Clan of Xymox - Clan of Xymox (1985)

Label: 4AD

1. A Day (6:43)
  2. No Words (4:29)
  3. Stumble and Fall (5:07)
  4. Cry in the Wind (5:18)
  5. Stranger (7:44)
  6. Equal Ways (5:47)
  7. 7th Time (4:40)
  8. No Human Can Drown (3:29)
  9. Muscoviet Musquito * (4:05)
  10. Stranger [Remix] * (5:23)
  11. A Day [Remix] * (9:13)
Clan of Xymox heeft ON Nederlands goede albums gemaakt.
Ook ik werd getroffen door hun debuutalbum. Ze hadden vooral in Engeland destijds veel succes.
Heerlijke muziek van een groep, die ondankshun muziek enigszins op andere groepen lijkt toch een eigen stijl hanteert

avatar van E-Clect-Eddy
Stomtoevallig vannacht weer eens op deze gestuit, en zag dat mijn 3,5* een veel te lage waardering was / is voor wat ik hoor. Kan deze zo in een rijtje zetten met Faith / Pornography van The Cure ook als Clan of Xymox meer Synthpop invloeden heeft. Overweeg daarom om deze zelfs met 4,5* te waarderen.

Vandaag dan maar een weemoedige dag, wordt volgens mij ook wel opgewekt door de inhoud / stijl van de nummers.

E-Clect-Eddy schreef:

Vandaag dan maar een weemoedige dag, wordt volgens mij ook wel opgewerkt door de inhoud / stijl van de nummers.

Samen met Medusa is dit album, ondanks de duidelijke datering, nog steeds draaibaar. Dit boek http://pitchfork.com/features/paper-trail/9281-facing-the-other-way-the-story-of-4ad/ besteedt aardig wat pagina's aan Clan of Xymox, samen met Richenel - surprise, surprise - een van de weinige NL acts die ooit voor 4AD wat opnamen.

Zag de band paar jaar geleden als slot-act van een van de eerste edities van Summer Darkness, maar moest toen - helaas - constateren dat de band voor mij aan aantrekkelijkheid heeft verloren: klonk gewoon te mechanistisch en repetitief voor mijn smaak. Niet zo onbegrijpelijk als belangrijke mensen als Anka Wolbert en Pieter Nooten er niet meer bij zijn. De laatste is wel in de muziek gebleven, maakte kort na zijn vertrek bij Clan of Xymox Pieter Nooten & Michael Brook - Sleeps with the Fishes (1987) en ging toen meer richting ambient; bijv Pieter Nooten - Surround Us (2012) - da's meer in mijn straatje dan Xymox, these days

avatar van adri1982
Ik leerde voor het eerst een nummer van deze new-wave band kennen, toen ik met mijn jongste broer bij mijn oudere broer en een aantal vrienden van hem op bezoek was, ergens begin 2004. Het nummer heette 'A Day', en vond ik destijds vreemd klinken. Ik was die muziek destijds niet gewend, want ik luisterde toen als 21-jarige hoofdzakelijk nog steeds naar hitparademuziek.

Maar onlangs was ik na het spelen van een muziekquiz in Eindhoven (met o.a. DjFrankie in de Effenaar) weer eens bij mijn oudere broer op visite. Hij draaide 'A Day' weer eens, en ik herkende het nummer gelijk. Ik vond het zo mooi klinken, dat ik het weer ben gaan luisteren, en DjFrankie raadde mij ook aan om o.a. 'Stranger' te gaan luisteren. 'Stranger' heb ik inmiddels ook meerdere keren gehoord, en ik moet zeggen dat het een prachtig nummer vind.

Het nodigt mij uit om eerdaags dit gehele album te gaan luisteren.

avatar van WesleyX16
Ik heb dit album bij een vriend van toen leren kennen. Hij was precies een jaar jonger dan ik en was een Cure fan. Dat was geloof ik al in 85. De volgende album kwam een half jaar later uit en ik heb hem toen zonder te beluisteren gekocht. Deze had ik eerst een kopietje van de Centrale Discotheek. Tegenwoordig heb ik van Clan Of Xymox bijna alle CD's.

Als je 32 jaar na het debuutalbum nog een recensie krijgt dan weet je dat je iets goeds hebt gedaan. En dat heeft Clan of Xymox, natuurlijk samen met 4AD en John Fryer. Een prachtig album, één en al inspiratie en ambitie, werkelijk een van de allermooiste en indrukwekkenste albums ooit van Nederlandse bodem (sort of, want opgenomen in Schotland, in NL konden en kunnen ze dit niet begrijpen).

Opvolger Medusa is mogelijk nog beter, maar mist tegelijk wat van de directe sound van dit debuut. Hierna kwamen zeker nog goede, maar minder magische albums zoals Twist of Shadows en Phoenix, en daarna was het echt afgelopen. De diepe put waar Xymox in de jaren '90 in terecht kwam is naar mijn smaak daarna nooit echt ontstegen; jaar na jaar worden herhalingsoefeningen uitgebracht waarin de bloedeloze darkwave tot grote diepten afdaalt. Vast oprecht bedoeld maar hou daar aub. mee op. Clan of Xymox was een magische combinatie van haar leden van toen; Ronny alleen... Tja.

avatar van Jean-Maurice
Mark Boon schreef:

Helemaal mee eens.

platenzaak Wil'm
Bijzonder. Pieter Nooten was in die tijd 6 jaar lang de verkering van mijn zus. Toen het uit raakte heeft hij Cry in the wind voor haar geschreven, dat geeft het mooie (Clan of) Xymox voor mij nog een extra diepe lading, prachtige intense darkwave plaat en voor mij inderdaad één van de mooiste platen van Nederlandse bodem ook.
7Th time kon ik destijds nooit zo waarderen, nu één van de mooiste parels op dit prachtige debuut.
Ik was een disco kid in die tijd, compleet met mijn eigen drive in show, maar deze plaat heeft me de prachtige kant van alternatieve muziek op gestuurd, voor eeuwig dankbaar hiervoor.