Antimatter - Fear of a Unique Identity (2012)

Label: Prophecy

1. Paranova (6:06)
  2. Monochrome (5:24)
  3. Fear of a Unique Identity (5:28)
  4. Firewalking (8:04)
  5. Here Come the Men (5:06)
  6. Uniformed & Black (4:19)
  7. Wide Awake in the Concrete Asylum (6:47)
  8. The Parade (3:22)
  9. A Place in the Sun (4:36)
  10. The Parade [Remix] * (4:25)
  11. Fear of a Unique Identity [Acoustic Mix] * (4:36)
  12. Here Come the Men [Violin Mix] * (4:56)
  13. Firewalking [Remix] * (5:23)
  14. A Place in the Sun [Demo] * (3:31)
  15. Monochrome [Alternate Demo] * (5:40)
rafke pafke schreef:
Tsja, ik vind dit voorlopig een stuk minder dan de voorgaande platen en zeker dan Leaving Eden.

... Het is mijn ding gewoon niet. Ik vind vooral de toevoeging van de Depeche Mode achtige electronica een zware tegenvaller.

Helemaal mee eens. Ik vrees dat het een beetje een wetmatigheid is in muziekland. Zo'n bands die gewoonweg schitterende dingen maken, en die dan jaren nodig hebben om een nieuweling in elkaar te knutselen: een veeg teken. Ze beginnen dan te twijfelen, hoe langer de tijd duurt, hoe zwaarder wellicht de druk dat de nieuwe plaat moet scoren, en hoe meer ze gaan prullen met allerlei "invloeden", waardoor het uiteindelijke resultaat dik tegenvalt... Er staan zeker een paar steengoede nummers op (Monochrome, Here come the men,...), maar de uitvoering had net iets anders gemogen voor wat mij betreft, en het geheel beklijft geenszins.

avatar van JohnnyVergerFan
Voorgaande reactie is volgens mij meer een poging om een (zeer achterhaald) punt te maken nav de eerdere, tamelijk heftige discussie met Rafke Pafke nav de vergeven 0,5 voor Anathema's Wheater Systems.

JohnnyVergerFan schreef:

Maar mijne beste jong, 't is toch wel ver gekomen... Ik gun iedereen het zonlicht, wees niet bang. Als ik enthousiast ben over een CD, zal ik dat net zo goed neerpennen als ik er de tijd voor vind, hoor. Alleen kan ik niet anders dan vaststellen dat de nieuwe Antimatter helemaal niet aan mijn (wellicht veel te) hooggespannen verwachtingen voldoet, en dat ik dat zeer jammer vind, omdat ik nu eenmaal helemaal weg was van hun vorige werk. En ja, ik stel nu eenmaal een vaker (om niet te zeggen "steeds weer") weerkerend fenomeen vast. Op een bepaald moment is de inspiratie een beetje op (en daar kan ik heel goed inkomen), en begint men koortsachtig te zoeken naar iets anders. Ik maakte het vroeger al zo vaak mee in de hardrock (AC/DC, Judas Priest, MSG, Def Leppard,...). Het kan natuurlijk ook dat zo'n groepen "evolueren", en bewust naar een andere sound en stijl overgaan. Dat is dan hun goed recht, absoluut, ik evolueer zelf ook, dus, maar ik mag er misschien toch nog net ontgoocheld over zijn? Als anderen de laatste Anathema's schitterend vinden, voor mij niet gelaten, maar ik hoef toch niet in het hoera-sfeertje mee te gaan als ik het net iets anders aanvoel? Evenzo voor deze Antimatter. De discussie met Rafke Pafke was overigens niet zo heftig, me dunkt, we hebben afgesproken om elkaar bij een latere release van Anathema nog eens te spreken. Enfin, ieder zijn meug, zou ik zeggen, maar je moet me niet gaan aanwrijven dat ik met alle geweld een punt zou willen maken. Ik heb al speciaal een aantal maanden gewacht om de CD alle kansen te geven, maar hij wil nu eenmaal niet groeien bij mij...

avatar van rafke pafke
Hehe, idd JohnnyVergerFan, Rollingjones en ik hebben echter de schermen onze discussie verdergezet in wederzijds respect.

Gek trouwens hoe we bij deze nieuwe van Antimatter wel allebei dezelfde mening er op na houden. Ik vind dit spijtig genoeg ook een stuk minder dan het oudere werk. Al denk ik niet dat het zozeer ligt aan een gebrek aan inspiratie, maar aan de zoektocht van Mick Moss naar een eigen sound.

avatar van JohnnyVergerFan
OK.....wederzijds respect is altijd gewenst. Maar ik deel jullie mening niet over dit album... idd ieder z´n meug.

avatar van Broem
Mick Moss live and acoustic afgelopen zondagavond in de Lakei in Helmond. Voor de gelegenheid werd de bar omgetoverd tot stage. Voor enkele tientallen (shame) toeschouwers een werkelijk fantastisch en gloedvol optreden. Wat kan die man gitaar spelen en zingen. Prachtig. Begeleid door een jongedame op keyboards met eveneens een prachtige stem. En dat voor 10 euro entree.

Gisteren had ik een date met Vic in Zoetermeer

Ik moest haar alleen met 500 man delen

avatar van Broem
Nu nog de vraag wie de grootste publiekstrekker was...In ieder geval 475 toeschouwers meer dan in Helmond.

avatar van Thin Air!
Broem je had helemaal gelijk .Vic heeft een geweldige stem en de spelvreugde spat er echt van af. Ze heeft het echt naar haar zin op het podium. Samen met Mick speelde ze een mooie intieme set. Top muzikanten.

Bij Anathema kwam er wat meer show aan te pas (interactie met het publiek, zelfs meezing momentjes en ook wat muzikale fuck ups van beide heren waarbij de ongedwongen sfeer het part of the show maakte).
Ook hun set was geweldig met een Lee die echt heel echt goed bij stem was. Er kwamen zelfs twee Pink Floyd + 1 Beatles covers voorbij.
Top avond.

avatar van JohnnyVergerFan
Geweldige avond idd in Zoetrmeer van de week - was mijn eerste LIVE moment wat Antimatter betreft en man man man was dat ff goed zeg. Het bandje daarna kon me ook wel bekoren....(understatement)
Had ook nog een kleine chat met Danny Cavanagh voor de show - grappig.
Wanneer weer??

avatar van Thin Air!
Vandaag de CD maar weer eens opgezet want Mick komt (met band deze keer) eind maart naar Zoetermeer. Daar moeten we natuurlijk weer bij zijn.
Kaarten zijn nu te koop.

Here come the men blijft geweldig. Ik hoop dat ze die spelen.

Kan ik ook gelijk wat ouder werk aanschaffen met een mooie krabbel van (Mighty ?) Mick erop.

avatar van JohnnyVergerFan
Dit zal ie vast en zeker wel gaan spelen in Zoetermeer volgende week....de nieuwe single Too Late - antimatteronline.com

thx buddy.
Mooi nummer. Mist misschien wat spanning maar Is in dezelfde stijl als Fear O.A.U.I. En dat vind ik nou weer prettig.
Volgens mij gaan ze ( in Zoetermeer ) Leaving Eden in z'n geheel spelen aangevuld met nummers van o.a. deze CD.

avatar van Rainmachine
Fantastisch album met een geweldige zanger. Het eerste nummer Paranova knalt er meteen in en doet me denken aan de zanger van Rubicon qua stem en sfeer. Ook een lichte knipoog naar Porcupine Tree ...

avatar van Killeraapje
Voor de liefhebbers probeer ook eens het nieuwe project van Mick Moss genaamd Sleeping Pulse. Zit sterk in het verlengde van dit album.

Sleeping Pulse - Under the Same Sky (2014)

avatar van Alicia
Dat men hier een labeltje opplakt is natuurlijk minder interessant. Het beestje heeft dan een stempel opgeplakt gekregen! Op een andere site wordt deze muziek zelfs als Gothic Ambient omschreven.
Met andere woorden, deze progrock is ook erg geschikt voor darkwavepostpunkers
Hier zitten weer wat kraaien in...

Feit is dat dit kwalitatief hele goede muziek is. De zang vind ik sowieso prachtig en dit is naar mijn mening wel erg belangrijk.

Alicia schreef:
Met andere woorden, deze progrock is ook erg geschikt voor darkwavepostpunkers
Hier zitten weer wat kraaien in...

Al eens in Anathema zelf gedoken?

avatar van Alicia
Ja even, maar nog niet genoeg om te vergelijken of te beoordelen, Broem

avatar van JohnnyVergerFan
net nog eens geluisterd op sprankelend vinyl - wat een verrukkelijke plaat is dit toch.
Had ik eerder mijn opmerkingen klaar over de ietwat inconsistente productie, na meerdere luisterbeurten op wax neem ik dat bij deze terug. Prachtig album van deze uiterst getalenteerde knakker. Het uitstapje met on-the-side project "Sleeping Pulse" is onmiskenbaar herkenbaar als verlengstuk en verdiepingslag van deze FOAUI en het eerdere "Leaving Eden'.

Naast het aankomend optreden in Zoetermeer (eind oktober) kijk ik alweer reikhalzend uit naar het nieuwe werk van Antimatter: "The Judas Table".
Iemand enig idee wanneer we ons oor te luisteren kunnen leggen voor die nieuwe plaat?

avatar van Alicia
Ik ben ook benieuwd naar het nieuwe album! Ik vind het "Sleeping Pulse" album helemaal te gek!

avatar van JohnnyVergerFan
Gisterenavond een fenomenale show mogen bijwonen van Mick Moss en 3 waanzinnig goede muzikanten aan zijn zijde op het podium van De Boerderij in Zoetermeer. Wat een schitterend muzikaal geweld kwam er op ons af, waarbij ook enkele tracks van dit album. Heb altijd gedacht dat die "Depeche Mode" tone droppers zo uit de synth kwamen...maar nee, nee it's all guitar! Stond er vol verbazing naar te kijken en vooral te luisteren toen het machtige "Paranova" al vroeg in de set uit de speakers knalde.

Mooie avond, machtige band, prachtige songs.

Mick ontgoocheld niet. Ik had The judas table en Black Market Enlightenment al in mijn bezit. Maar heb de band een tijdje geleden gezien en dat smaakte naar meer. Ook dit album mag er wezen. Een apart sfeertje maar dat mag ik wel.

avatar van jorro
Nu ik dit album na een tijd opnieuw beluister vind ik het eerste deel van dit album niet meevallen. Niet dat het slecht is, maar pas bij Firewalking leeft het album op en blijft het mij tot het eind toe boeien.
Mijn 4* verlaag ik naar 3,5*.

avatar van El Stepperiño
Deze had ik tot zojuist nog niet beluisterd, maar bevalt me ook weer prima!