Lupe Fiasco - Food & Liquor II: The Great American Rap Album, Pt. 1 (2012)

Label: Atlantic

1. Ayesha Says (Intro) (1:56)
  2. Strange Fruition (3:41)

met Casey Benjamin

3. ITAL (Roses) (4:24)
  4. Around My Way (Freedom Ain't Free) (4:15)
  5. Audubon Ballroom (4:40)
  6. Bitch Bad (4:49)
  7. Lamborghini Angels (3:16)
  8. Put 'Em Up (3:56)

11. Battle Scars (4:10)

met Guy Sebastian

12. Brave Heart (3:25)

met Poo Bear

13. Form Follows Function (4:22)
  14. Cold War (6:27)

met Jane $$$

15. Unforgivable Youth (4:56)

met Jason Evigian

16. Hood Now (Outro) (6:21)
  17. Things We Must Do for Others (0:12)
  18. Go to Sleep * (4:32)
totale tijdsduur: 1:08:59 (1:13:31)
avatar van Game
All Black Everything van Lasers zou eigenlijk op dit album komen, heeft Lupe gezegd.
Jammer dat dat niet is doorgezet, dan zou het album echt compleet zijn

Dennisami
Dit wordt iniedergeval weer behoorlijk wat blije luister uurtjes !
Wanneer komt pt.2 iemand een idee ?

avatar van Game
Dennisami schreef:

Wanneer komt pt.2 iemand een idee ?

Eerste kwartaal 2013. Volgens de planning.

Daarna komt SKULLS, het laatste album van Lupe onder Atlantic Records.
Hierop produceert Soundtrakk (Strange Fruiton) bijna alles, de man achter de betere beats van The Cool en Food & Liquor 1

avatar van v1ce
Ayesha Says [Intro] (1:56) (Goeie ouwe tijd van Food & Liquor 1, maar dan net ff wat beter)

Strange Fruition (3:41) Lekker begin van het album, Goeie instrumentals en een net zo'n flow.
Lupe start het album zoals we dit van hem gewend zijn. (cijfer 7,5)

ITAL (Roses) (4:24) Een goed hype nummertje! Beetje commercieel, maar luisterd wel lekker weg! (cijfer 7)

Around My Way (Freedom Ain't Free) (4:15) Classic! Met de fundering van 'Reminisce over you' zou ik niet kunnen bedenken wie van de New-Skool artiesten op dit moment de track beter zou kunnen maken (cijfer 8 )

Audubon Ballroom (4:40) Nog zo'n lekker hype nummertje zoals track 2. Niks mis mee, luisterd lekker weg! (cjifer 7,5)

Bitch Bad (4:49) Een track met diepgang. De verhaal flow die hij gebruikt in de track is steengoed! Hoevaker ik deze track luister, hoe meer details Lupe mij laat horen. (cijfer 8 )

Lamborghini Angels (3:16) Dit nummer brengt zoveel swag naar boven! De bass trilt op je oor trommels (cijfer 8 )

Put 'Em Up (3:56) Niet echt een boeiende track, meer van het zelfde (cijfer 6)

Heart Donor (4:00) Jammer... maar Lupe moet ook een sentimentele zijde op zijn plaat hebben Wat een kut nummer... (cijfer 5-)

How Dare You (4:09) Wel een ok nummer, om een beetje de R&B soul side van Lupe naar boven te brengen. De dames moeten ook kunnen genieten zeg ik maar... (cijfer 6 )

Battle Scars (4:10) Echt zo'n track die je keihard op de radio mee schreeuwt. Goed voor de sentimentele tienertjes dus. Niks mis mee... (cijfer 7,5)

Brave Heart (3:25) Nog zo'n nummer die een 'filler' gehalte krijgt. Persoonlijk heb ik niks met de produkties van Poo Bear, ik hoop dat deze samenwerking op zijn volgende album niet terug komt. (cijfer 6)

Form Follows Function (4:22) Lekker nummer! Heerlijke instrumentals en dito flow! (cijfer 8 )

