Warren Zevon - Excitable Boy (1978)

Label: Asylum

1. Johnny Strikes Up the Band (2:40)
  2. Roland the Headless Thompson Gunner (3:40)
  3. Excitable Boy (2:36)
  4. Werewolves of London (3:22)
  5. Accidentally Like a Martyr (3:33)
  6. Night Time in the Switching Yard (4:09)
  7. Veracruz (3:23)
  8. Tenderness on the Block (3:50)
  9. Lawyers, Guns and Money (3:23)
  10. I Need a Truck * (0:50)
  11. Werewolves of London [Alternate Version] * (3:41)
  12. Tule's Blues * (3:13)
  13. Frozen Notes * (1:59)
avatar van musicfriek
Ik wist niet dat deze man zoveel soloplaten heeft gemaakt, maar ik moet ergens beginnen he? Ik denk dat ik met dit album een goede start heb gemaakt

Erg fijne popliedjes in de categorie singer/songwriter (ik mis deze categorie trouwens op de site, misschien een optie om deze ook bij genres toe te voegen?). Door dit album ben ik wel nog meer nieuwsgierig geworden naar meer werk van deze inmiddels overleden Warren Zevon.

EVANSHEWSON
Van deze fijne singer-songwriter met het zeer sympathieke imago kun je haast geen miskoop doen !
Maar Transverse City zou ik toch mijden, tenzij je het voor een prikje kunt kopen om je collectie te vervolledigen. Want dat vind ik wel zijn minste.
Deze is echt schitterend ! U hoort een fijnbesnaarde jongeman vol energie die mooie songs weet te schrijven en uit te voeren !
Excitable Boy, Johnny Strikes up the Band en het gewèldig mooie Roland the Headless Thompson Gunner zijn pareltjes uit zijn oeuvre. Wie dit plaatje tegenkomt ; niet dralen, in huis halen !
4.5 sterren **** 1/2

EVANSHEWSON
Ik verhoog mijn stem naar 5 sterren.

En ik vraag me af waar de fans zitten van deze schielijk overleden sympathieke, uitermate getalenteerde, van een heerlijke stem voorziene formidabele singer-songwriter, waar ik helemaal lyrisch van word ?????

Ik heb hem in mijn top tien gezet. VOILA !!

LocoHermano
Ik ga hier geen sterren geven, omdat ik 'm nog maar net heb, maar wat een TOPalbum is dit. De eerste Zevon die ik heb, maar zeker niet de laatste.

EVANSHEWSON
Proficiat, Warren Zevon laat je zelden in de steek, die man staat garant voor hoogstaand muzikaal en tekstueel vertier, een prima singer-songwriter, helaas veel te jong overleden.

maar leuk dat je de man hebt ontdekt, ik lees dit liever dan de zoveelste bespreking van de nieuwste Radiohead...

Joy
alleen omdat zappa hem ooit coverde ga ik hem beluisteren

avatar van hadiederk
Ah, Warren Zevon, in je lofzang mis ik een beetje z'n grootste kwaliteit. Zevon, die we met recht een geniale gek konden noemen, was een kei in het schrijven van uiterst cynische teksten.

Warren Zevon was goed bevriend met Jackson Browne. Ze zakten samen wel eens een avondje door, maakten samen wat muziek of schreven teksten. Zo was er opeens op een morgen de tekst van "Accidentally Like A Martyr". Ze waren die nacht zo dronken geweest dat geen van beiden meer wist wie van hun tweeen het nou geschreven had.

