Sufjan Stevens - Silver and Gold (2012)

Alternatieve titel: Silver & Gold: A Five EP Christmas Gift Box from Sufjan Stevens

Folk / Electronic
Label: Asthmatic Kitty

1. Silent Night (2:27)
  2. Lumberjack Christmas / No One Can Save You from Christmases Past (3:22)
  3. Coventry Carol (2:55)

met Marla Hansen

4. The Midnight Clear (2:49)
  5. Carol of St. Benjamin the Bearded One (3:33)
  6. Go Nightly Cares (1:47)
  7. Barcarola (You Must Be a Christmas Tree) (7:05)
  8. Auld Lang Syne (1:34)
  9. Christ the Lord Is Born (0:50)
  10. Christmas Woman (5:34)
  11. Break Forth O Beauteous Heavenly Light (1:11)
  12. Happy Family Christmas (1:25)
  13. Jingle Bells (1:19)
  14. Mysteries of the Christmas Mist (2:10)
  15. Lift Up Your Heads Ye Mighty Gates (1:20)
  16. We Wish You a Merry Christmas (1:21)
  17. Ah Holy Jesus (2:43)
  18. Behold the Birth of Man, the Face of Glory (1:09)
  19. Ding-a-ling-a-ring-a-ling (1:52)
  20. How Shall I Fitly Meet Thee? (2:09)
  21. Mr. Frosty Man (1:51)
  22. Make Haste to See the Baby (1:21)
  23. Ah Holy Jesus (1:29)
  24. Hark! The Herald Angels Sing (1:50)
  25. Morning (Sacred Harp) (2:27)
  26. Idumea (Sacred Harp) (3:50)
  27. Eternal Happiness or Woe (1:22)
  28. Ah Holy Jesus [A Capella] (1:01)
  29. I Am Santa's Helper (1:52)
  30. "Maoz Tzur "(Rock of Ages) (0:42)
  31. Even the Earth Will Perish and the Universe Give Way (2:04)
  32. Angels We Have Heard on High (4:04)
  33. Do You Hear What I Hear? (9:14)
  34. Christmas in the Room (4:23)
  35. It Came Upon a Midnight Clear (0:48)
  36. Good King Wenceslas (4:18)
  37. Alphabet St. (1:36)
  38. Particle Physics (1:04)
  39. Joy to the World (5:25)
  40. The Child with the Star on His Head (15:30)
  41. I'll Be Home for Christmas (3:26)
  42. Santa Claus Is Coming to Town (2:42)
  43. The Sleigh in the Moon (1:46)

met Cat Martino

44. Sleigh Ride (2:29)
  45. Ave Maria (2:08)

met Cat Martino

46. X-mas Spirit Catcher (3:31)
  47. Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! (2:17)
  48. Holly Jolly Christmas (2:31)
  49. Christmas Face (0:42)

met Sebastian Krueger

50. Have Yourself a Merry Little Christmas (3:41)
  51. It Came Upon a Midnight Clear (0:40)
  52. Up on the Housetop (4:22)

met Vesper Stamper

53. Angels We Have Heard on High (0:53)
  54. We Need a Little Christmas (2:03)
  55. Happy Karma Christmas (3:37)
  56. We Three Kings (0:53)
  57. Justice Delivers Its Death (3:19)
  58. Christmas Unicorn (12:42)
Net als bij de vorige box lastig te beoordelen. Het zijn en blijven kerstnummers (waar ik op dit moment nog niet voor in de stemming ben) maar wel kerstnummers van en/of gespeeld door Sufjan Stevens en dat verandert de zaak.
Wederom een rijkelijk aangeklede box, maar dat mag ook wel voor dat geld.

Niets meer of minder een perfect vervolg op dat vorige doosje met 5 EP's. Een must-have als je die al in bezit hebt. Deze keer horen we uiteraard ook wat meer van de 'electronische Sufjan'.

En de nummers an sich? Kerst, maar wel op zijn Sufjans. Ik kom die dagen wel door straks

De nummers met lange speelduur bevallen me (weer) heel erg goed. Het past bij het werk dat hij op zijn latere albums laat horen.
Alleen wat doet Alphabet St. van Prince (door Stevens omschreven als His Majesty Prince) nu op een kerstalbum?
In Christmas Unicorn horen we trouwens Love Will Tear Us Apart van Joy Division voorbijkomen.

O ja bol.com: dit is een box en die past niet door de brievenbus zoals jullie denken. Laat meneer de postbode het dan ook niet proberen om vervolgens alsnog te laten aanbellen met de mededeling dat het niet lukte en mij te doen constateren dat het doosje wat beschadigd is geraakt. Gek he?!
Maar wel bedankt voor de ontvangen korting hierdoor. Dat is een nette afhandeling voor een meer dan schitterende box vol fantastische muziek, geschikt voor alle seizoenen ook al is het één en al kerst.
Mij kan je hier elk moment in het jaar blij mee maken ook al horen we het woord Christmas nog zo vaak voorbijkomen deze 58 tracks. Wat mij betreft geen track te veel of te weinig. Op naar de volgende 5 jaar met hopelijk wederom zo'n schitterende box.

