Antimatter - Fear of a Unique Identity (2012)

Label: Prophecy

1. Paranova (6:06)
  2. Monochrome (5:24)
  3. Fear of a Unique Identity (5:28)
  4. Firewalking (8:04)
  5. Here Come the Men (5:06)
  6. Uniformed & Black (4:19)
  7. Wide Awake in the Concrete Asylum (6:47)
  8. The Parade (3:22)
  9. A Place in the Sun (4:36)
  10. The Parade [Remix] * (4:25)
  11. Fear of a Unique Identity [Acoustic Mix] * (4:36)
  12. Here Come the Men [Violin Mix] * (4:56)
  13. Firewalking [Remix] * (5:23)
  14. A Place in the Sun [Demo] * (3:31)
  15. Monochrome [Alternate Demo] * (5:40)
Ik kijk er naar uit!

avatar van odi
odi
Op de site http://antimatter.prophecy.de/ is "Paranova" te downloaden.

Na een keer luisteren moet ik zeggen dat ik erg uitkijk naar het nieuwe album,
vorige plaat is nog steeds geniaal.

avatar van JohnnyVergerFan
Ben na 1 1/2 dag "in de ban van Leaving Eden" ook erg nieuwsgierig naar de opvolger.
Het inmiddels te beluisteren nummer "Paranova" klinkt een stuk toegankelijker. Na zo'n 2 1/2 minuut wordt het interessanter, zeker met de toevoeging van een paar typische Depeche Mode 'tone droppers' op de synths.
Ik hou er wel van - kom maar op met die release.

avatar van Helicon
Mensen wat kijk ik hiernaar uit zeg!

Het heeft, wat mij betreft, veel te lang geduurd voordat de heer Moss met een nieuw album komt, na het absolute meesterwerk Leaving Eden

avatar van rafke pafke
Mmm, 2 vrijgegeven tracks gehoord en daarop was er een duidelijk andere sound te horen. Overduidelijk wat Depeche Mode invloeden. Niet echt mijn ding, dus dit wordt (voor mij) een mogelijke teleurstelling.

avatar van JohnnyVergerFan
Mmmm, @Rafke Pafke....de eerste track "Paranova" heeft zeker DM invloeden, maar de tweede track "Uniformed & Black" staat daar toch heel ver van af. Overigens word ik van die laatste track nou ook niet enthousiast....

ik vind het tot nog toe een mooi album.

TimZor
Las dat Vic Anselmo er op mee doet dus dan wordt het toch een verplichte aanschaf voor mij

avatar van snarf349
Dit album bevalt me wel. Volop melancholie in de nummers, doet het altijd goed in deze tijd van het jaar.

avatar van Joy4ever
Monochrome

Paranova is ook erg lekker. Prima plaatje dit. Jammer genoeg kan Antimatter de hoge kwaliteit niet vasthouden maar mij hoor je niet klagen. Prachtige stem heeft die knakker.

avatar van jojoshua
Mmm, heb hem nu een keer of 4 geluisterd en dat is wat mij betreft nog te vroeg voor een definitief oordeel. Toch ben ik bang dat dit album niet de verwachtingen waar maakt die ik had.
Het is het tot nu toe allemaal nét niet. Mooie plaat, zeker, maar geen Leaving Eden of Planetary Confinement. Hij is harder (dat was te verwachten en ook helemaal niet erg), maar ook wat gemakkelijker, wellicht zelfs voorspelbaarder (zeker bij Uniformed & Black) . Hij pakt me nog niet, maar wat niet is kan nog komen!

avatar van jellecomicgek72
Is dit prog-rock?

avatar van Ayreonfreak
Tjonge, wat een gematigde meningen. Na twee luisterbeurten moet ik toch zeggen dat dit een hoge kwaliteit is hoor! Absoluut niet voorspelbaar en gemakkelijk in mijn optiek. Er zit volgens mij ook een behoorlijk portie groeipotentie in, dus dit zal in de December maand domineren in mijn audiospeler..

En is dit prog-rock? Tja, wat is de definitie van... Er heerst ook een grote mate van doom in de muziek, dus het is op zijn minst een kruising tussen verschillende muziekstijlen..

avatar van rafke pafke
Tsja, ik vind dit voorlopig een stuk minder dan de voorgaande platen en zeker dan Leaving Eden.

