Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O. (2002)

Canada
Label: Constellation

1. 09-15-00, Pt. I (16:27)
  2. 09-15-00, Pt. II (6:16)
  3. Rockets Fall on Rocket Falls (20:42)
  4. Motherfucker = Redeemer, Pt. I (21:22)
  5. Motherfucker = Redeemer, Pt. II (10:10)
avatar van prodi9y9
Jawel ik kan dat ook wel waarderen. Maar hier kom ik gewoon makkelijker in.. Vaak vind ik de ''eenvoud'' juist zo mooi! Zo nu en dan vind ik het op andere godspeed albums een beetje rommelig klinken (dat had ik zeker niet mogen zeggen..:P), dat vind ik bij deze totaal niet.

Het is idd meer standaard post rock. Maar daar heb ik totaal geen problemen mee!

avatar van Eveningguard
Blijf vooral de oudere albums proberen!

avatar van prodi9y9
Dat blijf ik ook zeker doen. Maar ik heb de laatste tijd zoveel muziek aangeschaft dat ik het allemaal niet meer bij kan houden haha. En als ik iets luister wil ik hier de tijd voor nemen, dus ik heb het een beetje opgeschoven!

avatar van Timo-otje
Hoe staat deze in verhoudingen tot de voorgaande 2 ? lijkt het meer op de 1e(#F#A#) of de 2e (Lift youre skinny fists like antennas to heaven )? Ben van plan deze ook te gaan beluisteren.

avatar van Eveningguard
Moeilijk te zeggen. Het is agressiever dan Skinny Fists en minder duister dan het debuut. Het is de meest snijdende plaat van band, volgens mij.

avatar van Kikuichimonji
Ik vind 'm meer in het verlenge liggen van Skinny Fists (meer muziek, melodieuzer) dan in het verlengde van F#A# (meer soundscapes en sfeer).

avatar van Eveningguard
Maar kwa emotie komt ie niet in de buurt van die twee, wat afdoet aan de kwaliteit.

Timo-otje schreef:

Ik zou zeggen: lees eens de berichten die al gepost zijn. Je vraag was al 10 keer beantwoord voordat je hem stelde.

avatar van Timo-otje
Toch echt de minste Godspeed maar nog steeds heel goed natuurlijk. Straight to the point post-rock zonder de field recording en soundscapes wat toch een minpunt is aan deze plaat. Tuurlijk de opbouw en de uiteenzetting van de hoogtepunten zijn weer van een heel hoog niveau maar toch mist deze iets wat die andere Godspeed platen wel hebben, zei het sfeer zei het emotie. Het speciale zeg maar waardoor de andere platen me van de sokken blazen en deze wat minder. 4* voor de laatste Godspeed al schijnen ze bezig te zijn aan nieuwe materiaal. Let's hope !

avatar van kobe bryant fan
Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O.

Vreemd nog nooit heb ik zo'n band meegemaakt ik heb nu alle platen van GY!BE beluisterd en ze scoren allemaal een 4,5* en 1 scoort een 5*. Deze is duidelijk de minste van allemaal maar toch kan ik niets anders doen dan een 4,5* te geven.

Zelfs de minste plaat van hun is nog een 4,5* waardt. Ik heb altijd de behoefte bij GY!BE om gewoon wat op mijn bed te liggen en door het raam te kijken. En mij te laten betoveren door de mooie muziek. Deze plaat is inderdaad wat meer standaard Post-Rock maar nog geen één band is het gelukt om standaard Post-Rock zo overtuigend en beeldend te brengen.

Ondanks dat het wat standaard Post-Rock is zit toch iedere opbouw en iedere climax geweldig in elkaar. Soundscapes mis ik eigenlijk niet op deze plaat. Raar eigenlijk maar deze plaat is ook duidelijk de "lichtste" hiervoor moet je het zeker niet donker maken. En ik vind hun Soundscapes het best passen bij donkere composities.

Dus ondanks dat dit hun minste is flikken ze het toch weer om die 4,5* te halen.
Nu maar hopen dat die nieuwe plaat er nog komt.

avatar van kobe bryant fan
Nu ik alle GY!BE platen nog eens gehoord vind ik dit nog altijd hun minste plaat, maar toch is Yanqui U.X.O. een erg moie plaat. Gewoon standaard Post-rock, één minpuntje Rocket Fall On Rocket Falls duurt me net iets te lang. 4,5*

De spanningsboog die daar wordt opgeworpen vind ik dan weer erg fijn.

