Photek - Ku:Palm (2012)

11. One of a Kind (5:49)
  12. This Love (5:36)

met Ray LaMontagne

avatar van IllumSphere
Er zwerft op het internet een radio rip van Pyramid en daar hoor je toch wel een vernieuwing in Photek zijn stijl. Heel erg benieuwd naar deze plaat ben ik niet, maar ik zal hem wel opvolgen in de mate dat ik er zin in heb.

avatar van orbit
Drum n Bass is natuurlijk al wel weer heel erg nineties.. ofwel, ruim 10 jaar geleden misschien nog relevant. Alhoewel Photek wel een van de vernieuwers was in het genre.

avatar van Tyn
Tyn
orbit schreef:

Hoewel Photek met drum&bass bekend is geworden, produceerd hij al minstens vanaf 2000 ook andere stijlen (album Solaris) die ook op zijn recente singles te horen zijn. Het zal dus niet een geheel drum&bass album zijn.

RA News: Photek readies KU:PALM - residentadvisor.net

Het radio fragment van Pyramid vind ik GEWELDIG!!!

Ik heb erg veel zin in dit album!

tuktak
Drum n bass is juist weer bezig met een flinke revival door de populariteit van dubstep en bass music. Een hele nieuwe generatie raakt bekend met drum n bass, er zijn volgens mij nog nooit zoveel grote feestjes geweest waar ook drum n bass wordt gedraaid. En zelfs op de radio komen tegenwoordig drum n bass hitjes voorbij, iets wat in het verleden alleen in de UK gebeurde.

avatar van IllumSphere
Wat voor mij nefast voor het genre is.. Maar ieder zijn mening.

tuktak
er komen weer meer toffe plaatjes uit dan een aantal jaar geleden, lijkt me niks mis mee.

avatar van T.O.
De dingen die Photek de laatste jaren maakte hebben weinig met d&b te maken toch?

Ook dit album is vrije stijl UK bass denk ik.

tuktak
dit album heeft idd niks meer met drum n bass te maken. het valt allemaal onder de noemer bass, al zou ik het zelf gewoon downtempo noemen. wel een prettig plaatje op het eerste gehoor, maar niks verheffends ofzo...

avatar van abiliphy
0,5
niets vernieuwend aan, gewoon eurohouse.

avatar van RogerV
Weinig boeiend album dit. De kwaliteit is er op zich wel. Maar het blijft allemaal een beetje in de starblokken hangen. De meeste nummers blijven allemaal maar een beetje richtingloos doordreutelen.Het lijkt wel een fles cola waat de prik vanaf is.

Alleen die slottrack blijft nog wel een beetje hangen.

IllumSphere schreef:
Wat voor mij nefast voor het genre is.. Maar ieder zijn mening.

Onzin, als het kwaliteitshitjes zijn als Rudimental en DJ Fresh dan is het alleen maar goed omdat er nieuwe mensen met het genre in aanraking komen. Voorkomt dat een muziekgenre een sektarisch clubje wordt van ultraconservatieve puristen.

Het wordt schadelijk wanneer er Gabber Piet-achtige acts opstaan die kleuterdrum n' bass maken en je op de huishoudbeurs een cursus dnb dansen kan volgen.

RogerV schreef:

Wablief? Kwaliteitshitjes als Rudimental en DJ Fresh? Ik weet niet wat jij onder kwaliteit verstaat, maar muziek die je in vijf minuten in elkaar kunt steken is voor mij verre van kwaliteit. Er is trouwens een verschil tussen muziek 'echt' ontdekken en geforceerd door de immense hype dat alles tegenwoordig krijgt iets te waarderen. Hoe je het ook wendt of keert, drum 'n bass hoort bij de ondergrondse scène en de daarbij horende rave scène en dat zijn niet allemaal ultraconservatieve puristen. Ik denk zelfs dat er daar heel erg weinig van bestaan.

Het gebeurt trouwens al dat er zulke acts opstaan en dat er zulke drum 'n bass bestaat. De hoeveelheid puberale nietszeggende filmpjes op YouTube zeggen al genoeg.

avatar van RogerV
Tja we zullen het er wel niet over eens worden. Maar ik vind die nummers zeker niet slecht. Het zijn smaakvolle nummers die het genre geenszins belachelijk maken. En dan zijn er vele nummertjes van gerenomeerde dnb artiesten die veel simpeler in elkaar steken.
En dat het puur voor een zeer beperkt publiek zou moeten zijn. en alles underground moet blijven. Dat vind ik nogal sektarisch gedrag. Alsof muziek alleen maar volgens hun regeltjes mag. Dan krijg je inderdaad niet veel feesten en zal nooit enige erkenning krijgen.
Overigens gaat een genre dat een gezonde voedingsbodem en voldoende creatieve producers heeft niet zomaar ten onder. Er zijn al 15 jaar commerciele dnb hits. Geen enkel probleem geweest.

avatar van IllumSphere
Wie zegt er dat er niet veel feesten zijn? Sommigen zijn dan niet 'legaal' (lees: zonder vergunning), maar ze bestaan weldegelijk. Genoeg kraakpanden, of zelfs fabrieken, die wekelijks bezet worden. Het is niet omdat zoiets in Nederland of België bijna uitgestorven is, dat de UK dat niet meer heeft.

avatar van RogerV
Dat er veel feesten zijn komt ook doordat er veel publiek is. Als alles alleen maar underground bezig was gebleven was het anno nu waarschijnlijk nog steeds een zeer beperkt groepje geweest. Het is voor muziekgenres van belang dat er ook nieuwe mensen met genres in aanraking komen. En dat gebeurt sneller wanneer er ook acts zijn die hits maken.

avatar van Tyn
Tyn
Nog iets over KU:Palm anyone?

avatar van pureshores
KU:Palm wordt waarschijnlijk de laatste aankoop van 2012 (en dan 10.000 cd's thuis in engeland in de sales vanaf 2e kerstdag)

ben benieuwd naar dit album, Photek heeft ge-evolueerd met dubstep zonder daar volledig in over te zijn gegaan

Ponty Mython
Fijne, gevarieerde plaat, al hadden die laatste drie nummers voor mij niet gehoeven. Daar slaat Photek toch wel een beetje de plank mee mis. Geen drum & bass op Ku:Palm te bekennen, hoewel Pyramid en Shape Charge in de buurt komen. Ook gelijk de beste nummers van deze plaat. Verder draagt het wel alle kenmerken van Photek: donkere, minimale en repetitieve electronica. Jammer van het lage cijfer hier.