Helloween - Pink Bubbles Go Ape (1991)

Duitsland
Rock / Metal
Label: EMI

1. Pink Bubbles Go Ape (0:36)
  2. Kids of the Century (3:51)
  3. Back on the Streets (3:23)
  4. Number One (5:13)
  5. Heavy Metal Hamsters (3:28)
  6. Goin' Home (3:51)
  7. Someone's Crying (4:18)
  8. Mankind (6:18)
  9. I'm Doin' Fine, Crazy Man (3:39)
  10. The Chance (3:47)
  11. Your Turn (5:38)
  12. Blue Suede Shoes * (2:36)
  13. Shit and Lobster * (4:08)
  14. Les Hambourgeois Walkways * (5:45)
  15. You Run with the Pack * (3:54)
Edwynn schreef:
Oh ja, het intro. Dat vind ik wel erg grappig en ook origineel.

Plat van het lachen lig ik er niet bij. Ik zie in Heavy Metal Hamsters bijvoorbeeld ook geen poging om erg grappig te zijn. Volgens mij zegt het op ludieke wijze iets van hoe het kan evolueren als een band succes heeft. Daar vind ik dat beeld van Heavy Metal Hamsters dan wel leuk bij gevonden.

En zoals ik al schreef, het artwork bevalt mij ook. Toch wel toffe humor soms.

Maar het gaat vooral om de muziek natuurlijk. Eigenlijk vind ik elk nummer wel goed. Productie is ook dik in orde, zang en gitaarsolo's zijn geweldig. Kortom, drie kwartier volop genieten voor mij.

avatar van vielip
Wederom ben ik het met Kronos eens. Op een enkel nummer na (Heavy metal hamsters en I'm doing fine) alleen maar genieten wat mij betreft!

avatar van Edwynn
Plat van het lachen lig ik er ook niet bij. Maar het is luchtig en ludiek. Het intro is een rustig kinderversje dat je onmiddellijk meezingt. Op één of andere manier pakt me dat direct. Het is anders dan een bombastisch Initiation of Invitation en dus apart voor Helloweenbegrippen. Kids Of The Century komt er lekker in daarna.
Heavy Metal Hamsters, tja ik heb erg veel moeite met de kinderlijke manier waarop het verhaal verteld wordt en met de moraal wat erbij meegestuurd wordt. De zeurderige deun maakt het er niet gemakkelijker op. Vandaar het Full House of Family Tiesgevoel.
Daar staan toch heus een aantal goede nummers tegenover. Dus wat dat betreft hoeft Pink Bubbles Go Ape van mij helemaal niet op Marktplaats ofzo.

avatar van Kronos
Ik blijf dit een erg ondergewaardeerd album vinden. Maar echt erg vind ik dat niet, want het maakt niet dat ik er daarom minder van geniet. Beetje zonde is het wel.

Zo'n koerswijziging is uiteraard altijd riskant maar Helloween is redelijk uniek hier. Het neigt soms naar hardrock a la Van Halen maar daarin blijft nog heel wat speedmetal over. Het resultaat is heerlijk energiek. Ik word daar altijd wel blij van. En dat kan enkel omdat het emotioneel ook de nodige diepgang heeft, want van oppervlakkige blijheid word ik meteen ambetant.

Pink Bubbles Go Ape is een pareltje wat mij betreft. Eentje dat ik extra koester omdat het zo vaak verguisd wordt. De opvolger Chameleon mag er ook zijn. Die wijkt nog verder af van hun oorspronkelijke koers maar heeft met minder stemmen toch een wat hoger gemiddelde.

avatar van Edwynn
Chameleon lag me een stuk beter dan deze. Nog eens opzetten. Is te lang geleden.

avatar van vielip
Zit net liveopnames van deze tour te bekijken. Om preciezer te zijn; het nummer Mankind. Tsjonge wat zingt die Kiske dat live formidabel zeg! Mochten er nog mensen zijn die twijfelen aan zijn kwaliteiten dan moeten ze dit maar eens bekijken:

Helloween - Mankind live '92

avatar van Sinner
^ Da's trouwens best een goed concert - ik heb het altijd zonde gevonden dat ze het nooit op dvd hebben uitgebracht (...of althans voor zover ik weet). Ik heb het denk ik nog ergens op vhs liggen heb, destijds opgenomen op de WDR. Met Pink Bubbles en Chameleon heb ik verder niet zo heel erg veel - hoewel ik Kids of the Century wel altijd een van de beste Helloween nummers heb gevonden.

