menu

Muziek / MusicMeter Live! / Gisteren ... gezien!

zoeken in:
geplaatst:
15-07 Kevin Morby in het Zonnehuis, Amsterdam

Gister Kevin Morby voor het eerst live gezien, in het intieme Zonnehuis. Echt een unieke locatie midden in een woonwijk in Amsterdam Noord. Kevin Morby had zijn band thuis gelaten voor deze avond en had alleen een trompettist meegenomen. Erg interessant om zijn nummers in zo'n uitgeklede versie te horen. Die nummers bleven ook in deze gestripte versies fier overeind staan. De trompettist was een mooie aanvulling op het gitaarspel (en soms pianospel) van Kevin Morby, en beiden stonden ook zichtbaar te genieten. Leuke interactie met het publiek ook, gezellige vent.

geplaatst:
Hall & Oates 14 juli @NSJ Rotterdam

Hoewel ik geen fan ben van optredens bij NSJ, toch afgelopen zondag geweest. Dit omdat het misschien wel de laatste keer was dat ik Hall & Oates zou kunnen zien. In het begin was het geluid niet ok, maar gelukkig herstelde dit. En de mannen zijn ook niet meer de jongsten, maar ze zitten nog vol energie en inzet. Songs uit diverse periodes kwamen langs, helaas geen Adult education. En tsja wat heb je bij NSJ: veel geloop en dus beweging tijdens optredens. Jammer, maar kennelijk zit het programma zo strak in elkaar dat dit niet te vermijden is.

geplaatst:
Janelle Monae 14 juli @NSJ Rotterdam

Al begrepen dat een optreden van Janelle een geweldige ervaring is. En dat bleek zeker bij NSJ. Stop Beyoncé/Lady Gaga/Prince/Michael Jackson in een mixer en dan krijg je Monae. Wat een power en energie!

Een zeer strakke show, maar ook ruimte voor persoonlijk contact met het publiek. Een aantal toeschouwers werd uitgenodigd om helemaal los te gaan op het podium (I got the juice) en zelf ging ze ook nog het publiek in. Veel nummers van haar laatste cd Dirty Computer, maar die vind ik wel ok, dus het was wat mij betreft een perfecte show. Monae wil ik zeker nog een keertje gaan zien in de toekomst. En oh ja: wat een mooie vrouw is ze ook!

Salamander
geplaatst:
Wat een geweldig feest gisteren op het Valkhof Festival (Nijmeegse vierdaagse) bij Scúru Fitchádu. De rauwe energie deed me denken aan bv. het opreden van FAKA vorig jaar op Le Guess Who. Helaas wel wat blauwe plekken aan overgehouden!

geplaatst:
De vette moshpit voor Fontaines D.C. was ook feest. Over de net effe te korte setlist hebben we het niet,
wel dat het Valkhof Festival geweldig was dit jaar. tris aanstekende namen, divers, compact, gezellig enzo.
En dat op het podium van de Wispering Sons, precies tijdens Alone tot 2 maal toe alle stroom wegviel, maakt dan natuurlijk ook niet uit. na de 3de keer riep Fenne 'Het is gelukt'. Dat geldt zeker ook voor de organisatie van het Valkhof. Hulde aan Nijmegen en tot volgend jaar.

geplaatst:
Salamander schreef:
Wat een geweldig feest gisteren op het Valkhof Festival (Nijmeegse vierdaagse) bij Scúru Fitchádu. De rauwe energie deed me denken aan bv. het opreden van FAKA vorig jaar op Le Guess Who. Helaas wel wat blauwe plekken aan overgehouden!

