Helloween - Pink Bubbles Go Ape (1991)

Duitsland
Rock / Metal
Label: EMI

1. Pink Bubbles Go Ape (0:36)
  2. Kids of the Century (3:51)
  3. Back on the Streets (3:23)
  4. Number One (5:13)
  5. Heavy Metal Hamsters (3:28)
  6. Goin' Home (3:51)
  7. Someone's Crying (4:18)
  8. Mankind (6:18)
  9. I'm Doin' Fine, Crazy Man (3:39)
  10. The Chance (3:47)
  11. Your Turn (5:38)
  12. Blue Suede Shoes * (2:36)
  13. Shit and Lobster * (4:08)
  14. Les Hambourgeois Walkways * (5:45)
  15. You Run with the Pack * (3:54)
DutchViking
Waar slaat de albumtitel eigenlijk op? Dit is m.i. toch wel een van de meest ridicule titels aller tijden.

DutchViking schreef:

Waar slaat de cover eigenlijk op???? ook zo'n vraag.

avatar van Tekh
deze cd heb ik omdat de vorige helloween albums zo goed waren.volgens mij was dit de cd dat kai hansen de band verlaten had (gitarist)en dat was te horen.na dit album was helloween voor mij verleden tijd zo slecht.

MetalDex
master of the rings en Kot7K-the legacy (het nieuwe album ) klinken anders wel heel goed.

Een flinke tegenvaller na de Keeper albums, maar het album bevat nog wel enkele lichtpuntjes, zoals The Chance van Roland Grapow, de vervanger van Kai Hansen die inmiddels al weer enige jaren met Masterplan bezig is, Kids of the Century en Number one.

avatar van Sir Spamalot
Vierde studio-album van deze Duitse groep en … het eerste album zonder lid van het eerste uur Kai Hansen. Hij werd trouwens vervangen door Roland Grapow. Ik grinnik bij de commentaren van collega’s hierboven, want ze hebben gelijk: wat een idiote titel en wat een idiote hoes! Lekkerste nummers vind ik hierop Kids of the Century, Back on the Streets, Number One, Someone’s Crying en The Chance. Je kunt iets zeggen over de meligheid (die chorussen) bij Helloween in bepaalde nummers (Mankind), maar dat is hun één van stijlkenmerken dus erover vallen zal weinig oplossen.
Over een aantal nummers ga ik zo weinig mogelijk zeggen: Heavy Metal Hamsters, komaan zeg… I’m Doing Fine, Crazy Man is ook zo’n gedrocht. Toch vind ik het huidige gemiddelde (2,86) iets te laag, want zo slecht is deze plaat niet. Ik geef een vier, laat pek en veren maar aanrukken.

avatar van Metal-D78
Hup, laat ik eens wat aan het gemiddelde doen. Een 3,5 maar. Heeft weinig meer te maken met voorgaande platen, maar hier staan toch best redelijke nummers op. Heb dit vaak op casettebandje gedraaid tijdens mijn krantenwijk erg vroeger ... ik gooide terwijl ik The heavy metal Hamsters luisterde glimlachend de kranten in de bus...
Enige echte dieptepunt is I'm doin fine tou crazy man.

avatar van De Ulk
I'm Doin' Fine, Crazy Man en Heavy Metal Hamsters zijn om te janken, de rest van het album vind ik best goed, eigenlijk. 4*

Heavy Metal Hamsters

De Ulk schreef:

Helemaal mee eens! Lang niet zo'n slecht album als wat de Aardschok (met name) ons wou doen laten geloven. Nummers als Kids of the century, Back on the streets, Someone's crying, Mankind, Going home, The chance en Number one zijn prima songs die moeiteloos op één van de Keeper albums hadden gepast. Your turn heb ik altijd een fantastische ballad gevonden trouwens. Met zoveel emotie en passie gezongen, kippevel!!

MindRuler
DutchViking schreef:

Om nog maar te zwijgen van de hoes en het artwork in het booklet.
Spiegelei-ogen, een tong draaien met een vis,...
Volgens mij zaten de heren aan de drugs.
1 ster voor 1 magistraal nummer: The Chance

avatar van vielip
Wat een onzin!! Jij wilt dus beweren dat nummers als Mankind, Someone's crying en Your turn slecht zijn? Dat kun je met de beste wil van de wereld niet menen!! Zeker niet als je The chance wél een goed nummer vindt.

avatar van Edwynn
Heel slecht vind ik het ook niet. Er staan best aardige tracks op. Kids Of The Century hakt er lekker in na het grappige intro. The Chance en Your Turn worden hierboven ook al gememoreerd. De band maakt wel een vermoeide en zoekende indruk op Pink Bubbles Go Ape.
Als ik het me goed herinner waren er ook nogal wat spanningen tussen de bandleden onderling rond die tijd.

avatar van Spock2011
1,0
Ik zie dat MindRuler me voor is geweest wat betreft die spiegeleieren. Wat mij betreft zijn Helloween zelf de Pink Bubbles op dit album. Maar nee, hier is niks positiefs over te vertellen. Wie dat wel vind: prima, dan heb je ten minste nog een plaat van Helloween erbij die je kunt waarderen. Helaas heb ik dat zelf met deze niet.

avatar van rushanne
Ook ik heb weinig met deze van Helloween. Het gemis van Kai Hansen laat zich blijkbaar al snel gelden. Een aantal aardige nummers kan de hele cd niet redden. Ook als liefhebber van de stem van Kiske kan en mag ik hier geen voldoende voor geven.

avatar van vielip
Ik ben zeer benieuwd naar verklaringen waarom nummers als Someone's crying, Going home, Kids of the century, Your turn en Mankind niet prima op één van de Keeper albums hadden gepast! Ik kan die nummers met de beste wil van de wereld niet minder noemen vergeleken met het meerendeel van dat tweeluik....ik doe er trouwens wel een halfje af. 4,5 ster is wel iets té gortig.

avatar van Metal-D78
Ben het wel met Vielip eens. Bij deze plaat is het jongehonden-gehalte er wel redelijk af die de voorgangers zo plezierig maakten, misschien dat dat het is. Echte slechte nummers staan er inderdaad niet op, behalve dan dat nummer wat ik hierboven al eerder noemde.

avatar van Kronos
Ik heb dit altijd een leuke titel en hoes gevonden. Absurde humor maar met stijlvollere uitstraling dan die getekende pompoentjes van vroeger.

