Echo & The Bunnymen - Reverberation (1990)

Label: Sire

1. Gone, Gone, Gone (4:13)
  2. Enlighten Me (5:01)
  3. Cut & Dried (3:47)
  4. King of Your Castle (4:36)
  5. Devilment (4:44)
  6. Thick Skinned World (4:18)
  7. Freaks Dwell (3:51)
  8. Senseless (4:55)
  9. Flaming Red (5:33)
  10. False Goodbyes (5:39)
avatar van titan
titan (crew)
Wat zou the cure zijn zonder Robert Smith en Suede zonder Brett Anderson?. Inderdaad, niet veel soeps en dat geldt ook voor deze plaat van Echo & the bunnymen zonder Ian McCulloch.

avatar van andré
Ik zie deze nog regelmatig in de uitverkoopbakken liggen. Wie vervangt Ian McCulloch eigenlijk op deze plaat?

Een zekere Noel Burke..

avatar van Erwin.c
Dit zou ik niet eens kunnen luisteren!
Echo zonder Ian.

De enige cd van deze band die ik niet in bezit heb. Is het de moeite waard zonder Ian, of kan ik het rustig laten liggen?

avatar van titan
titan (crew)
Laat maar lekker liggen.

Duidelijk............. het is ook de reden dat ik hem nog steeds niet heb. Ian is te bepalend voor deze band.

avatar van VanDeGriend
Ook de enige die ik niet heb maar als ik m voor een paar euro tegen kom, neem ik m wel mee. Uit nieuwsgierigheid en uit een niet uit te bannen completeringsneurose.

avatar van Flipman
Leuk plaatje, maar ietwat veel van 'tzelfde.

avatar van Rufus
Flipman heeft gelijk. Toch een leuke CD met goede nummers.

Kopen als deze in de aanbieding is.

avatar van Rainmachine
Prima plaat ook al wordt ie alom behoorlijk afgekraakt. (ook door Ian McCulloch zelf destijds) Noel Burke is duidelijk een heel ander soort zanger als McCulloch maar hij doet het op zijn eigen manier meer als prima. De rest van de band zet hier echter het typische Bunnymen sfeertje neer, sterker nog, het gitaarwerk van Will Sergeant is hier zelfs een stuk spannender dan op de voorgaande 2 reguliere Bunnymen platen.

avatar van VanDeGriend
Voor een prikkie dan eindelijk maar eens gekocht. Om de verzameling compleet te maken zeg maar. Muzikaal zit het allemaal nog best op orde in elkaar en je kunt moeilijk zeggen dat Noel Burke een slechte zanger is maar het is zo verschrikkelijk raar om typische Echo loopjes te horen en dan niet Ian te horen zingen.

avatar van Roadbuilder
Ik heb dit album (als bunnymenfan) destijds meteen gekocht toen het uit kwam. Tja, McCulloch zat niet meer in de band, dus dan een andere zanger, Noel Burke. Hij is zeker geen slechte vervanger als zanger van de Bunnymen en het album is zeker niet slecht. Er staan een paar sterke nummer op, waaronder het slotnummer "False Goodbyes" en het geluid klonk nog steeds "Bunnymen". Echter het album heeft destijds veel kritiek gehad, mede omdat McCulloh niet meer in de band zat. Men vond dat de Bunnymen maar moest stoppen. Echter McCulloch heeft destijds er zelf voor gekozen om de band te verlaten. Hij heeft toen ook twee solo-cd's gemaakt, die echter niet in kwaliteit uitblinkte. De Bunnymen besloot na "Reverberation" uiteindelijk maar te stoppen. Later zijn McCulloch en de overgebleven leden weer bij elkaar gekomen en hebben de band weer doorgezet.

Het is zeker geen slecht album van The Bunnymen, er zijn latere albums van hun verschenen, die kwalitatief minder zijn.

