Okkervil River - Black Sheep Boy (2005)

Label: Jagjaguwar

1. Black Sheep Boy (1:19)
  2. For Real (4:43)
  3. In a Radio Song (5:39)
  4. Black (4:39)
  5. Get Big (3:55)
  6. A King and a Queen (3:23)
  7. A Stone (5:23)
  8. The Latest Toughs (3:11)
  9. Song of Our So-Called Friend (3:23)
  10. So Come Back, I Am Waiting (8:03)
  11. A Glow (3:43)
avatar van OldRottenhat
De vergelijking met Neutral Milk Hotel is inderdaad snel gemaakt! Ik ben nu de eerste nummers even aan het beluisteren en het klinkt allemaal goed! De eerste twee liedjes gingen een beetje ongemerkt langs me heen, maar In A Radio Song heb ik toch even wat bewust moeten luisteren! Stem volgt.

avatar van musicfriek
Ik was een halfje gezakt met dit album, maar na herbeluistering gaat ie gewoon weer terug naar 4,5*. Ik vind met name de stem van de zanger zo heerlijk aandoenlijk lief. Ik had er gelijk een zwak voor. Black Sheep Boy is geniaal, For Real vind ik hun mooiste song op dit album, gevolgd door Called Friend (de muziek!!). Dank je wel, Lin, dat je deze weer even onder de aandacht hebt gebracht

avatar van Lennonlover
Hoewel ik The Stage Names en 5* geef, ben ik door deze nog niet overtuigd geweest. Een paar luisterbeurten zijn hier wel op z'n plaats denk ik daar hun laatste ook vele beurten nodig had.

3* voorlopig

(verwijderd)
Ik heb zojuist mijn eerste luisterbeurt gehad, in ik ben kompleet weggeblazen. Zelden heeft een plaat me bij de eerste keer zo bij de strot gegrepen. Geweldige texten, geweldige muziek. Het is een intrigerende zwarte romantiek die door de cd waart. Het hoesje lijkt ook een beetje naar zwavel te ruiken.

Begint uitzonderlijk hoog mey 4,5!

(verwijderd)
En daar is hij dan; de 5* . Geweldige plaat!

avatar van thebestfreaks
Mijn favoriete OR plaat. Wat een heerlijke sfeer!

jkbb
Na overweldigend geweldige platen als Down the River of Golden Dreams en The Stand Ins had ik niet meer verwacht dat deze band, inmiddels uitgegroeid tot een van mijn favorieten allertijden, iets nog geweldigers had gemaakt. Maar dat bleek dus wel zo te zijn, en wel met Black Sheep Boy, hun op momenten meest valse, maar tegelijkertijd ook meest emotionele album tot nu toe.

Hier weten ze de beste balans te vinden tussen verschillende stijlen die ze ook hier op hun best uitvoeren. De folkier composities zijn erg sfeervol, alsof je een lente- of winterbriesje er zo doorheen voelt waaien (echt een plaat van alle seizoenen dit), en de stevigere werken zijn ongelooflijk intens, vooral bij een nummer als Black giert de adrenaline gewoon door m'n lijf. Hoogtepunt vind ik echter So Come Back, I'm Waiting. De erupties in dit nummer zijn de valste stukken muziek allertijden, maar tegelijkertijd ook o zo briljant, heerlijk hoe Will Sheff daar uithaalt met zijn stem.

avatar van rubuh
Ik had deze op 3,5 staan, maar hij gaat nu toch een halfje zakken. De sfeer is wel mooi, maar toch een beetje te veel huilerig en te weinig emotie ofzo. En ik herken er ook teveel bekende melodieën in. Vraag me niet precies welke liedjes, maar volgens mij hoorde ik in A King and A Queen een Eels motiefje (Shootenanny!) en daarvoor ook al een ander stukje dat ik niet meteen kon benoemen. Nou is dat opzich niet zo'n groot probleem, maar al met al is de sound toch niet precies wat ik zoek.

