook erg prima.

avatar van Etiul
Sinner in the Sea is echt weergaloos. Had inderdaad zo op een Woven Hand of 16hp album kunnen staan, maar doet me ook wel aan The Decemberists denken.

avatar van Daglish
Klinkt lekker!

avatar van keijzm73
Onbekend met de band, maar kom het album echt overal tegen. Luistert lekker weg. Ik hoor veel van de eerder beschreven invloeden er in terug, terwijl er niet echt een bepaalde sound overheerst. Dit maakt het erg toegankelijk, maar tegelijk weinig pakkend.

avatar van EGpower
Echt een mooie plaat. Epic kruipt onder mijn huid.

avatar van Oldfart
Lekker relaxt album, misschien op termijn meteen het probleem.
De tijd zal het leren....
....voorlopig wordt-ie alleen maar beter

avatar van Deren Bliksem
De bonus-cd is gelukkig wel van toegevoegde waarde. Wat dat betreft is het jammer dat je op Musicmeter niet, net als op RYM, op verschillende edities kunt stemmen.

Maar alla, mede door die prima toevoeging: 4*

....voorlopig wordt-ie alleen maar beter