Calexico - Algiers (2012)

Label: ANTI-

1. Epic (4:14)
  2. Splitter (3:31)
  3. Sinner in the Sea (4:15)
  4. Fortune Teller (3:58)
  5. Para (3:53)
  6. Algiers (3:43)
  7. Maybe on Monday (3:37)
  8. Puerto (4:24)
  9. Better and Better (2:34)
  10. No Te Vayas (4:15)
  11. Hush (4:23)
  12. The Vanishing Mind (3:54)
  13. Frontera / Trigger [Live] * (5:30)
  14. Epic [Live] * (4:25)
  15. The News About William [Live] * (3:46)
  16. Black Heart [Live] * (4:54)
  17. Minas de Cobre [Live] * (3:41)
  18. Inspiracion [Live] * (3:31)
  19. Two Silver Trees [Live] * (4:31)
  20. Para [Live] * (3:54)
  21. Quattro (World Drifts In) [Live] * (4:46)
  22. Crystal Frontier [Live] * (7:53)
  23. The Vanishing Mind [Live] * (4:27)
  24. Fortune Teller [Live] * (4:36)
Ik heb mooie herinneringen aan Tucson, Arizona: de plaats waar Calexico vandaan komt. Wij zijn er twee keer geweest met een R.V. Het ligt echt in de woestijn tussen grote cactussen in de buurt van de Mexicaanse grens. En ook al schijnt dit album deels opgenomen te zijn in Algiers, maar dan in Lousianna, je hoort en proeft de sfeer van die omgeving terug in de fraaie muziek.
Muziek met allerlei invloeden, zeker ook country en Mexicaanse, zoals zo mooi te horen op het oh zo mooie Para. Trompet, vibrafoon, accordeon, pedal steel, Wurlitzer, Mellotron, bazouki (kende ik niet), strijkers en percussie: je vindt het allemaal terug.
Vrijwel alle nummers zijn (erg) goed, waarbij naast Para ook Epic, Sinner in the Sea & Maybe On Monday opvallen, naast slotnummer The Vanishing Mind. Het album ademt ook een mooie soort van gedragen sfeer uit, het is echt de moeite waard.