Nu moet ik wel toegeven dat ik dit baseer op het beluisteren van een aantal losse tracks. Maar in het verleden kocht ik een nieuw Antimatter album blind. Nu ben ik me aan het afvragen of ik dit uberhaupt wel ga aanschaffen. Het is mijn ding gewoon niet. Ik vind vooral de toevoeging van de Depeche Mode achtige electronica een zware tegenvaller.

avatar van Helicon
Het is inderdaad geen Leaving Eden (hun/zijn absolute meesterwerk) Maar ik vind het wel een mooie plaat geworden, met als hoogtepunt Monochrome. Schitterend nummer is dat.

avatar van C.W.Kerkmeijer
Wat mij betreft een heel goed album, anders als de vorige 3, maar voor mij zeker op hetzelfde niveau. Ik geef het 4 sterren, omdat ik de laatste 2 nummers wat minder vind, voor de rest echt een topalbum. Tot nu toe is "Wide Awake In The Concrete Asylum" mijn favoriete nummer. Verder vind ik het een groei plaat, ik ga'm steeds mooier vinden!

avatar van james_cameron
Ik heb de laatste twee albums van de band gemist, maar op basis van deze plaat ga ik die toch maar eens opsnorren. Dit is fijne sfeervolle rustige progressieve rock, fraai uitgevoerd. Gelukkig niet al te gezapig; op cruciale momenten rockt de band genoeg om de luisteraar bij de les te houden. Geen slechte songs te ontdekken. Ook geen echte uitschieters, maar de kwaliteit is constant.

avatar van notsub
De vorige deed mij niets, deze klinkt mij een stuk beter in de oren. Deze CD komt al snel tot leven en biedt een mooi pallet aan klanken. Sterke contrasten worden gemeden, maar worden niet gemist. Het is typisch zo'n CD die niet gaat vervelen, omdat er geen missers op staan.

avatar van Broem
Ben benieuwd wat mijn 'opgeleefde' interesse voor Anathema verder nog gaat brengen. Via die verdieping kom ik op deze band uit. Ik ga het horen...

avatar van Broem
Na eerst het album Leaving Eden aandachtig te hebben beluisterd de afgelopen dagen deze Fear of a Unique Identity met evenveel plezier een aantal keren laten draaien. Goed verzorgde en afwisselende prog met ruim aandacht voor rustige (bijna mellow) nummers. Een combinatie die goed bevalt en waar Anathema bij mij ook zo goed mee weet te scoren. De jongens treden in het voorjaar op in de Lakei te Helmond. Een akoestische set. 10 euro...tja. Prijzennnnn

avatar van Thin Air!
Ik ben net als Broem via Anathema bij deze band (?) uitgekomen. En ja dit is wel verdomd goed. De stem bevalt me (Eddie Vedder ) en het snellere werk doet me denken aan Bush. Verder hoor ik heerlijke echootjes, een dame met een hele mooie stem en gewoon goeddoordachte nummers.
Echte favorieten voor mij zijn: Here come the men, Firewalking & A place in the Sun.

Nieuwstad
Ik volg Antimatter al vanaf het hun debuut, maar vind de laatste albums steeds een beetje minder worden. Die lijn zet zich helaas voort op Fear Of A Unique Identity. Een aantal nummers beginnen veelbelovend, maaar ze weten de aandacht niet vast te houden. Ik vind de Depeche Mode invloeden wel tof trouwens en Micks stem overtuigt ook. In die wetenschap het album nog een paar keer in de herkansing gedaan, maar nee het ontbreekt simpelweg aan echt goeie songs. Jammer.

Nieuwstad schreef:

Vooral je opmerking omtrent het ontbreken van echt goeie songs vraagt om toelichting. Alles mag, niks moet, immers niets is zo subjectief als smaak. Ik vind de songs nl echt goed. Ze zijn echt prog en staan bol van afwisselende solo's er wordt goed gemusiceerd en de cd is spannend. De opbouw is gevarieerd en weet mijn aandacht goed vast te houden. Zo nu en dan een onverwachte wending. Heerlijk. Veelbelovend tot het eind.

avatar van rafke pafke
Of een song echt prog is of niet is voor mij allezins geen basis om een song als goed of slecht te beoordelen.

Nieuwstad
Dat zeg idd helemaal niets. Ik hoor het er ook niet in overigens. Ben sowieso niet zo van de labeltjes ergens op plakken, die ondankbare taak laat ik liever aan journalisten over. Ik zou het simpelweg willen omschrijven als rock met elektronische invloeden.

