Om - Advaitic Songs (2012)

Label: Drag City

1. Addis (5:32)
  2. State of Non-Return (6:05)
  3. Gethsemane (10:25)
  4. Sinai (10:19)
  5. Haqq al-Yaqin (11:24)
avatar van [WZ]
Wat fijn dat ze zich blijkbaar nog steeds blijven ontwikkelen;
Veel gevarieerder en dynamischer (en, subtiler) dan voorheen, en naast drums en bas zijn er ook gitaren, toetsen, tiruele zang, allerhande andere geluiden, en heel veel strijkers te horen.. Sfeervol!

(Vergelijk maar eens met hoe Variation on a Theme ook alweer begint, haha, wat een verschil)

avatar van bennerd
Neen, hier kan ik weinig mee. De band wekte mijn interesse omdat een muzikant van het weergaloze Sleep in speelt, maar de uiteindelijke muziek is niet mijn kopje thee. Het dronende effect en de drums klinken erg goed, maar de spiritueel aandoende zang en de hang naar melancholie die af en toe opduiken irriteren mij te mateloos. Voor mensen die houden van sfeervolle stonermuziek die het niet te nauw neemt met de regels is Advaitic Songs absoluut een aanrader, maar op mij weet het geen goede indruk na te laten.

avatar van [WZ]
(en heb je dan ook ouder werk geprobeerd? Waarin niet de spiritueel aandoende zang en hang naar melancholie zitten, maar wél de drones en drums? )

avatar van bennerd
Pilgrimage staat ook op het lijstje. Geen idee of de nadruk daarbij vooral ligt op de drones en de drums, maar ik ga het zeker ooit eens proberen.

avatar van [WZ]
Ik zou dan vooral Conference of the Birds proberen.. Die is écht ruig en doordronend
(hoewel de term 'drone' soms op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden.. Hier is het voornamelijk een vuile en zwaar overrstuurde baslijn die maar blijft gaan en gaan, heerijk in ieder geval!)

avatar van bennerd
Ok, dan houd ik die ook in de gaten!

avatar van laboomzaa
Yep...alles wat bennerd niet trekt aan deze plaat vind ik juist zo lekker aan deze plaat!!

Hij is trouwens te beluisteren op luisterpaal!!

avatar van snarf349
'Haqq al-Yaqin' duurt wat mij betreft veel te kort. Lekkere flow heeft dat nummer.

avatar van crosskip
Wat een heerlijk sfeervolle plaat zeg. Doet me bij wijlen wel eens denken aan Dead Can Dance, alhoewel ik daar ook weer niet de grootste kenner van ben =p

avatar van essence
Meditatievere plaat van OM, maar toch wel weer een goede. En zoals [WZ] aanhaalt, gromt de bas vuilbekkend doorheen deze plaat.

avatar van scabiosa
vetjes zeg deze plaat!
inderdaad veel dynamisch dan eerdere platen, wat het op zich ook net wel wat boeiender maakt vind ik

avatar van HammerHead
Heel goede plaat inderdaad. De laatste 2 nummers halen wat mij betreft weer dezelfde sfeer naar boven als At Giza van Conference of the Birds.

Allereerst dien ik te zeggen dat ik niet bekend ben met noch het werk van Sleep noch de voorgaande albums van Om. De recensie van Advaitic Songs in het tijdschrift PROG heeft er echter toe geleid dat ik deze cd blind heb aangeschaft.
Wat een sfeer, al die strijkers, de oosterste zanglijnen, de baspartijen. Je moet hier wel voor gaan zitten (of eigenlijk liggen). En je dient een behoorlijke tolerantie en openheid mee te nemen om dit op de juiste waarde te kunnen schatten. Het laatste nummer had ook wat mij betreft nog een uur mogen doorgaan, niet uit je hoofd te krijgen. Het doet allemaal ook semi-religieus aan zonder dat dat storend is. Het geheel neemt je mee naar verre landen, andere culturen, dit is muzikaal escapisme van hoog niveau. Hierna maak je ook makkelijk de stap naar alllerlei ambient muziek (Fripp & Travis, Eno, het latere werk van Talk Talk, Dead Can Dance heb ik ook al gelezen, Steven Wilson etc.). Absoluut een aanrader voor avontuurlijk aangelegde muziekliefhebber. Een vette 4!

half puntje er af: mijn aanvankelijke enthousiasme is wat vervaagd, happens...

avatar van dix
dix
Fantastische automuziek dit. Mits je cruise control aanstaat.

avatar van [WZ]
Leeft Om eigenlijk nog? Had gehoopt op een voortzetting van Advaitic Songs, daar zit wat mij betreft nog flink wat potentie in voor verder werk!

Sleep is weer aangezwengeld, maar betekent dat dat Om een stille dood is gestorven?

avatar van crosskip
[WZ] schreef:

Zou toch zonde zijn als dat zo is. Het lijkt me ook niet echt nodig? Gezien High On Fire nog wel op volle toeren draait.

avatar van bennerd
Zowel High On Fire als Sleep zijn zeer actief bezig, dus ik vermoed dat OM gewoon even op de achtergrond gedrukt is. Maar ze lijken niet officieel gestopt te zijn.

crosskip schreef:
Gezien High On Fire nog wel op volle toeren draait.

..die kunnen alleen maar op volle toeren
Ik zat gister die nieuwe voor de 2e keer te luisteren, toch weer mooi spul hoor! En ze lijken elk album nóg sneller te willen gaan

Maar inderdaad; voor hun lijkt Sleep geen belemmering te zijn om volop door te draaien, terwijl Om al 6 jaar (6 jaar?!) stil is...

avatar van Don Cappuccino
Dit is echt een prachtige plaat. Hier kun je echt heerlijk op wegdromen. Al Cisneros en Emil Amos vormen een van de meest hypnotiserende ritmesecties (samen met Chancellor/Carey van Tool) die ik ooit heb gehoord. Het drumwerk van Amos is om van te watertanden: metersdiepe grooves met subtiele accenten op de ride en snare met bezwerende tomfills. Cisneros legt zeer doordringende baslijnen neer, samen leggen ze de lekkerste grooves neer. Ook werken de monotone vocalen van Cisneros ontzettend goed. De mysterieuze en melancholische trekt mij juist enorm aan, denkend aan Dead Can Dance en Set the Controls for the Heart of the Sun (Pink Floyd). De extra instrumentatie is ook erg smaakvol en voegt ook echt wat toe. De eerdere platen zijn ook heerlijk om helemaal in op te gaan, maar Advaitic Songs vind ik de meest complete en rijkste plaat van de band tot nu toe. Ik kan niet wachten om OM op 27 juli live te gaan zien in TivoliVredenburg (uitverkocht) in Utrecht.

avatar van dix
dix
Don Cappuccino schreef:
En, hoe was het? Werd er nieuw materiaal gespeeld?

avatar van Don Cappuccino
dix schreef:
En, hoe was het? Werd er nieuw materiaal gespeeld?

Lees mijn bevindingen in het Gisteren... gezien!-topic.