Mystery - The World Is a Game (2012)

Canada
Label: Unicorn

1. A Morning Rise (1:18)
  2. Pride (11:28)
  3. Superstar (6:59)
  4. The Unwinding of Time (0:49)
  5. The World Is a Game (7:57)
  6. Dear Someone (6:21)
  7. Time Goes By (6:04)
  8. Another Day (19:02)
avatar van mulver64
Een eerste voorproefje is te vinden op YouTube: YouTube - MYSTERY-PRIDE(part1)

avatar van Marco van Lochem
Ben het album nu aan het beluisteren en het klinkt weer geweldig. Wat een stem heeft Benoit David. Prachtige composities, mooie instrumentale gedeelfen...genieten!

avatar van mulver64
Vandaag de CD binnen en nu voor de tweede keer aan het luisteren. Gewoon kippenvel muziek. 5 sterren, kan niet missen.

avatar van snarf349
Geweldige sfeervolle prog-rock. Je moet van het stemgeluid van Benoit David houden, maar in nummers zoals "Dear Someone" klinkt hij bijzonder goed. Mag wel wat meer aandacht krijgen!

avatar van Soul Dreamer
Nu 4 dagen in bezit, en ik ben weer (net als bij z'n voorganger) helemaal verkocht. Wat een geweldige plaat. Van begin tot eind perfect!

pos
Wederom een pracht van een progmetal plaat die uitkomt. We boffen maar de laatste tijd.
Geweldige zang en flink wat kippenvel momenten in het gitaarwerk. Nul zwakke momenten dus gewoon 4,5 ster voorlopig.

avatar van ChrisX
pos schreef:

Progmetal?

ChrisX schreef:

Progmetal?

Ik weet niet of dit corrigerend bedoeld is of daadwerkelijk een vraag, maar ja progmetal

avatar van mulver64
Ben het met ChrisX eens. Metal? Nee, symfonische rock van de bovenste plank.
Alhoewel, in Another Day zit op een gegeven ogenblik een stukje DreamTheater verweven, net zoals wat stukjes Yes, Rush en nog wat andere bands, maar het blijft toch echt symfo!

pos
Ja ach Rush is voor mij progmetal, voor een ander wellicht progrock. Ik hoor hier genoeg metal in de sound van de gitaar om van progmetal te spreken. Another day al helemaal. En dan hebben we het al over 1/3 van de cd

avatar van DikkeDarm
Kon deze groep helemaal niet dus was ik nieuwsgierig naar de hoge waarderingen en wat blijkt het is gewoon een uitstekend album met een uitstekende zanger maar qua zang hij lijkt een beetje op?, ik kan er niet opkomen...iemand?

De tracks zijn stuk voor stuk pareltjes voor je oren, goed uitgewerkt, afwisselend en blijven boeien waardoor je naar meer verlangd.

Ik ga Beneath The Veil of Winter Face & One Among The Living ook eens beluisteren en daar ga ik volgens mij geen spijt van krijgen...

Jon Anderson van Yes?

Zanger Benoit David, ooit begonnen als zanger ineen Yes cover band heeft Jon Anderson vervangen op de tour van Yes.
Hij zingt ook op het laatste Yes album "Fly from Here".

avatar van ChrisX
Papartis schreef:
Jon Anderson van Yes?".

Benoit klonk bij Yes veel meer als Trevor Horn toen die bij Yes zong op het album Drama. Beiden moesten ook toen ook in de net iets te hoge regionen voor hun stem zingen waardoor dat problemen veroorzaakte. Benoit zingt bij Mystery natuurlijker, ietsje lager maar klinkt nog steeds wel als Trevor.

Papartis schreef:
Jon Anderson van Yes?

