Chino XL - RICANstruction: The Black Rosary (2012)

Label: Viper

1. Rain (Interlude) (0:28)
  2. Father's Day (4:14)
  3. Eight Beginnings (1:35)

met Mystic

4. Have 2 (2:54)
  5. It's Not Too L8te (3:11)
  6. Wicked Church (4:25)
  7. Silent Art Child (5:05)
  8. Broken Halo (3:13)
  9. Anything (3:49)
  10. Hell Song (3:34)

met Tech N9ne

11. Bad Man Bible (5:05)
  12. Mama Told Me (4:31)
  13. Afraid of Nothing (4:22)
  14. Can Be (4:18)
  15. Arm Yourself (5:24)

met Sick Jacken, Immortal Technique en D.V. Alias Khryst

16. No Damn Good for Me (Scarlet Intro) (1:55)
  17. Sleep in Scarlet (5:15)
  18. Nahh (4:59)
  19. Eye (4:16)
  20. Reguarding Elizabeth (Save Me) (3:55)

met Travis Barker

21. Black Rosary 8am (1:22)
  22. Closer to God (5:04)
  23. Little Man (4:46)
  24. Figure It Out (5:13)
  25. Xross Your Heart (3:05)

met Bun B

26. Buried in Vocabulary (5:22)

met Horseshoe G.A.N.G.

27. Missing You 8pm (Interlude) (1:52)
  28. Crazy Love (3:48)
  29. Take It Back (4:19)

met Rakaa Iriscience en Roc Marciano

30. N.I.C.E. (4:15)
  31. Kings (3:35)

met Big Pun

32. 90 Bars of Intervention (3:53)
  33. The Hype Man (Interlude) (1:38)
  34. Latino's Stand Up [Remix] (4:09)

met Sick Jacken, B-Real, Thirstin' Howl III, Sinful en Kid Frost

35. Gone (4:40)
avatar van MJ_DA_MAN
En ik wil nog even vermelden dat N.I.C.E. echt een wereldnummer is en blijft: een bijna epische productie van Nick Wiz, een geweldige, niet te stoppen flow en bij vlagen fenomenale rhymes.

avatar van Kill_illuminati
Het allermooiste vind ik toch het feit dat Chino's stem niks aan kwaliteit heeft ingeboet en zijn flow onveranderd gruwelijk is gebleven. Dat terwijl de meeste rappers al na 10 jaar volledig hun venijnigheid hebben verloren. Dit klinkt gewoon als de Chino van Here To Save You All (misschien beter zelfs). Geweldig!

avatar van thgryda
MJ_DA_MAN schreef:

Het album begint direct met een nummer dat zo aangrijpend is dat je gewoon even een paar tracks moet bijkomen daarvan; je staat even stil bij zijn privésituatie en beseft dat muziek op dat moment 0,00 belangrijk is waardoor zijn fans ook direct al hun mogelijke onbegrip van het herhaaldelijke uitstel van het album in één keer zullen kwijt zijn.

Inderdaad, prachtig nummer, ik was zowaar opgelucht dat zijn dochter het haalde, straf dat een nummer je kan laten meeleven met iemands privésituatie.

avatar van Elohim
Ik ben geen erg grote fan van Bun B, heb een album geprobeerd een keer, maar het is gewoon niet mijn stijl. Ik vond hem echter wel verdienstelijk op A Brand You Can Trust van LCN en ook hier voegt hij wel wat toe. Zowel Chino als Bun B klinken best lekker op die beat.

Immortal Technique en Chino vind ik eigenlijk twee kanten van dezelfde medaille. Er zijn veel overeenkomsten, maar binnen die overeenkomsten (negatieve kijk op dingen, duistere stijl, agressie) zijn er teveel verschillen naar mijn mening (stemgebruik, flow, daadwerkelijke inhoud van de teksten, met dat bedoel ik dat Chino het vooral met zijn punchlines moet hebben, waar IT het moet hebben van politieke teksten).

