Psychotic Waltz - A Social Grace (1990)

Rock / Metal
Label: Sub-Sonic

1. ... and the Devil Cried (5:44)
  2. Halo of Thorns (5:32)
  3. Another Prophet Song (5:28)
  4. Successor * (4:12)
  5. In This Place (4:10)
  6. I Remember (5:26)
  7. Sleeping Dogs (1:34)
  8. I of the Storm (4:34)
  9. A Psychotic Waltz (6:12)
  10. Only in a Dream * (3:36)
  11. Spiral Tower * (5:59)
  12. Strange (6:38)
  13. Nothing (5:42)
avatar van Sjaako
Ongelofelijk dat er nog geen berichten bij deze plaat staan.

Voor mij is het een echte klassieker.

Must have voor neurotische Prog-fans

avatar van notsub
Alleen voor "I Remember" is dit album al de moeite waard. Dit nummer is een bloedstollend mooi rustpuntje met dwarsfluit, midden op een album dat vol staat met sfeervolle progmetal. Het is softer dan Dream Theater en lijkt meer op bijvoorbeeld Fates Warning, alleen dan wat minder toegankelijk en met een ander type zanger. De band heeft nooit echte bekendheid verworven, maar heeft wel degelijk kwaliteit van bijvoorbeeld het niveau Crimson Glory.

Joy
het vervolg hierop zette de band in 1 keer op de kaart

wat een plaat zeg

deze nogal wat rommelig en duidelijk nog zoekende

alles viel met into the everflow in 1 keer op zijn plaats, en ik heb nooit begrepen dat dez eband nooit door het grote publiek is omarmt

te ingewikkeld? te afwijkend?

geen id, maar dat er pareltjes van nummers zijn gemaakt door deze heren is duidelijk

avatar van Kronos
Ik heb zonet nog eens geprobeerd deze helemaal uit te luisteren. Dat heb ik vroeger heel vaak gedaan maar de laatste tien jaren kon dit album mij niet meer zo boeien. Dat was nu ook weer zo. Af en toe hele stukken geskipt. Een zwakke Jethro Tull imitatie/inspiratie goes heavy metal. De klank is slecht en de muziek vaak saai. Daar komt nog bij dat Buddy Lackey een ongelofelijk stukje kan zagen. In I Remember een vrij geslaagde ode aan Ian Anderson. Sterk nummer. Verder redelijk wat leuke ideeën, hier en daar mooie melodieën, maar het sleept allemaal veel te lang aan om uiteindelijk nergens naar toe te gaan.

Productie technisch ging het er op Into the Everflow op vooruit maar verder dan een herhalingsoefening dan het debuut is Psychotic Waltz, noch Buddy Lackey solo, nooit gekomen. Een beetje spacey flower power heavy metal die bij het schrijven vast spannend lijkt als je een straffe joint aan het roken bent, maar echt straffe muziek hebben ze bij mijn weten nooit gemaakt.

Te ingewikkeld, te afwijkend voor een grote doorbraak? Daar zal het niet aan liggen denk ik. Over het geheel gewoon niet goed genoeg, is mijn idee.

avatar van James Douglas
Al jaren kom ik deze naam tegen en altijd als de link met Fates Warning wordt gemaakt komt mijn nieuwsgierigheid opzetten. Er is mij altijd verteld dat I Remember een pareltje moet zijn. Misschien als er weer een prog-buitje aankomt achteraan.

avatar van Sir Spamalot
Niets voor mij blijkbaar, dat is ook al dikwijls mijn ervaring bij Fates Warning, muzikaal vind ik het niet goed genoeg en wat kan die zanger "èrtefreten" (West-Vlaams voor zagen). Het is een lang uur geweest.

avatar van Edwynn
Enorm geïnspireerd op Jethro Tull. Maar zeker geen imitatie. Qua sfeer ligt dit heel dicht in de buurt van oude Queensrÿche en Fates Warning. De nummers zijn wel iets minder sterk dan voornoemde helden, maar desondanks bevat A Social Grace een aantal mooie momenten. Ballade I Remember steekt met kop en schouders overal bovenuit. Daar hoef ik niets meer aan toe te voegen.
Leuke plaat en ik luister dit nog best wel eens. Het bevalt me veel beter dan Dead Soul Tribe.

avatar van Metal-D78
Mensen gaat dat zien: vanavond treden ze nog op in Tilburg als voorprogramma van Nevermore en Symphony X. Veel nummers van deze debuutplaat, Into the Everflow en Mosquito.

