Cocteau Twins - Milk & Kisses (1996)

Label: Fontana

5. Calfskin Smack (4:58)
  6. Rilkean Heart (4:02)
  7. Ups (3:34)
  8. Eperdu (4:38)
  9. Treasure Hiding (4:54)
  10. Seekers Who Are Lovers (4:46)
  11. Tishbite [Single Version] * (3:12)
  12. Primitive Heart * (4:06)
  13. Flock of Soul * (3:35)
  14. Smile * (4:25)
  15. Alice * (4:26)
  16. Tranquil Eye * (3:52)
avatar van titan
titan (crew)
Helaas het laatste album van de Cocteau twins. Vooral de nummers waarin het trio iets speciaals doet (de draaiorgeldeunen in Half-gifts of de Morriconetouch in Seekers who are lovers) zijn erg geslaagd. Nu maar hopen dat die al lang beloofde solo-cd van Elisabeth Fraser gauw uitkomt. 4*

avatar van Sanvean
Weer een fraaie plaat van de Cocteau Twins, met iets minder toegankelijk klinkende songs dan bijvoorbeeld in Heaven or Las Vegas, zo lijkt het.
Wel met Serpentskirt en Half-Gifts, twee rasechte prachtpareltjes en twee van de mooiere songs van deze band.

Prima plaatje dus weer. En laat dat solo-werk maar snel komen inderdaad.

avatar van grovonion
zo stel ik me de muziek voor die walvissen zouden maken mochten ze instrumenten kunnen bespelen...

BBC Seekers Who Are Lovers

Seekers Who Are Lovers heeft een magistrale live-uitvoering gekregen tijdens een BBC-optreden. Zo had de albumuitvoering ook moeten klinken.

avatar van Saldek
Wat is dat met de Cocteau twins? Jemig, zelfs deze, die ik als enige onder een genadeloze laag stof liet verpauperen had ik vandaag toch maar eens uit de kast gehaald. ,,Waarom gedraag ik mezelf toch zo masochistisch?", dacht ik nog bij mezelf. Maar ik zette door en gooide 'm imme cd-speler. En het zal wel met stemming te maken hebben ofzo, ik weet het niet. Maar dit album blijkt ook gewoon weergaloos mooi te zijn! Misschien is het 't scherpere gitaargeluid, ik weet het niet. Hoe dan ook is dit gewoon weer een prachtig charismatisch CT-werkje. Vette vier sterrekes!

avatar van vin13
Ze zijn niet gestopt maar treden op onder de naam Cocktail Trio, voor al uw feesten en partijen.

avatar van UK-Choonz
Mooi gitaarwerk gebruikt deze groep. Zeker de eerste tracks. Verderop zakt de boel wat in helaas.

Heerlijke stem die Liz Fraser.

MILK & KISSES 1996

De laatste plaat van het Schotse Cocteau Twins
schenkt het lichtvoetige, meer poppy werk van de voorganger Four-Calender Café
meer diepte doordat het opnieuw durft grijpen naar het meer donkere gitaarwerk.

De opener en tweede single Violaine zet meteen de toon.
Guthries gitaarwaaiers zijn krachtiger van aanslag en bevatten zo weer wat venijn.
Milk & Kisses lijkt op die manier het logische vervolg op Heaven or Las Vegas (1990).

Toch is hun laatste album donkerder van kleur.
Serpentskirt grijpt zelfs terug naar het gothic geluid uit de oerdagen.
Maar de engelachtige vocalen van Fraser houden ons in 1996.

In zekere zin is Milk & Kisses een dubieus product.
De Twins doen waar ze goed in zijn: hun eigen unieke geluid etaleren in tien songs.
Voor de fans luistert deze plaat erg lekker weg, voor de liefhebber echoot de plaat
misschien te vaak naar het verre verleden, naar een zeker déja entendu.

Gelukkig schrikt de eerste single Tishbite ons tijdig wakker.
Net als Iceblink Luck (1990) of Bluebeard (1993) een radiovriendelijk pareltje.
Dit keer met een naar Cocteau Twins maatstaven verfrissend orgeltje.

Heel wat CT nummers zijn in wezen mid tempo droompop melodieën.
Daar grossiert Milk & Kisses wel iets te gemakzuchtig in, zal blijken.

Half-Gifts doet de witte werelden van Victorialand (1986) nog eens heropleven.
Allemaal heel mooi natuurlijk ook al neigt de muziek meer dan ooit naar luisterbehang.
Liz blijft iets te lang in hoge stemregisters dwalen om je overtuigend bij de hand te nemen.

De eerste plaatkant eindigt met een would-be single.
Calfskin Smack is opgebouwd uit alle mogelijke CT clichees.
De fan in mij is niet onder de indruk, het slechtste nummer van de plaat.