Trouwens, Glenn en Bram: luister dit eens, vinden jullie vast ook wel mooi:
YouTube - Fly Pan Am - L'espace au sol est redessiné par d'immenses panneaux bleus

edit: ik heb mijn vorige posts maar even weggehaald, want die slaan nergens meer op als een ander ook zijn posts weghaalt of naderhand aanpast.

avatar van kobe bryant fan
Erg mooie track inderdaad.

avatar van muziek-fan
Ik heb deze album geluisterd en ik vind het 1 van de mindere van Godspeed You! Black Emperor. Maar toch kan ik niks anders geven dan een 4. Het blijft altijd maar mooi klinken. Als je Godspeed You! Black Emperor beluisterd kom ik toch,gelijk altijd in een andere wereld terecht en dat is bij elk album een ander gevoel dan de andere. Eers vond ik Godspeed You! Black Emperor maar niks maar nu kan ik het echt waarderen. Hiervoor geef ik een welverdiende 4.

Nieuwstad
"Why am I here?
And what can I do to make it better?
How can I do what is right?
This a predominant question."

avatar van AOVV
Ik heb al gemerkt dat de albums van dit Canadees collectief erop of eronder zijn. Helemaal eronder natuurlijk, zo zou ik ook hier nooit een onvoldoende kunnen geven. Maar de marge is veel krapper hier, en het gevaar dat bij dit soort releases om de hoek loert (langdradigheid), slaat genadeloos toe. Bij de voorgangers heb ik hier praktisch geen last van, 'Yanqui U.X.O.' daarentegen is bij momenten slaapverwekkend. Natuurlijk slaagt men er wel in om af en toe prachtige passages erin te verwerken, maar de magie is niet aanwezig. De magie van 'F♯A♯∞' en 'Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven'. En dat maakt een wereld van verschil.

3 sterren

avatar van IllumSphere
Yanqui U.X.O. wordt vaker gezien als de op één na minste plaat ('Allelujah! Don't Bend! Ascend! bezet de eerste plaats) van GY!BE, maar ik hoor daar eigenlijk weinig van terug. Het klinkt wel een stuk anders dan de eerste platen, maar dat komt vooral omdat er geen gebruik wordt gemaakt van spoken word. De geluiden verschillen niet zo, maar ze klinken hier wel een stuk zwaarder en fatalistischer dan eigenlijk alle andere platen uit de discografie van deze band. Vooral de eerste tien minuten van Motherfucker = Redeemer, Pt. I is een hoorbare zware last op de schouders. De beste soundtrack voor deze tijden.

avatar van VictorJan
YouTube - GODSPEED YOU! BLACK EMPEROR - George Bush Cut Up While Talking

Enge hidden track op het einde van M=R, ergens wel heel geslaagd... iets dat evengoed van pakweg Tool had kunnen komen.

Prachtig stuk!

Destijds veel gedraaid als losse mp3. Nooit geweten dat dit een officiële track was. Dat...:

"It is a predominant question;
Why am I here,
and what can I do to make it better?
How can I do what is right?"

...is ook wel een mooi stukje...

Het Bush-citaat was toen echt spot-on, met de betogingen tegen de Irak-oorlog destijds.

avatar van hailtotherainbow
Dit is duidelijk een band om beter te leren kennen! ik begin met een 4 na 4 luisterbeurten. de eerste keer was een moeilijke zit maar dat veranderde geleidelijk, het kruipt onder je huid. hij bevalt mij voorlopig beter dan lysflath en vind hem ongeveer evengoed als f#a#infinity, al roepen beide platen bij mij een andere sfeer op, voor een deel vanwege de albumcovers. f#a#infinity is een verguisde stad met gevaarlijke steegjes, wilde katten en de occasionele auto die in brand staat. yanqui uxo is de waanzin van oorlog, in mijn hoofd doemen videofragmenten op van de vietnam oorlog, cuba crisis, golfoorlog, irakoorlog en zoverder. dit is een speciale plaat, de muziek sluit zich naadloos aan bij een generatie mensen die gedesillusioneerd is door oorlog en holle woorden van politici.

avatar van MeesBowieFan1
Nog niet geluisterd, maar wat spreekt die albumhoes mij aan zeg! Dat moet iets goeds beloven