The Folk Implosion - The New Folk Implosion (2003)

Label: BMG

1. Fuse (4:49)
  2. Brand of Skin (4:36)
  3. Pearl (4:51)
  4. Releast (5:36)
  5. End of Henley (4:02)
  6. Coral (5:11)
  7. Leaving It Up to Me (4:05)
  8. Creature of Salt (5:01)
  9. Easy (4:42)
avatar van Schizophrenia
De eerste plaat van The Folk Implosion die zonder John Davis, die weg is gegaan. Daarvoor zijn Russ Pollard (Bekend van Sebadoh) en
Imaad Wasif terug gekomen.

Het album opent met Fuse, een van meteen de hardste nummers van de plaat, begeleid door een harde lompe riff zingt de heer Barlow er over heen. Hierna komt Brand Of Skin die toendertijd als singel is uitgebracht. Pearl is meteen het eerste hoogtepunt van de plaat, een mooi rustig nummer waarin je weer een geweldige Song tekst van Lou Barlow naar voren komt.

De rest van de plaat word een beetje gevuld met een aantal prettige pop songs, waarvan ik toch wel Leaving It Up To Me en Creature Of Salt het mooiste vind.

De stijl van deze plaat laat zich het beste als Pop muziek, maar soms doet het me ook denken aan Coldplay of Queens Of The Stone Age. Het album is niet super bijzonder maar luistert wel lekker makkelijk weg.

Het laatste nummer van de plaat verdient nog wel even een bijzondere vermelding, een heerlijke rustige Pop song met een ronduit geweldige song tekst.

Al met al een lekkere plaat die bijna nergens echt bijzonder word, maar die ook nooit echt slecht word. Voor vernieuwingen zoals de ouder platen hoef je deze plaat ook niet echt te luisteren, maar wel als je een aantal lekkere Pop Songs wilt horen.

avatar van likeahurricane
Lou Barlow solo live in Nijmegen:

Pearl

avatar van Chungking
Een vroege versie van Easy live & akoestisch:

YouTube - Lou Barlow Easy Live @ Rough Trade Records

(Pearl is idd een topnummer!)

avatar van Chungking
Ik kan het bericht van Schizophrenia bijtreden. 'Dare to be surprised' is mijn favoriete Folk Implosion album en is leuker, verrassender, vernieuwender, maar deze mag er zeker en vast ook zijn. Er staan namelijk echte toppers op deze plaat: Pearl is echt een prachtig staaltje singer-songwriter, hetzelfde geldt voor Easy (ik vind de versie hierboven beter dan die op de plaat). Wat een (ondergewaardeerde) held die Lou Barlow toch...
Maar het prijsnummer is uiteindelijk toch Creature of Salt, lekker grillig en met veel emotie (I'm miles away!). Vanaf de eerste noten voel je dat het goed zit.

Jammer dat er maar zo weinig mensen deze muziek kennen

avatar van popstranger
Een bijna perfecte plaat, alleen End of Henley is een song waar ik weinig mee kan. De rest gaat van; al decennia een klassieker in mijn afspeellijsten tot songs waarvan je steeds denkt; ‘verdorie deze is ook enorm goed!’
In de eerste categorie zitten Pearl (wat een prachtige song), Coral (met zijn stoorzenders een trip naar de bodem), Creature of Salt (wat een finale) en Easy (een gepaste afsluiter). Al de rest is eveneens zoals gezegd van een hoge kwaliteit. Een helaas onderbelicht album van een muzikale held van mij want Lou Barlow heeft al in vele projecten (solo, Sebadoh, deze Folk Implosion, Sentridoh en uiteraard Dinosaur Jr. - wat toch meer J Mascis zijn ding is) een stempel gedrukt op mijn muzikale reis.