Big Big Train - English Electric (Part One) (2012)

Label: English Electric

1. The First Rebreather (8:32)
  2. Uncle Jack (3:49)
  3. Winchester from St. Giles' Hill (7:16)
  4. Judas Unrepentant (7:18)
  5. Summoned by Bells (9:17)
  6. Upton Heath (5:39)
  7. A Boy in Darkness (8:03)
  8. Hedgerow (8:52)
avatar van Mindscapes
Ik denk niet dat ik al ooit zo'n prachtige, lovende recensie gelezen heb over om het even welk album. Ongelofelijke woordkeuze, vergevorderde Engelse literatuur wat mij betreft, die je meermaals opnieuw moet lezen om te begrijpen. De 3 slotminuten van de plaat de hemel inprijzen als het beste dat je ooit hebt gehoord (inclusief Beatles, Talk Talk, Yes,...) - het doet me reikhalzend uitkijken naar 3 september.

Judas Unrepentant klinkt alvast weergaloos goed (staat op de cd van het maandelijkse PROG magazine). Duidelijk BBT, maar het klinkt o zo fris en staat voor mij kwalitatief torenhoog boven de andere songs op het gratis cd'tje.

Waag u eraan en waterand! (geschreven door Amerikaans professor geschiedenis Brad Birzer en reeds 40 jaar progfan) The Imaginative Conservative: Big Big Train: Chaos Flees Before Beauty - imaginativeconservative.org

avatar van Music = Bliss
Big Big Train heb ik in 2010 ontdekt en wat ben ik daar blij mee! Wat een prachtig rijk en vol geluid heeft deze band. Moeilijk te omschrijven, maar ze weten de historie van prog. zo'n beetje in de band te proppen, maar tegelijkertijd ook een eigen geluid te creëren. Fantastisch!

De eerste vrijgegeven track ''Judas Unrepentant '' klinkt weergaloos. Wat hebben deze mensen een muzikaal hart en ziel. Nog maar even wachten tot 3 september, en dan languit genieten.

avatar van Running On Empty
Klinkt erg spannend. Het is mij alleen raadsel waarom dit album in voorbestelling bij Amazon UK bijna 28 pond moet gaan kosten ???

avatar van Mindscapes
Koop het gewoon bij de band, een luttele 9 (negen!) pond, verzendingskosten wereldwijd inbegrepen.

avatar van Running On Empty
Ja beter idee inderdaad.

avatar van ChrisX
Ok, heb net het album voor het eerst geluisterd en het is gewoon simpel: meesterwerk !!! Er is op dit moment geen enkele progband die hier aan kan tippen wat mij betreft. IJzersterke songs waarbij muziek en tekst een perfect huwelijk zijn, uitmuntend gespeeld door alle muzikanten (het album is rijk gearrangeerd met passages voor strijkkwartet en kooerblazers) en ook nog eens fantastisch opgenomen.

Het is de moeite waard om ff te lezen waar sommige songs over gaan want de heren houden er van om geschiedenis in hun songs tr stoppen. Als tegenwicht zijn echter de 3 songs die ik de Countryside Trilogy noem (Uncle Jack, Upton Heath, Hedgerow) een soort van oase op het album. Pastoraler van karakter hoewel in het laatste deel de band nog wel weer uitpakt.

English Electric (Part One) | bigbigtrain.com

Meer info over dit album en zijn thema's.

avatar van Leeds
Dat is een plaat die de interesse doet opwekken. Ook voorgaand werk ken ik niet. Op progarchives staat deze ook hoog genoteerd. Viljans Öga van Anglagard is al werkelijk al geniaal te noemen. Ik ben benieuwd naar English Electric (Part One)!!!

ChrisX schreef:

Ik heb de afgelopen 2 dagen heel wat naar The Underfall Yard geluisterd. En het viel me wat tegen. Ik had er veel meer van verwacht. Niet dat het voorspelbaar was maar het was me iets te braaf, te simpel. Geen slechte plaat maar toch... . Wat precies is het verschil tussen Yard en deze hier?

avatar van Ayreonfreak
Ik vind het album zeker niet slecht, het werk is inventief en uitdagend, goed geproduceerd, maar gek genoeg pakt het mij nog niet helemaal. Neemt niet weg dat dit wellicht een mooi groeidiamantje is..

avatar van Brunniepoo
Leeds schreef:

Die twee platen liggen behoorlijk in het verlengde van elkaar, dus verwacht geen grote verschillen.

