Eels - Souljacker (2001)

Alternatieve titel: You Little Punks Think You Own This Town

Label: DreamWorks

1. Dog Faced Boy (3:17)
  2. That's Not Really Funny (3:19)
  3. Fresh Feeling (3:37)
  4. Woman Driving, Man Sleeping (3:30)
  5. Souljacker Part I (3:15)
  6. Friendly Ghost (3:22)
  7. Teenage Witch (4:41)
  8. Bus Stop Boxer (3:42)
  9. Jungle Telegraph (3:39)
  10. World of Shit (3:29)
  11. Soujacker Part II (1:58)
  12. What Is This Note? (2:28)
  13. I Write the B-Sides * (3:56)
  14. Hidden Track * (4:25)
  15. Jehovah's Witness * (3:39)
  16. Mr. E's Beautiful Remix [Butch 'N' Joey Remix] * (3:53)
  17. Rotten World Blues * (2:44)
Helaas één van de mindere van Eels. De eerste twee blijven nog steeds mijn favorieten en bij die twee valt Souljacker een beetje in het niet. Zeker niet slecht is deze, maar hij valt weinig op. 3* voorlopig.

avatar van Sjoerd
Vond dit juist een van de betere van Eels. Dat megadepressieve van Electroshock blues hoefde van mij niet zo. Deze plaat was een hele verademing wat dat betreft. 4*

3* is een beetje te weinig, verhoog hem met een halfje.

avatar van Zachary Glass
"Soul Jacker part 1" - het moment dat E "rooooooooock!" schreeuwt en het nummer nog een versnelling hoger schakelt - schitterend.

Erg vet album vol stoer gitaarspel, geflipte teksten en erg goede melodieën ....

avatar van Ludo
Zwakke plaat van eels. Bewijst dat niet alles wat Parish aanraakt (zoals de 4e van Bettie Serveert) in goud verandert.
Het enige pluspuntje is het feit dat E wel wat anders probeert. Ander geluid, meer rock. Dat heeft de plaat dan weer voor op Shootenanny! wat een herhalingsoefening is.

avatar van IMPULS
Rockin' E inderdaad. Hoewel tracks 6 en 11 weer zo bedrieglijk lief en mooi zijn. That's Not Really Funny doet het debuut (Beautiful Freak) weer herleven. Het nummer had er naadloos tussen kunnen staan. Maar...Souljacker heeft iets te veel middelmatigheid om van een top-Eels te kunnen spreken.

avatar van oruiz
wat zouden jullie dan aanraden van Eels, want ik vind dit namelijk een heerlijke plaat..?

Beautiful Freak natuurlijk

Anna.R schreef:

Beautiful Freak natuurlijk

Ik vertrouw je blindelings als je dit zegt Zal hem dan maar gaan kopen

avatar van HiLL
Inderdaad BF kopen.

avatar van Ludo
aanrader voor de fans van eels (en deze plaat)

Ten Minutes Older: The Trumpet
een "film" bestaande uit 7 korte films door verschillende regisseurs oa Jarmusch, Kaurismaki en Herzog.
Wenders doet ook een gedeelte, getiteld Twelve Miles to Trona en daarin zitten 2 nummers van deze plaat op een geweldige wijze verwerkt.

Lekker plaatje, een beetje rock 'n roll
Toch mis ik een beetje de finishing touch
Hij blijft een beetje hangen in dezelfde soort liedjes

Trouwens een echte fan van Eels: moet Live at Town Hall hebben (gezien/gehoort)

En de echte, echte fans gaan gewoon 1 Juli naar het concert van EELs in Groningen, zoals ik

avatar van nevyn
Dit album is echt leuker met de laatste vier nummertjes erbij, Rotten World Blues EP. Krijg je meteen het gevoel dat het meer een volwaardig (langer) album is.
Hidden Track is een compilatie van allemaal fan/hatemail die Eels krijgt. Heel geinig

Feeder
Tot nu toe doet me de plaat me niet zoveel en ik heb ook niet het gevoel dat dit nog zal gebeuren ook. Fresh feeling steekt er voor mij met kop en schouders bovenuit. Heerlijke song.

Begrijp me nu niet verkeerd, het is geen slecht album.
Al doet het echt wel zwaar onder voor de andere cd's van Eels.

avatar van Paalhaas
That's not really funny

avatar van Tribal Gathering
Een beetje wisselvallig album van onze grote vriend E.

That's not really funny, Souljacker part 1 en Jungle telegraph zouden echter zo in mijn Eels top 10 terechtkomen, wat een fantastische nummers !!

Ook Fresh feeling, Woman driving man sleeping en Friendly ghost behoren tot de betere nummers en afsluiter (op de originele cd) What is this note? kan ik zeker ook waarderen.

Dit is waarschijnlijk niet het beste startpunt om Eels te ontdekken, maar zeker een lekker plaatje.

EVANSHEWSON
Feeder schreef:

Begrijp me nu niet verkeerd, het is geen slecht album.
Al doet het echt wel zwaar onder voor de andere cd's van Eels.

