Frank Zappa - Joe's Garage Act I (1979)

Rock / Avant-Garde
Label: Zappa

1. The Central Scrutinizer (3:27)
  2. Joe's Garage (6:10)
  3. Catholic Girls (4:26)
  4. Crew Slut (5:51)
  5. Wet T-Shirt Nite (5:26)
  6. Toad-O Line (4:18)
  7. Why Does It Hurt When I Pee? (2:35)
  8. Lucille Has Messed My Mind Up (7:17)
Misterfool
na meerdere luisterbeurten zit ik tussen de 3,5 en 4*. zappa is hier zeer gitaargeoriënteerd bezig wat gouden momenten oplevert. on the bus, keep it greasy,watermellon in easterhay en mijn lievelingsnummer van dit album packard goose zitten vol met geweldige gitaarsolo's en zappa's briljante hersenspinsels. helaas kakt het af en toe een beetje in met nummers als shirt en cyborg die mij niet kunnen intresseren. A little green rosetta vind ik het allerslechste nummer van dit album, deze hadden ze er beter van af kunnen halen.

Stijn_Slayer
Gisteren de dubbel cd meegenomen. Ik heb er absoluut geen spijt van, maar Act 2 en 3 doen zeker onder voor Act 1, die ik al op LP had. Dat zit 'm vooral in het conceptuele onderdeel. Act 1 is humoristisch, creatief bedacht en in zekere zin nog geloofwaardig. Ik zie daar de beelden als een film voor me. Met name Act 2 vind ik erg geforceerd en overdreven. Sex met machines.....?

De hele sfeer van de plaat slaat dan ook om (al gebeurd dat in het verhaal natuurlijk ook).

Toch moet ik zeggen dat Zappa er in deze context in slaagt om scherpe, gegronde maatschappijkritiek te leveren. Onder het humoristische concept zit duidelijk een serieuze lading.

Muzikaal blijft er op Act 2 en 3 genoeg te genieten, al sneeuwt daardoor de aandacht voor het concept een beetje onder.

avatar van New Dawn Fades
joko16 schreef:
jammer van het geneuzel van de Central Scrutinizer, de muziek is echter bij vlagen top!

Haha, je hebt een avatar van Frankie himself en je BEGRIJPT de scrutinizer niet?

Joy
dat scrutinizer gedoe vind ik ronduit irritant iig

btw, dat joko16 dat niet begrijpen zou is op geen enkele manier uit zijn reactie te halen

avatar van ricardo
Dit is 1 van de meest bekende Zappa albums die mij maar niet kan bekoren. Er staan erg mooie hoogtepunten op, maar nog meer stukken die mij totaal niet boeien en mij niets doen. Het is echter wel weer een tijd geleden dat ik hem voor het laatst gehoord heb, maar dat zegt dan ook wel weer veel. Naja toch nog maar weer eens opzetten.

Misschien valt hij nu wel goed.

Joy schreef:

btw, dat reinbo dat niet begrijpen zou is op geen enkele manier uit zijn reactie te halen

Het ging toch niet om Reinbo, maar een andere gebruiker ?

Joe's Garage Acts I, II & III blijft toch altijd een van mijn meest geliefde Zappa platen ever en wat is Vinnie Colaiuta hier als 23 jarige toch al onvoorstelbaar goed...

avatar van Rudi S
Ik ben het eens met de opmerking dat act I toch wel sterker is dan Act II en III.
Act I (t/m Scrutinizer postlude) kwam destijd eerst als enkele LP uit in een mooie klaphoes.
II en III later als dubbel LP in dito hoes.