avatar van midnight boom
De lieve goede Sint zit nog lekker in Spanje en toch gaan wij het nú al hebben over kerstmuziek. Enigszins overdreven ben ik met u eens, waren het niet dat Sufjan Stevens een nieuwe Kerst boxset heeft gemaakt. In 2007 verscheen zijn eerste collectie, waarvoor hij vijf jaar lang ieder jaar een kerst EP opnam. Het leverde tijdloze popliedjes op als 'Sister Winter' en 'That Was The Worst Christmas Ever', waarnaar ondergetekende ook met veel plezier buiten de kerst kan luisteren. We zijn inmiddels weer vijf jaar, vijf EP's en achtenvijftig (!) nieuwe kerstnummers verder. Van klein en ingetogen naar moeilijke elektronische Age of Adz stukken, alle Sufjan Stevens kanten komen voorbij. Sufjan krijgt hierbij hulp van leden van The National en Arcade Fire. Het is veel luistervoer, dat het aanschaffen zeker waard is. Vrolijk kerstfeest.

Songs for Christmas vol 6: 'Gloria' (2008)
'Gloria' gaat verder waar de vijfde EP 'Peace!' ophield. We horen negen herkenbare Sufjan Stevens folkliedjes die het meesterwerk 'Illinois' in herinnering roepen. Er komen veel banjo's, koren en strijkers voorbij wat zorgt voor een inmiddels klassieke Sufjan Stevens kerstsfeer. Hoogtepunten zijn er in de vorm van 'The Midnight Clear' en het meeslepende 'Barcarola (You Must Be A Christmas Tree)', maar deze doen niet veel onder de overige liedjes. 'Gloria' is een warme EP die de kerstsfeer goed weet te vangen én die er als zoete koek in zal gaan voor mensen die de eerste boxset goed konden waarderen.

Songs for Christmas vol 7: 'I Am Santa's Helper!' (2009)
Op 'I Am Santa's Helper!' heeft de folk gedeeltelijk plaatsgemaakt voor experiment. De EP opent met het opgewekte 'Christmas Woman' waarbij we veel kerstbellen en opvallende percussie horen. Het blijkt de opmaat naar 21 korte liederen waarbij ook een aantal traditionele kerstliederen in Sufjan Stevens versie voorbij komen. Dit klinkt inderdaad als een vermoeiende luisterzit, maar in de praktijk valt dit wel mee. De zevende kerst EP beavt vooral veel Christelijke koren en de benodigde droge humor. Maar toch heb je de meeste nummers naar een keer wel gehoord. Uitzondering zijn er in de vorm van de opener, 'Ah Holy Jesus' en de afsluiter.

Songs for Christmas vol 8: 'Infinty Voyage' (2010)
Bijzonder interessant wordt 'Silver and Gold' met 'Infinty Voyage'. De achtste kerstmis EP is in hetzelfde jaar opgenomen als 'The Adge Of Adz' en de 'All Delighted People EP'. De experimentele Stevens 2.0 horen we dan ook zeker terug op deze EP. Geweldig voorbeeld is het epische, negen minuten durende, 'Do You Hear What I Hear' waarin de elektronica, synthesizers en autotune Stevens je om je oren vliegen. Naast deze experimentele Stevens, waarbij de link met kerstmis soms ver te zoeken is (cover van Alphabet St. van Prince?), staan er ook kippenvel momenten als 'Christmas in the Room' op deze schitterende EP.

Songs for Christmas vol 9: 'Let it Snow!' (2011)
Op 'Let it Snow!' wordt de experimentele lijn van 'Infinty Voyage' nauwelijks doorgetrokken. We horen 9 vrolijke en gedragen kerstliedjes die een gemoedelijke popsfeer ademen. De EP opent met de single 'I'll Be Home for Christmas' dat representatief is voor de sfeer van deze EP. Het zijn negen grappige liederen waarbij ook de kerstklassieker 'Sleigh Ride' een geweldige uitvoering krijgt. Deze EP adement meer een kerstsfeer dan 'Infinty Voyage' maar heeft muzikaal een stuk minder te bieden. Degelijk en leuke episode uit deze kerstbox.

Songs for Christmas vol 10: 'Christmas Unicorn' (2012)
Op 'Christmas Unicorn' laat Stevens zich van zijn meest veelzijdige kant horen. Bombastische en ingenieuze muziekstukken gaan hand in hand met schitterende folksongs (er hangt meer een kerstsfeer dan op 'Infinty Voyage'). Het fantastische 'Up on the Housetop' waarin Sufjan zich aan een rap waagt vormt een van de hoogtepunten. Ruim drie uur kerstmuziek wordt afgesloten met het schitterende 'Justice Delivers It's Death' en het grootse 12 minuten durende 'Christmas Unicorn'. Deze grandioze finale laat de nieuwe én oude Sufjan horen en doet beseffen dat deze overweldigende box wederom meer dan geslaagd is.

Voorlopig zijn we wel even zoet met deze kerstnummers. De kwaliteit is niet altijd even hoog, maar het merendeel is een waardige toevoeging aan Stevens zijn kerstoeuvre. Laten we hopen dat er over vijf jaar weer zo'n prachtige box in de winkels licht. Het moet wel héél gek lopen wil er dit jaar nog mooiere kerstmuziek uitkomen.

van: Sufjan Stevens boxset