Rilkean Heart is beter, loopt over van tederheid.
Ik hou van het nadrukkelijke gitaarwerk in deze albumtrack.
Op deze manier zweeft het nummer wat minder vrijblijvend door de huiskamer.

Ups doet vocaal wat denken aan Blue Bell Knoll (1988).
Op dat album durfde Fraser ook al eens raspen met de letter R.
Ze dartelt van hoog naar laag, maar ik vind het er op Ups een beetje over.

Eperdu neigt instrumentaal wat naar het werk van This Mortal Coil.
Niet moeilijk als je weet dat Simon Raymonde een drijvende kracht achter dit project was.
Ik vind het omwille van het avontuurlijkere arrangement één van de betere nummers.
Een verademing op een plaat die iets te eenzijdig op safe dreigt te spelen.

Treasure Hiding (zou de titel een knipoog naar mijn favoriete Twins album zijn?)
lost de verwachtingen slechts ten dele in. Ik hoor eerder referenties naar The Moon and the Melodies,
het project dat de drie Twins samen met Harold Budd vorm gaven tussen Victorialand en Blue Bell Knoll.
Een erg atmosferisch nummer dat gelukkig wel overeind blijft.

En dan eindigt deze plaat zowaar op één van de allermooiste Cocteau Twins songs.
Seekers Who Are Lovers kan ik niet anders dan beschrijven als een orgastische luisterclimax.
Een Van Goghiaanse nachtelijke hemel bezaaid met geel sterrenlicht.

Het nummer doet mij dit album in één klap vier sterren geven.
Een veel te gevleide beoordeling, want bijna de helft van de songs zijn matig tot zwak.
Het zijn de drie eerste en de drie laatste nummers die het echte verschil maken.

Van beide singles verschenen telkens twee exemplaren,
waardoor het aantal bonustracks uit deze sessies aardig aandikt.
Ik geef slechts de titels: Round, An Elan, Primitive Heart, Flock of Soul (Tishbite)
en Smile, Tranquil Eye, Circling Girl en Alice (allen afkomstig van Violaine).

avatar van GrafGantz
titan schreef:
Helaas het laatste album van de Cocteau twins. Nu maar hopen dat die al lang beloofde solo-cd van Elisabeth Fraser gauw uitkomt.

Aldus Robert iets meer dan 10 jaar geleden

Mooie RSD uitgave op wit vinyl met een tweede album erbij met extra tracks. Altijd de moeite waard dit soort releases.

aERodynamIC schreef:

Niet om opnieuw de PPdV uit te hangen - pisseur professionel de vinaigre - maar ook hier hebben, net als bij 't Café, wat merkwaardige flupselingen plaatsgevonden: ep's Violaine en Tishbite verschenen beide in twee versies (op 2 verschillende cd's), waarbij op v1 en v2 alleen het titelnummer identiek was en de andere 2 tracks (van 3) andere. In totaal had je dan 10 verschillende nummers op 2 * 2 cd's, omdat Violaine al op de lp staat, kom je dus nu eigenlijk 3 nummers tekort voor een mooi compleet geheel - de ruimte was er absoluut op de schijf
Wel goed dat hel album eindelijk opnieuw op vinyl te verkrijgen is, na ruim 20 jaar!

A propos nieuw werk van Liz Fraser: in 2014 nog eens gelezen dat het album al klaar was, maar dat het aan Liz lag. Zij was onlangs nog te horen in een aantal tracks van de BBC-serie The Living and the Dead, onmiskenbaar ...

avatar van dazzler
Bonustracks van de recente vinyl release toegevoegd.

Ontbrekend materiaal uit dezelfde sessies.

- Round
- An Elan

beide afkomstig van de tweede CD single van Tishbite.

- Circling Girls

afkomstig van de tweede CD single van Violaine.

Inderdaad jammer dat het plaatje niet helemaal compleet is.

Helaas een exemplaar in bezit die niet in orde is. Moet terug en omdat het limited is niet om te ruilen. Dus dan ergens anders bestellen en meer betalen helaas. Begreep dat iemand anders ook wat last had op dezelfde plek (Kant B nummer 3 aan het einde: bij mij blijft het nummer daar hangen, bij die andere persoon wat harde tikken).