Waar act I zowel in muziek als verhaal en humor een bepaalde flow heeft, mis ik dat in het vervolg, Watermelon in Easter Hay is dan wel weer schitterend.
Tja en de Central scrutinizer (hoewel ik niet zo wegloop met narrators bij muziek) vind ik hier prachtig gevonden en zeer mooi gedaan. Act I (de enkele LP) krijgt van mij *****

De eerste Zappaplaat die ik hoorde, en nog steeds één van mijn favorieten. Dit mede vanwege het al genoemde drumwerk van Vinnie Colaiuta. Heb dit album weleens in een tijdschriftlijstje zien staan dat handelde over albums met het beste drumwerk. Ik snap dat wel. Keep It Greasey (19/16), maar ook A Token Of My Extreme, of Stick It Out, of de groove van The Central Scrutinizer, of On The Bus...

avatar van Stalin
The G schreef: De eerste Zappaplaat die ik hoorde, en nog steeds één van mijn favorieten. Dit mede vanwege het al genoemde drumwerk van Vinnie Colaiuta.

Vinnie is mijn inziens Zappa's beste drummer (en dat wil wat zeggen als je ziet welke grootheden er zoal bij Zappa gespeeld hebben) en tevens 1 van 's werelds meest begaafde drummers !

Lees via deze link Vinnie's persoonlijke verhaal over zijn auditie bij Zappa.

En dan hierbij ook nog eens Steve Vai's persoonlijke verhaal over Vinnie's auditie, die ik grotendeels in zijn geheel ga quoten, want dat verhaal (al is het msschien maar voor 10 procent waar...) laat zien hoe geniaal Vinnie reeds was op jonge leeftijd.

Vinnie had this piece of music on the stand to his right. To his left he had another music stand with a plate of sushi on it, okay? Now the tempo of the piece was very slow, like "The Black Page." And then the first riff came in, [mimics bizarre Zappa-esque drum rhythm patterns] with all these choking of cymbals, and hi-hat, ruffs, spinning of rototoms and all this crazy stuff. And I saw Vinnie reading this thing. Now, Vinnie has this habit of pushing his glasses up with the middle finger of his right hand. Well I saw him look at this one bar of music, it was the last bar of music on the page. He started to play it as he was turning the page with one hand, and then once the page was turned he continued playing the riff with his right hand, as he reached over with his left hand, grabbed a piece of sushi and put it in his mouth, continued the riff with his left hand and feet, pushed his glasses up, and then played the remaining part of the bar.

The G schreef: De thematiek en vooral de lyrics moeten je liggen, maar daar zullen Zappafans wel mee vertrouwd zijn. Muzikaal echter een fijne plaat, al zakt het in het derde deel van het drieluik wel een beetje in, vind ik.

Dat eeuwige gezever over dat deel 1 het beste is en dat het tijdens deel 2 en 3 zou inkakken, ben ik het niet mee eens.
Het is waar dat deel 1 wat samenhangender is wat betreft verhaallijn en opbouw.
Ook bestaat Act I uit een serie voor Zappa's doen behoorlijk makkelijk in het gehoor liggende poppy songs.

Maar Act's II & III doen daar zeker niet voor onder, ondanks het feit dat de verhaallijn en logica steeds verder te zoeken is en de toevlucht wellicht wat teveel gezocht wordt in steeds absurder wordende seksuele handelingen, al dan niet met robot-slaven en Gay Bob Dolls

Dit soort zaken (waar ik mij verder niet aan kan storen overigens, want dat hoort bij Zappa als dat kapsel bij Beatrix) worden ruimschoots goedgemaakt door een aantal wonderschone en langgerekte muzikale escapades, zoals He Used To Cut The Grass, Watermelon In Easterhay en mijn persoonlijke favoriet Packard Goose.
En sluit ook Outside Now niet uit, 1 van de meest emotioneel geladen (althans in mijn beleving) songs die Frank (naar eigen zeggen wars van emotie in muziek) ooit op plaat zette.

Chapeau

avatar van Rudi S
Fijn dat jij 2 en 3 wel van hetzelfde niveau vindt als deel 1 is.
Ik heb dit nooit kunnen bereiken.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Rudi S schreef:
Fijn dat jij 2 en 3 wel van hetzelfde niveau vindt als deel 1 is.
Ik heb dit nooit kunnen bereiken.

Misschien moet je de hoes van de cd eens omklappen. Deze kwam namelijk uit als dubbel cd.