Ben geen grote fan van Chino, maar ik denk dat ik zonder moeite dit album kan uitluisteren!

avatar van He$$el_01
Geen grote fan van Bun B én Chino.

avatar van Elohim
Haha, Bun B is gewoon niet echt mijn stijl, zoals de mensen die een beetje mijn stijl kennen, ook wel weten, en ik heb gewoon nooit de tijd genomen om Chino te beluisteren. Waarom weet iik dan weer niet.

avatar van He$$el_01
Ja, ik begrijp je wel als je bij deze rappers zegt dat ze je niet zo liggen qua stijl. Bun B kan, zoals MJ ook al zei, eentonig overkomen. Ik vind hem persoonlijk best veelzijdig, maar hij heeft inderdaad wel altijd zijn eigen stijl, die ik heel vet vind. Daarnaast zijn de onderwerpen van zijn nummers vaak niet bijster diep, hoewel het tekstueel vaak nog best goed in elkaar steekt bij Bun B.

Chino eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen is dat natuurlijk wel een andere rapper dan Bun B.

avatar van Elohim
Ik heb nog steeds niet alles aandachtig beluisterd, en dat is waarschijnlijk het grootste minpunt van dit album. Chino XL is een erg dope rapper. Zijn producties zijn erg dope. Zijn tracks zijn erg dope. Zijn stijl (die erg constant is) is minder interessant. Het is leuk, maar ik heb na een tijdje echt iets anders nodig. Misschien dat ik er ooit nog geheel doorheen kom.

avatar van Elohim
Wat een heerlijk album is dit!

Met de juiste producties (melodieën zijn vaak best vet, maar die drums kunnen soms echt niet) had dit een klassieker kunnen zijn. Ik denk dat ik best een grote Chino fan kan worden. Fan van dit album ben ik al. Elke track is óf een heel vet verteld verhaal, óf een track vol met heerlijke punchlines.

Bun B, Rakaa en Roc zijn een paar features die hij echt achterwege kunnen laten van mij. Bun B heeft een dope stem, een idioot vette flow, maar ik luister Chino niet voor de flow. Chino luister ik voor de teksten, en dan is Bun B toch maar een klein jochie naast de grote Chino. Ook Rakaa en Roc zijn niet erg aangename onderbrekingen van de lyrics van Chino.

Ik ben op dit moment geneigd te zeggen dat Chino de punchlinekoning is, en daarna ook één van de beste storytellers is: Father's Day, Mama Told Me, Reguarding Elizabeth (Save Me) en Little Man zijn ongeëvenaarde tracks in mijn ogen. Misschien zou ik Dance With the Devil erboven kunnen zetten, maar dat ligt aan de beats. Chino heeft gewoon niet de juiste productie.

avatar van Harderwiek
Halfje verhoogd. Wat een heerlijk album. Einde van CD1 zakt wat in, maar CD2 knalt vanaf het begin weer van een hoog niveau. Chino's flow en lines zijn gewoon van legendarisch niveau te noemen.

avatar van MJ_DA_MAN
Delars schreef:
Waar ken ik die beat van Can Be toch van?
Hiervan.

avatar van Elohim
Moet toch maar een halfje omhoog. Ik luister nog steeds! Kan echt geen genoeg krijgen van Chino! Laat trouwens wel zien hoe ik beats toch ondergeschikt vind aan vocalen. De beats op zich zijn niet erg interessant hier, maar Chino...

avatar van discipline
Ik vind 2 albums net iets teveel van het goede, ook al is Chino XL gewoon echt 1 van de beste mc's. Ik kan 1 cd al niet in z'n geheel afluisteren laat staan beide. Toch staan er wel echt geweldige nummers op! Een 3,5*

avatar van Harderwiek
Bestaat er een album met meer punchlines? Pff, niet normaal.

avatar van Shelter
Er is een mixtape van hem met onwijs veel punchline battle rap en onwijs vette teksten.
Chino XL en Eminem, dat zijn echt DE battlecats voor mij op dit moment