O wat heb ik het lang niet aangedurfd om dit album te beluisteren, zeker ook na alle kritiek die dit album over zich heen heeft gekregen.
Toch vond ik het een keer tijd worden om ook dit album van de Bunnymen te beluisteren en ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was bij het horen van de eerste tonen van Gone, Gone, Gone. Maar angstig zat ik te wachten op de zang die wel een keer zou gaan inzetten. Even was er wat verwarring, maar al snel was ik gewend. Op het tweede nummer Enlighten me was ik de hele Bunnymen-link al kwijt en hoorde ik zo'n typisch begin jaren '90 engels bandje. En misschien is dit wel mijn 'geluk' geweest. Ik hoorde gewoon geen Echo & the Bunnymen, ik hoorde een bandje dat eigenlijk best goede nummers op een album had gezet. Waarom zou ik me moeten aansluiten bij de vooringenomen kritiek? Ik kan toch ook beoordelen zonder het idee mee te nemen dat Ian er niet bij zit en dit album not done is. Ik moet toch beoordelen wat ik hoor en niet welke zanger ik mis? Nee dames en heren; dit album viel helemaal zo slecht niet moet ik zeggen. Misschien dat ik het niet naast de rest van de albums moet zetten, maar aangezien ik dan niet weet onder welke noemer dan wel wordt het toch gewoon Echo & the Bunnymen. Een eenmalig uitstapje (weliswaar eentje die de hekkensluiter vormt in mijn Echo-top 10) die me achteraf gezien enorm meeviel.

Ik ga dan toch eens proberen om Reverberation eens goed te beoordelen.

De zang nijgt meer naar Michael Stipe van REM, en trouwens Gone,Gone, Gone heeft toch wel veel van REM weg, ook de koortjes; alleen de voor Echo & The Bunnymen typerende Oosterse geluidjes dan weer niet. Zeker geen slecht nummer.

Enlighten Me heeft de heersende Manchester Beat in zich. Hiermee maakt Echo het zich wel dubbel zo moeilijk.; een andere zanger; en het bandgeluid klinkt niet Liverpools.
Foei, foei, zal het nog goed komen?

Cut & Dried is gewoon een erg mooi liedje, en nu valt me eigenlijk wel op dat Noel Burke helemaal niet zo’n slechte zanger is; wel meer sixties invloeden, en een erg mooi uitlopend einde.

King Of Your Castle is ook meer het Manchester geluid; maar ook weer een mooi gezongen nummer; die koortjes gaan me steeds meer bevallen. Ik ben eigenlijk wel gelukkig dat hier niet geprobeerd wordt om Ian McCulloch te imiteren.

Devilment komt muzikaal nog met meeste in de buurt van het bekende Echo & The Bunnymen geluid; het gitaarwerk ligt ook wel weer in de lijn van Johnny Marr. Toevallig komen The Smiths ook uit Manchester en niet uit Liverpool.

Thick Skinned World vind ik te rustig; en tot nu toe het minste nummer hier; blijft ook niet echt bij. Waar zijn de koortjes als je ze nodig hebt?

Freaks Dwell is het aangename herstel; mooie muziek, alleen doet de zang me net iets te vaak aan Spandau Ballet denken; misschien voor Noel iets te veel up-tempo.

Senseless heeft nog het meeste weg van het oude geluid; dit is een echte Echo & The Bunnymen song; de zang van Noel kan hier door Ian overgenomen worden, en waarschijnlijk zou Senseless het live ook niet slecht doen.

Flaming Red hoort ook tot de beste nummers van dit album; ook hiervoor geld het zelfde als bij Senseless. Zou het nu tijdens een Bunnymen concert ook goed doen. En de koortjes doen gelukkig ook weer mee.

False Goodbyes is een waardige afsluiter, met een mooi gitaar intro; en gelukkig weer de koortjes. Mooi album.

En zo kwam het toch nog allemaal goed met deze verdoemde plaat. Het is inderdaad een totaal ander geluid, dan wat we gewend waren; maar is dit dan een slecht album?
Zeker niet, de waardering vind ik over het algemeen slapjes, en ik vraag me ook af, of de stemmers dit album ook objectief kunnen beluisteren en beoordelen; dan verwacht ik zeker een hoger gemiddelde score voor dit album.

deric raven schreef:

Dat weet ik wel zeker. Ik durf mezelf als voorbeeld te stellen: ik wilde maar niet aan dit album puur omdat het het enige 'uitstapje' is geweest met een andere zanger. Dat kon gewoon niet goed zijn. Dan kun je natuurlijk 'de fan blijven uithangen' en het inderdaad op voorhand alkeuren. Maar als je de hele bandnaam nu eens wegdenkt en het neutraal beluisterd dan moet er toch echt geconcludeerd worden dat het zo slecht niet is. En eerlijk is eerlijk: dan zouden inderdaad wat stemmen opgeschroefd worden. Maar helaas.......... er staat echt Echo & the Bunnymen........en we blijven toch wat gevoelig voor de hele negatieve vibe er omheen. Pech voor Reverberation, maar niet helemaal terecht vind ik.