Gedaan, Helpt echt

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

avatar van Madjack71
Bij een platenbeurs deel I en II & III op vinyl tegengekomen en daar niet lang over hoeven na te denken. Weet nog van vooral act I dat ik daar voorheen veel plezier aan beleefde. Van de complete Joe's Garage acts, vind ik die toch wel het meest tot de verbeelding spreken. Met de introductie van Central Scruuuuutinizer, kennismaking met Joe's Garage en de -voor mij- Zappa klassiekers Catholic Girls en Crew Slut. act 2, lijkt wat chaotischer maar blijft boeien. Act III vind ik muzikaal gezien het meest interessante waarin er flink ruimte is voor de uitbouw van de nummers, toch wel een eigen sound had Zappa op zijn gitaar.
Zappa's pop opera op zijn eigen unieke wijze.

Deel 3 in de serie ''Familie Zappa verliest nu echt alle grip op de realiteit''

Op de officiele website worden nu een zootje originele Barking Pumpkin Releases op vinyl aangeboden, waaronder de Joe's Garage Box Set...

De prijs voor deze box ?

Voor ''maar'' $400.00 is ie van jou !!!

edit: en dan te bedenken dat ik deze box afgelopen juli voor maar 35 euro in Berlijn heb laten liggen

avatar van Don Cappuccino
Het eerste gedeelte van Joe´s Garage staat vol met zeer pakkende nummers met een flinke dosis humor in de teksten. Vooral de bas speelt heerlijke funky baslijnen. De Central Scrutinizer irriteert hier nog niet, dat komt pas in het tweede en derde deel. 4 sterren.

avatar van pintjebier
'Why does it hurt when I pee' doet me denken aan Queen.

avatar van devel-hunt
Joe's Garage vind ik qua sfeer erg tegen sheik yarbouti aan zitten.

avatar van kobe bryant fan
Amusante Zappa.
Bij vlagen erg grappig, al kan het muzikaal soms niet tippen aan andere Zappa's.
Al is er weer genoeg kwalitieit te vinden zoals: Lucille Has Messed My Mind Up ( ), Joe's Garage en Crew Slut. De rest is zeker ook goed, maar vind ik minder opvallen.
Catholic Girls vind ik wel een minpuntje, zowel instrumentaal als vocaal niet zo grappig en ook niet erg mooi. 4*

avatar van Ducoz
Sterk, humoristisch, technisch dik-in-orde en boven al creatief album van Zappa.

Las her en der dat men de Central Scrutinizer geen toevoeging vind of deze juist niet kan volgen.
Ik vind het echter wel een leuke 'toevoeging' aan het concept, al vraag ik mij wel af hoe lang dat leuk/interessant blijt.

Joe's Garage Act I voert de lusiteraar op een trip langs de fictieve geschiedenis van hoofdpersoon Joe. Bij vlagen vind ik dit album grappig, soms wat flauw maar op dit deel (nog) nergens storend.

Dit album zou een prima single hebben gehad in de vorm van 'Joe's Garage', wat een heerlijke song is dat, bijna oorstrelend. Lijkt uit het zelfde hout te zijn gesneden als 'Camarillo Brillo'(op Over-Nite Sensation). Zappa op de poppy tour.
Gitaarspel van een hoog niveau, en vormt een echte eenheid.

Vervolgens, om nog een minpuntje te noemen; 'Catholic Girls', wat ik net als mijn voorganger een flauw nummer vind waarin de extremen worden opgezocht. Wat eigenlijk nergens echt grappig wordt en in een soort van lullig melodietje blijft hangen.

avatar van kaztor
Ducoz schreef:

'Who gives a fuck anyway...'

avatar van Sir Spamalot
“Exciting mammalian protruberances”

Op 29 januari 2012 dacht ik een ferme slag te hebben gedaan met de aankoop van deze Joe’s Garage maar ik had me mispakt: ik had Joe’s Garage Acts II & III op vinyl gekocht, ik mocht dus op zoek naar Act I. Op 9 september 2012 had ik op de platenbeurs in Antwerpen eindelijk Act I op vinyl te pakken. Mijn versie is CBS 86101.