Dit is trouwens de volledige versie van datzelfde concert.

Helloween - Live in Koln 1992

avatar van vielip
Klopt, ik heb het bewuste concert op dvd (bootleg) en omdat ik Pink bubbles een alleraardigst album vindt mag ik er zo heel af en toe graag naar kijken.

avatar van The_CrY
Het heeft even geduurd, maar dan ben ik toch terug in de tijd gegaan om te kijken hoe de laatste jaren van Kiske-Helloween het eraf hebben gebracht. Pink Bubbles Go Ape... ik had er erg lage verwachtingen van, juist door de maffe titel, maffe cover en het lage gemiddelde hier op MuMe, maar het valt me alleszins mee. Naar mijn idee een stuk lichter dat de voorgangers, een stuk kalmer, en luchtiger. Meer richting hard rock zou ik stellen. Het resultaat mag er zeker zijn. 'Kids of the Century' en 'Back on the Streets' zijn een sterk openingsduo, 'Heavy Metal Hamsters' en 'Goin Home' sieren het midden van de plaat, en 'Mankind' en 'Your Turn' zijn de wat kalmere Helloween op hun best. En dan bedenk je je toch weer dat Michael Kiske toch een geweldig stemgeluid heeft. Zijn beste tijd was zeker wel bij deze band. Maar al met al snap ik eigenlijk niet hoe deze plaat zo'n laag gemiddelde heeft, want het is gewoon prima Helloween, hetzij wat kalmer dan voorheen.

avatar van Kronos
Toch fijn te merken dat ik niet de enige ben die van dit album kan genieten.

Veel meer dan niet ingeloste verwachtingen wat stijl betreft zoek ik niet achter het lage stemgemiddelde.

Muzikaal gezien moet dit album niks onderdoen voor The Keeper of the 7 Keys I en II.

avatar van lennert
Hmm... ik had dit album nog nooit gehoord, maar voor mijn project om alles achter elkaar chronologisch te beluisteren (en het compleet hebben van de collectie) heb ik Pink Bubbles Go Ape kunnen overkopen van een maat van me, maar ik begrijp best wel waarom hij dit album heeft weggedaan. Het is nergens slecht, het is gewoon een album dat in al zijn gepolijstheid erg gladjes klinkt en niet al teveel memorabele momenten kent. Het is een album waarop vooral Kiske en Grosskopf schijnen, maar de rest van de band weinig te doen lijkt te hebben. Het is niet allemaal matigheid natuurlijk, want Kids Of The Century, Back On The Streets en het beide fantastische Someone's Crying en The Chance zijn wel degelijk fantastische tracks, maar de rest van de songs blijft een beetje achter in de achtergrond.

Op zich een hele interessante stap om wat meer met de commercie mee te gaan, want het album heeft wel degelijk wat hitgevoeligheid en luistert alsnog makkelijk weg. Desalniettemin blijkt dat het vertrek van Kai Hansen voor het metalaspect toch een behoorlijke klap heeft achtergelaten.

Voorlopige tussenstand:
1. Walls Of Jericho
2. Keeper Of The Seven Keys Part I
3. Keeper Of The Seven Keys Part II
4. Pink Bubbles Go Ape

avatar van vielip
Ik zag net toevallig dat ik deze dezelfde score heb gegeven als Keeper part 2. En terecht! Want deze Pink bubbles kan moeiteloos de strijd met dat album aan. Totaal onterecht verguisd en daardoor onderschat album.

avatar van Kronos
Wat een genot dit prachtig geproduceerde album met de koptelefoon te beluisteren. Kiske zingt beter dan ooit, er wordt subliem gesoleerd, nummers variëren van snel pittig (The Chance) tot aangrijpend mooi (Your Turn). Ik neem niet snel het woord 'ondergewaardeerd' in de mond maar Pink Bubbles nog aan toe zeg!

