Brother Ali - Mourning in America and Dreaming in Color (2012)

Label: Rhymesayers

1. Letter to My Countrymen (4:04)

met Dr. Cornel West

2. Only Life I Know (4:01)
  3. Stop the Press (4:01)
  4. Mourning in America (4:08)
  5. Gather Round (4:39)

11. Namesake (2:10)
  12. All You Need (3:14)
  13. My Beloved (3:58)

met Choklate en Tone Trezure

14. Singing This Song (4:22)
  15. Just Fine * (4:18)
  16. Dreaming in Color * (3:25)
Harderwiek schreef:
Vind Only Life I Know niet erg overtuigend!

Dito.

Durf het bijna niet te zeggen , maar heb het gevoel dat ik een beetje B Ali moe ben ofzo, klinkt als een kunstje zijn manier van rappen. Hoop alsnog wel op een dope album. Zijn laatste EP TBMH vond ik nl wel erg goed.

Vinyl is onderweg volgens FE

avatar van Rene1979
Ben de plaat (mp3) nu aan het luisteren. Letter to my Countrymen is een toptrack!

avatar van Rhythm & Poetry
Nu ik de gastenartiesten zie word ik er toch echt niet warm van. Maar het blijft Brother Ali. Ergens zit dat talent nog, tot en met 2007 kwam het er altijd uit. Daarna slechts mondjesmaat.

avatar van Rene1979
Ik blijf de manier van rappen (Preechen) van Ali altijd tof vinden. Al vind ik Ant meer passen bij Ali dan Jake klink het tot nu toe niet vervelend Rob. Zeer de moeite.

avatar van Rhythm & Poetry
Ik moet je volledig gelijk geven Rene. Prima album. Die enkele keer dat Brother Ali die overdreven snik in zijn stem heeft vind ik jammer, dat maakt zijn emotie te gemaakt. Ook Jake One zijn beats zijn niet altijd even consistent, maar over het algemeen zijn de producties top. En de twee heren passen wel bij elkaar. Ik denk dat het goed is dat Brother Ali eens een volledig album samen met Jake One maakt. Komt volgens mij de creativiteit alleen ten goede. Want Brother Ali op een Ant-productie werd de laatste tijd iets teveel vanzelfsprekend.

Ik denk dat dit album minimaal op een stevige 3,5* kan rekenen van mijn kant.

avatar van Rene1979
Ik ga toch voor een 4.. Zeker de relaxte sfeer die neer wordt gezet bevalt mij prima. Ali heeft ook gewoon weer iets te vertellen waardoor ik geboeid aan de speakers zit.

avatar van Jordyp
Hemels, dat is nog eens een openingstrack, Letter to My Countrymen

avatar van Silky & Smooth
Ik vind het tot nu vrij gewoontjes, tegen het saaie aan. Ik houd sowieso niet echt van Brother Ali's prekerige raps, maar daar kan ik mij meestal overheen zetten. Hier overtuigt zowel Ali als Jake One niet echt.

avatar van Fake_world
Hoe dan ook, prachtige artwork!

avatar van -marco-
Hij is binnen ( fysiek ). Ben wel erg benieuwd, ondanks mijn pessimistische verwachting.
Bij het album is het boekje, een mega grote amerikaanse vlag, had voor mij niet zo gehoeven RSE staat bekend om zijn enigzins apparte cd hoesjes, maar deze van Ali valt me wat tegen

De 2 genoemde bonustracks, worden door RSE doormiddel van een persoonlijk mailtje aan je toegedaan ( bij pre-order iig ). Had ze toch gewoon liever op de cd gehad, maar zo loop je ze iig niet mis

Ben benieuwd en ga snel luisteren!

avatar van thgryda
Wow ik ben enorm benieuwd, tot nog toe vond ik alle drie Brother Ali's albums super klinken, maar dat was natuurlijk met de geniale Ant achter de knoppen. Benieuwd of Jake One, die ik toch ook een uitstekende producer vind, ook voor een dik album kan zorgen. Wat een maand om terug te beginnen met muziek checken

avatar van -marco-
Na 2 luisterbeurten moet ik concluderen dat het is geworden, waar ik al stiekem al rekening mee had gehouden. Een aardig album, leuk, maar nergens hoogstaand dan wel memorabel.
Risico hiervan is dan ook, dat ik dit wellicht niet heel vaak zal draaien.

Het word nergens echt slecht en er staan een aantal lekkere tracks op zoals, Letter to My Countrymen , Stop the Press, Mourning in America, Fajr, Namesake en All You Need.

Ga het nog een paar x luisteren, maar ben wel wat teleurgesteld.

Is dit te wijten aan Jake One, enigzins, maar niet geheel. Ali is ook niet zo scherp meer als voorheen en zoals ik al eerder had gemeld, word dat preech rappen een soort trick imo.

avatar van ThingMan
Ben benieuwd naar dit album. Heb hem wel binnen gehaald. Ga de vorige cd's ook weer eens draaien.

avatar van thgryda
Ik ben ook een beetje teleurgesteld na de eerste luisterbeurt, ik vond de EP dit jaar echt super en de rustigere nummers op dit album zijn op het niveau en vind ik erg sterk. De meer bombastische Jake One beats vind ik bij de eerste luisterbeurt wat minder, ik mis de interactie die er wel was tussen Ali en Ant. Maar ik denk dat het album nog kan groeien, maar ik had het zeker vetter gevonden als de EP er niet was gekomen en de 4 beste nummers ervan hier hadden opgestaan.

edit: tweede luisterbeurt klinkt al een stuk beter! De eerste 4 en de laatste 5,6 nummers vond ik sowieso al vet klinken, het middenstuk klinkt nu ook al beter. Al bij al een prima album!