Precies; ik vind dan ook niet dat het Echo geluid hier duidelijk aanwezig is; zoals verschillenden hier boven beweren. Dit klinkt in zijn totaliteit als een hele andere band, die muzikaal wel goed in de tijdsgeest van 1990 past.

avatar van dazzler
Echo & the Bunnymen ken ik vooral op basis
van de vier eerste albums en de eerste verzamelaar.
En dan ken ik de liedjes niet meteen uit het hoofd.

Ben altijd wat achterdochtig als "oude knarren" de draad weer oppakken.
Maar de reviews van deric raven maken me wel nieuwsgierig.

avatar van Crush
Mij staat bij dat er maar weinig muziek uitkwam die ik goed vond begin jaren 90 en dit vind ik zeker geen slecht album.
Ware het een andere band (andere naam) rondom Will Sergeant geweest, waren vel Echo fans er wellicht een stuk positiever over, denk ik.

Kid A(cid)
titan schreef:

Niets voor niets noemde ene J. Marr deze plaat "Echo & The Bogusmen"

avatar van WesleyX16
Okay zonder Ian McCulloch. Maar met dit album is eigenlijk niks mis mee.

Dit hoor ik nog vele malen liever dan de 2 laatste albums van Ultravox zonder John Foxx of Midge Ure als zanger.

Daar heb je zeker een punt.

avatar van Choconas
Op zichzelf een slecht idee: de beeldbepalende zanger vervangen en onder dezelfde naam een nieuwe album opnemen. Ik heb Reverberation om die reden ook lange tijd links laten liggen. Toch is het resultaat boven verwachting goed: de liedjes zijn over het algemeen sterk, met het kenmerkende gitaargeluid van Will Sergeant, en Noel Burke zingt heel behoorlijk (gelukkig geen halfslachtige pogingen om Ian McCulloch na te doen). Uitschieters zijn wat mij betreft Enlighten me, King of your castle en Flaming red. Al met al geen slecht album, ook al is dit het zwarte schaap binnen het oeuvre van Echo & The Bunnymen.

avatar van Crush
Recent weer eens meerdere Echo & the Bunnymen albums beluisterd en dit album spreekt daarbij zeker aan en meer dan bijvoorbeeld het laatste album en 'Flowers', Met name de nummers 'Gone, gone, gone', 'Enlighten me', 'King of your castle' en 'Senseless' vind ik prachtig en klinken voor mij als Echo & the Bunnymen, ook zonder Mac.

avatar van sinornis
Dit album is zo slecht nog niet, ...beter dan het laatste album uit 2009, The Fountain

avatar van Rufus
Ik was vandaag naar wat oudere platen/cd's aan het luisteren op mijn Ipod.
Blijkbaar ben ik nu bij het jaar 1990 gekomen en zonder dat ik wist was Reverberation aan de beurt.
Heerlijke muziek dacht ik nog en enige minuten later schoot het me te binnen dat waar ik naar luisterde een CD van Echo & The Bunnymen is.
Niet zo goed als Ocean Rain maar zeker de moeite waard.

Ik gooi er een halfje bij (nu ik de lp sinds lange tijd weer eens heb opstaan): dit is gewoon een erg lekker album, alleen moet je toch even het idee loslaten dat het Echo & the Bunnymen zonder Ian is.

avatar van frolunda
Muzikaal gezien zeker niet het minste album van Echo & the Bunnymen maar over de zang van Noel Burke ben ik niet onverdeeld enthousiast,soms wat kleurloos en zeurderig.Doet me in de overigens in de verte wel wat aan Ian MacNabb van de Icicle works denken.
Gelukkig zijn er dan nog altijd de inventieve gitaarpartijen van Will Sergeant om de zaak weer vlot te trekken en daarnaast zijn Gone, Gone, Gone ,Enlighten Me en Devilment gewoon goede songs.
Misschien moeten de Bunnymen gewoon dit album nog een keer met Ian McCulloch opnemen,best benieuwd hoe dat klinkt.

Spelen ze overigens hier ooit iets live van?

avatar van johan de witt
frolunda schreef:

Spelen ze overigens hier ooit iets live van?

Nee, nooit, begraven in de pophistorie