Lupe Fiasco - Food & Liquor II: The Great American Rap Album, Pt. 1 (2012)

Label: Atlantic

1. Ayesha Says (Intro) (1:56)
  2. Strange Fruition (3:41)

met Casey Benjamin

3. ITAL (Roses) (4:24)
  4. Around My Way (Freedom Ain't Free) (4:15)
  5. Audubon Ballroom (4:40)
  6. Bitch Bad (4:49)
  7. Lamborghini Angels (3:16)
  8. Put 'Em Up (3:56)

11. Battle Scars (4:10)

met Guy Sebastian

12. Brave Heart (3:25)

met Poo Bear

13. Form Follows Function (4:22)
  14. Cold War (6:27)

met Jane $$$

15. Unforgivable Youth (4:56)

met Jason Evigian

16. Hood Now (Outro) (6:21)
  17. Things We Must Do for Others (0:12)
  18. Go to Sleep * (4:32)
totale tijdsduur: 1:08:59 (1:13:31)
avatar van He$$el_01
Battle Scars is wel een groeier voor mij. Ik ben normaal gesproken ook niet van de poppy refreintjes, maar dat nummer vind ik toch best wel lekker.

Als je echt compleet tegen dat soort refreinen bent is dit niet het ideale album voor je denk ik. Er zitten wel meer gezongen refreinen in namelijk. Die van Heart Donor is redelijk storend, maar bij de andere nummers vind ik ze toch erg goed passen.

De verses van Lupe zijn eigenlijk bijna allemaal gewoon erg sterk. Zijn teksten zijn weer erg scherp. Misschien iets directer dan bij F&L1 en the Cool, maar niet bij elk nummer en ook zeker niet minder daardoor. De intro van zijn zus en de eerste 'line' van Lupe zijn eigenlijk een perfect voorbeeld voor het concept en de boodschap van het album.
Now I can’t pledge allegiance to your flag
Cause I can’t find no reconciliation with your past

De geschiedenis, cultuur, maatschappij en politiek van Amerika, of eigenlijk de VS en dan vooral op een erg kritische manier bekeken. Dit is bij de eerste vijf nummer van het album erg duidelijk te horen. Op sommige momenten heeft hij vooral kritiek op de politieke acties van de VS
Called the president a terrorist
Corporate sponsors like, how the fuck you gon’ embarrass us?
Ain’t my fault, I was just repeatin’ this
Professor Emeritus from America
But my tone was like an Afghani kid without a home
Blew that bitch up with a drone
An Iraqi with no daddy, Palestinian throwing stones

Op andere momenten heeft hij het weer over de invloed van de muziek, en dan vooral Hip Hop cultuur, op de hedendaagse jeugd:
A swindled generation with no patience, full of swag
Man, they so impatient with the stations that they have

Waar de eerste drie nummers niet echt één duidelijk onderwerp hebben, hebben de drie nummers daarna dat wel. Audobon Ballroom gaat over de zwarte gemeenschap. Naarmate het nummer vordert wordt hij steeds positiever. Het nummer Bitch Bad gaat er eigenlijk over wat voor invloed muziek en woorden kunnen hebben op mensen, en dan vooral kinderen. Lamborghini Angels heeft eigenlijk meerdere betekenissen, maar is vooral een kijk op de materialistische wereld waarin we leven.

Na deze nummer, die dus vooral over sociale kwesties gaan, komen er een aantal nummers die wat minder maatschappijkritisch zijn. Put em Up zit vol met typische Lupe metaforen en woordspelingen.
Diamond mine my mind make princesses like king cum

Heart Donor is dus duidelijk het minste nummer, en dan vooral door het refrein dat ook veel te vaak te horen is in het nummer. De twee nummers hierna zijn toch best lekker, ondanks dezelfde hoeveelheid refreintjes, maar de echte sterke nummers komen weer terug bij Brave Heart. Form Follows Function en Cold War zijn een stuk rustigere nummers waarin Lupe dezelfde scherpte blijft vertonen qua teksten.

Bij Unforgivable Youth komt het onderwerp van het album pas weer echt (het is in de nummers hiervoor wel te horen, maar het heeft niet meer de overhand zoals in de eerste zes nummers) duidelijk terug (Amerika). Een erg sterk nummer over de bloederige en verschrikkelijke geschiedenis van Amerika. Vooral de tweede verse (die ik hierboven al had geplaatst) is erg mooi.

Hood now is eigenlijk een redelijk positief einde voor een album waarin hij toch vrij vaak kritisch is. Dit maakt het nummer echter zeker niet minder, en misschien was dit zelfs wel de bedoeling.

Al met al een erg sterk album. De beats, waar ik het nog totaal niet over heb gehad, kunnen af en toe een beetje commercieel klinken, maar dit vind ik bij de meeste nummer helemaal geen nadeel. De scherpe teksten zijn weer terug bij Lupe en dit biedt ook meteen erg veel hoop voor deel twee.