Big big train heeft een behoorlijk eigen stijl (en die zou je inderdaad als 'braaf' kunnen omschrijven) met weliswaar een behoorlijke ontwikkeling (mag ook wel in vijftien jaar tijd natuurlijk) zonder dat ze echte koerswijzigingen hebben gehad. Met dat 'simpel' ben ik het dan overigens weer wat minder eens.

Ik ben zelf eigenlijk wel positief over dit album en vermoed dat dit na nog een paar beluistering in waardering wel op gelijke hoogte met The Underfall Yard moet kunnen komen.

Prachtig eigen geluid deze band. Authentieke composities en authentieke instrumenten. Engelse Prog op z'n best met vind ik een behoorlijke knipoog naar het oude Genesis (Tresspass 1970) en de Beatles in hun meest creatieve periode (Abbey Road).
Luister het album nu voor de tweede keer.... en geniet. In plaats van braaf kun je ook zeggen dat er rust van uit gaat..... maar met mooie climaxen. Ik ben erg gecharmeerd van de zanger. Mooie theatrale stem!!

avatar van thedunno
Ik zal wel de enige zijn; maar deze plaat valt mij wat tegen.

Zeker niet slecht maar het is me allemaal veel te braaf, veel te bekend, veel te veilig. Ook de melodiën kunnen me dit keer weinig boeien. Het is mij gewoon allemaal te voorspelbaar melodieus. Er staat niets op deze plaat dat me écht weet te verassen. The dfference Machine blijft voor mij de meest boeiende big big train plaat.

avatar van Svendra
In plaats van 'braaf' wil ik deze muziek liever 'beschaafd' noemen, dat klinkt wat vriendelijker . En met dit soort melodische en pastorale prog is niets mis. Sterker nog, na het tijdperk Genesis kan ik maar weinig bands bedenken die dat zo goed doen als Big Big Train.

English Electric (Part One) is een waardige opvolger van The Underfall Yard. Vooralsnog vind ik beide even goed.

avatar van ad6922
lekker album. De Underfall Yard draai ik nog steeds zo nu en dan. En ook deze spreekt me aan. Braaf? Beschaafd?, nou misschien een kans da de vrouw nu eens niet de muziek uit zet als ze binnekomt . Cijfer is nog wat te vroeg.

avatar van Leeds
Ik ben sedert dit weekend eindelijk begonnen met deze Electric English. Ik ben aangenaam verrast, redelijk snel. Vooral Judas Unrepentant is een sterk staaltje. In tegenstelling tot Yard zou dit wel es een bommetje kunnen worden.

Bedankt Mindscapes voor de verwijzing naar www.imaginativeconservative.org. Deze man beschrijft Englisch Electric P1 zo mooi en zo lyrisch, vol verwijzingen naar de engelse historie en het landschap, zelden zo'n gloedvolle waardering van een album gelezen. Aan het eind van zijn betoog vatte hij het samen met:
It is the “Selling England by the Pound” of our generation.
Zo mooi is EEP1 inderdaad. Luister naar de zanglijnen van Longdon, de gitaarpartijen van Gregory, de toetsen riedels, het ademt allemaal de sfeer van het oude Genesis (Trespass, Nursery Cryme en bovenal Selling England zonder ook maar 1 seconde aan plagiaat te doen. BBT is gewoon BBT, er is momenteel geen progband die dit op deze integere wijze doen. Na twee decennia progmetal geweld, is dit een soort nieuwe dageraad ! Begin je ochtend met Uncle Jack en niets kan je nog raken. Ik word hier zo vrolijk en warm van

avatar van Mindscapes
Graag gedaan en volledig akkoord! De auteur in kwestie is Brad Birzer, een Amerikaans conservatief universiteitsprofessor in de geschiedenis als ik me niet vergis, en wordt zelfs vermeld in het dankwoord in het boekje van de cd Hij heeft recent een website opgericht, genaamd Progarchy.

Leeds schreef:
In tegenstelling tot Yard zou dit wel es een bommetje kunnen worden.

