Erykah Badu - Mama's Gun (2000)

Soul
Label: Motown

1. Penitentiary Philosophy (6:09)
  2. Didn't Cha Know (3:58)
  3. My Life (3:59)
  4. ...& On (3:34)
  5. Cleva (3:45)
  6. Hey Sugah (0:51)
  7. Booty (4:04)
  8. Kiss Me on My Neck (Hesi) (5:34)
  9. A.D. 2000 (4:51)
  10. Orange Moon (7:10)
  11. In Love with You (5:21)

met Stephen Marley

12. Bag Lady (5:48)
  13. Time's a Wastin (6:42)
  14. Green Eyes (10:04)
avatar van Reijersen
Na het erg sterke Baduizm overtreft Badu zichzelf met dit topalbum. Eigenzinnig, origineel en heel erg Badu. Funky, rocky, laidback, en vooral erg veel soul.
Top-cd en haar beste.

avatar van Mark Wilmont
Wat een mooie en consistente plaat is dit. Zo veel sfeer en alles past prima in elkaar. Alleen de opener doet mij niet zo veel, maar goed dat kan gebeuren.

avatar van UmindC
Het duurde bij deze plaat een tijdje voordat het kwartje viel, maar oh wat is dit een prachtplaat. De heren van de Soulquarians leverden rond deze prima muziek af, en deze plaat is daar een goed voorbeeld van. Het absolute hoogtepunt is het prachtige duet met Stephen Marley, voor wie ik sowieso een groot zwak heb.
Ik trap af met een 4,5.

