Rush - In Rio (2003)

Canada
Label: Atlantic

1. Tom Sawyer (5:04)
  2. Distant Early Warning (4:50)
  3. New World Man (4:04)
  8. Bravado (6:18)
  9. The Big Money (6:03)
  10. The Trees (5:12)
  11. Free Will (5:48)
  12. Closer to the Heart (3:04)
  13. Natural Science (8:34)
  14. One Little Victory (5:32)
  15. Driven (5:22)
  16. Ghost Rider (5:36)
  17. Secret Touch (7:00)
  18. Dreamline (5:10)
  19. Red Sector A (5:16)
  20. Leave That Thing Alone (4:59)
  21. O Baterista (8:54)
  22. Resist (4:23)
  23. 2112 (6:52)
  24. Limelight (4:29)
  25. La Villa Strangiato (10:05)
  26. The Spirit of Radio (5:28)
  27. By-Tor and the Snow Dog/ (4:34)
  28. Cygnus X-1/ (3:12)
  29. Working Man (5:48)
  30. Between Sun & Moon (4:51)
  31. Vital Signs (4:58)
avatar van Running On Empty
beaster1256 schreef:
heb deze cd vandaag nog eens opgezet , afschuwelijk dat gemekker van geddy en dan dat luidruchtige publiek zo vooruit geschoven , ik vind er niks aan , kijk mijn exemplaar ligt hier gratis , wie hem wil mag hem bij mij thuis afhalen , gratis , voor niks , wel even mailen dat ik thuis ben als je langs komt !

Helemaal met Beaster eens. De mix is bedroevend en neemt elk plezier bij beluistering helemaal weg.

avatar van ricardo
1,0
Dit album vind ik wel ruk, en de moeite van het beluisteren absoluut niet waard.

avatar van sander.h
Maar ja, dit soort dingen koop je eigenlijk toch ook meer voor de dvd, toch? Ik zou de cd-versie hiervan ook nooit opzetten, terwijl de dvd toch echt het bekijken wel waard is, ondanks de mix.

avatar van ricardo
1,0
Ik vind vooral omdat het geluid zo miserabel slecht is, en omdat het publiek er zo luid ingemixd is het 1 van de slechtste live platen die ik ooit gehoord heb. Deze is zo slecht, dat je soms niet eens meer kunt horen om wat voor nummer het gaat. Dat zegt denk ik wel wat, want ik beluister het liefst live albums. Tip: Koop de cd versie van deze nooit, koop dan de dvd versie, daarop klinkt het geluid een stuk beter dan op deze cd versie.

avatar van Hans Brouwer
beaster1256 schreef:
Kijk mijn exemplaar ligt hier gratis, wie hem wil mag hem bij mij thuis afhalen, gratis, voor niks, wel even mailen dat ik thuis ben als je langs komt !
Het is dat Blankenbergen zo'n eind rijden is......... . Nee, jullie hebben gelijk, "Rush in Rio (2003)" is een cd om je groen en geel bij te ergeren. Daarom beaster1256, in de vuilnisbak ermee.

avatar van Ataloona
0,5
Zouden die toeschouwers zelf die muziek wel gehoord hebben?

avatar van vielip
De dvd is geweldig om te kijken vind ik. De sfeer en passie van de fans in Zuid Amerika is soms bijna onwerkelijk. Maar goed, dat is dus de dvd...de cd is inderdaad een heel ander verhaal.
Toch wil ik 'm niet zo slecht wegzetten als sommigen hier doen. Oké, het is wel het minste live album van Rush maar toch...het blijft wel Rush

avatar van Don Cappuccino
Ik heb er wel wat van gehoord en daar stond inderdaad het publiek veel te hard in de mix, maar dat is vaker bij concerten in Zuid-Amerika, die staan heel de tijd te schreeuwen. Bij de DVD van Megadeth die in Argentinie is opgenomen is er zelfs een speciale mix van Symphony of Destruction, omdat het publiek heel de tijd Megadeth! schreeuwt door het nummer. Bij die mix is het geluid van het publiek gewoon weg.

avatar van richiedoom
Gister deze cd aangeschaft. Ik had hier al gelezen dat het geluid slecht zou zijn. Maar als ze verdorie in de mediamarkt waar ik was alleen maar deze en compilatiealbums verkopen, dan is het niet anders. Ik moest en zou een cd van rush meenemen, dus vandaar. Toen ik hem opzette hoorde ik inderdaad al gelijk het probleem: het publiek. Ik stoorde me er ook even aan, maar ik zit inmiddels bij nummertje 8, en op de 1 of andere manier zit ik er toch helemaal in. Je raakt er een beetje gewend aan lijkt het. Natuurlijk het geluid blijft van een bedenkelijk niveau maar ik stoor me er niet echt aan.
Stem volgt nog.