Ik had toch iets meer van verwacht van deze groep uit Lissabon, het was mij toch wat te eentonig en staccato. Dan toch liever Tshegue of KOKOKO! bijvoorbeeld. Laat ik het zo zeggen: ik vond het niet erg dat ik om middernacht mijn trein moest halen. Wel erg genoten van Whispering Sons, Post Animal en Fontaines DC (kort maar zo krachtig)!

geplaatst:
Wel een zenuwpees hoor die zanger van Fontaines in Nijmegen. Wel een vette show ja.

geplaatst:
Anathema 22 juli @Boerderij, Zoetermeer

Gisteren in Zoetermeer (zonder John Douglas, paspoort vergeten? ) waren ze bijzonder goed gemutst. Danny ziet er weliswaar nog steeds vrij gezet uit, maar had er opvallend veel zin in, net als de rest van de band. De grappen van hem en broertje Vincent waren niet van de lucht en hij deed zelfs solo een cover van Pink Floyd (High Hopes), misschien wel tot z'n eigen grote verrassing.
De aankondiging door Danny van het nummer over z'n dochter Ariel werd, tot hilariteit van iedereen, door Vincent geïnterrumpeerd (zei die nou jonguuhh!?), omdat eerst nog Endless Ways op de setlist stond.
Ook pogingen van beide om Nederlands te spreken, werkten af en toe op de lachspieren, maar bevorderden wel de interactie met het publiek, wat in eerste instantie nogal lauwtjes en afwachtend reageerde, maar daarna wel los kwam. Wat een godv... en jong belegen kaas al niet kunnen doen
Helaas kan de vibratie in de stem van zangeres Lee Douglas me nog steeds niet altijd bekoren.
Voor mij persoonlijk kwamen er gelukkig wel een flink aantal favorieten voorbij in de vorm van Thin Air, The Storm before..., Closer en One Last Goodbye.
Ondanks wat schoonheidsfoutjes heb ik me ruim 2 uur lang prima vermaakt.

Setlist:
Deep
San Francisco
Can't Let Go
Endless Ways
Ariel
Thin Air
Springfield
The Storm Before the Calm
Closer
One Last Goodbye
Distant Satellites
High Hopes (Pink Floyd cover) (Danny solo)
A Natural Disaster
Fragile Dreams
Untouchable, Part 1
Untouchable, Part 2

geplaatst:
Uurtje geleden afscheid genomen van Riverside die speelde in de Bosuil te Weert. Het was er vanzelfsprekend erg warm en dat werd natuurlijk herhaaldelijk aangehaald door de frontman. De man heeft humor.

Uitstekend concert! Ik heb genoten.

De aftocht werd vertraagd omdat bij de ingang van de parkeerplaats 2 auto's in brand stonden. Niet leuk, wel enerverend.

geplaatst:
Outlaw104 schreef:
Fragile Dreams
Untouchable, Part 1
Untouchable, Part 2
Het Untouchable-tweeluik als afsluiter, wauw!

geplaatst:
stoepkrijt schreef:
(quote)
Het Untouchable-tweeluik als afsluiter, wauw!
Ja, meestal is dat Fragile Dreams. Had overigens weinig gescheeld of ze hadden het helemaal niet gespeeld. Het publiek mocht kiezen tussen dat nummer of A Simple Mistake, waarbij Fragile het met miniem verschil won.

geplaatst:
Outlaw104 schreef:
(quote)
Ja, meestal is dat Fragile Dreams. Had overigens weinig gescheeld of ze hadden het helemaal niet gespeeld. Het publiek mocht kiezen tussen dat nummer of A Simple Mistake, waarbij Fragile het met miniem verschil won.
A Simple Mistake is vooral mooi samen met het Plovdiv Philharmonic Orchestra. Verstandig dat jullie toch voor Fragile Dreams hebben gekozen!

