SX - Arche (2012)

8. Pearls (3:11)
  9. Beach (3:24)
  10. Aurora (3:47)
avatar van Man of Sorrows
Eindelijk is ie er! Het debuut van de band die ons vorig jaar betoverde met Black Video. Tweede single Gold klinkt ook niet verkeerd, drumsound doet erg aan Cocteau Twins denken.

avatar van titan
titan (crew)
Hmm, alweer zo'n sterke single! Black Video was één van de betere van vorig jaar. Ben erg benieuwd naar de rest!

avatar van Bosdavid
Inderdaad! Vorig jaar heb ik ze drie keer live zien spelen of festivals en ik ben niet voor niets drie keer gaan kijken!
Het nieuwe album en de single stemmen mij erg nieuwsgierig. Hetzelfde geldt voor hun optreden in Paradiso!

avatar van Mindscapes
Uitgebreid interview in de weekendkrant van de Standaard en een 3 op 5 voor dit debuutalbum. Pop met brains en 80s-invloeden, am I right? Heb er zelf nog niks van gehoord...

avatar van Silent_shout
Wat een fan-tas-tisch eerste deel zeg, super! Graffiti en The Future, zouden allebei wel eens hoog kunnen staan in mijn 'song van het jaar'-lijstje.
Jammer genoeg zakt het een klein beetje in op de tweede helft van het album, maar goed, enorm veel potentieel hebben ze alleszins

(mijn uitgebreidere review vind je hier: If Music Could Talk - imctblog.blogspot.be

Prachtig album. Had wat doorslagjes van 'Black Video' verwacht maar niets is minder waar. Het album is me geen enkel moment gaan vervelen. Er zijn veel bands die misschien uit hetzelfde vaatje tappen, maar zij slagen erin om de aandacht gedurende het volledige album te blijven behouden, terwijl veel soortgelijke acts na 4 nummers beginnen te vervelen. Ik heb gelijktijdig met dit album ook het titelloze debuut van Maya's Moving Castle gekocht (Unday Records, sublabel van Gentse N.E.W.S.) en dat is ook een aanrader voor SX-fans!

avatar van Man of Sorrows
Het eerste deel is wervelend, met het onverwoestbare Black Video en Graffiti als ode aan het nachtleven. Must have voor liefhebbers van Feist, Beach House of Cocteau Twins.
Dromerig, tikkeltje melancholiek, soms euforisch; kortom precies hoe dit soort muziek moet klinken.
@ Quadran : Maya's Moving Castle is ook geen verkeerd bandje, net als SX hebben zij vrij lang aan hun debuut gesleuteld.

Ik vind de tweede helft ook erg goed, ook al zullen de singles waarschijnlijk uit eerste helft komen. Titelnummer "Arche" is echt top.

Groepje uit mijn eigen stad Kortrijk. Zal ik dringend eens de hand op leggen.

avatar van Koston
Kortrijk lijkt wel het mekka van de betere Belgische muziek. SX, Goose, Steak Number Eight, Balthazar, Amenra allen komen zij uit de Westhoek. Als Limburger maakt mij dat jaloers, want wij moeten het doen met Zornik en Marco Z

avatar van IllumSphere
Mijn stadsgenoten weten me deels te overtuigen dankzij Black Video, maar toch wacht ik even met het plaatje volledig te beluisteren. Ik krijg een beetje een soort van déjà vu bij het horen van dergelijke geluiden. Niet dat ik zeg dat deze band een copy cat is van bands als The xx, maar toch moet men beginnen oppassen als ze dergelijke geluiden gebruiken. Het kan weleens gebeuren dat ze me niet meer kunnen meekrijgen.

Betoverend mooi . De CD is het fijnste geschenkje waarmee ik mezelf verwend heb dit jaar. Nagenoeg elk nummer is goed. Meteen ook één van de sterkste cd's die ik dit jaar gehoord heb. Wat Stefanie Callebaut zingt is onbegrijpelijk, maar haar stem die doorheen het waas van etherische keyboard-gedreven achtergrondmuziek spookt is meer dan fijn. Gold en Midnight Hour zijn zonder meer geweldig om naar te luisteren. Black Video is het nummer dat iedereen kent maar persoonlijk een beetje overroepen (of grijsgedraaid?). Feit is dat SX door de inbreng van keyboardwerk zowel dansbaar als luisterbaar is. Muzikale climaxen (denk nu maar eens Black Video) worden niet vergeten.