92/100

avatar van RuudC
lennert schreef:
kunnen overkopen van een maat van me

Inderdaad, want na 2-3 kansen, verspreid over enkele jaren, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit album niet zo best vind. Die mening heb ik nog steeds. Helloween klinkt weer een stuk gladder en pop dan op de vorige en de meeste songs zijn slaapverwekkend. Nu ik dit album weer hoor, voelt het vooral aan als tijdverspilling. Ik heb wel heel erg veel zin om de platen met Andi Derris weer te horen, maar ik moet me wel door het verschrikkelijke/middelmatige Kiske-restant slepen. Deze Pink Bubbles heeft overigens wel een paar heel aardige momenten, zoals de eerste twee songs (buiten de instrumentale opener) en The Chance. Heavy Metal Hamsters verwart me nog altijd. Ik zweer dat dit de laatste keer was dat ik ooit nog naar Pink Bubbles luister.

Tussenstand:
1. Keeper Of The Seven Keys Pt. 1
2. Walls Of Jericho
3. Keeper Of The Seven Keys Pt. 2
4. Pink Bubbles Go Ape

avatar van Germ
Germ (crew)
Prima plaat!

Ik heb doorgaans niets met powermetal maar dit is een uiterst smakelijk album. Lekkere popsongs en flitsend gitaarwerk.
Overstuurde AOR misschien?
Hoe dan ook, Helloween had zich ten tijde van dit album ontdaan van alle powermetal cliche's en heeft daarmee een uitstekende plaat afgeleverd.
Mooi hoesontwerp ook!

avatar van Lau1986
Dit is een vermakelijk album vol met catchy nummers. Ik vind Kiske hier prima bij passen. En af en toe een melig nummer erdoor kan ik wel waarderen.

avatar van Germ
Germ (crew)
Voor de liefhebbers. Dit album heeft een mooie heruitgave gekregen op vinyl, nu te koop in je platenzaak.

avatar van Hawee
Kids of the Century is een magistraal nummer, met een vermakelijle clip. Vooral het fragmentje waarin Kiske van microfoon wisselt, zo grappig.

avatar van gigage
Les Hambourgeois walkways ( bonus track) is een dierecte verwijzing naar de Gary Moore song Parisianne walkways in zowel titel als uitvoering. Zo te horen is het in Parijs beter toeven.

avatar van vielip
Heel wat beter inderdaad! Wel leuk gevonden, dat dan weer wel. Daar waren de Helloweenies meesters in. Maar meer dan terecht een b-side.

avatar van ShadowGallery79
Een paar maanden geleden dit album gekocht en ik vind het toch wel erg goed eigelijk. Het had even een aantal luisterbeurten nodig alvorens er echt wat van te vinden, maar dit kon wel eens een zwaar onderschat album van Hellloween zijn.

ShadowGallery79 schreef:
...dit kon wel eens een zwaar onderschat album van Hellloween zijn.

Ach, het valt wel of niet in de smaak van degenen die er naar luisteren.

Op ruim tien jaar tijd is het gemiddelde toch al gestegen van 2,80 naar 3,11. Het gaat de goeie kant uit.

avatar van ShadowGallery79
Kronos schreef:

Ach, het valt wel of niet in de smaak van degenen die er naar luisteren.

Waarschiijnlijk zal er ook wel een grote groep aanwezig zijn die dit album geen eerlijke kans willen geven aangezien het toch in eerste instantie net even iets anders lijkt dan de Keeper of the seven keys albums. Toch vind ik dat uiteindelijk zelf eigelijk nog best wel meevallen. In ieder geval fijn dat het album in de loop van de jaren hier dan in ieder geval toch naar een voldoende is gestegen.

Pink Bubbles Go Ape was ooit één van de eerste albums van Helloween waarnaar ik uren kon luisteren. Toen ongeveer 20 jaar later de albums van Unisonic werden gepubliceerd, snapte ik wat voor mij het succes is van deze plaat: het gaat me vooral om de ouderwetse hardrockinvloeden die dit album uniek maken. Ook de albums van Unisonic hebben een powermetal basis met een hardrocksausje. Dit album is in mijn ogen op het randje, maar stukken minder controversieel dan Chameleon. Voor mij echt een klassieker en ongetwijfeld een ondergewaardeerde Kiske-parel.