EVANSHEWSON
ha hadiederk, jawel, dat ie cynisch en sarcastisch zelfs was, wist ik, hij was ook een flinke drinkebroer, mensen lezen wel updates van platen klaarblijkelijk, maar er is bij iedere artiest hier ook een tabblad "discussie", daar heb ik iets meer gepost, neem daar gerust een kijkje... trouwens ideaal voor mensen die totaal geen idee hebben wie deze fijnzinnige gek eigenlijk was... toch ?

avatar van lebowski
Gisteren aangeschaft en direct maar vier fonkelende sterren voor de sterke composites, dito teksten en heldere productie. Heerlijk ouderwetsch liedjesvakmanschap. Ik blijf er zelfs met dit weer voor thuis.

wcs
Alhoewel de muziek erg poppy en soms zelf gewoon vrolijk klinkt, gaat er toch een heel andere wereld schuil achter de knappe teksten. Bovendien heeft de man een erg leuke stem waar toch wel iets van uit gaat.
Ik ben pas begonnen met luisteren maar weet nu al dat ik hem echt zeer sterk ga waarderen. Nummers als Werewolves of London en Roland the Headless Thompson Gunner worden ook niet elke dag gemaakt natuurlijk.
Mij bevalt deze dus wel en Warren heeft veel potentieel om hier uit te groeien tot 1 van mijn favoriete singer/-songwriters. Na deze probeer ik de rest van zijn oeuvre ook maar eens. Erg geslaagde kennismaking

beaster1256
zeer sterke opvolger van zijn debuut , er staan klassiekers op dit album , werewolves , geniaal , zijn teksten zijn subliem , spijtig is de man al overleden ,

( only the good die young )

avatar van Fresch
Schitterende popmuziek met op het eerste zicht vrolijke maar na nader inzien extreem cynische teksten zie oa excitable boy :

Well, he went down to dinner in his Sunday best Excitable boy, they all said And he rubbed the pot roast all over his chest Excitable boy, they all said Well, he's just an excitable boy en dan begint het ...

He took little Susie to the Junior Prom Ooh, wa-ooh Excitable boy, they all said Oo-ooh, excitable boy And he raped her and killed her, then he took her home Ooh, wa-ooh Excitable boy, they all said Oo-ooh, excitable boy Well, he's just an excitable boy After ten long years they let him out of the home Excitable boy, they all said Oo-ooh, excitable boy And he dug up her grave and built a cage with her bones Excitable boy, they all said Oo-ooh, excitable boy Well, he's just an excitable boy Ooh, wa-ooh, oo-ooh, excitable boy Ooh, wa-ooh, oo-ooh, excitable boy

schitterend gewoon

avatar van jellorum
met dank aan die achterlijke kid rock (drop dead!)

dit is een staaltje kunst

nu té opgewonden om iets zinnigs te schrijven

de volle mep!!

avatar van hadiederk
Grappig, heb vandaag in een reactie bij Kid Rock nog geschreven dat ik op dit effect hoopte en zie.

avatar van jellorum
Het was inderdaad door dat nummer van die nitwit dat ik hier op ben gekomen. Ergens gelezen dat een song van Zevon werd gebruikt en dat dan maar eens ingetypt op joetjuub..
Krijg ik daar een prachtig Werwolves of London op mn bord.
'His hair was perfect..' schitterend gewoon.

En dan het prachtige Excitable Boy, het ietwat pompeuze Roland...het breekbare Accidently Like A Martyr.
Maar misschien wel de mooiste op deze plaat is Tenderness on The Block..al is dat natuurlijk je reinste onzin want alles wat hier opstaat kan het predikaat 'meesterwerk' krijgen.

Dat ik hier nog nooit van gehoord had is toch wel een beetje jammer, al die schoonheid moeten missen al die jaren..maar ja wie wil nu nog een echte songsmid met hemelse melodien en cynische en grappige teksten horen?

Authenticiteit is een woord dat bij velen wenkbrauwen doet fronsen, vooral bij die mensen die zo in groepje naar een danscafe gaan om zich daar vol te gieten met whisky-cola's of iets dergelijks en dan maar lukraak een arme mens uitkiezen om in elkaar te kloppen. Neen geef mij maar de kroeg met deze plaat, ne goeie Tripel of een abdijbierke en/of een goeie petaar, een goeie babbel en vriendschap van gelijkgestemden. Daar doet deze plaat me aan denken.
O verdomde melancholie naar vervlogen nachten..maar wat is het leuk je daarin te wentelen, vooral met deze plaat...

avatar van BenZet
Een lekkere plaat, goed te beluisteren.