Haha, zie net dat jkbb dit het meest emotionele album van ze vind Dat valse trouwens, doen ze dat expres? En als dat zo is, doen ze dat dan in navolg van Tim Hardin (hij heeft immers het origineel van Black Sheep Boy geschreven)?

Goed. Nergens een vervelende plaat, maar ik draai hem bijna nooit, en nu ik het weer eens doe kom ik tot de conclusie dat ik hem toch geen 3,5 waard vind. 3* dus.

Dat huilerige, zeurderige, (beetje) valse heeft wel wat weg van Robert Smith van the Cure.

avatar van Stef114
Ik vind 'm op deze plaat helemaal niet vals eigenlijk. Zeker niet vergeleken bij voorgaande platen.

avatar van RensZ
For Real en So Come Back, I'm Waiting beginnen toch echt mijn nummers van deze zomer te worden. Wat is For Real een schitterend nummer, als je denkt dat het niet beter kan komt later in het album So Come Back, I'm Waiting nog eens voorbij razen, wat een fantastisch nummer is dat, eerlijk waar, fantastisch.

avatar van RensZ
Prima album met schitterende nummers, maar ook wat mindere nummers. Hoogtepunten zijn zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf, For Real en So Come Back, I'm Waiting. Maar ook Black is een heerlijk nummer, A Glow is dan een waardige afsluiter van een prima album.

3.5*

avatar van Co Jackso
Wederom is dit niet het perfecte album van Okkervil River waar ik naar op zoek was. Een viertal nummers zijn praktisch perfect. Het gaat hier om For Real, Black, The Latest Thoughs en het prachtige So Come Back, I Am Waiting. Een aantal andere nummers willen mij maar niet voldoende raken. Een paar nummers (met name A Glow) vind ik zelfs iets te traag en te eentonig. Eigenlijk ben ik een beetje teleurgesteld, aangezien ik had verwacht dat dit mij echt zou kunnen raken. De snelle nummers zijn dus zeer overtuigend en opzwepend, terwijl een aantal trage nummers een volledig averechts effect genereren.

avatar van hallo!
Wat een schitterend album is dit toch. Ik heb hem juist verhoogd van 4* naar 4,5* en misschien zit er ooit nog meer in. Elke song is raak. De teksten zijn prachtig, vaak melancholisch. Die melancholie voel je ook in de muziek. Soms is er nochtans ook woede, zoals in het geweldige For Real. Will Sheffs stem vind ik ook prachtig.

avatar van Joren999
Ik vind A Stone zo'n mooi liedje Nog even een paar keer luisteren voor een oordeel.

avatar van Madjack71
Ik heb met dit Okkervil River een beetje hetzelfde als dat ik heb met Buffalo Tom; Ik onderken de muzikaliteit ervan, maar het weet mij niet over de gehele linie te blijven boeien. Evenzo als Buffalo Tom, staan er altijd wel een paar mooie nummers op die er bovenuit stijgen. Maar voor mij persoonlijk niet voldoende om mij definitief over de streep te trekken. Een redelijk gemiddelde en meer lijkt het niet te worden, getuige ook mijn waardering voor de andere albums die ik van ze geluisterd heb.

avatar van Tonio
Ik was destijds erg enthousiast over Okkervil River, zeker het trio Down the River of Golden Dreams, The Stage Names en dit album. Tijd dus om eens te horen of ik dit nog altijd vind.

En waar Down the River of Golden Dreams mij nu ietwat tegenviel, heb ik dat veel minder met deze Black Sheep Boy. Het is een wat rauwer album. Waar ik bij de voorganger meer het idee heb dat ze een 'mooi' album wilden maken, heb ik bij dit album het gevoel dat ze meer hun primaire gevoel de hoofdrol hebben gegeven.

En dat heeft tot gevolg dat ieder nummer weer een vonkje bij mij deed overspringen. Ik heb weer genoten. En ben nu benieuwd hoe dat met de opvolger gaat ...