Yeasayer - Fragrant World (2012)

Label: Secretly Canadian

1. Fingers Never Bleed (4:29)
  2. Longevity (3:10)
  3. Blue Paper (5:06)
  4. Henrietta (4:39)
  5. Devil and the Deed (3:36)
  6. No Bones (3:08)
  7. Reagan’s Skeleton (5:04)
  8. Demon Road (4:12)
  9. Damaged Goods (4:57)
  10. Folk Hero Shtick (4:38)
  11. Glass of the Microscope (5:24)
avatar van coldwarkids
Hier kijk ik echt naar uit!!

Wat is Henrietta toch een parel!!!!

ik weet het niet, de 2 nummers die ik al gehoord heb maken me allesbehalve enthousiast.
wellicht beetje het gevaar van te grote verwachtingen. want het enthousiasme dat ik had na hun pukkelpopconcert 2 jaar geleden zal ik niet veel meer meemaken.
volgende week zie ik ze terug...

avatar van FLUOman
Henrietta vind ik goed, longevity een teleurstelling... Hopelijk is de rest wat meer up tempo!

avatar van coldwarkids
Longevity is inderdaad een teleurstelling. Hopelijk komt er snel een derde nummer online.

nog clubbier. ergens jammer voor wie de eerste cd kent eh;)

avatar van Don Broccoli
Ja, inderdaad, nog meer clubsound op dit album. Best aanstekelijk plaatje, maar ik werd fan van een ander Yeasayer. Een Yeasayer dat nummers als Sunrise en 2080 maakte.

avatar van De-noir
Henrietta is echt te heerlijk. Fijne psychedelische video ook

Vind ik ook

avatar van FLUOman

Ondertussen zijn ze al allemaal te beluisteren

avatar van SOAD
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
Na de eerste luisterbeurt klinkt het een beetje als een wirwar aan geluiden, geëxperimenteer
waar geen eind aan lijkt te komen en vocalen die ik niet kan plaatsen.. Misschien ontpoppen de verschillende breisels zich wel tot ware popparels. De tijd zal het leren.

avatar van FLUOman
1,3,4,7,10 en 11 zijn heel fijne nummers met catchy refreinen, die blijven hangen, maar nummers zoals 'devil and the deed' en 'no bones' zijn dan zoals SOAD zegt 'een wirwar aan geluiden en geëxperimenteer waar geen einde aan lijkt te komen'. Longevity, damaged goods, demon road hebben dan wat meer de structuur van een song, maar blijven niet hangen bij mij... Niet gebuisd, maar ook niet geslaagd, maar goed, ook bij mij zijn er nog maar 3 luisterbeurten over gegaan. Mijn oordeel is dus zeker niet definitief.

avatar van coldwarkids
Hmm.. jammer. Ze klinken inspiratieloos met al die vage geluiden ertussen. Terwijl Henrietta dan weer een parel is.

avatar van midnight boom
Woensdag lanceerde Yeasayer een digitale speurtocht naar het nieuwe album Fragrant World. Alle nummers van de plaat werden online gezet, de vraag was alleen: waar? Fans moesten de nummer zelf maar zien te vinden. Een keuze die uitstekend bij Yeasayer past: avontuurlijk en onvoorspelbaar. Yeasayer kiest namelijk nooit voor de voorspelbare weg (én nee, ook niet op het derde album Fragrant World).

'Fragrant World' is de opvolger van het onderschatte album 'Odd Blood' uit 2010. Een prachtige plaat waarop de band een geheel nieuw pad insloeg. Indieparels werden popliedjes en kleine zalen werden ingeruild voor grotere. Ondanks het succes van de voorgangers, kiest Yeasayer op hun derde plaat toch weer voor een andere weg. En het is inderdaad die 'gedementeerde R&B plaat' geworden die de drie psychedelische hipsters uit Brooklyn hadden beloofd. Een album waarop het experiment centraal staat. De exotische sfeer die de 'nieuwe Yeasayer' weet te creëren is gelijk aanwezig in de mooie opener 'Fingers Never Bleed'. Het geluid is meer op de clubs gericht. Vreemde dansbare stukken als de fantastische single 'Longevity' en het nerveuze 'Blue Paper' zijn er in overvloed. Hoewel een nummer als 'Reagan's Skeleton' best eens net zo'n bescheidde hitje zou kunnen worden als 'O.N.E.' of 'Ambling Alp'. Net als het prachtige 'Henrietta', dat inmiddels als een van beste Yeasayer nummers mag gelden.

