Janis Ian - Between the Lines (1975)

Folk
Label: CBS

1. When the Party's Over (3:01)
  2. At Seventeen (4:44)
  3. From Me to You (3:20)
  4. Bright Lights and Promises (4:20)
  5. In the Winter (2:32)
  6. Water Colors (5:07)
  7. Between the Lines (4:05)
  8. The Come On (4:00)
  9. Light a Light (2:48)
  10. Tea & Sympathy (4:33)
  11. Lover's Lullaby (5:31)
avatar van FunkStar
Janis Ian's muziek is misschien niet zo opgevallen bij het grote publiek. Op deze cd staat een van haar grootste hits; At Seventeen. Maar de rest van het album is net zo mooi. Het nummer In The Winter is mijn favoriet.

avatar van musicfriek
At Seventeen is werkelijk zoooo mooi Subliem nummer.

Een plaat waarvan het bandje vroeger door mijn ouders vaak in de auto werd gedraaid. Over de gehele linie een sterk album, waar figuren als Norah Jones nog een puntje aan kunnen zuigen. Tea & Sympathy is echt prachtig, een tranentrekkend mooi nummer.

avatar van andreo
At seventeen, In the winter, Between the Lines...Prachtige songs om te koesteren in dierbare herinnering!

Onderschat album...

avatar van George
Een vrijwel vergeten zangeres . Ze heeft prachtige , intieme luisterliedjes geschreven. At seventeen is de bekendste track van het album.
Jarenlang beschikte ze over een trouw , vrij 'progressieve" aanhang.
Totdat ze met haar Nederlandse vriendin Conny Van Den Bos aan een gezamenlijke plaat ging werken. Ze won daarmee een nieuw publiek in Nederland. Haar eens zo oude trouwe fans leken haar echter massaal in de steek te laten. Waarschijnlijk werd Ian door hun niet meer serieus genomen. Onterecht , vind ik.

Ze zingt ook op Drive Like Maria - Elmwood uit ons eigen landje.
Haar stem is ondertussen wel een stuk rauwer geworden.

avatar van barrett
Dze plaat vandaag ontdekt. Deze dame doet mij echt wel denken aan Joni Mitchell en een oudere versie van Norah Jones.

avatar van Dying Atheist
zelden een album gehoord waar alle songs even sterk zijn, zeer mooi!

avatar van Madjack71
Tuurlijk At Seventeen...het nummer wat immer met Janis Ian verbonden zal blijven...maar er is meer aan de horizon. Dit album is een mooie collage van luisterliedjes, sfeervol en gezongen met een prachtige stem. Jan van Veen zal er blij mee geweest zijn. Norah Jones...ik snap de vergelijking, maar daar waar ik bij Jones eerder in slaap val, dan bij 10st. diazepams, luister ik met plezier naar de luisterliedjes van Ian. Joni Mitchell...kan ik meer bij voorstellen, hoewel Mitchell wel een klasse apart is en consistenter. Maar dit Between the Lines is er zeker eentje waar Mitchell zich ook niet voor zou hoeven te schamen.
Trouwens Janis hoeft zich ook niet te schamen voor de samenwerking met Conny Vandenbos. Conny heeft ook prachtige liedjes gemaakt en een mooie stem. Die plaat die ze samen hebben gemaakt, is geen enorme uitschieter, maar slecht istie ook niet.
Wat dit album betreft, istie zeker een dikke voldoende waard.

avatar van ChrisX
Typisch zo'n naam die je wel kent maar waar van je eigenlijk nauwelijks iets kent. Kwam dit album tegen in een nieuwe uitgave op cd en heb het album gelijk maar in de winkel gecheckt. Tja, dit had ik dus al veel eerder moeten kennen. Sterke singer-songwriter muziek, inventieve songs, mooie pure begeleidingen, knappe teksten .... geen hap slik weg muziek maar echt een album om voor te gaan zitten.

Oh ja, die nieuwe heruitgave van dit album ... zit een dvd bij met:

- 45 minuten durend Old Grey Whistle Test Concert (BBC) uit 1976. Goeie opname, erg sterk optreden ... had even kippenvel tijdens Jesse.
- haar eerdere optreden in de OGWT uit 1974 (2 songs helemaal live)
- optreden van haar in de Shirley Bassey Show in 1976 (Bassey zong Jesse met Ian op piano, staat niet op de dvd maar wel vervolgens Ian's eigen uitvoering van At Seventeen)
- optreden van haar (live uitvoering van The Other Side Of The Sun) in het programma Lena Zavaroni And Music uit 1980.

En dit alles voor EUR 10,00 .... Kijk, zo moet je een reissue aanpakken ....

avatar van reptile71
Compact Disc logo op de hoes bij een LP uit 1975, zonde hoor...

avatar van Kronos
Gewoon even een correctie doorsturen, reptile.

avatar van reptile71
Ja, ooit deed ik dat elke keer, maar daar ben ik mee gestopt. Heb al genoeg werk aan mijn eigen site.

avatar van Kronos
Met reclame ervoor maken zo te zien. De correctie heb ik dan maar doorgestuurd.

avatar van reptile71
Mooi zo, goede taakverdeling zo.

avatar van Mssr Renard
Vandaag op lp meegenomen, omdat de hoes mij aansprak, en de artiestnaam me vaag bekend voor kwam.

Thuis op de draaitafel klinkt het heerlijk. Een stem als een nachtegaal, mooie composities, erg fijn.

Weer een artiest erbij die ik wil ontdekken.
Ik zie de muziek en de diversiteit en progressieve inslag een beetje in het verlengde van bijvoorbeeld Al Stewart.

Ik heb geen verstand van teksten en meestal weinig behoefte aan het doorgronden ervan. Puur op muziek, composities, arrangementen en zangstem afgaande ben ik wel erg Janis-fan al aan het worden.

In the winter vind ik een prachtig lied. Rob de Nijs zong de Nederlandse vertaling, maar die kan niet bij die van Janis in de schaduw staan.

avatar van Yield
Misschien wel haar beste album met een groot aantal prachtige songs. Heb haar in de jaren 80 nog eens live gezien in De Doelen, een sterk concert. Janis is een bescheiden vrouw met een mooie carriere. Inmiddels al 71 jaar jong en net een nieuw album uit. Ze heeft veel tijdloze liedjes gemaakt. Bewondering hier.