Ik herzie mijn mening toch wel lichtjes. Een goede plaat en beter dan Yard. Je hebt het gevoel dat ze progressie maken. Maar voor mij blijft ze toch wel in de schaduw staan van die ander progressieve bom van dit jaar, Viljans Öga van Anglagard.

Een "Trick of the Tail" gehalte waar ik ook niet aan verkocht was.

avatar van strebge
Bedankt Mindscape voor je referentie naar deze plaat in het "Anathema's Weather systems" Topic!

Luister nu voor de 5e keer aan één sluitend naar "Judas Unrepentant" en het is werkelijk prachtig..

Als ze dit niveau de hele cd volhouden gaat deze sowieso mijn eindejaars lijstje in.

strebge schreef:

Wel dan wachten er alleszins nog een zevental parels om door jou gehoord te worden!

avatar van strebge
Goeie stem ook.. Doet me een beetje aan Peter Gabriel denken.

avatar van Brunniepoo
De zanger heeft indertijd auditie gedaan bij Genesis, dus ik denk dat hij dat graag zal horen

Overigens is mijn eerdere voorspelling wel uitgekomen: ik vind deze plaat inmiddels zeker net zo goed als The Underfall Yard, eigenlijk zelfs nog wel een beetje beter. kan niet wachten op deel 2...

thedunno schreef:
Ik zal wel de enige zijn; maar deze plaat valt mij wat tegen.

En daar tekent zich het verschil af: Difference Machine is een album dat maar niet wil beklijven bj mij. Muziek als los zand, zo komt het bij mij over. De latere albums zijn alemaal gevuld met in de basis echt goede songs met kop en staart en daar hou ik gewoon van.

avatar van thedunno
ChrisX schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben vooral een Avant-prog fan. Muziek die zich buiten de vaste structuren begeeft heeft al snel een streepje voor bij mij. Deze laatste van BBT vind ik weliswaar mooi maar wel een beetje aan de saaie kant.

avatar van DikkeDarm
Nooit van gehoord, wel ff aangeschaft via Itunes, dit moet ik gewoon hebben. Klasse cd heeft veel weg van de oude Genesis klank en dan weer Marillion etc etc etc.... Mooie aanwinst in mijn collectie.

DikkeDarm schreef:

Album is tweede geëindigd in de categorie 'Album van het Jaar' in het gerenommeerde PROG Magazine (na Marillion, mij een raadsel). Drummer Nick D'Virgilio (ook bij Mystery en ex-Spock's Beard) zevende plaats bij de drummers, de band zelf op de vierde plek bij 'Band of the Year' en zanger David Longdon (nog auditie gedaan voor Genesis) vierde bij de zangers.

Beluister ook zeker voorganger The Underfall Yard met o.a. het magistrale epos-titelnummer en Victorian Brickwork en de EP (nou ja) 'Far Skies Deep Time', met o.a. een prachtige hulde aan Jacques Brel ('The Wide Open Sea'). Het eerdere werk is met een andere zanger (Sean Filkins) en kent nog niet de o zo indrukwekkende line-up van nu. Persoonlijk ligt dat tijdperk me net iets minder.

English Electric Part Two komt op 4 maart uit en kan je sinds een kleine week voor een luttele 9 pond (kosten incl.) bestellen op hun officiële website.

Ziezo, in een notendop

avatar van DikkeDarm
Mindscapes schreef:

Ziezo, in een notendop
Kijk hier heb ik wat aan , bedankt voor de info ik kijk nu al uit naar Part Two...

Misterfool
Iets puntiger dan the underfall yard en dat bevalt me gelijk al een stuk beter. De band is gelukkig net als bij de voorganger niet gericht op snelle notenschema's en richt zich liever op goed geschreven pastorale, symfonische rocknummers. De geliktheid en sentimentaliteit die mij daar tegen het been stoten zijn niet uit te muziek verdwenen, maar zijn een stuk beter te behappen, aangezien ze instrumentaal beter worden begeleid. De zanger weet mij ook iets meer te interesseren, hoewel ik hem no steeds vrij vlakjes vind klinken. Een lievelingsband zal big big train nooit voor mij worden, maar dat ze goede muziek kunnen maken, zal ik niet kunnen ontkennen. Ik twijfel tussen 3.5* en 4*.

avatar van annasimoniaine
Echt bloedmooi dit. Het hele album klinkt simpelweg prachtig, met als hoogtepunt dat geweldige laatste nummer.