Net als het artwork spreekt ook de muziek wat minder direct aan. Het was al lang geleden dat ik dit album nog gehoord had maar het verdient naar mijn mening meer dan 2,80 als gemiddelde.

avatar van L_T_B
Ook hier een aantal berichten verwijderd die niet meer over het album gingen.

Nieuwstad
Na het prachtige tweeluik Keeper Of The Seven Keys, wat niet alleen artistiek maar ook op commercieel vlak een aardige voltreffer was, de zware taak om met een opvolger te komen. Wat het extra moeilijk maakte voor de band was het vertrek van Kai Hansen, waarmee men niet alleen een gitarist verloor maar vooral ook een uitstekend songschrijver. Ook die andere gitarist van het eerste uur, Michael Weikath, schreef nauwelijks mee aan dit album, waardoor vrijwel alle verantwoordelijkheid rustte op nieuwkomers Kiske en Grapow. Iets wat ze niet heel goed afging.

Qua stijl gaat de band enigszins verder waar de Keepers ophielden. Helaas mist dit album echt goeie songs om de vergelijking te kunnen doorstaan, ook het epische karakter van voorheen is helaas verdwenen. Het album gaat nog veelbelovend met het grappige titelnummer en het prima Kids Of The Century. Daarna zakt de boel aardig in.

Dit zijn simpelweg geen songs met echt memorabele melodieën, iets waar de band voorheen wel patent op leek te hebben. Tijdens het luisteren denk je "goh best leuk" maar het blijft vervolgens niet hangen. Uitzondering is Heavy Metal Hamsters wat een bijzonder grappig refreintje heeft. Toch geeft dit ook meteen het tekort van dit album weer. Voorgaand werk was zoveel meer dan "wel grappig". De meligheid blijkt nu de boventoon te voeren. Pas op afsluiter Your Turn horen we weer een Helloween met wat diepgang.

Conclusie: hoe goed Kiske ook kan zingen, als geheel is dit te karig en te oppervlakkig om een heel album lang te kunnen boeien. Meer dan 2,5* is dit me echt niet waard.

avatar van vielip
Grappig dat je juist Heavy metal hamsters eruit pikt als positieve uitzondering. Dat nummer wordt over het algemeen als zwakste nummer van dit album aangehaald. Mijn favoriet is het ook niet trouwens. Dan staan er heel wat betere nummers op dit schijfje vind ik.

Nieuwstad
Volgens mij heb ik nergens beweerd het een sterk nummer te vinden? Ik kwalificeerde het als wel grappig en het blijft hangen omdat ik altijd erg moet lachen om het vrij hilarische refreintje.

Volgende keer wat beter lezen.

avatar van vielip
Ik beweer ook nergens dat jij beweert dat je het een sterk nummer vind! Ik heb het alleen over een positieve uitzondering. Dat is heel wat anders.

Volgende keer de leesbril maar opzetten?

Nieuwstad
Ik pikte dit nummer eruit omdat het nog meliger (en niet zozeer beter) is dan de rest. Het valt daardoor op en ik gebruikte het vooral als illustratie om aan te geven hoe weinig de rest blijft hangen. In die zin zou je het een positieve uitzondering (zijn overigens jouw woorden) kunnen noemen ja, maar dat zegt niet zoveel over de kwaliteit van het nummer en daar viel jij in eerste instantie wel over natuurlijk.

Ik blijf erbij, jij had beter moeten lezen

avatar van Metal-D78
Ga deze vanavond weer even uit de kast halen. Dit is niet de beste Helloween-plaat (zeker niet de slechtste!!), maar wel jeugdsentiment. Dit is een heel andere plaat dan de Keepers-albums, laat staan Walls Of Jericho. Toch staan hier wel degelijke goede nummers op. Alleen staan er ook heel slechte nummers op: I'm Doin' Fine, Crazy Man en Heavy Metal Hamsters. Meligheid troef. Maar de overige nummers vind ik persoonlijk lekkerder dan wat de band meer recentelijk op plaat heeft gezet.

Nieuwstad schreef:

Ik blijf erbij, jij had beter moeten lezen

Prima! Als jij dit album puur op meligheid beoordeeld dan weet ik genoeg...en let op; wel goed lezen dit keer!

Nieuwstad
Ik beoordeel dit album inderdaad puur op meligheid.. en oh let vooral niet op.. mocht je dat toch doen, niet goed lezen dit keer

avatar van Edwynn
Tja, Heavy Metal Hamsters.... Ik heb ook erg veel moeite met de luchtige, flauwe mislukte pogingen tot grappig te zijn. Alsof je naar een willekeurige, met slechte grappen doordrenkte Amerikaanse sitcom a la Full House zit te kijken. ik hield overigens ook al niet van Dr. Stein en Rise And Fall.
De nummers die die meligheid niet hebben, zijn ook direct de besten in mijn beleving. Kids Of The Century, The Chance en Your Turn dus.

avatar van Kronos
Zonet weer eens gedraaid en ik vind dit echt een heel erg leuk album.

avatar van Edwynn
Oh ja, het intro. Dat vind ik wel erg grappig en ook origineel.