avatar van kemm
U komt op uw tenen binnen geslopen en smijt de deur dicht! Gij, ‘madame’! Maar een meisje, en ge schreeuwt om hulp. Laat uw gebroken stembanden scheuren zoals ge de scherpe gitaren beveelt te scheuren, en vertel het ze! Vecht het kwade, wees maar kwaad, een kwestie van leven of dood. Ge huilt, maar uw tranen bieden verlossing. De drums marcheren de horizon tegemoet. Tijd om te wereld te redden, madame Badu, uw idealen zijn bijna zo schoon als uw persoon. Zie u staan voor de platenkast van de heer Yancey. Wat deed uw volmaakte vingers naar die neonblauwe letters grijpen? Blue? Het stond u toe uw tranen te drogen tegen de treurende sample. Een glimlach is nooit ver weg. Dit komt van u, een menselijk wezen met volmaakte vingers en een schoon persoon. Vergissingen maakt gij niet, wees gerust, ondanks uw menselijk wezen. Imperfectie maakt uw perfectie! Gij valt, gij staat weer op. Laat die funky piano maar lopen, James, alles valt juist! Laat die jazzy piano maar lopen! Ondertussen spreekt gij weer in raadsels, weer. Spit je rhyme en wees je Badu, we dokteren het wel uit. Of niet. Ge intrigeert en hebt volmaakte vingers. De unieke stembanden van uw schoon persoon vertellen veel maar verraden weinig. Vertel mij meer... Hoezo, uw onzekerheden? Uw geest, uw schone geest. Op pientere wijze verandert een piano in een vibrafoon, een jazzy piano in een jazzy vibrafoon. U kent Roy Ayers. Uiteraard zijt gij beste maatjes. En met die andere Roy, Hargrove op jazzy trompet. Hij geeft u samen met Ahmirs sputterende drumbeat iets om uw voluptueuze kont op te schudden. Voluptueus, zo zagen wij reeds, maar even volmaakt als uw vingers. Gij doet uw ding beheerst, gij zijt een ‘madame’ en gij maakt terwijl plezier, doet uw goesting. Gij zijt beter dan de rest, wij weten het. Gij doet alsof ge het niet weet en dat siert u. En ge weet het soms echt niet en dat intrigeert. Hoeveel zonnen zijn er voor u? Raadselachtig en intrigerend, spiritualiteit hijgend over een blazende dwarsfluit. Uw ademen beneemt aardse melodieën. Adembenemend! Aardse melodieën van onaardse teksten op kosmische instrumenten. Cryptisch Egyptisch, kosmisch, en intrigerend. Sensueel intrigerend en intrigerend sensueel. Een kont en vingers, volmaakt. Klare taal voor u, u weet wat u wil. Ik wil u. Ik wil u. Uw persoon, met spirituele voeten op de grond. Gij weet wat er gaande is. Amadou Diallo. 1999. Met mede-Wright, Betty, werpt ge uw licht, vanachter een akoestische gitaar, uw akoestische gitaar. Gij blijft mij verbazen. Links en rechts, en dan weer links en dan weer rechts. Langzaam maar zeker kruipt g’in mij. Geen abrupte aanval of nutteloos medelijden, gewoon de trieste waarheid. Wie? 2000. Hoeveel zonnen? U hebt uw eigen. Uiteraard hebt gij uw eigen. Rijk als de nacht, doch subtiel als het reflecterende licht. Zacht als de nacht, zichtbaar door het reflecterende licht. Goddelijk! God die even uw stem voor zichzelf neemt en ons met een barst achterlaat. Imperfectie laat nogmaals uw perfectie zien! Nog zachter dan de nacht, het wakker worden. Het getsjirp van krekels bij schemer is ongemerkt getsjirp van vogels bij dauw geworden. Het liefdevol ochtendgrollen, op zijn akoestische gitaar. Dat schone persoon met die volmaakte lichaamsdelen die zich uitstrekken. Grollen zo oprecht, het had u een vierde kunnen opleveren. Een Marley. Badubadididadudumdede, gij begrijpt het wel. Er zit veel liefde in u. Gevaarlijk uit te delen, maar met die spirituele voeten van u hoeft u zich niet door angst te laten leiden. Met de kop tegen de muur en het hart op de tong. De pijn is tevens het medicijn. Niets dat Dr. Dre niet kan oplossen. Cheeba Sac hebben wij niet nodig. Uw gouden raad volstaat. Is rood misschien uw lievelingskleur? Kleurrijk gearrangeerd voor een rijker leven. Een glimlach is alweer niet ver weg. Duidelijk maar sereen gebied ge mij. Ik volg, geïntrigeerd maar breed glimlachend. Gij maakt het mij moeilijke gemakkelijk. Ik zou u moeten bedanken, maar in ruil geeft gíj míj de tien schoonste minuten uit mijn leven. Uit uw leven eigenlijk. Uw stem en zijn trompet kraken, als op een Bessie Smith plaatje. Uw kraken doen mij beven. Uw ontkennen neem ik aan met elk bot in mijn lichaam. Groenten zijn groen, niet zij. De aanvaarding en terugval hebt u niet in hun woorden kunnen neerschrijven, begrijpelijk. De grootste krijgers vechten met schild. Ik luister en doorheen snaren en koper weerklinkt een woelige worsteling. De brokstukken opruimen vraagt nog het meest karakter. U krijgt mijn respect. U had natuurlijk allang mijn respect. Helemaal tot de groeipijnen volledig zijn uitgedoofd. En de naald zijn eindeloze ronde begint. Imperfectie, perfectie. Geen krachtiger wapen dan Mama’s Gun. Geen vrediger wapen. Geïntrigeerd ben ik, onder meer door uw volmaakte vingers, maar bovenal door uw schone persoon, uw krijgerskracht, uw wapen. Dit wapen. Mijn excuses, nog geen tienvoud van mijn lofbetuiging zal ook maar een fractie van zijn schoonheid weten te vervatten.

Madame Badu, er is er geen schoner dan u / gij!

By far haar beste album.
Alles klopt gewoon.
Zeer muzikaal album. Of je houd er van of vind het helemaal niets.
Zag net dat ze 9 juli haar Nieuwe album komt promoted in de melkweg.
En of course Ben Ik daar bij.
Ben heel benieuwd want har laatste album vond Ik een beetje een misser.