Ayreon - Actual Fantasy (1996)

Rock / Metal
Label: Transmission

1. Actual Fantasy (1:33)
  2. Abbey of Synn (9:34)
  3. The Stranger from Within (7:40)
  4. Computer Eyes (7:27)
  5. Beyond the Last Horizon (7:35)
  6. Farside of the World (6:20)
  7. Back on Planet Earth (7:04)
  8. Forevermore (7:16)
  9. The Dawn of Man * (7:32)
  10. The Stranger from Within [Single Version] * (3:40)
avatar van BoyOnHeavenHill
Dit album maakt op mij vaak de indruk wat meer gitaar-georiënteerd te zijn, maar bij nadere beluistering zitten er toch ook veel keyboards in – misschien dat het overheersende rood in het artwork me steeds de indruk van directheid en rauwheid geeft, en hoe dan bevat Actual fantasy toch wel diverse sterke en harde gitaarpartijen, zoals in Abbey of Synn en Computer eyes. Het lijkt daarnaast ook iets simpeler dan ander werk van Ayreon te zijn, met iets eenvoudiger songstructuren, minder breaks en langere instrumentale outro's die niet altijd wat toevoegen (The stranger from within, Farside of the world, Forevermore). En persoonlijk vind ik zoveel Edward Reekers gedurende één en hetzelfde album wat veel van het goede, maar dat ligt natuurlijk aan mij, want met zijn stem is verder niets mis. Al met al een degelijk album dat ik toch niet op het niveau van de beste en meer gevarieerde Ayreon-platen vind staan; misschien sluit ik me wel aan bij de mening van Edwynn (23-10-2013) die het "wel verfrissend tussen al dat bombastische geweld van de rest van het oeuvre" vindt, maar dan met de vermelding dat die bombast Ayreon voor mij toch ook wel zo leuk maakt.
        Als ik zo de oude versie op de DVD beluister (en bekijk, met z'n mooie animaties en meegeleverde teksten) klinkt die toch ook lang niet slecht, en die synthetische drums zijn niet eens zo beroerd, maar de echte van Ed Warby zijn toch te prefereren. Verder alles weer fraai afgewerkt qua DVD en qua boekje, zoals we van Lucassen gewend zijn.