Cold War (6:27) Persoonlijk mijn nummer 1 track! De intro begint alsof je word klaargemaakt voor een concert met een soul gehalte, vervolgens blijf je hangen in een beat die rechtstreeks uit een film met Samuel L Jackson lijkt te komen. Instrumentals zijn zo goed! Lupe zweeft op de lyrics alsof hij pantoffels draagt. Echt zo'n track die je draait terwijl je in cruise mode door de stad rijdt. 1 minpuntje dan, het schreeuwerige in het refrein van Jane had van mij niet zozeer gehoeven. (cijfer 9)

Unforgivable Youth (4:56) Heerlijk nummer! De piano instrumentals maken het een lekker wegluister nummer. (cijfer 7,5)

Hood Now [Outro] (6:21) Lekker afsluitertje van Lupe. Alsof je aan het landen bent na een turbulente vlucht. Gewoon verstand op nul, en lekker nagenieten! (cijfer 7,5)

avatar van He$$el_01
Jammer dat er relatief weinig mensen stemmen op dit album, zeker vergeleken met zijn eerste twee albums. Dit is in mijn ogen gewoon het beste album van dit jaar met nummers als Strange Fruition, ITAL, Around my Way, Audubon Ballroom, Put em Up, Form Follows Function, Cold War en Unforgivable Youth. Lupe laat gewoon weer zien tekstueel een van de beste rappers ooit te zijn, zo niet DE beste ooit.

avatar van Raul
ik vind het een lekker album maar moet het nog een aantal keer luisteren, staan veel sterke nummers op maar helaas ook wat missers

een ieder geval mijlenver boven Lasers verheven gelukkig!

avatar van Glaciers of Ice
Ik moet hier nog wat vaker naar luisteren, maar ik verwacht niet dat het cijfer al te hoog zal worden. Ik ben wel onder de indruk van zijn comeback, want de inhoud van zijn teksten daar kan ik alleen maar respect voor hebben . Er mist wel iets bij dit album vind ik wat het een topper maakt. Lupe is wel een van de weinigen in de mainstream die echt moeite doet om er iets van te maken.

avatar van Raul
Ben het toch wel met Dociz eens dat de refreinen op veel nummers wel heel erg matig zijn...
Zonde, want tekstueel is dit een erg sterk album en Lupe heeft weer een hoop te vertellen (al zakt het halverwege wat in om aan het eind weer beter te worden)

Strange Fruition (niet te verstaan?) Audubon Ballroom, Bitch Bad, Lamborghini Angels, Put 'Em Up, Hart Donor, Braveheart, Hood Now hebben allemaal hele zwakke refreinen

Daarom niet meer dan 3,5 sterren maar toch blij met Lupe's comeback

Favorieten zijn (toch) Strange Fruition, Form Follows Function (heeft godzijdank geen refrein), Around My Way en Cold War.

avatar van Norim
Strange Fruition refrein is juist heerlijk.

avatar van Glaciers of Ice
Plaat bevalt me al een stuk beter. Beats zijn niet echt mijn ding, maar de teksten zijn echt briljant. Mainstream-rappers neem een voorbeeld aan Lupe Fiasco

Edit: Vreemd; mijn score was een 3* waarbij het gemiddelde een 3,67* was en dan verhoog ik hem met 0,5* en dan valt de score lager (3,66*) uit.

Ik vind eigenlijk de laatste paar tracks echt goed. Zitten aardig wat fillers op als je het mij vraagt.
Het is beter dan Lasers, maar nee het is nog lang niet wat het zou kunnen zijn.

Vooral die tracks met Poo Bear kan ik niet aanhoren. Yuk!

Dennisami
Game schreef:

Eerste kwartaal 2013. Volgens de planning.

Daarna komt SKULLS, het laatste album van Lupe onder Atlantic Records.

Hehe dat is tenminste fatsoenlijk, had het vermoeden dat het wel een jaar of meer zou kunnen duren