In juni 2012 heeft moderator Herman de splitsing doorgevoerd tussen Act I en Acts II & III. Op mijn computer staat deze versie: Frank Zappa - Joe's Garage (CD, Album) at Discogs . Ik verkies mijn vinylversies van Joe’s Garage. Aanvankelijk had ik ook mijn bedenkingen bij de rol van de Central Scrutinizer, dat is voorbij. Het is een integraal deel van een humoristisch doch scherp maatschappijkritisch concept die de drie delen omhelst. De rest staat op het www. Be my guest.

Volgens mij is dit ook de intrede van Ike Willis met zijn warme stem, die ik heel graag hoor. De teksten zijn tamelijk gepeperd maar o zo grappig. Volgen met tekstvel is essentieel. De muziek bevat diverse stijlen met grote klasse gespeeld, heerlijk drumwerk ook. Kort en bondig, ik vind Act I een kraker dat een dikke lading sterren van mij krijgt. Wordt samen met Hot Rats en Apostrophe één van mijn favoriete albums tot nu toe.

avatar van devel-hunt
Ducoz schreef:

Wat ook precies de bedoeling was van FZ. Een lullige melodie met een lullige tekst. Maar door al die lulligheid krijgt het toch iets hilarisch, zeker als FZ het zingt.

avatar van Drs. DAJA
Misschien wel Zappa's beste.

Met Zappa weet ik het nooit, maar dit album pakt mij door zijn veelzijdigheid. Sommige stukken van nummers kwam ik eerder tegen bij the Tubes ( zoals met die dame waar hij vraagt waar ze vandaan komt)

avatar van LucM
Een aantal Zappa-albums beluisterd en dit vind ik één van zijn beste. Ik heb trouwens Joe's Garage Act I, ll en lll op een dubbel-cd en beschouw die albums als een geheel. Een conceptalbum over garagerocker en levensgenieter Joe die diverse seksuele relaties op nahoudt maar leeft in een totalitaire staat waar muziek verboden wordt en tenslotte in de gevangenis belandt. Het lijkt een absurd verhaal maar tegelijk toch realistisch en ik denk dat Frank Zappa zich heeft laten inspireren door Iran waar begin 1979 Ayatollah Khomeini aan de macht kwam en (westerse) muziek werd verboden alsook homofilie. Eigenlijk is het een satire op religieus fanatisme en corrupte wereldleiders. Veel gitaarsolo's en opmerkelijk veel reggae-ritmes en ook uitstekend geproduceerd.

LucM schreef:

Ik heb de eerste 2 weken juni vrij en heb visumaanvraag voor Iran gedaan.
Joe's Garage op de MP3-speler en in het hol van de leeuw naar verboden muziek luisteren

Iran's Ayatollah Khamenei reveals surprising taste for Western music

Sta-link

Zou wat zijn als Khamenei stiekem naar illegale Iraanse persing van Joe's Garage luistert in zijn paleis

avatar van zoppo
Begin vorig jaar was ik voor m'n werk in Iran. Zappa mee op de iphone, ook Joe's Garage! Heb hier en daar wat fragmenten laten horen. Het gitaargeluid vond men werkelijk verschrikkelijk. De percussie/idiofonen vielen goed. Dat leek bijvoorbeeld op Sina Bathaie - een soort Iraanse mannelijke Ruth Underwood die (bijna) Westerse muziek maakt (woont inmiddels in Canada).

avatar van dix
dix
Ha Ha, is deze hoes nog niet gebanned?

avatar van Funky Bookie
Act 1 is conceptueel het beste deel. Muzikaal vind ik 2 en 3 echter beter.
De humor is hier echter fantastisch en Zappa gaat vol voor heerlijke gitaarmuziek. Genieten geblazen.

avatar van Johnny Marr
Het titelnummer en de afsluiter

Niemand:

Helemaal niemand: