John Williams - Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)

Score
Label: Polydor

1. Kate Capshaw - Anything Goes (2:49)
  2. Fast Streets of Shangai (3:38)
  3. Nocturnal Activities (5:53)
  4. Shortround's Theme (2:27)
  5. Children in Chains (2:42)
  6. Slalom on Mt. Humbrol (2:22)
  7. The Temple of Doom (2:57)
  8. Bug Tunnel and Death Trap (3:29)
  9. Slave Children's Crusade (3:22)
  10. The Mine Car Chase (3:38)
  11. Finale and End Credits (6:16)
  12. Kate Capshaw - Anything Goes * (2:58)
avatar van JohnWilliams
Hij is erg mooi, vooral het Temple of Doom Theme.
Dat was wel één van de mooiste thema's van alle 3 de Indiana Jones Score's (en ik moet bijna zeggen: Van alle 4 de Indiana's).

avatar van Thunderball
Ok, ik ben net thuis, ga eerst even douchen en zal hem daarna eens gaan beluisteren.

Is trouwens een beetje vreemde hoes:
op de achterkant staan de filmcredits maar niet de tracks vermeld, die staan en in de binnenkant van het boekje en op het schijfje zelf vermeld (zoals in de jaren '80/90 vaak de gewoonte was),

verder is dit NIET de Japanse of Amerikaanse versie, maar de Duitse PolyGram Records/ Polydor versie (made in Germany staat zowel op het hoesje als op de cd vermeld), dus die is destijds blijkbaar ook uitgegeven.

Voor de rest is dit een digitale recording

en staat er een leuk voorwoord van Spielberg in het boekje, waarin hij (overigens terecht) de loftrompet afsteekt voor Williams.
Die laatste staat idd wel erg klein ook op de voorkant vermeld.

avatar van Thunderball
Inmiddels beluisterd en ik moet toegeven dat ik hem wel erg laag heb beoordeeld, komt dus een puntje bij. Toch blijf ik het geen super soundtrack vinden, de eerste vind ik gewoon de beste.

Hoewel ik -nu ik deze er bij heb- toch ook wel The Last Crusade wil hebben. Dan vraag ik in november wel of onze eigen J.Williams van moviemeter even wil mee kijken of het een originele is op de verzamelbeurs!

Ik vond trouwens track 7 The Temple of Doom niet echt prettig luisteren. Nog al naargeestig en niet echt een compositie of thema.

Vraagje: track 3 en 6 zeggen me niks, waar bij zijn die in de film te horen?

En mis ik t.o.v de expanded bootleg veel belangrijke tracks?

Zeker 3,5 ster, wellicht meer.

avatar van JohnWilliams
De Expanded Edition bevat niet zo veel extra tracks, sommige zijn wel aardig maar dan zou ik eerder een Bootleg van Star Wars kopen als ik jouw was.

Thunderball schreef:

Dat is goed, ik zal je helpen met zoeken.

avatar van Thunderball
Ok, zie het dan als een soort van Indy avontuur op zoek naar een verdwenen relikwie, die cd dus, he?

Bootlegs van SW???
Het meeste staat toch wel op de oficiele cd's, zeker delen 1, 4,5 en 6 zijn compleet officieel uitgebracht, dus daar laat ik het denk ik maar bij. Ik moet sowieso nog Return... Jedi aanschaffen.

neo
Als ie dat onderscheid kan maken. Ik wil niet zeurderig overkomen, maar als iemand eerder al verblind wordt door de mooie hoes van een dvdrip en deze aanziet voor een originele.....

Wat je kunt doen is samen met een barcode, catalogus nummer, labels die het origineel hebben uitgegeven en correcte tracklist daar gaan kijken of die uitgaven er ligt. En hoe het boekje eruit ziet, of het materiaal klopt. Eigenlijk kan je het dan al praktisch meteen zien of het echt een originele is.

avatar van Thunderball
Snap ik, maar je moet natuurlijk maar weten dat er geen expanded van bestaat.
Hij heeft wel de originele versie van Crusade en weet dus hoe die er uitziet.
Maar eh... Neo, we zullen ons best doen!

neo schreef:

Je doet net alsof ik dom ben...
Ik let heus wel op hoor, en punt 1 ga ik ook niet alleen maar bij 1 kraampje hangen. Ik ga naar meerdere kraampjes. En meestal kan je het ook zien of hij echt of nep is. Maar toen had ik mijn dag niet, toen ik in de trein naar huis zat, toen zag ik het inderdaad wel een beetje.

avatar van Thunderball
Je was ook niet bepaald verblind door een mooie hoes, je ging er gewoon van uit, dat zo iemand je niet belazerd en wanneer je nog nooit daadwerkelijk met bootlegs in aanraking ben geweest is dat ook niet het eerste waar je aan denkt, toch? Plus het was waarschijnlijk geseald?

avatar van JohnWilliams
Klopt, het was geseald. Maar ik weet op wat ik nu moet letten. Ik heb nu gelukkig ook de echte van the Last Crusade, dat weet ik zeker.

max en joep
jeetje, wat staat hier weinig op zeg!

ik mis echt nogal wat muziek stukken

avatar van JohnWilliams
Niet alles staat er inderdaad op maar dat is zowat bij elke score.

max en joep
klopt, maar hier missen wel zeer noemenswaardige stukken.

avatar van JohnWilliams
Dat is inderdaad jammer, maar gelukkig dat er toch nog wel leuke nummers opstaan. Ik geloof dat de eindscene er niet opstaat met die hangbrug...

max en joep
klopt, me tdat schitterende trommel muziekje dat zo nagelbijtend spannend is.

en ook het mooie zware bombastische stuk muziek wat gespeeld wordt als ze Pankot Palace benaderen.

avatar van JohnWilliams
Die staat er geloof ik wel op, wacht ik zoek het op.

Edit: Nee, het staat er niet op. Ik heb gekeken, maar ik kan het niet vinden. Wel weet ik dat er een nieuw release komt van Indiana Jones, een soort eer aan John Williams met dit keer wel alles erop, het lijkt een beetje op LOTR. Je hebt dan deze Indy's en er komt dus een speciale uitgave van de Temple of Doom, die lijkt een beetje op LOTR: The Complete Recordings.

das wel leuk dan!

ik snap sowieso niet waarom iemand de moeite neemt een soundtrack uit te brengen om dan vervolgens hele essentiele grote stukken weg te laten.....

avatar van Thunderball
Omdat op de oorspronkelijke LP niet meer aan muziek kon en ze in de begin jaren van de cd gewoon klakkeloos de originele LP op de schijfjes knalden.

avatar van JohnWilliams
Tsja, een componist schrijft muziek voor de film, dat de muziek op een cd word uitgebracht is nog beter voor de componist. Want bij sommige films zijn er nog geen eens score's van laat staan Soundtracks...wel meestal van films zoals Indiana Jones (Adventure films en Fantasy films).

Ive
Mijn cd van Tempel Of Doom bevat 22 tracks ipv 12 tracks. Is het dan de bootleg versie ?

neo
Als je die van het label Concord hebt, dan is het gewoon een officiële uitgaven. In de herfst van 2008 heeft dat label alle Indiana Jones scores opnieuw uitgebracht in uitgebreidere vorm, met uitzondering van Crystal Skull.

Ive
Dan heb ik de originele uitgave in mijn bezit.

avatar van SpaceyKing99
'n Goede score, dat zeker; goede muziek, duistere klanken.
Toch is deze score de minste van alle Indy-scores!
3.5*