Father McKenzie
Iedere echte muziekliefhebber zou minstens één Warren Zevon plaat in huis moeten hebben, echt, dat méén ik.

Laat het zijn debuutplaat zijn, of misschien deze of ook nog Mr. Bad Example, maar je mag gerust wat méér van deze ambachtsman in huis halen.

Ode aan de veel te vroeg overleden liedsjesmaker. Een héle grote Meneer, wij missen hem zeer!

Down_By_Law
Absoluut een meesterwerk van één van de beste singer-songwriters aller tijden. Ik draai dit album altijd met veel plezier. Hoogtepunt is 'Accidentally Like A Martyr'. Tot nu toe heb ik alleen deze en "Warren Zevon" (1976) - eveneens een ijzersterk album - wordt toch eens tijd om meer aan te schaffen, te beginnen met "Sentimental Hygiene", "The Envoy" en "Stand In The Fire".

Stijn_Slayer
Ik vrees dat deze singer-songwriter mij geheel onbekend is. Ik hou wel erg van singer-songwriters dus wellicht is dit iets voor mij? Is hij met iemand te vergelijken?

Stijn_Slayer schreef:

Bob Dylan is een fan! Zèlfs Dylan coverde songs van Zevon, zegt dat genoeg??
Moeilijk te vergelijken, zijn stemgeluid is héél apart, kijk en luister eens op You Tube, daar vind je vast het één en ander. Werewolves of London is een héél bekend nummer, onlangs werd de riedel daarvan nog door Kid Rock (ge)(mis)bruikt...

YouTube - Warren Zevon - Werewolves Of London

Stijn_Slayer
Hm, nog niet direct heel overtuigend. Hij heeft een prettige stem, maar dit nummer is wel wat eentonig.

Stijn_Slayer schreef:

Ik gaf maar een voorbeeld, omdat het zo'n bekend nummer is. Zijn teksten zijn magistraal goed, dingen als Roland the Headless Thompson Gunner of Frank and Jesse James.... ach, take your time om de beste man te ontdekken en pin je niet op één overpopulair nummertje vast. Paul McCartney is ook véél méér dan Let it Be of Ob-La-Di, Ob-La-Da, gelukkig maar!

Dit is een goed overzicht om Warren te leren kennen, maar je kunt ook met zijn eerste paar platen beginnen, natuurlijk;

Stijn_Slayer
Patrick, jij bent duidelijk een kenner/fan. Is dit een goede plaat om eens een keer mee te beginnen?

Father McKenzie
Yep, deze, of de voorganger (zijn eerste). Ik geef het je op een blaadje; wie van Neil Young houdt, kàn deze hoogst originele artiest onmogelijk slecht vinden, echt niet!
Zevon's teksten zijn allemaal top, gààn ergens over, zijn zin voor sterke melodieën is zelden gezien en gehoord, deze beste man overleed minstens 2 decennia te vroeg, wàt had ie de wereld nog allemaal kunnen schenken.

Ja, ik heb werkelijk ALLES van deze topartiest, echt!

Stijn_Slayer
Na Patrick's mooie verzameling nummers van deze man heb ik me ook eens aan dit volledige album gewaagd.

Erg leuk album, maar afgaande op die verzameling van Patrick moet ik het mooiste nog ontdekken denk ik. Vooral Warren's gevoel voor humor kan ik erg waarderen. Deze gevarieerde artiest had wat mij betreft vooral een sterk gevoel voor pakkende refreins.

Antonio
Heb deze gister (samen met ''RED'' van Koning Karmozijn) gekocht bij de lokale platenboer en wat een genot om naar te luisteren.

