Roger Waters - Flickering Flame (2002)

Alternatieve titel: The Solo Years Volume 1

Label: Columbia

1. Knockin' on Heaven's Door (4:07)
  2. Too Much Rope (5:12)
  3. The Tide Is Turning (5:25)
  4. Perfect Sense Part I & II (7:22)
  5. Three Wishes (6:49)
  6. 5:06 Am (Every Stranger's Eyes) (4:47)
  7. Who Needs Information (5:55)
  8. Each Small Candle (8:35)
  9. Flickering Flame [New Demo] (6:45)
  10. Towers of Faith (6:52)
  11. Radio Waves (4:31)
  12. Lost Boys Calling [Original Demo] (6:36)
Down_By_Law
Best een goede verzamelaar deze, met goede nummers van "The Pros And Cons Of Hitchhiking", "Radio KAOS" en "Amused To Death". Daarnaast ook enkele nieuwe nummers ('Flickering Flame', een cover van 'Knockin' On Heaven's Door' en een -vals gezongen- demo versie van 'Lost Boys Calling'), een live nummer van "In The Flesh" ('Each Small Candle') en de titelsong 'Towers Of Faith' uit de animatiefilm "When The Wind Blows" (1986, score van Waters zelf). Mensen die Waters willen leren kennen kunnen net zo goed "The Pros And Cons" of "Amused" oppakken, maar fans zullen zeker wel wat moois vinden op deze CD. Niet essentieel, wel leuk. 4.5/5

avatar van miss_gnr
ik kwam deze net tegen op internet idd ik wist niet dat Roger Knocking on Heaven's door oit gecoverd had ik ken een heleboel versies maar deze niet.

avatar van Thuurke
Ik vindt het nog steeds raar waarom "5:01 The Pros and Cons of Hitchhiking" er niet opstond. Waarschijnlijk is dit het meest bekende en een van de beste nummers van Roger Waters solo.

avatar van Crush
Vreselijk, dat 'Knockin'on heaven's door'. Zoiets op een Waters CD viel mij erg zwaar, wat een bucht.
De overige tracks vind ik erg mooi, maar dit verpest een hoop.

avatar van kaztor
Thuurke schreef:

Dat past dan wel weer bij zijn persoonlijkheid.

Oerlelijke hoes, trouwens. Lijkt wel een informatiebord van een warenhuis.

avatar van Bluebird
Voor de completisten en rariteitenjagers interessant maar ik had me wel een betere tracklist kunnen bedenken voor een ''best of'' solocompilatie van Waters. Bovendien mis ik hier ''Leaving Beirut'' op. Die schijnt alleen als peperdure Japanse importsingle verkrijgbaar te zijn.

avatar van bikkel2
Ik zie ook het nut niet zo in van een compilatie van Roger Waters .
De man schrijft voornamelijk in conceptstijl , duidelijk met een rode draad .
Deze songs zijn allemaal onderdeel van een verhaal .
Knockin ' On Heaven's Door is waarschijnlijk het meest gecoverde nummer ooit , zo niet 1 ! van de meeste .
Ik vind ook niet dat het echt past bij Waters .
Afgezien van een paar nieuwe nummers een nogal rommelig samengesteld gebeuren .
Als ik hem wil horen , toch graag een heel conceptalbum . Hier kan ik niet veel mee .

avatar van Bluebird
Het zijn dan ook de paar nieuwe nummers die me de cd vandaag heeft doen aanschaffen. Waarom heet dit trouwens Vol. 1? Is er nog een Vol. 2 of zit dat nog in de planning?

To kill the child
Radio waves [12”]
Going to live in LA
Sunset trip
What god wants [part 1]

Aangevuld met een paar nieuwe songs/demo's, deel 2?

avatar van Bluebird
Lijkt me een prima suggestie. It's A Miracle hoort daar natuurlijk ook nog tussen. En inderdaad hopelijk nog wat previously unreleased/demotracks die zo'n cd pas echt interessant zou maken.

