Everything Everything - Arc (2013)

Label: Sony

1. Cough Cough (3:43)
  2. Kemosabe (3:44)
  3. Torso of the Week (4:34)
  4. Duet (3:42)
  5. Choice Mountain (3:25)
  6. Feet for Hands (3:57)
  7. Undrowned (3:01)
  8. _Arc_ (1:29)
  9. Armourland (3:41)
  10. The House Is Dust (3:29)
  11. Radiant (3:50)
  12. The Peaks (5:27)
  13. Don't Try (4:14)
  14. Awe / Arc * (4:05)
  15. No Plan * (3:45)
  16. Justice * (3:06)
  17. Duet [Alternative Version] * (3:47)
  18. Don't Try [Everything Everything Remix] * (5:13)
  19. Distrikt! * (2:46)
avatar van Memphis
Erg naar uitgekeken naar de 2e cd van E_E en ik moet zeggen dat ik deze beter vind dan het debuutalbum Man Alive. Ze zijn duidelijk gegroeid. Het album begint eigenlijk met alle typische kenmerken van E_E in Cough Cough. Een drummer die op hol geslagen is en lekker a-ritmisch bezig is, het hoge stemgeluid van zanger Jonathan Higs die hij afwisselt met lagere zang. De synthesizer geluidjes. Het is een bombarie van geluid maar de band weet daar meteen een schitterend popnummer neer te zetten. Dat wordt alleen maar beter in Kemosable (wie weet wat dat betekent?). Een instant meezinger met concerten lijkt mij. Het tempo lijkt even terug te gaan op Torso of the week. Het nummer heeft een erg grappige tekst over mensen die niet tevreden kunnen zijn in deze tijd dat de media bepaalt hoe je je moet gedragen. Ook hier weer een erg aanstekelijk refrein.

Sowieso is de hedendaagse tijd met al zijn uitingen in techniek en media een belangrijk item op deze cd en de invloed die dat heeft op ons mensen. De band is er niet echt gerust op dat dit een vruchtbare toekomst oplevert. Gelukkig heeft dit wel vruchtbare songs opgeleverd.

De band neemt gas terug op Duet. We horen een paar strijkers en na een 1,5 minuut gaat het tempo iets omhoog om te eindigen in een geweldige climax waarin gitaar en drum helemaal los gaan.

Choice Mountain begint met een zomer gitaarriedeltje en doet mij een beetje denken aan Two Doors Cinema. Het is geen hoogstaand nummer maar ook hier heeft de band weer de kwaliteit om midden in het nummer een radiohead achtig droomachtige sfeer neer te zetten waardoor het nummer toch de middelmaat ontstijgt.

Feet for hands is een vullertje. Een makkelijk in het gehoor liggend nummer. Geen probleem natuurlijk na 5 nummer die je qua intensiteit al helemaal wakker hebben gemaakt. even tot rust komen is niet erg. Gelukkig blijft het bij dit nummer wat Undrowned is weer van hoge kwaliteit. Muzikaal begint het weer rustig net als In Torso maar na een tijdje komt de drummer er weer bij. Volgens mij pest de band bewust de drummer door hem in het eerste gedeelte geen functie te geven zodat hij in het tweede gedeelte klaar is om helemaal los te gaan.

_Arc_ is een intermezzo. Op de deluxe versie staat een uitgebreidere versie waarin het nummer gecombineerd wordt met Awe. Armourland is een nummer wat ook op het debuut had kunnen staan. Goed nummer met een leuk refrein maar we hebben het eerder gehoord. The House is Dust is ook een langzamer nummer maar ook dit nummer haalt het niet bij de hoge kwaliteit van de eerste vijf nummers.

Komt dit nog goed, vraag je je dan natuurlijk af. Jazeker, Radiant is een bijzonder fraai nummer en opent met een positief gitaargeluid met dito synthesizer en geeft ons weer een mooie mix van fraaie soundscapes en atypische ritmes. Als er dan toch vergeleken moet worden dan vind ik dat E_E een goede mix is van Radiohead en Bloc Party.

The Peaks lijkt een nummer over de Apocalypse. Weer dat onheilspellende thema: I've seen more villages burn than animals born wordt er gezongen. Tekstueel een leuk nummer muzikaal een mooi maar wel een beetje saai nummer. Do'nt Try is een leuke up-tempo afsluiter zoals we dat nu wel kennen. De band lijkt niet dezelfde fout te maken als bij het debuut waarbij de langzame nummers op het eind werden gezet.

Samengevat: Een uitstekende cd met zeker 7 uitstekende nummers met daarnaast nummers die gewoon goed zijn maar niet geweldig. Het wordt gelukkig nergens onder de middelmaat en de band houdt wel een constant niveau. Daarom 4 sterren en kan ik het album aan iedereen aanbevelen die van avontuurlijke muziek houdt. De bands die ik daarmee bedoel zijn veelvuldig genoemd in de discussie bij dit album.