Tot nu toe doet het me ook nog niet zo veel. Misschien komt het wel helemaal niet meer...
Heb het idee dat de inspiratie gewoon beetje zoek is bij E.
3 sterren ? ok dan maar ! ***

Inderdaad een gewaagde uitspraak

Dit is zeker geen slecht album maar het beste van Eels is het voor mij zeker niet.

avatar van Joris de Poris
Een gewaagde uitspraak dan maar? Ach waarom niet: Beste Cd van meneer Eels dit

Ik ben het volledig met Oruiz eens!:) dit album wordt flink ondergewaardeerd, en dat omdat het alleen 'anders' is dan de overige albums van eels (die ik overigens ook zeer te pruimen vind).

Ik zou zeggen: Geef dit album een eerlijke kans (en ga niet vergelijken met vroegere Eels albums of dat soort kulkoek), en ontdek de ware Souljacker!

dank u Poris van Joris. Met u zou ik opzich kunnen praten

avatar van devel-hunt
Klein meesterwerkje van deze briljante maar iets wat wereldvreemde ziel die zich Eels noemt. Alleen al de sfeer wat voor onheilspellends er te wachten staat in een nummer als woman driving, man sleeping geeft al aan hoe geniaal deze man een sfeer neer kan zetten. Voor Eels moet je geheel in de stemming zijn, maar als je dat eenmaal bent is dit één van zijn beste platen, zondermeer!!!!

Feeder
Toch wel een bescheiden topper, deze Souljacker. Ik moet toegeven dat ik in het begin niet zo enthousiast was als rond hun eerste 3 albums maar nu weet ik gelukkig dat deze zeker niet moet onderdoen. Het rockt allemaal wel wat meer dan hun eerste cd's en Dog Faced Boy doet dan toch even schrikken als je vertrouwd bent met hun oudere werk. Persoonlijk vind ik Fresh Feeling en Friendly Ghost heel sterk maar met zulke uitspraken doe ik de andere nummers tekort.

Voor iedereen die van de eerste cd's van Eels hield: zonder enige twijfel eens proberen.

avatar van Tavve
Omdat ik vorige week in de CD-winkel niet kon kiezen tussen 6 CD's van Eels, heb ik ze maar allemaal meegenomen (Beautiful freak, electro-shock blues, daisies of the galaxy, souljacker, shootenanny! en Blinking lights and other revelations). En ik moet zeggen dat ik het echt stuk voor stuk dijken van platen vind. Ik luister sinds dien zelfs elke dag minstens 1 Eels-plaat, en ik kan echt niet zeggen welke plaat ik beter vind en welke minder. Voor mij zijn dit allemaal topplaten (nu vraag ik mij af waarom ik zo lang gewacht heb om werk van Mr. E te kopen...).
Elke plaat weet me te boeien, goede muziek, goede teksten. En - vind ik ook wel belangrijk - ik heb nog nergens dingen opgemerkt die mij nogal gemakkelijk storen, zoals liedjes die niet bij elkaar passen, en die toch na elkaar op een CD terechtkomen. Weinig op aan te merken, puik werk.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ben ik helemaal met je eens Tavve, de albums van Eels zijn stuk voor stuk helemaal top!!!!
Blinking Lights vind ik persoonlijk de beste, maar deze Souljacker is ook erg goed, A Friendly Ghost & Fresh Feeling zijn erg sterke nummers , ach er zijn weinig tot geen zwakke momenten op deze plaat te ontdekken.

avatar van Amicus
Souljacker Part I

avatar van Antie
Heb deze samen met "Shootenanny! " al enkele jaren links laten liggen omwille van de mindere comentaren.
Nu toch eindelijk eens aan begonnen uit nieuwschierigheid.
En damn wat heb ik spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan
Deze kant van Eels bevalt me toch heel sterk.
En kan vorige comentaren wel begrijpen met die zogezegde
"gewaagde uitspraak" van dit wel de beste van meneer E. zou kunnen zijn.
IK kan me daar wel in terug vinden alhoewel het moeilijk is te zeggen na 1 luisterbeurt.
Maar dat extra rocktintje doet het hier wel bij mij.

Als er een nieuwe cd uit gaat komen, begin ik me meestal op te warmen door wat oudere cd even uit de kast te halen. Da's in dit geval Souljacker geworden. Die heb ik altijs als 's mans minste gevonden. Alleszins ruim voldoende, maar toch. Oliver E. rockt op deze cd even flink door. Dit album moet je dan ook zo hard als je oren kunnen verdragen, afspelen. Wow!!! Fresh Feeling en het werkelijk schitterende Woman Driving Men Sleeping geven de trommelvliezen even rust om daarna met Souljacker1 ongelooflijk een keiharde rock te vervolgen. (echt muziek voor Father M. achter het stuur van zijn camion op een zomerse dag , met het raam open op de snelweg, met één arm buitenhangend) . Op het eind van de cd krijgen, na het ingetogen Souljacker2, de oren nog even een flinke beproeving te doorstaan met het slotnummer What's This Note. Daarna gewoon even de oren sckhoonmaken met een wattenstaafje, want wat eruit moet is dan al losgetrild. Toch een aanvaardbare cd. Ik ben klaar voor Hombre Lobro. Laat maar komen

avatar van LucM
Een behoorlijk album maar minder dan de vorige drie van eels. De songs weten minder te boeien en te beklijven, de inspiratie van E laat het een beetje afweten. Hij gaat hier meer richting rock wat minder bij hem past dan ingetogen singer-songwriter-songs.
"Fresh Feeling", "Bus Stop Boxer" en "Jungle Telegraph" vind ik hier de betere nummers.