Met name de eerste 9 nummers (dus, het originele album) zijn stuk voor stuk erg mooi, zowel muzikaal als tekstueel.
Een favoriet uitkiezen is dan ook nagenoeg onmogelijk uit zo'n lijstje...
Maar, met name (voor mij persoonlijk dan) Roland The Headless Thompson Gunner, Excitable Boy, Werewolves Of London, Accidentaly Like A Martyr, Nighttime In The Switching Yard en Lawyers, Guns And Money schieten er echt uit.

Wat lul ik nou eigenlijk ?
Dat is nagenoeg het hele album

Enige minpuntjes zijn (vooralsnog) de bonustracks, die mij een stuk minder kunnen bekoren dan de rest.
Ook de wat vlakke/tamme zang van Warren had wellicht iets feller gekund hier en daar.

Maar dat laatste zal wel komen doordat ik een hoop van de nummers al kende in live-versies van Youtube, waar Warren zich vocaal meer liet gaan dan op de originele studio-opnames.

Voor de rest niets dan lof, hulde en meer van zulk soort termen

edit : luister er nu weer naar en wat is het achtergrondkoortje toch geniaal op het titel-nummer.
Het klinkt als een onnoemlijk vrolijk en up-tempo liedje, maar de teksten zijn dat totaal niet, zoals bijvoorbeeld:
He took little Suzie to the Junior Prom
Excitable boy, they all said
And he raped her and killed her, then he took her home

Hoe verzin je het ?

Antonio
Joy schreef:
alleen omdat zappa hem ooit coverde ga ik hem beluisteren

Welk nummer heeft FZ dan gecoverd van WZ ?

avatar van Leeds
Wat is dit toch een sterke plaat. Niets maar dan ook niets dat maar kan vervelen. Toen ik de eerste 8 seconden hoorde van Johnny Strikes Up the Band, moest ik direct aan The Byrds denken. Dat geluid, zo identiek.

Echter, dit is het enige wat ik ken van deze artiest. Misschien in de toekomst wat meer van hem ontdekken.

avatar van Germ
Germ (crew)
Geweldig album van een ietwat vergeten en onderschatte songwriter.
Prettig in het gehoor liggende popliedjes met soms grappige, vaak beeldende maar altijd goede songteksten.

Aanrader! 4*

avatar van Ronald5150
Ik leerde de naam Warren Zevon kennen tijdens een concert van blueszanger en gitarist Ian Siegal. Hij coverde destijds een tweetal nummers van Zevon, namelijk "Carmelita" en het ook op "Excitable Boy" terug te vinden "Werewolves of London". Vervolgens heb ik "Excitable Boy" beluisterd en hoorde een hele andere versie van "Werewolves of London". Blijkbaar had Siegal er zijn eigen interpretatie aangegeven. Ik besefte me eigenlijk dat de nietszeggende Kid Rock de inspiratie blijkbaar bij Warren Zevon had gehaald. Tot zover mijn introductie tot Warren Zevon. Het beluisteren van "Excitable Boy" leert me dat Zevon vooral een begenadigd tekstschrijver is waarbij zijn verhalen en teksten vooral erg slim zijn. Vaak een cynische en met zwarte humor overgoten kijk op de maatschappij. Op "Excitable Boy" is dit ook terug te horen. De teksten van de titeltrack en "Werewolves of London" zitten vol zwarte macabere humor. Zo gaat "Veracruz" in op de Amerikaanse bezetting van Veracruz. "Lawyers, Guns and Money" verhaalt over de koude oorlog en is "Roland the Headless Thompson Gunner" een grauw beeld van een met huurlingen overspoeld Afrika. De muziek is op het eerste oor niet heel bijzonder, vernieuwend of ingenieus. De teksten, daar gaat het om. En hoe vaker je het luistert hoe meer impact ze hebben. Maar zelfs de muziek geeft zijn schoonheid prijs naar mate de plaat meerdere malen gedraaid wordt. Uiteindelijk vind ik "Excitable Boy" vooral mooi door de teksten. Warren Zevon is een meesterlijke liedjesschrijver.