Jammer.... nu dus wat meer moeten betalen en hopen dat dat exemplaar wel beter is.

avatar van rockbitch
Eindelijk dit album op vinyl door RSD 2017. Wat een prachtig album vind ik dit, en het wordt steeds mooier naarmate je het vaker draait. Ik vind maar 1 klein nadeeltje aan dit album, en dat is dat Fraser idd iets te lang de hogere tonen gebruikt. Iets minder en hij had 5 sterren gekregen. Nu 4,5

rockbitch schreef:

Heb jij wel een goed exemplaar? Bijna alle exemplaren hebben een misprint op kant B (3e nummer). Ik heb de mijne zelfs teruggestuurd en voor meer opnieuw besteld met nu wel de angst dat het wederom fout gaat. Veel mensen hebben daar een paar harde tikken, bij mij bleef ie zelfs hangen (hadden ook meer mensen last van). Erg slordig voor dit soort dure releases trouwens. Snel willen cashen door platenmaatschappijen heet dat.

edit: nieuw exemplaar heeft hetzelfde probleem op dezelfde plek. Dan maar geen Milk & Kisses in de verzameling helaas.

rockbitch schreef:

Op cd was het album gewoon steeds leverbaar en als je dan bij beluistering je ogen dicht doet ...
Maar ik snap het wel; aantal jaren geleden dit album via Discogs gekocht en het aangetekend laten opsturen

Opvallend is dat ik je ervaring tav die hoge tonen niet kan delen. Liz is van origine een sopraan en dat hoor je ook als je haar in interviews hoort praten. De hele hoge tonen in Seekers - zeg maar de achtergrond - worden trouwens door een Japanse sopraan gezongen, van wie ik de naam even kwijt ben. Op de versie van de BBC Sessions hoor je die stem/klanken ook niet.

Op YouTube staat een aardige beschrijving/analyse van haar stem en daarin wordt ook gezegd dat Liz - om haar stem te sparen - gaandeweg juist steeds minder het hoge register gebruikte. Bij Callas, een sopraan, kun je bij latere opnames heel goed horen dat haar stem 'terugliep' en zij de heel hoge noten niet meer kon halen. Om die reden je stem willen sparen klinkt dan vrij aannemelijk.

Als je die clip laat doorlopen, hoor je aansluitend een radio-interview met Liz Fraser.

The Vocal Range Of Elizabeth Fraser - YouTube

Mjuman schreef:

Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Kan je een bron linken?
Op de CD staat dat alles uitgevoerd werd door het ons bekende trio.

dazzler schreef:

Dat is de eerste keer dat ik hiervan hoor. Kan je een bron linken?
Op de CD staat dat alles uitgevoerd werd door het ons bekende trio.

Dit zal niet de eerste keer zijn dat (soms uiterst relevante) metadata ontbreken.

Vond namelijk dat die tweede stem een heel andere klankkleur had, warmer; heb er daarom met meerdere CT-fans over gesproken en op gegeven moment vertelde iemand me dat het Faye Wong was, al is zulks nooit officieel bevestigd. Live is het nummer nooit met die tweede stem uitgevoerd en dat zou - als het Liz eigen stem was geweest, bijv op tape - een (juridisch) fluitje van een cent zijn geweest (qua rechten welteverstaan, uitvoerend en rechthebbend).
Hier vind je meer voorbeelden van hun samenwerking - luister zelf:

Cocteau Twins Know Who You Are At Every Age [Faye Wong. Chinese Version] - YouTube
The Cocteau Twins/Faye Wong - rare collaboration - "The Amusement Park" - YouTube

avatar van rockbitch
aERodynamIC schreef:

Wat jammer dat jij een verkeerd exemplaar hebt. Mijn album gelukkig geen problemen ?

rockbitch schreef:

Wrijf het er nog eens lekker in

Ik lees dat heel veel mensen dit probleem hebben (blijft hangen) of drie heel harde tikken.

Er zijn her en der nog wel exemplaren te koop tegen aanvaardbare prijzen, maar ik blijf niet aan de gang. Daar maar niet compleet op vinyl.

avatar van Mjuman
Natuurlijk wel vreemd die gang van zaken: als een persmatrijs (moeder) een foutje vertoont, zullen alle zonen (lp's) van die(zelfde) moeder dat foutje vertonen. Tenzij natuurlijk door meerdere perserijen in Europa lp's zijn aangeleverd. Maar in Haarlem staat de grootste van heel Europa

Dat is o.m. "home of MoV" - en met M.o.V-persingen heb ik wisselende ervaringen. Originele lp's zijn kostbaar, maar what if die M.o.V of RSD-persingen niet voldoen? Dan is 'goedkoop' nog steeds duurkoop

Geen idee trouwens of de op Discogs aangeboden exemplaren beter zijn ...

avatar van Premonition
Raymonde, Fraser and Guthrie waren niet geïnformeerd over deze releases (naast Milk and Kisses ook Four Calender Café) en zien er waarschijnlijk ook geen cent van op hun bankrekening. Gewoon negeren dus, zeker als als er fouten in de persing zitten.

avatar van Premonition
Nog even over het album, ik vind dit het lastigste album van CT om te beoordelen. Soms valt het kwartje en meestal niet. Ik heb er meer een haat dan liefde verhouding mee. Wel staat hier het mooiste CT-nummer op, die ze gemaakt hebben, Seekers Who Are Lovers.Vooral in de BBC-sessions uitvoering, onwaarschijnlijk fraai en emotioneel gezongen en de gitaarmuur klinkt net zo fraai.