avatar van Kronos
Inmiddels meer dan twee jaar geleden, mijn vorige bericht. En ik moet zeggen dat ik er nu - zonder al te hoge verwachtingen - met andere oren naar luister. Ooit héél veel gedraaid, dit album. In hetzelfde jaar verschenen als het debuut van Dream Theater en samen met Fates Warning mijn favoriete bands van die tijd.

avatar van Zagato
Na lang rondneuzen laatst eens besloten om hier ook een account aan te maken. Ik kom er wel achter dat het een select groepje is dat van dezelfde muziek houdt als ik, Ik kom vrijwel overal dezelfde namen tegen, hier dus ook. Daarnaast komt het niet zelden voor dat de laatste post al jaaaaaaren geleden is dus er komen niet veel nieuwe liefhebbers bij.

Terug naar het onderwerp, voor mij is dit album een must have voor elke progressive metal liefhebber. Toen het uitkwam was het echt een lekker anders album. Heel veel goede nummers en dat hebben ze bij de volgende album redelijk vast kunnen houden. Echt een topper!

avatar van Edwynn
De metalo's zijn inderdaad vrij schaars hier. Maar wel veel leuke bijdragen. Vind ik dan.

Edwynn schreef:
Zeker daarom ook een account aangemaakt.

avatar van RuudC
Echt heel andere koek met deze marathon. Nu ben ik technische thrash metal wel gewend. Realms, Toxik en dergelijke staan (compleet) in de kast, maar Psychotic Waltz is een band waar ik heel weinig aan toegekomen ben. Hun platen waren heel lang ook moeilijk te verkrijgen, tenzij je hoofdprijzen op e-bay wilde neertellen. Sinds enkele jaren heb ik drie van de vier weten te bemachtingen, maar mijn interesse in thrash is eigenlijk wat bekoeld.

Progressieve metal zorgt snel voor een vieze smaak in de mond. Ik ken teveel bands die het interessanter vinden om te laten zien wat ze kunnen op hun instrumenten dan goede songs te schrijven. Psychotic Waltz zet hier vooral een sublieme sfeer neer. Met één voet in de jaren tachtig en de andere in de jaren negentig, gebruikt de band het beste van beide decennia. A Social Grace is een heerlijk schizofreen album waar harde riffs makkelijk afwisselen met ijzingwekkende gilpartijen en dwarsfluitstukken. Successor is een briljant nummer, met een geweldige finale. I Remember is een subliem rustpunt en een waar hoogtepunt waar genialiteit en eenvoud hand in hand gaan. de dwarsfluitsolo maakt het helemaal af.

Dit is een plaat waarvan ik helemaal in een jubelstemming kan raken. Ieder nummer staat als een huis. Tijdens het luisteren van een album dat ik nog niet zo goed ken, ga ik meestal de sterke momenten turven. Met A Social Grace is het een zeldzaam onoverzichtelijke boel geworden. Het muzikaal vakmanschap is overduidelijk hier. Ik baal ervan dat ik dit album niet vaker gedraaid heb, maar prijs me gelukkig, omdat ik weer iets in handen heb wat ik in de toekomst lekker kan doorspitten.

avatar van lennert
Na de wat conventionele power metal van Stratovarius, leek het ons nu leuk om als volgende marathon een kort tussendoortje te houden met een band die niet bijster veel albums heeft en buiten een cultschare nooit een echte doorbraak gekend. Ik moet hier ook eerlijk bij zeggen, ik heb niet vaak zin om Psychotic Waltz aan te zetten, maar ben wel van mening dat het een van de meest interessante bands van de vroege jaren '90 was. Een soort van Fates Warning met meer ballen, bij vlagen een Annihilator die minder klinisch klinkt, of een technischere Queensryche. Het debuut stuitert in dat opzicht nog een hoop kanten op en varieert tussen technische thrash, all-out psychedelica, ballads die dan ineens weer ingetogen en te mooi voor woorden zijn (I Remember is een van de mooiste songs OOIT) en ronduit horror-achtige ongein.