Ik zou die band nu ook dolgraag live zien en dat zal als inwoner van Kortrijk zelf heus niet zo moeilijk zijn denk ik

avatar van wibro
En ook dit album behoort voor mij tot de topalbums van het afgelopen jaar. Heerlijke melancholische muziek dat mij wel eerder aan de herfst doet denken dan aan de lente. Ja, die Belgen uit die Westhoek kunnen er wat van. Behalve lekker bier - Westvleteren, St Bernardus, Hommel etc - maken ze dus ook nog eens voortreffelijke muziek . Hier kan ik als Nederlander alleen maar jaloers op zijn.
btw Mooiste nummers van dit album vind ik niet de overbekende Gold en Black Video maar Arch en Beach.

Waardering; voorlopig 4,5*

avatar van IllumSphere
Kortrijk ligt niet in de Westhoek, verre van zelfs. Maar leuk dat er wederom een band uit Kortrijk internationale erkenning krijgt.

avatar van Gretz
Koston schreef:

Niet getreurd, jullie hebben nu Jan Swerts uit Sint-Truiden.

SX live gezien in Kortrijk vorige week... Supergoed. En voor de Belgen : burgemeester Van Quickenborne was er ook ! Dit bandje is klaar voor het grote werk.

avatar van LucM
Sterk debuut van een Belgische band, lonkend naar de jaren '80-synthipop en ook een beetje naar Cocteau Twins maar in een eigen(tijds) en fris jasje gestoken. Dit is het bewijs dat synthipop ook erg emotioneel kan zijn mede dankzij de gepassioneerde zang van Stefanie Callebaut. Dromerig en melancholiek en zelfs dansbaar waarbij de melodie en de sfeer vooraan staan en zo hoort het ook.

Deze plaat een week of twee geleden aangeschaft en hij blijft maar groeien. Ik wist in het begin, op de eerste drie/vier nummers na die meteen goed vielen, nog niet precies wat ik er mee moest, maar inmiddels vind ik het geheel geniaal worden.

Dat dromerige stemgeluid en zweverige sound met de jaren 80' synthipop-invloeden. Geweldig! Ik kan wel wat bands noemen die hier op lijken, maar eigenlijk vind ik dat je SX dan wel tekort doet. Natuurlijk zijn ze in een muzikaal hokje te stoppen, maar daarbinnen staan ze echt op eigen benen.

Nu al 4,5 *

pietselderie
Een album uit 2012, voor mij de ontdekking van 2013. Wat een heerlijke plaat!
Sommige nummers neigen wel heel erg naar de sound van Beach House, maar toch hebben ze een gehee eigen sound weten te creeeren. Hoop ze een keer live te zien, filmpjes op Youtube beloven een hoop goeds.

4,5 ster

avatar van MusicFreak
Oehhh very nice! Goeie mix tussen indie electronic en pop muziek. (of dekt dat de lading niet aardi)
In ieder geval zeer toffe muziek!

khonnor
De populariteit van deze eersteling SX gaat mijn verstand volledig te boven. In retrospect blijkt originaliteit hier zeer ver te zoeken. Wat we in de plaats krijgen is het herkauwen en nogmaals herkauwen van een sound die bands als beach house bij het verschijnen van deze plaat al duizend maal en duizend maal beter gebracht hadden.

Typisch voorbeeld van een volstrekt onorigineel marketingproduct dat populair is geworden dankzij een grootse hypemachine, en enkele "leuke singeltjes".

avatar van Fatboyslim
Misschien niet een heel duidelijk verband, maar dit doet me denken aan het album Blue van iamamiwhoami. Probeer dit ook eens, beiden prachtig!

Dank voor de tip Fatboyslim. Ik ontdek graag nog eens iets nieuws...