Maargoed de toelichting waarom het volgens mij ontbreekt aan echt goeie songs dan. Ik vind ze stuk voor stuk erg cliche overkomen. Niet spannend. Voorspelbaar. Kitscherig. Ik heb continue de neiging door te skippen. Na een minuutje het idee dat ik het nummer al ken.

En dan die teksten, zo pathetisch.. nee ik laat dit aan me voorbij gaan. Ik zal af en toe nog eens het oude werk met Patterson aanzetten. Dat boeide me en vond ik echt sterk. Dit muzikale luchtkasteel irriteert me alleen maar.

avatar van JohnnyVergerFan
Het heeft even z´n tijd nodig gehad. Daar waar het vorige album Leaving Eden me vanaf de eerste noten ("Redemption"....diepe buiging...) direct vastpakte en nagenoeg de hele plaat niet meer losliet, had ik voor dit album heel wat meer luisterbeurten nodig. In de auto, of 's avonds in alle rust en onder m'n koptelefoon. Maar vooral veel tijdens het hardlopen - voor mij het ultieme om van muziek te genieten. Ik heb uitgebreid de tijd genomen om mijn balans te kunnen opmaken.

Het vorige album heb ik eigenlijk nog niet eens zo lang geleden ontdekt - en net als meerderen hier is Anathema de reden waarom ik überhaupt op Antimatter uitgekomen ben. Het repertoire spreekt mij meer dan aan. Dit is wel my cup of tea.
Ook daarom keek ik bijzonder uit naar deze release. De eerste pre-listen"Paranova" vond ik meer dan aangenaam en bemoedigend. De Depeche Mode tone droppers vond ik erg geslaagd in het nummer. Nog steeds trouwens. De 2e pre-listen "Uniformed & Black" vind ik ietwat te upbeat en maakte me wat minder enthousiast. Misschien daardoor ook sceptisch begonnen aan deze plaat, maar goed de lat lag/ligt hoog wat mij betreft. Zoals Nieuwstad, hierboven, moet constateren dat na meerdere luisterbeurten het voor hem niet "de goede kant opvalt" doet het dat voor mij wel.
Dit is overall een goede plaat. Sterke songs qua structuur en originaliteit wisselen elkaar af, af en toe onderbroken door tracks die mij minder intrigeren, maar het slaat door naar de juiste kant van de balans.
Ik vind Moss beter zingen als op de vorige plaat. Daar staat tegenover dat ik het wervelende gitaarspel van Danny Cavangh mis en graag ook hier had gehoord...maar dat is misschien niet helemaal fair en meer wishful thinking. Ook zet ik hier en daar wat vraagtekens bij de productie, soms wat too far fetched en doet i.m.o. afbreuk aan de authenticiteit van de song(s).

Ik strooi sowieso niet met al te hoge cijfers - 5 * heb ik volgens mij nog helemaal niet vergeven. Dit is niet het beste album van deze band, maar wel een heule goeie. Voor nu 3 en 1/2 *

rafke pafke schreef:

Klopt. Het maakt geen ene ... uit in welk hokje je muziek stopt. Voor mij is het niet meer of minder een manier om muziekstijlen en soorten te ordenen. Ik ben door de discussie overigens wel benieuwd geworden naar het oudere werk van deze band. Ik ben nog niet verder gekomen dan Leaving Eden en deze Fear of a Unique Identity. Terug in de tijd derhalve.

avatar van Thin Air!
Ik probeer al 1,5 week te speciale uitgave CD te kopen van Antimatter via de site. De belofte op de website is dat er binnen 1 dag gereageerd wordt. Na 1,5 week krijg ik eindelijk antwoord van Mick Moss dat hij reizende is en niet weet wanneer hij de orders kan verwerken.
Volgens mij is hij op wereldreis en al z'n geld van de CD aan het opmaken

Thin Air! schreef:
Volgens mij is hij op wereldreis en al z'n geld van de CD aan het opmaken

Wat een leven heeft zo'n rockmuzikant toch Stiekem ben ik jaloers. Schijt aan alles. Die cd komt er wel. Top van Antimatter. Eind april in wereldstad Helliemond. Live.

avatar van JohnnyVergerFan
Heb inmiddels x tig kilomer meer op de teller staan - deze plaat groeit nog steeds. Ik gooi dr een halve * bij. 4 solid stars for me.