Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O. (2002)

Canada
Label: Constellation

1. 09-15-00, Pt. I (16:27)
  2. 09-15-00, Pt. II (6:16)
  3. Rockets Fall on Rocket Falls (20:42)
  4. Motherfucker = Redeemer, Pt. I (21:22)
  5. Motherfucker = Redeemer, Pt. II (10:10)
  6. George Bush Cut Up While Talking * (3:45)
totale tijdsduur: 1:14:57 (1:18:42)
Ik heb Godspeed hun eerste kans gegeven, en ik vind het heerlijke muziek meteen al. Ik heb deze Yanqui UXO inmiddels al twee keer geluisterd. Wat ik hier nou precies zo goed aan vind weet ik zelf ook nog niet. Dat komt nog wel. Wat me voorlopig heel erg in het oog springt zijn de geweldige songtitels. Rockets fall on Rocket Falls, heerlijk woordspel!

avatar van Erwan
In het heiligdom dat Godspeed You Black Emperor! heet (ok, dat uitroepteken hoort voor dit album na You te komen) is Yanqui U.X.O. het eindpunt van de trein. Het is jammer dat de band (naar alle waarschijnlijkheid) nooit meer zal terugkomen, maar dit album is een treffende conclusie.

Na het berustende einde der tijden van F#A#, de agressie van Slow Riot, de (in mijn ogen) minimale hoop op iets moois van Lift Your Skinny Fists volgt uiteindelijk het onvermijdelijke echt einde, een abrupt einde. Yanqui U.X.O. vind ik dan weliswaar het minst geniale album van het collectief, het blijft een zeer intrigerende luistersessie.

09-15-00 vind ik een beetje een herhaling van Storm qua uitwerking (al is dat persoonlijk), al kent het genoeg uitstekende momenten. Rockets Fall on Rocket Falls is voor mij het hoogtepunt, een geweldig sterke track met een grandioze opening, een tussenstuk wat je denk ik of geweldig vind of zwaar ruk (voor mij het eerste) en een strakke climax. Het is als gehele compositie voor mij het dichtst dat het in de buurt komt bij de eerste drie albums.

Motherfucker=Redeemer is een geval apart. Het begint erg sterk met pakweg 13,14 minuten zeer goede muziek maar daarna zakt het naar mijn idee een klein beetje weg. Het tweede deel is echter meesterlijk. De uitleg hierboven beschreven door KampF slaat de spijker op zijn kop. Ik vind het abrupte chaotische einde typisch, alsof het echt over is. Met alles.

Dus, Yanqui U.X.O. is het enige album van de band dat ik geen 5 sterren geef (ondanks Rockets en Motherfucker part 2) en dat niet in mijn top 10 staat, maar het steekt nog altijd ver boven de middelmaat uit. We zullen ze missen, maar gelukkig hebben we de albums nog.

toch maar verhoogt naar 4,5*

Dwangbuis
Track 1 komt tamelijk traag op gang, maar goed, dat ben ik inmiddels gewend van GYBE (en het hoeven niet altijd catchy radiofiele introotjes te zijn). Dat hoort eigenlijk ook zo, de opbouw naar één lange 'slap in the face' is gewoon perfect. Track 2 is minder georkestreerd maar nauw aansluitend bij track 1, de zwanenzang ervan, zeg maar, of de redelijkheid die tijdelijk weer in de strijd komt.

Rockets Fall On Rocket Falls begint ontzettend onheilspellend en houdt het zo bijna 21 minuten vol, het middenstuk als zwakker moment wel. De oorlogsdraad wordt naar het einde toe opnieuw opgepikt, met een magistrale epische clash in de climax. Holy fuck, wat een atmosfeer!

Vloeiende overgang in Motherfucker = Redeemer - hij die opeist wat van een ander is, kan boel verwachten. Een live-uitvoering van dit nummer heeft me nieuwsgierig gemaakt naar Yanqui U.X.O. Op het album blijft M=R deel 1 minder goed overeind dan deel 2. Deel 2 is echter het meest 'onoverzichtelijke' nummer van de 5 - en BAM, geen kabbelend slot, geen kreunend soldaten, geen rokende kraters, niks, gewoon 1-2 gedaan met de muziek. Ben er nog niet helemaal uit of me dat wel bevalt, maar het geheel verdient toch minstens een 4*.

Ik vind dat eerste deel van M=F part 1 wel briljant hoor. Heerlijk om gewoon eens een eenvoudige beat te horen hier. Het heeft een beetje een futuristisch tintje. Maar zodra die climax voorbij is valt hij mij net iets te lang stil. Ik vind die rustpunten o.h.a. helemaal niet erg, hier is het net iets te veel.

avatar van Fred Zed
Minstens een 4 al is het maar omdat deze cd nooit vervelend wordt en steeds nieuwe dingen opleverd bij het beluisteren.

avatar van jellorum
Dit was innoverend, grensverleggend, intussen hopeloos achterhaald en wie is dit nu nog niet beu geluisterd? En de vele 100 den bandjes die in het voetspoor volgden? Ik in ieder geval wel; let op, ik was ook erg ondersteboven maar blijkbaar ben ik nu weer 'bovensteboven'....

Opgelet jongens, Jellorum is voorbij het genre geëvolueerd, en de wereld zal het geweten hebben.
Hopeloos achterhaald? Lijkt me vooral een hopeloos subjectieve beoordeling. Na 7 jaar heeft deze brok onheilspellende noise nog niets aan kracht moeten inboeten.

avatar van itchy
jellorum schreef:

Ik in elk geval niet. De meeste opvolgers ben ik inmiddels wel beu inderdaad, maar dit blijft toch wel meer dan een postrockbandje en staat nog steeds recht overeind. En deze plaat, die toch vaak als de minste wordt gezien, wordt er voor mij zeker niet zwakker op.

avatar van Cygnus
Ik vind het anders wel een beetje vreemd om GYBE af te vallen vanwege de vele bands die het kunstje van ze hebben afgekeken...