geplaatst:
Terug van Stonehenge 2019. Om 14:00 met de trein vertrokken richting Steenwijk en goed 20 minuten later op het festivalterrein gearriveerd, net op tijd om nog een stukje Soulburn te zien en vrij vlot consumptiemunten in te slaan. Om 14:45 stonden de Limburgers van Inhume geprogrammeerd, die een langere reistijd dan mij hebben gehad in een meedogenloze hitte. Hier in het noorden was het nog steeds tropisch warm. Band heeft twee vocalisten, waarbij de ene wat harder stond afgesteld dan de andere. Voor de rest was het geluid niet top, maar de inzet was dat wel en dat leverde een puike show op. Even tevoren werd mij nog een kort interview afgenomen door RTV Noord. Ik gaf te kennen dat ik voor de grindcore kwam. Na drie bier en Inhume ging ik eerst wat in de stad eten en heb meer dan een liter water gehad. 16:40 uur was het de beurt aan het Zweedse Birdflesh die het geluid mooi in orde hadden en een overweldigende, goed op elkaar ingespeelde show afleverden. Men heeft een zingende drummer en speelt met gezichtsmaskers. Daarna heb ik de trein van 17:30 naar huis gepakt voor een home-break en ging om 19:40 andermaal richting festivalterrein. Mooi op tijd om nog een paar nummers van Altar te zien en het plasticglas op hun te heffen en om 20:10 was het de beurt aan de deathgrind van het Finse Rotten Sound. Gaaf optreden. Bij Extreme Noide Terror liep vervolgens alles in de soep met alleen de gitarist en drummer aanwezig en de rest niet op tijd wegens vervoersproblemen. Het duo speelde toen maar werk van gelegenheidsproject Desëcration en er kwam nog een Hollander van een ExNxTx-tribute band voor een paar nummers. Laat ik nou net die dag een ExNxTx-shirt aanhebben! Gaandeweg hun optreden ging ik naar de Birdflesh-stand, waar ik al eerder hun nieuwste worp had gekocht, om een Birdflesh-shirt. Enkele opdruk voor een tientje. Ik gaf aan bij de verkoper dat Birdflesh de beste band van het festival was en de gitarist, die erbij stond, gaf me spontaan een land. Het Belgische Aborted moest toen nog komen, maar viel me enigszins tegen. Na een lange soundcheck hadden ze het geluid zo zacht dat je er doorheen praten kon. Nog altijd beter dan oordoppen-niveau; wat m.i. nergens echt nodig was. Speelt ook dat ik aardig benevelt was door de alcohol en de hand losjes op de knip lag. Ik heb Metal Mike van de Aardschok-stand nog verveelt met een lof uiting (en netjes iets bij hem gekocht) en kennis gemaakt met een Poolse verkoper voor wat obscure grindcore. Met aanvang van Abbath was de fut er wel uit en ben ik huiswaarts gegaan.

geplaatst:
27/07: OM – TivoliVredenburg, Utrecht

Toen dit concert werd bekend gemaakt, ontplofte de WhatsApp-groep van een aantal maten waar ik momenteel muziek mee maak (stoner/doom/postmetal/psychedelic). Hier moesten we bij zijn, dus gelijk op de eerste dag kaarten gekocht. Dat bleek een best goed idee te zijn, want het concert raakte snel uitverkocht (Pandora). Zo goed zelfs dat het concert naar een grotere zaal (Ronda) binnen TivoliVredenburg werd verplaatst. Ook die zaal (capaciteit: 2000 mensen) stond goed gevuld. OM komt dan ook niet heel vaak naar Nederland (de laatste keer was 2015 tijdens Le Guess Who?), aangezien Al Cisneros het druk heeft met Sleep en Emil Amos onder andere bij Grails speelt. Advaitic Songs uit 2012 is nog steeds de meest recente plaat en ook gisterenavond werd er nog geen nieuw materiaal gespeeld. Dat was geen enkel probleem.

OM was ronduit fantastisch live. Het monumentale basgeluid en -spel van Al Cisneros vibreerde al snel door de zaal. Wat een kracht en souplesse en wat een heerlijke hypnotiserende baslijnen! Ook zijn monotone cleane vocalen zijn bezwerend en passen perfect bij de muziek. Toch was het Emil Amos waar mijn blik het volledige concert naartoe is gegaan! Lang geleden dat ik zo geïnspireerd ben geraakt door een drummer na een concert. Amos speelt als een jazzy jaren '60/'70 drummer; veel sprekend tomwerk, fluisterende grooves en weinig dominante snareslagen; een beetje zoals Nick Mason (Pink Floyd) op Live at Pompeii speelt, maar dan technisch veel verder gevorderd en dynamischer. Cisneros en Amos tillen elkaar naar hogere niveaus en je merkt dan ook dat ze de nummers zelden natuurgetrouw spelen. Vooral Amos ''vulde'' de muziek veel meer, iets dat zeer goed in een livesituatie werkt. Ook de subtiele bijdrages van het derde lid met o.a. effecten/tamboerijn/gitaar/keyboard voegen veel toe aan de algehele sfeer. OM speelde grotendeels heel erg subtiel, maar richting het einde van het concert werd er even goed de beuk ingegooid met een asociaal lekker stonerriff en een donderende Amos die zijn fills steeds meer liet rollen. Genieten geblazen!

dix
geplaatst:
Shit !