avatar van -marco-
Ik twijfel tussen 3 en 3,5 Begin met een 3*. Eea bevalt wel wat meer, wellicht stijgt het nog. Ook ik vind de wat rustige nummers beter dan pompende

avatar van Jordyp
Snap dat mensen het misschien wat eentonig of zelfs soms wat saai vinden, maar zelf heb ik dat gelukkig (nog) niet. Het is idd wel wat veel van hetzelfde allemaal, maar als ik dan de eerste vier nummers hoor, geniaal! Deze worden overigens vervolgt door de vier zwakste nummers, waarna het album weer loskomt met ijzersterke teksten en uitstekende producties. 3,5*

Jordyp schreef:

Idd, mee eens. Bonus tracks zijn het ook net niet voor mij

avatar van Harderwiek
Bun B en Brother ali is geen geslaagde combinatie...

avatar van Osiris Apis
Is alleen een sample van Bun B op 'Need a knot' hoor. Ik vind het een goeie hook.

avatar van Harderwiek
Ja dat begrijp ik; vind het niet echt bij Ali passen.

avatar van MAS
MAS
Wie heeft dit eigenlijk geproduceerd?

avatar van FlyLo
Jake One

avatar van thgryda
Ik ga toch voor 4*, erg aangenaam album en ik vind het zeker niet minder dan pakweg blu & exile, murs & fashawn of pacewon & mr. green!

avatar van Elohim
Dit album... is verrassend dope! Maar ik moet eerlijk zeggen dat I Need a Knot en Won More Hit volledig de plank misslaan...

Ik vind de beats niet al te vaak interessant op zichzelf, wat bij Ant vaker was, maar Ali is gewoon erg op dreef, vind ik.

avatar van MJ_DA_MAN
Toen ik een tijd geleden las dat Jake One i.p.v. Ant het nieuwe album van Brother Ali zou produceren was ik absoluut blij. Waar Ant de laatste jaren op een andere manier ging produceren en Us d.m.v. zijn productie niet de uitblinker werd waar ik op had gehoopt bleef Jake One de luisteraar veelal trakteren op fijne, warme producties met natuurlijk het album met Freeway als beste voorbeeld. Maar uitgerekend wanneer Jake een geheel album voor een van mijn favoriete rappers gaat produceren beslist ook hij de coole, hippe boy uit te gaan hangen met veelel kleurloze beats die, als ik het goed gehorod heb, ook weer allerlei zogenaamd hippe live-instrumentatie en sample-loze geluiden bevatten en bovendien amper de warme, soulvolle samples waar Jake One zo goed in kan zijn. Af en toe hoor je het laatstgenoemde geluid terug, zie de nummers 1, (al bevat ook dat nummer wat kleurloze elementen; blijft wel een sterke opener verder) 11 en 12, maar het merendeel boeit me gewoon niet qua productie. Brother Ali zorgt ervoor dat de plaat nog wel redelijk vermakelijk blijft, maar ik mis vooral zijn dominantie op de nummers die hij vaak d.m.v. ijzersterke refreinen liet blijken en een typisch Ali-refrein ben ik eigenlijk niet tegengekomen. Tekstueel blijft ie natuurlijk erg goed, maar wanneer de beats vaak kleurloos zijn en er een typisch Brother Ali-gevoel ontbreekt maakt dat eigenlijk nog maar weinig uit.

Wanneer Jake One op de The Stimulus Package-manier (of beter gezegd het geluid waar hij de laatste jaren mee uitblonk) dit album had geproduceerd was dit een topalbum geworden, nu kan ik er niet meer dan 3* voor geven. Ik kan begrijpen dat producers als Jake One, Ant, Black Milk etc. na jarenlang traditionele hiphopbeats maken wat anders willen proberen en hun creativiteit willen gebruiken, maar het pakt helaas vrijwel altijd minder uit.

avatar van MAS
MAS
Jij hebt er duidelijk weer weinig verstand van.

avatar van MJ_DA_MAN
I know .

avatar van Nr.4
voor mij het eerste Brother Ali dat ik wel van begin tot einde de moeite waard vind (al zitten er zeker wat mindere momenten tussen). Ik denk juist omdat Jake One de producties heeft verzorgd, die ligt me wat beter dan bv Ant. Ali doet volgens mij weinig anders dan op voorgaande albums.

avatar van Harderwiek
Op Mourning in America and Dreaming in Color krijgen we tekstueel voorgeschoteld wat we van Brother Ali gewend zijn: maatschappelijk relevante en sociaal-politieke thema’s waarin hij tevens zijn persoonlijke levensbeproevingen verwerkt. Instrumentaal kent het album echter een verschil met voorgaande albums. De witbebaarde rapper heeft de vertrouwde samenwerking met producer Ant opzij geschoven en heeft de handen ineengeslagen met beatbakker en labelgenoot Jake One. Waar Ants producties steeds subtieler werden en hij samplen voornamelijk achterwege liet, kenmerkt Jake One zich de laatste jaren met meer elektronische beats en soulvolle samples.

Lees hier verder.

avatar van Rene1979
Noem mij optimistisch, maar verhoog m naar een 4.5 vor mij een album die prima begeleid wordt door Jake.. Ali pakt met gemak alle biets makkelijk in met bewuste rijms.. Ik hou van dit album en hij ligt hier dagelijks op de draaier.

avatar van Shelter
Ik wil je best optiistisch noemen, maar dan moet ik wel eerst de betekenis ervan weten

avatar van thgryda
Ik vind hem ook eigenlijk gewoon vet. Ik snap de kritiek op de beats wel, het middenstuk is wat minder. Maar de eerste vier nummers zijn gewoon top en ook de laatste 6 nummers zijn super, ik beluister hem ook zowat dagelijks!