Morinfen schreef:

Hopeloos achterhaald? Lijkt me vooral een hopeloos subjectieve beoordeling.

Lijkt me normaal, wie beoordeelt er nu zijn muziek objectief?

Cygnus schreef:

Ik val niet per se GBYE af....
Dix had misschien wel een rake opmerking bij He Has Left Us...dat ik het genre graag een 1 zou geven..
Deze muziek raakt mijn koude kleren gewoon niet meer en dan mag ik dat hier toch wel kwijt?

avatar van dix
dix
Nee, ik vind niet dat je genres een cijfer kunt geven. Ook niet per plaat.

avatar van BlueVelvet
Dat mag je zeker kwijt hoor, geen probleem
Persoonlijk ben ik de post-rock ook steeds meer moe geworden, maar GY!BE blijft voor mij overeind staan. Sterker nog, Yanqui U.X.O. (voorheen altijd door mij als minste van de 4 beschouwd) kruipt zelfs richting de andere drie. De magistrale opbouw van ieder nummer, de onheilspellende klanken: ze blijven ongeëvenaard.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik kan de meeste nieuwe postrock nog wel aanhoren, maar echt heel veel doet het niet meer. Het is toch veelal een herhaling van een herhaling van zetten.

Maar de platen van GYBE, ASMZ en aanverwanten blijven toch wel fier overeind...

(Ik zal Jellorum er overigens niet minder serieus om nemen )

Gallow
BlueVelvet schreef:
nog, Yanqui U.X.O. (voorheen altijd door mij als minste van de 4 beschouwd) kruipt zelfs richting de andere drie. .

Bij mij komt ook steeds meer de drang voor een 5 eraan.

het einde van motherfucker=redeemer(part 2) ... elke keer kippevelmoment

avatar van Cor
Cor
Dit is gewoon een filmscore. Je ziet de beelden (zwart wit natuurlijk) zo langskomen voor je ogen. Het zijn weer mooie stukjes muziek, maar - ik val in herhaling - het is me te eindeloos en te veel herhaling. Ik kan me wel voorstellen dat mensen hier helemaal idolaat van zijn, maar het zal wel nooit helemaal mijn ding worden.

Berichten over de terugkeer ( ) van GYBE verplaatst naar Godspeed You! Black Emperor

avatar van Brains
Gek genoeg valt deze bij mij, in tegenstelling tot het merendeel van de mensen hier, iets beter dan de andere GYBE platen. Het is wel allemaal iets minder sfeervol maar de opbouw van de nummers bevalt me dan weer beter.

4.5*

avatar van Koston
Hoe meer ik deze luister, hoe beter ik hem ga vinden. Het is allemaal wat minder dan de vorige platen van Godspeed, maar deze bevat tal van sterke songs die veel tristesse en uitzichtloos aan de man brengen. Dit album klinkt ook meer zoals ze live klinken, de sound is ruwer en bevat meer drones.

avatar van Eveningguard
De minste plaat van de beste band allertijden, maar de mooie momenten blijven ons zeker niet bespaard. Ondanks een ietwat tekort aan creativiteit is het nog altijd genieten geblazen.

avatar van prodi9y9
Ik heb deze samen met ''Lift Your Skinny..'' voor 6 euries op de kop kunnen tikken bij een bibliotheek die alles ging verkopen. Deze kon ik dus niet laten liggen. Ik had FA en Lift Your Skinny al eens vaker beluisterd, maar nog nooit heel aandachtig.

Deze lag erbij dus voor 3 euro laat ik deze niet liggen. heb hem nu 1x volledig beluisterd en nu komt het; ''tot nu toe vind ik deze stukken beter''!!! Heerlijke plaat. Ik ga deze nog een aantal keren beluisteren (net als de anderen) voordat ik met een oordeel kom. Maar dit gaat een blijvertje blijven bij mij!

avatar van king_pin
3 euro !?! lucky basterd...
Overigens wel grappig dat deze je in de eerste luisterbeurt beter bevalt dan de rest, aangezien dit toch wel de lastigst te doorgronden is in de GYBE catalogus. Deze vond ik in het begin toch wel een stuk lastiger te doorgronden. Maar sinds ik ze live heb gezien draai ik deze het vaakst. Briljante band (collectief?) met een vlekkeloze discografie IMO

avatar van Eveningguard
Vind altijd nog het debuut het moeilijkst.

avatar van Kikuichimonji
Met hierboven. Vind deze zelfs het makkelijkst.

avatar van The Scientist
Dit het lastigst te doorgronden

Dit is de meest doorsnee postrock-plaat die ze gemaakt hebben, zonder te veel spoken-word escapades of ambient-achtige dingen.. gewoon postrock zoals we het wel kennen.

avatar van Eveningguard
Dat is wat mij betreft een groot gemis. Die stukken speelde een belangrijke rol voor het schapen van de sfeer.

avatar van prodi9y9
Het klinkt mij allemaal wat minder ver gezocht. Maar dat zal wel persoonlijk zijnn. Ik vind het in ieder geval erg lekker klinken! Denk dat dit mijn favoriete godspeed gaat worden.

avatar van Eveningguard
Bedoel je dat de ambient stukjes zorgen voor een bevreemde sfeer? Dat vind ik juist een pluspunt en ook iets wat de band zo uniek maakt. Dit album is meer standaard post rock.