En wie weet komt er idd nog een Vol. 2 en misschien wel 3 ook. Waters heeft naar eigen zeggen nog genoeg materiaal liggen voor een dubbelalbum ''when everything fits together''.........

avatar van IntoMusic
Prima verzamelaar en alleen de eerste track is vreselijk. Lost boys en Flickering flame zijn mooie aanvullingen.

Om 3 sterren aftrek te geven voor 1 slecht nummer is mijns inziens absolute kolder. Vier sterren is een mooie score en zeker een leuke aanvulling op zijn genre. Ben benieuwd of er ooit nog eens een volume 2 komt of dat dit weer een commerciële stunt is (à la Road rocks van Young).

Crush schreef:
De overige tracks vind ik erg mooi, maar dit verpest een hoop.

Anders best wel mooi gedaan deze klassieker en door niet een van de minste vind ik. Als de vocaal ook al niet erg begiftigde Dylan, Clapton en andere grootheden er dik mee weg komen mag Waters het van mij net zo goed. Dergelijke generatiegenoten zijn toch wat authentieker en hebben bij mij een streepje voor.

Dit nummer zat overigens voorheen alleen als bonus in de 18 cd PF collectie ''A Tree Full Of Secrets''.

Joy
waters, de man van de conceptplaten, en daar dan een verzamelaar van bakken, nee dankje, troep, commercie, de liefhebber heeft het originele werk in huis

avatar van Bluebird
Tuurlijk. Toch is het soms handig als je bepaalde tracks wil horen en niet steeds een ander album moet zoeken. Het bonusspul is wel curiosa maar commercieel blijft ut.

Bluebird schreef:

Wellicht. Ik vind jammer dat Waters dergelijke rotzooi moet opnemen.

En ach, commercieel? Iedere artiest die zijn/haar muziek uitbrengt is commercieel bezig. Niks mis mee, integendeel.

Crush schreef:
Wellicht. Ik vind jammer dat Waters dergelijke rotzooi moet opnemen.

Als ik jouw top 10 zie (overigens het meerendeel door 1 artiest gevuld), vraag ik mij überhaupt af of je Waters wel wat vindt...?

De nummers die hier op staan zijn toch niet de minste en de enige discussie die je hierover kunt hebben is dat niet alle toppers erop staan. Vandaar misschien Volume 1...

Om dit rotzooi te noemen, is totaal niet aan de orde mits je simpelweg de artiest rotzooi vindt. Onderbouw en dan begrijpen anderen (in ieder geval ik) het ook en hebben we er misschien wat aan.

ieder mag zijn mening hebben, maar als ik jouw bericht lees van 2 september begrijp ik werkelijk niet dat je een 2 geeft en eigenlijk alleen Knocking noemt als drame... Verschil in definitie van het geven van een 2?

avatar van Crush
Het werk van Roger Waters is voor mij van zeer grote waarde, in tegenstelling tot deze verzamelaar en dat is waar ik in deze het cijfer voor geef.

Bij het samenstellen van mijn persoonlijke Top 10 gaat het mij er puur en alleen om wat mij favoriete tien albums zijn. Het is geen algemeen programma ter vermaak van anderen, dus afwisseling speelt hierbij geen rol.

Rotzooi slaat trouwens op het nummer 'Knocking on haven's door'. Onderbouwen? Dat wordt zoiets als "ik lust geen spruitjes"
"'Onderbouw dat eens".
"Ik vind het vies smaken"
Misschien wel eens gehoord van verschil in (muziek) smaak?

Dit album vind ik een slechte verzamelaar. Een verzameld werk met bijvoorbeeld wat b-kantjes of een aantal nieuwe nummers (geen demo's) had het een stuk aantrekkelijker kunnen maken, vind ik.

Crush schreef:
Misschien wel eens gehoord van verschil in (muziek) smaak?

Lees mijn opmerking en je hebt een antwoord .