Devon Graves is een bijzonder begenadigd zanger, die weigert om conventionele zanglijnen te produceren. IJzingwekkende gillen die King Diamond soms naar de kroon steken en iele, bijna onaardse zanglijnen a la Jon Arch. Grootste verschil is echter dat hij altijd zuiver is en Arch hier lang niet altijd op te betrappen was. Het is toch echter moeilijk om niet verbijsterd te zijn over hoe goed nummers als Another Prophet Song of I Of The Storm in elkaar zitten. A Psychotic Waltz is eveneens een waar pareltje te noemen. Ik moet ervoor in de stemming zijn, maar dan heb ik aan A Social Grace ook echt wel een waar progressief meesterwerk in handen.

avatar van Kronos
Leuk om nog eens wat aandacht bij dit album te zien. Wel even opmerken dat er ten tijde van A Social Grace nog geen sprake was van Devon Graves maar enkel van Buddy Lackey, zijn echte naam.

avatar van Metal-D78
Kronos schreef:
Leuk om nog eens wat aandacht bij dit album te zien.

Ik verwacht binnenkort meer aandacht voor deze band. Ze staan dit festivalseizoen op een aantal grote festivals (oa Graspop). Ik hoop dat ze er een toertje aan vast knopen. De laatste, en enige, keer dat ik ze gezien heb was de band overweldigend. Tegen beter weten in hoop ik op een headline-tournee, want de drie kwartier van een paar jaar geleden smaken zeker naar meer. En wie weet komt na 20 jaar dan eindelijk album nummer 5....

avatar van Kronos
Ik hoop het. Over dat nieuwe album gaan al lang geruchten maar voorlopig blijft het stil. En Behind the Black Veil van The Shadow Theory is ook alweer zes jaar oud.

avatar van lennert
Kronos schreef:

Shit, heb ik al die tijd gedacht dat het precies andersom was! Bedankt voor het erop wijzen!

avatar van pos
pos
Metal-D78 schreef:

6 jaar geleden dus al weer dat ik Devon Graves (Of Buddy ) sprak in de Melkweg en hij vol enthousiasme vertelde dat ze bezig waren met nieuw werk. Wordt wel eens tijd nu heren.
Ben toch altijd weer blij dat ik op relatief jonge leeftijd al naar dit soort muziek luisterde en dat ik uit nostalgie dit uit de kast kan trekken.

Ze staan deze zomer weer op de nodige festivals. Dus nieuw werk lijkt aanstaande

Needledose schreef:

Dat is het al jaren, het lijkt Tool wel.

avatar van Zagato
Ik heb A Social Grace met een half puntje verhoogd, wat een top album is dit toch.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Psychotic Waltz

avatar van gigage
Het album bevat alles wat het tot een topper kan maken. Maar ik vind het vanwege het onnodig gebruik van de echo en het slecht dubben van de zang maar moeilijk door te komen. Articulatie of het gebrek aan nadruk leggen in een zinsbouw maakt het ook wat rommelig. En superstrak is het ook niet gemixt of ingespeeld. Dan blijft het maar moeizaam hangen en haak ik meestal voortijdig af.

avatar van Zagato
Die afsluiting na Nothing ? ik zie de scène van de film zo voor me.

avatar van Pitchman
Dus deze cd heb ik al 32 jaar in huis. En ik draai hem nog steeds. Zo apart en eigenwijs ik de muziek vind.
Verveelt eigenlijk nooit. Zat de gitarist niet in een rolstoel als ik me goed herinner? Was volgens mij ook cd van de maand toen in de Aardschok. Ja , want zonder Aardschok had ik nooit van dit bandje gehoord. Prima album!

Pitchman schreef:

Elpee van de maand, dat denk ik niet. Ik meen me te herinneren dat het album wel een zeer lovende recensie kreeg en een 9/10.

Helaas kan ik het niet nakijken want de laatste Metal Hammer/Aardschok die ik heb is van november en daar staat het album nog niet in.

avatar van Pitchman
Het was elpee van de maand in het februari nummer. En als cijfer een 9,5.
Ik knipte elke recensie uit de bladen van elke plaat/cd die ik kocht. Een soort naslagwerk.

avatar van Kronos
In februari (1990) was Gutter Ballet van Savatage elpee van de maand.

avatar van Edwynn
Het album stamt uit november 1990. Zal die niet in het februarinummer van 1991 besproken zijn?

Ik heb ze weggedaan. Kan het niet meer checken.

avatar van RuudC
Ik meen ook dat A Social Grace de elpee van de maand was.

avatar van Pitchman
Was in 1991, met David Lee Roth op de voorkaft als ik me niet vergis. Was toen tijdelijk Metal Hammer/ Aardschok.