Andy Stott - Luxury Problems (2012)

Electronic
Label: Modern Love

1. Numb (6:30)
  2. Lost and Found (6:06)
  3. Sleepless (5:49)
  4. Hatch the Plan (8:39)
  5. Expecting (7:55)
  6. Luxury Problems (5:03)
  7. Up the Box (5:00)
  8. Leaving (3:42)
avatar van kemm
Andy Stott verandert hoogstens de tint van het leven op Luxury Problems. Hij volgt het ritme van het menselijk hart, tijdens de altijd ruisende dagen, tijdens de nooit geruisloze nachten. In de versterking van het vatbare overstijgt zijn muziek haast ongemerkt natuurlijk het natuurlijke. Zoals de vrouwelijke stem, zeurderig, zoals dat weleens gaat, maar troostend, zoals het wel vaker gaat. De pianolerares die haar natuurlijke instrument verlaat en haar natuurlijke instrument gebruikt. Gelaagd, echoënd, om de onnatuurlijkheid te verbergen, of juist in de verf te zetten. Woorden die hun betekenis verliezen, of juist hun betekenis vermenigvuldigen. Over heartbeats en andere lichaamspulsen die de natuurlijke paden verlaten om te scheren over treinsporen, autostrades en een eenzame pingpongbalroute, geen compleet onnatuurlijke landschappen. Het haastige vogelvluchtsjezen doorheen de stadskern, een ontastbare echo achterlatend, maar evengoed het herhaaldelijke heen-en-weerslenteren langs verlaten straten, een vergankelijke voetafdruk plantend. Luxury Problems beweegt, leeft, ademt, lang niet zo buitenaards als zou uitkomen. Als een herinnering aan het reële, in gegronde gronden en verheven gedachten, staat dit album dicht genoeg bij het leven om de muziek te kunnen vatten en er ver genoeg vandaan om het meerwaarde te geven.

avatar van Teunnis
Met Andy Stott maakte ik (zoals met heel veel artiesten) voor het eerst kennis in de Song van het Jaar competitie met het openingsnummer Numb. Het deed me verrassend weinig. Het paste helemaal in mijn straatje en users waar ik het vaak mee eens ben waren erg enthousiast. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar ik kon er echt niks mee. Toch maar het album gepindakaasd en ik las hier dat een koptelefoon werd geadviseerd. Op vol volume in het donker; het werkte direct! Stott maakt geen hap-slik-weg-techno, nee dit is hele diepe dub techno wat zeker niet iedereen zal bevallen. De hele diepe bassen (vandaar dat het alleen werkt met een goede koptelefoon) en vocalen van operazangeres Alison Skidmore maken dit tot een zeer eigenzinnig werkje.