Hij zingt ook op het laatste Yes album "Fly from Here".
Jon Anderson zit een octaafje of 2 hoger dus die gaat het niet worden, ik ben er nog niet achter maar ik blijf zoeken. Bedankt voor het meedenken!

avatar van marathonman
Misschien De Young van Styx, als je Fooling yourself of Come Sail Away luistert komt dat verrekte dicht in de buurt????

avatar van marathonman
Vooralsnog een 3,5 maar zal misschien nog wel een halfje bij kunnen, heb dat altijd met dit soort zangstemmen, da's mijn pakkie an. Vindt het geweldig die hogere regionen.....
Ga deze komende tijd regelmatig opzetten.
Vangelis vond ik maar zo, zo maar toen met Jon erbij, heerlijke CD...het klikt of het klikt niet.
Gelukkig zijn er maar weinig van stemmen met deze toonhoogte, Another Day is vooralsnog mijn prijsnummer...

marathonman schreef:
Dat was hem waar ik naar op zoek was ik kon er maar niet opkomen bedankt !!!!

avatar van renerush
Prachtig, prachtig wat de mannen van Mystery weer hebben afgeleverd. De vorige CD "One among the living" had bij mij de juiste snaren al geraakt en deze doet dat ook. En toen ik aan het laatse nummer begon en dacht dat het jammer was dat deze CD toch korter was dan de vorige, bleek dit een magnus opus van 19 minuten te zijn!!
Prachtig in stijl afgesloten!.
Symfonische rock (toch wel denk ik) van de bovenste plank. Persoonlijk vind ik ze een kruising tussen Alan Parsons, Marillion en Yes en als je dat kunt, ben je goed!!
Hopelijk volgt er nog veel meer van deze (inmiddels tot mijn favorieten behorende) band!

avatar van mulver64
En ze komen naar Europa in mei. Ik kijk er nu al naar uit!!!

mulver64 schreef:
En ze komen naar Europa in mei. Ik kijk er nu al naar uit!!!

Zijn er nog andere data bekend? Ik heb enkel weet van Celebr8 point two volgend jaar...

Mindscapes schreef:

Daar wordt nog aan gewerkt

Another Day

avatar van Brunniepoo
Mystery heeft weer een mooi album afgeleverd, dat zeker, maar ook na een behoorlijk aantal luisterbeurten weet deze me toch zeker niet zo te grijpen als zijn voorganger.

Op dit album hoor ik een zanger die over emoties zingt, op One among the living voelde ik me betrokken in die emoties, zeker in een fantastisch nummer als Wolf. Het komt dus allemaal wat afstandelijker op me over.

Ach, misschien is dit gewoon een goed album en was voorganger van de buitencategorie.

Ik heb overigens wel het idee dat Benoit David wat vlakker zingt, hebben anderen dit ook?

avatar van marathonman
Klopt B-Poo, dezelfde mening toegedaan, de hogere uithalen op het vorige album zijn hier sporadisch, het is meer een toonhoogte, blijf nog effe op 3,5 maar wel een goed album.

avatar van Beukertje
Ik ben helemaal niet into Progrock maar ben toch positief verrast als ik dit album beluister. Goed opgebouwde songs waarin het vocale gedeelte op een geweldige manier wordt afgewisseld met fantastische gitaarpartijen.
Daarnaast is de afsluiter van dit album geniaal

Voor mij de eerste kennismaking met Mystery en als ik de commentaren hier zo lees wordt het tijd dat ik de voorganger van dit album ga beluisteren......

avatar van Brunniepoo
mulver64 schreef:

Daar wordt nog aan gewerkt

11 mei staan ze in De Boerderij

Brunniepoo schreef:

11 mei staan ze in De Boerderij

Heerlijk! Merci voor de info.

avatar van Mindscapes
Het wordt blijkbaar 10 mei, volgens de bevestiging van de Boerderij op Twitter.

Mindscapes schreef:
Het wordt blijkbaar 10 mei, volgens de bevestiging van de Boerderij op Twitter.

Ik heb de kaartjes al binnen. HET concert van volgend jaar voor mij.

In mijn top 5 van 2012.