Toch is Fragrant World een plaat geworden die het meer van de sfeer dan van de sterke popliedjes moet hebben. In vage nummers als 'Devil and the Dead', het spacende 'No Bones' of 'Damaged Goods' is de logica soms ver te zoeken. We horen soms gewoon een chaos bestaande uit een wirwar van geluiden met zangpartijen die veelal leunen op autotune (Glass Of The Microscope). Alsof de band zwaar aan de drugs was tijdens de opnames. Dit gaat dan ook ongetwijfeld lijden tot verdeeldheid onder de Yeasayer fans van het eerste uur. Je kunt er van zeggen wat je wil, maar het maakt Yeasayer wel uniek. De soms wereldvreemde stukken muziek maken Fragrant World tot een avontuurlijke luisterbeurt. Een trippende plaat die hier de komende tijd nog veel op zal staan.

Fragrant World heeft wat tijd nodig. Dan zul je vanzelf horen dat dit het derde geslaagde hoofdstuk is uit het Yeasayer boek. Toffe plaat met veel verslavende elementen.

van: http://daanmuziek.blogspot....

midnight boom schreef:

Dat vind ik nou bijna ook

avatar van Dikkop
Liggen de andere nummers een beetje in de lijn van Henrietta?

avatar van coldwarkids
Nou ja nummers 1,4 en 7 zijn wel de toegankelijkste (nou ja voor Yeasayer begrippen dan)
De rest is wat minder melodieus. Maar denk dat het wel een groeitplaatje is.

avatar van Kaaasgaaf
Deze plaat klinkt als *NSYNC op paddo's!

avatar van SOAD
Kaaasgaaf schreef:
Deze plaat klinkt als *NSYNC op paddo's!

Zou best eens kunnen

avatar van Halbee
Fantastische plaat. Ook de wat experimentele nummers worden na herbelustering alleen maar mooier. Staat in mijn lijstje op 1!

avatar van De-noir
Miljaar wat is dit album enorm goed geproduceerd. Klinkt echt fantastisch in FLAC. Afsluiter tot nu toe favoriet, samen met het al langer bekende Henrietta.

avatar van IllumSphere
Ik heb daarnet Henrietta en Longevity gehoord. Vooral Longevity vond ik vreselijk, was dat nu auto-tune dat ik hoorde ? Misschien ooit eens volledig beluisteren, maar dan moet ik tijd hebben en tijd vrij maken doe ik niet voor deze plaat.

avatar van Dikkop
Er is niks mis met autotune.
Zolang het maar een meerwaarde geeft aan de muziek.
Ik denk trouwens niet dat het autotune is.

Misschien ligt Reagan's Skeleton je beter IllumSphere.
Daar wordt er wat minder op geëxperimenteerd.

avatar van mauricez
leuk pop plaatje, maar in vergelijking met het eerste album.....ik kom er toch nog niet helemaal overheen. Die eerste plaat was echt geweldig.

laatste nummer is ook mijn favoriet.

spit.tsvnami
Ik vind 't een leuk album, vooral de opening track Fingers Never Bleed ligt me enorm. Het vorige Yeasayer album staat al een paar maand in m'n iTunes, maar die heb ik nooit echt beluisterd. Misschien dat ik dan dit album zo hoog beoordeel omdat mijn verwachtingen totaal niet hoog lagen?

avatar van mauricez
spit.tsvnami schreef:

en de eerste plaat? heb je die ooit geluisterd?

avatar van venderkets
Klinkt als een remix album. Hou ik niet van.

spit.tsvnami
mauricez schreef:

en de eerste plaat? heb je die ooit geluisterd?

Nee.

avatar van titan
titan (crew)
Het zal wel aan mij liggen, maar dit vind ik het beste Yeasayeralbum tot op heden. Misschien omdat het liedje nu meer centraal staat en geprobeerd is om minder gekunsteld te klinken.

avatar van T.A.
De hoes is een soort evolutie van deze.