avatar van Gert P
1,0
Snap absoluut niet dat deze hoog gewaardeerd wordt.
Heb de dvd uitvoering gehad maar 1 brij gewalm.
Sorry mijn inziens het slechtste wat deze superband heeft uitgebracht.
Misschien dachten ze wel de fans kopen het wel.
Nu afrader eerste klas.
De dvd heb ik gelukkig niet meer.

avatar van Ataloona
0,5
Tja ze zijn live super maar ik kan deze gewoon niet luisteren.
Geweldig dat die fans zo enthousiast zijn. En als band krijg je hier kippevel van, maar ik als iemand die er niet bij is geweest vind dit gewoon een bagger live plaat.
Geweldige band dat wel.

avatar van Brunniepoo
Voor het eerst in maanden weer eens de DVD opgezet, maar als dit beter is dan de cd-versie dan ben ik blij dat ik die niet ken. In tegenstelling tot de meesten heb ik niet eens zo veel problemen met het publiek, dat vind ik juist nog wel wat toevoegen aan het geheel, maar ook op de overige momenten klinkt het alsof alle geluid door elkaar loopt. Nee, doe mij R30 maar, heeft ook een setlist die me meer aanspreekt.

Het stukje cabaret van Alex is overigens wel geweldig!

avatar van hmaeghs
De dvd is verscrikkelijk om aan te zien. Beelden die niet langer dan drie seconden duren. Ik word er onrustig van; het leidt af van de muziek. Verder veel storend geschreeuw van het publiek. Dan luister ik toch liever naar de cd-versie, hoewel ik daarin het driedubbelalbum Different Stages verkies boven dit livealbum. Aan het eind trouwens een mooie collage van hun vroegere - en beste - werk.

avatar van Ricardo74
Wat een sfeer! Wat een klasse optreden! Ik kan maar één negatief puntje verzinnen over deze plaat en dat is dat ik er helaas niet bij was....

Zo is het Ricardo74! Wat een enthousiasme en (spel)plezier. Rockend carnaval is het. Ik bedoel niet het gefeest zoals bij KISS, overigens ook ooit een geweldige band, op Alive II bijvoorbeeld, maar het is wel een party.
Wel een lange show, ik heb de dvd-versie, die ik niet in een beurt kan uitzitten.

MindRuler
Wat heeft iedereen toch tegen dit fijne live album? De nummers van het onderschatte Vapor Trails klinken hier als een klok en voegen zelfs wat toe aan de originele versies.
En dan die superversie van New World Man...smullen van Geddy's bas.
Publiek dit, publiek dat. Het is LIVE, nogal logisch dat je het publiek dan hoort.
En niet te vergeten, het is in Rio, wat toch al een uitzinnig publiek is (check Iron Maiden's Rock In Rio maar eens)
Enige punt van kritiek is de packaging. Zeer goedkooop ogend, dun karton digipack waar de CD's ingeschoven worden. Het is telkens een hel ze eruit te krijgen, met krassen op de CD's als resultaat.

Iedereen zeurt allemaal over het geluid, maar die kennen dan waarschijnlijk het verhaal van dit concert niet, want meestal beginnen ze bij Rush al om 07:00 's ochtends met opbouwen van alles, alleen door weers- en verkeersomstandigheden waren ze bij dit optreden pas om 14.00 begonnen en konden ze geen soundcheck doen. Dit heeft er waarschijnlijk wel invloed op gehad. Voor mij is dit overigens denk ik wel de beste liveplaat ooit, omdat je hier een fantastische samenvatting van het geweldige repetoire van Rush hoort en omdat het misschien wel het meest enthousiaste plubiek ooit is. Die mensen in Brazilië zien de mannen van Rush echt als goden.

avatar van B.Robertson
Dit album duurt lekker lang. Eerst de DVD gezien en daarna toch maar de CD gekocht. Ik stoor me niet aan het publiek en heb hier thuis zeker geen slecht geluid. Een indrukwekkende setlist staat garant voor bijna 3 uur luisterplezier.

avatar van Leptop
Okay, dit is voor de neutrale lezer:

DVD - sfeer, beleving, spelplezier, 'het verhaal": 5 sterren . Geluid en beeld: destijds 4,5 bij de release en later met alle HD ontwikkelingen 3,5.
CD - matig aftreksel, niet kopen: <2

Ik heb veel familie en vrienden met deze DVD kunnen overtuigen van de klasse van deze band en zelf enkele vrienden zijn ondertussen liefhebber geworden en mee geweest naar de concerten van de heren. Volgend jaar juni wederom!

avatar van davevr
Ok, ik ben de niet zo onderlegde luisteraar. Ik ken een paar albums van Rush en vind deze verbazend goed (de genre is namelijk helemaal niet mijn ding). Dus dacht ik : laten we eens horen hoe dat live klinkt (ultieme test voor elke band). En weet je wat: ik vind het nog beter dan op plaat. Dus volgende keer waar ze ook maar spelen binnen de 1000 km zal ik er bij zijn. Rush is ongelooflijk goed, ik snap niet dat ze niet echt bekend zijn.

En aangezien dit album dan toch minder punten krijgt omwille van de kwaliteit sta ik te popelen om een "goeie" liveplaat van hen te kopen. Iemand een suggestie?

avatar van Stalin
davevr schreef:

Exit...Stage Left en Different Stages kun je blindelings kopen.
Die laatste is helemaal de moeite waard vanwege een 3e cd met liveopnames uit 1978.

avatar van davevr
Stalin schreef:

Exit...Stage Left en Different Stages kun je blindelings kopen.

Juist een bod gedaan op de vinyl van exit...Stage Left

avatar van glenn53
davevr schreef:

Juist een bod gedaan op de vinyl van exit...Stage Left

Dit komt over een paar maanden opnieuw uit op vinyl. Dus bij matige kwaliteit.....

avatar van musicborst
Met afstand de beste live plaat van deze gasten!

avatar van Rockfan
musicborst schreef:
Met afstand de beste live plaat van deze gasten!

Afgaande op de dvd ben ik het niet met je eens. Ligt niet aan het songmateriaal maar de mix.

Met de cd ben ik niet bekend.

avatar van musicborst
Ik oordeel niet op geluid, mix, techniek, setlist, package, of whatever..... Al jaren betrap ik mij erop dat wanneer ik zin heb om even live "los" te gaan met Rush ik toch altijd weer deze pak terwijl er toch veel alternatieven zijn. Het gaat bij mij om het gevoel! Deze raakt bij mij een gevoelige snaar. Waarom? Ik weet het niet, ik denk toch het sfeertje, de power. En waar ik eerst typte "met afstand de beste live plaat van deze gasten" had ik natuurlijk moeten typen: "Ik vind dit met afstand de beste live plaat van deze gasten"!

avatar van Rockfan
musicborst schreef:

Dat kan.....is natuurlijk persoonlijk. Ik luister liever naar R30 of snakes and Arrows Live.

Ik houd mij vast aan veeeeeeel betere live albums

Helemaal mee eens!

De DVD dan.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Net zoals ik de artiest zijn vrijheid gun om zijn muziek te maken en uit te brengen op zijn manier, gun ik iedereen de vrijheid om dit laag of hoog te quoteren. Sommige lage maar onderbouwde quoteringen verbazen mij en je kunt eenmaal niet goed doen voor iedereen.

Zowel de cd als de dvd hiervan staan in mijn kast te pronken en krijgen van mij nog steeds vier welverdiende sterren want “In Rio” is niet alleen het vijfde livealbum van Rush maar tevens hun eerste livealbum waarop een volledig concert staat, aangevuld met twee nummers Between Sun & Moon en Vital Signs afkomstig van andere concerten.

Geluid is in het begin verre van optimaal maar verbetert mijns inziens toch naargelang het concert vordert. Beide zaken zijn begrijpelijk gezien de voorhistorie (late opbouw, geen soundcheck) en het heel aanwezige publiek stoort mij niet op de cd maar is een meerwaarde tijdens het bekijken van de dvd. Misschien was dit de reden van Rush om deze opnames toch uit te brengen gezien hun nogal perfectionistisch karakter: de geweldige sfeer van een heel warmbloedig publiek.

Toch zou ik hun platenmaatschappij eens klaar en duidelijk willen vragen (maar nu is het te laat gezien hun afscheid), om in de toekomst dergelijk livealbums in jewel case te willen uitbrengen want ik wil ze hartelijk bedanken voor de krassen en lijmplekken (!) op mijn cd's want – u raadt het al – mijn versie was de verguisde digipack.