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:
OM speelde grotendeels heel erg subtiel, maar richting het einde van het concert werd er even goed de beuk ingegooid met een asociaal lekker stonerriff en een donderende Amos die zijn fills steeds meer liet rollen. Genieten geblazen!

Dat laatste nummer klapte er nog even behoorlijk op inderdaad Erg toffe show! Andere hoogtepuntje was de muziek vlak voor het optreden

Gisteren heb ik Eefje de Visser gezien in Gebouw-T in Bergen op Zoom.

Het was een zogenaamde try-out. Ik had de verwachting dat ze veel nieuw werk van haar aankomende album zou gaan uitproberen, aangevuld met een paar oude bekenden. Die verwachting was verkeerd, want het optreden bleek bedoeld om alvast warm te draaien voor de paar festivals waar ze deze zomer gaat spelen. Weinig nieuw werk daarom en een erg korte show van een minuut of 50. Toch wel een tegenvallertje, maar de minuten die ze wél speelden waren zeer de moeite!

Het optreden startte verrassend met Genoeg, waarop ik een fraai hees randje rond haar stem ontdekte dat ze ten tijde van De Koek nog niet had. Op Mee werd vervolgens snel duidelijk waarom ze twee achtergrondzangeressen had meegenomen (die overigens behoorlijk op de voorgrond stonden, maar dat gaf niet, want ze mochten zeker gezien worden). Hun toegevoegde waarde is op plaat niet zo te horen, maar live des te meer.

Ook Staan kwam voorbij in een fijne uitvoering en daarna kwam voor mij het hoogtepunt van de avond: de waanzinnige apotheose in Jong die maar bleef duren. Wonderbaarlijk eigenlijk hoeveel gelaagdheid er sinds Nachtlicht in haar muziek zit in vergelijking met haar kale eerste twee albums.

Na De Bedoeling volgden twee nieuwe nummers: de al vrijgegeven single Zwarte Zon en het hagelnieuwe Schemert (fuck Lange Vinnen!). Allebei erg stemmig en zwoel, mede geholpen door de oranjerode gloed van de lichten en de sierlijke armbewegingen die de drie zangeressen (ja, ook Eefje, want op deze nummers speelde ze geen gitaar) samen hadden ingestudeerd. Allebei de liedjes maakten grote indruk op me, waardoor het op plaat zo fantastische Scheef live eigenlijk niet zo overdonderend mooi overkwam als ik had gehoopt.

Als afsluiter had Eefje (en haar band natuurlijk, al denk ik dat ze uiteindelijk zelf ‘in charge’ is over de setlist) gekozen voor Stof. Logisch dat ze veel van Nachtlicht speelden, want de nieuwe nummers sluiten daar qua sfeer goed op aan. Ook hier zat een langgerekt outro aan waarbij mijn ogen dichtgingen om de indringende muziek optimaal in me op te nemen. Mooi!

Na drie kwartier gingen ze helaas al van het podium. Gelukkig kwam er nog een toegift van één liedje (Bitterzoet, ook nog vers van de pers), maar ik bleef toch een beetje overrompeld achter.

Omdat het optreden zo vroeg klaar was hadden we voldoende tijd voor onze mini-MuMe-meeting: AstroStart, 123poetertjes, Gretz en ik hebben het concert op ons gemak kunnen nabeschouwen en kunnen bijpraten. Ook hebben we nog even met Eefje gebabbeld die alle tijd nam voor haar fans. Ze heeft zelfs Nieks telefoon nog staan signeren. Omdat ik de enige was die nog niet al haar albums in de kast had staan heb ik Het Is nog gekocht en uiteraard van een krabbel laten voorzien. Een leuk aandenken aan een erg leuke avond!

