Band of Horses - Mirage Rock (2012)

Rock / Country
Label: Columbia

1. Knock Knock (3:58)
  2. How to Live (3:27)
  3. Slow Cruel Hands of Time (3:50)
  4. A Little Biblical (2:54)
  5. Shut-In Tourist (4:09)
  6. Dumpster World (3:43)
  7. Electric Music (3:32)
  8. Everything's Gonna Be Undone (3:19)
  9. Feud (2:56)
  10. Long Vows (3:43)
  11. Heartbreak on the 101 (4:01)
  12. Ego Nightmare * (3:26)
  13. Mirage Rock * (4:12)
  14. Irmo Bats * (3:05)
  15. Relly's Dream * (4:09)
  16. Catalina * (4:24)
  17. Bock * (4:44)
avatar van stephan2456
Op dit album, Mirage Rock, staan enkele mooie nummers met het zo voor Band of Horses' kenmerkende geluid. Maar in tegenstelling tot eerdere albums staan er minstens net zoveel mindere nummers op waar de sound van het vroegere Band of Horses volledig is verdwenen. Het voelt alsof ze zoeken naar een eigen sound, ook al hadden ze die allang gevonden. Everything All the Time en Infinite Arms kan ik moeiteloos in één keer afluisteren zonder ook maar een nummer te skippen, maar dat gaat me bij Mirage Rock niet lukken. Het hoge Eagles-gehalte van sommige nummers viel me trouwens ook op, met name 'Long Vows' klinkt alsof het door Glenn Frey zelf geschreven is.

Met 'Knock Knock' en 'Dumpster World' heb ik weinig.
'How to Live', 'A Little Biblical' en met name 'Slow Cruel Hands of Time' luisteren wel lekker weg, maar het hoge niveau van eerdere nummers als 'The Funeral', 'No One's Gonna Love You' en 'Factory' wordt helaas nooit benaderd op Mirage Rock.

avatar van Oldfart
Een album wat mijn aandacht niet heeft weten vast te houden, en dus al weer heel ver in het grijs der vergetelheid is weggezakt : zeer matig derhalve.

avatar van Helicon
Aardig album, maar eigenlijk ook niet meer dan dat. Haald, wat mij betreft, zeker het nieveau van de eerste twee albums (en in mindere mate het derde)

Nr. 3 zou zo een nummer van America kunnen zijn. Vind ik wel een fijn nummer.

avatar van handeman
mooi stuk Erwin!

Na Infinite arms zat ik eigenlijk niet zo te wachten op nog een Band of horses album en na beluistering bleek dat niet meer dan terecht, net als Infinite arms 13 in het dozijn, an sich aardig uitgevoerd, maar simpel en veilig zijn de termen die al meerdere malen terecht aangehaald zijn.

Zonde, want nummers als No one's gonna love you more than I do zinderde toch door merg en been heen.

avatar van Arend Jan
Ze worden ouder en het succes dempt de creativiteit, maar het vakmanschap druipt er gewoon vanaf. Fijne plaat. Niet zo relevant als het eerdere werk, maar voor de liefhebber, zoals ik, een voortzetting van veel moois.

avatar van Maestro B
Hoe meer ik deze speel hoe beter ik hem vind.
Zalige muziek om mee langs Amerikaanse highways te cruisen ...
Toppertjes: 2,3,4,5 en 10.

avatar van Madjack71
De hoes belooft meer dat de muziek waar kan maken. MOR country rock, met vleugjes Eagles en een snufje Young en een slagje Keith, maar weet nergens echt te overtuigen. Veelal middelmaat.

Jezus, zo'n lage score?
Ik vind dit misschien ook wel hun minste album, maar melodisch en harmonisch zijn hier toch weer zeer leuke dingen in te vinden.

avatar van steven
dit is wel echt verreweg hun minste album ja , echt gezapig af en toe. weinig memorabel. Spelen hier ook weinig van live. Toch met slow cruel hands of time , wel een van hun mooiste ballads. verder kan hij wmv snel worden vergeten

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Heel erg jaren 70 flashback bij dit album, beetje slappe Eagles alt country afgewisseld met toch een paar goeie nummers zoals Knock Knock, Shut-In Tourist en Dumpster World. Geen consistent album, maar een slap album met enkele uitschieters.
Long Vows is duidelijk zo'n slap nummer.

avatar van jorro
Knock Knock is wat mij betreft al een matig begin.Daarna wordt het zeker niet beter met How To Live.
Slow Cruel Hands of Time begint meerbelovend (= nieuw Nederlands woord?) maar vervalt daarna in een middelmatige Eagles song. Vervolgens het ook matige A Little Biblical. Zo kan ik mijn draai maar niet vinden bij dit album.
Shut In Tourist geeft aanvankelijk weer een beetje hoop maar is het toch ook niet. Ook verder blijft het tobben. het lijkt soms wel op country. Feud is eigenlijk het enige lichtpuntje. Jammer want de band kan zo veel beter.
Kort samengevat: Een echte tegenvaller dit.album. Ik houd het op 2,5*

avatar van Deren Bliksem
Dit heeft geen smoel. Wat een zonde, hun eerste twee albums waren zo mooi.

De albums die hierna komen; zijn die in het verlengde van deze poging of gaat het weer terug naar hun eerste twee albums, weet iemand dat? Scheelt me wat frustratie op Spotify.

avatar van potjandosie
Deren Bliksem schreef:
Dit heeft geen smoel. Wat een zonde, hun eerste twee albums waren zo mooi.

de "drive" en energie maar vooral de kwaliteit van het songmateriaal op de 1e twee albums zouden ze daarna niet meer evenaren, hoewel er op latere albums altijd wel een aantal goede tracks te vinden zijn, maar nee beter of gelijkwaardig aan de 1e 2 albums zou het het niet worden. met name het debuut "Everything All The Time" blijf ik een meesterlijk album vinden.

avatar van Deren Bliksem
potjandosie schreef:

Echt zo zonde, het lijkt me ook een bewuste stap naar een toegankelijker geluid. Het is slapjes, mist pit en overtuiging. Het klinkt net alsof dit een moetje is. Oprecht zonde.