Zo te lezen is de festival speellijst van Eefje een staalkaart voor introducees en minder voor fans. .
Dat komt dan goed uit. Ga haar voor eerst zien op Vlieland IntoTheGreatWideOpen.
Wel hopen dat het dan een langere set is dan 50 min.

Het was zeker ook een setlist voor de fans, alleen niet voor fans van het eerste uur / van haar oudere werk. Ik was een tevreden fan!

Op ITGWO zal Eefje vast een van de grotere namen zijn, dus minimaal een uur moet er toch wel inzitten lijkt me.

Niet gisteren, maar zometeen:
Wiener Hofburg Orchester in de Wiener Staats Oper.

nlkink schreef:
Niet gisteren, maar zometeen:
Wiener Hofburg Orchester in de Wiener Staats Oper.

Dat wordt een hoop Strauss

Dat klopt. En veel Mozart!

16/8: Oceans of Slumber – Little Devil, Tilburg

Toen ik zag dat Oceans of Slumber naar de Little Devil kwam, was ik redelijk verrast. De band zit namelijk bij Century Media (een van de grootste metallabels ter wereld) en heeft een aanzienlijk aantal views op YouTube. De Little Devil is een kleine en intieme zaal waar ongeveer 150 mensen in kunnen. Die stond gisterenavond dan ook vol, en terecht!

Oceans of Slumber is een band waarbij ik de albums in zijn geheel niet heel erg consistent vind, maar ze hebben flink wat pareltjes die ik vaak beluister. Die kwamen gelukkig allemaal langs in een 75 minuten durende headlineset: de sterkste nummers van Winter en The Banished Heart werden gespeeld. De band opende met Winter en toen Cammie Gilbert begon te zingen had ik gelijk bakken met kippenvel. Wat een prachtige soulvolle stem, zelfs wanneer ze tegen de blastbeatkanonnades van Dobber Beverly moet opboksen en uithaalt behoudt ze een hele aangename en warme toon in haar stem. Een van de beste vocalisten die ik ooit live heb gezien. Andere hoogtepunten waren Nights in White Satin (over een nummer naar je eigen hand zetten gesproken), The Decay of Disregard, No Color, No Light en het magistrale The Banished Heart, waar ze de set mee afsloten. Oceans of Slumber's sound is heel dynamisch, balancerend tussen progressieve metal, gothic rock/metal, doom, blackmetal en deathmetal; referentiepunten zijn onder andere oudere Opeth en The Gathering met Anneke van Giersbergen. Live werd dat ontzettend goed uitgevoerd en heb ik er enorm van genoten.

Het enige verbeterpunt zou het drumwerk van Dobber Beverly zijn. Niet vanwege zijn spel, want hij is technisch belachelijk goed, maar hij speelt bij vlagen echt te overdadig. Vooral in de rustigere nummers had hij soms wat subtieler mogen zijn, maar zijn blastbeats en dubbele basswerk zijn daarentegen monsterlijk in de hardere passages waardoor die stukken echt overdonderend klonken, maar dat is geen wonder als je eerst bij grindcoreband Insect Warfare speelde.

Afgelopen dagen onder andere Smif N Wessun, Freddie Gibbs, Masta Ace & Marco Polo, Pharoahe Monch, Techn9ne, CrimeApple & DJ Skizz, Clear Soul Forces, Illa Ghee, Blu & Exile, Choosey, Brother Ali, Quelle Chris, Apollo Brown & Rapper Big Pooh, The Alchemist, Blabbermouf, Dope DOD, Masego, Black Milk, Da Flyy Hooligan, Token.
Oftewel hiphop heaven. Hoewel er van alles valt aan te merken op de ontwikkeling van het festival en de enorme politiecontroles niet bijdragen aan een relaxtere entree blijft de vibe heerlijk en heb ik er van genoten als in m'n fanatiekste dagen op Hip Hop Kemp.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:52 uur

geplaatst: vandaag om 13:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.