Premonition schreef:

Ik heb hetzelfde gevoel bij de voorganger Four Calender Cafe, maar minder bij dit album.

Premonition schreef:

Als je speesjaal voor dit soort albums een kwartje hebt bewaard, ben je een doorgewinterde OW'er en heb je het voordeel van de twijfel.

Omdat dit nou eenmaal hun zwanenzang is, sla ik 'em hoger aan dan 't cafe alhoewel ik ook daar regelmatig vertoef. Beide vind ik beter dan die cocktailbarplaat die niet bij naam genoemd wordt. Weet trouwens zeker dat de twins onderling ook een haat-liefdeverhouding hadden.

Het onbevredigende is dat Guthrie is staat is geweest om over het verleden heen te stappen - getuige zijn medewerking aan Facing the Other Way (boek van Martin Aston) - terwijl Fraser dat nog steeds niet kan of wil doen; net zoals nog steeds op haar eigen materiaal blijft zitten, terwijl er voldoende materiaal voor een album is. Dan vraag je je - zonder disrespect voor de artieste im Frage - onwillekeurig af wat de waarde is van zo'n bijzonder talent als je er zo beperkt mee in de openbaarheid treedt.

avatar van Premonition
Mjuman, des te opmerkelijker dat ze allen wel aanwezig waren bij de uitreiking van de oeuvre prijs bij de Q Awards in 2008.

Premonition schreef:

Het mysterie, voorzover daar sprake kan zijn, zal Liz zelf zijn:

In 2000 kwam op Blanco y Negro (oa EBTG) uit: elizabeth fraser - underwater - YouTube

In 2005 was Liz nog verantwoordelijk voor het afblazen van het reünieconcert tijdens Coachella (30 april) COCTEAU TWINS PULL COACHELLA COMEBACK - NME

In 2009 kwam Elizabeth Fraser - Moses (HIGH QUALITY pre YouTube High Quality Era) - YouTube uit - er schijnt al jaren aardig wat werk opgenomen te zijn en gereed voor release, maar ...

In aug 2012 - Antony Hegarty is curator - treedt ze op tijdens Meltdown (Londen).

Aston heeft voor zijn boek uitgebreid gesproken met allerlei mensen (ook Robin en Ivo), maar met Liz is het nooit gelukt. Ze hield de boot af, tot frustatie van Aston. Geen behoefte, alles ''under control" willen hebben, perfectionisme fed up with the music business - zeg het maar?

avatar van frolunda
Best nog een aardig en vooral mooi album van de Cocteau twins maar het niveau van de eerste drie albums en de E.P.'s daar omheen wordt hier toch niet meer gehaald.De kracht van de band,de wonderschone vocalen van Liz Fraser en de gitaarwaaiers vol echo en galm blijven weliswaar aanwezig maar het zoetsappige middenstuk van Milk & Kisses zorgt toch voor een lichte domper.
Gelukkig heeft de band de beste nummers voor het laatst bewaard met het prachtige Treasure Hiding (wat blijft die uit meerdere lagen bestaande zang toch wonderschoon) en het zelfs nog betere Seekers Who Are Lovers zodat de totaalscore toch nog redelijk positief uitvalt.
De plaat heeft dan misschien niet meer de impact van het oudere werk maar een dikke voldoende is hier toch wel op zijn plaats.
Erg jammer dat het hiermee afgelopen was want het was een volstrekt unieke band.

frolunda schreef:

Absoluut. Wat mij de laatste weken opvalt is, dat Robin Guthrie, die normaal gesproken zeer actief is op social media, al 2 jaar lang geen enkele bericht heeft gepost en ook zijn laatste interview dateert van 2 jaar terug en ook zijn laatste muziekalbum is van 2 jaar terug. Curieus...

Wat blijft dit toch een heerlijke CD om bij weg te dromen.. met die eeuwige zweem van melancholie zo kenmerkend voor deze band.

avatar van Jean Rene
Ik ken dit album al vanaf toen het uitkwam in 1996 en ik heb ze toen ook live in Paradiso gezien.
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ik Ups het beste nummer vind.

Jean Rene schreef:
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen dat ik Ups het beste nummer vind.

avatar van Jean Rene
Mede namens Premonition zou ik je met klem willen vragen dit te heroverwegen, en wel hierom: Cocteau Twins - Seekers Who Are Lovers (Live BBC) - YouTube [/quote]

Ja, inderdaad heel mooi !
Maar "Ups" blijft mijn favoriet. Vergelijk dit met het zeer zeer sombere GARLANDS.
De overeenkomst is de vage dromerige sfeer:
"Ups" klinkt alsof je in een grote ronddraaiende carrousel zit met op en neer bewegende paarden,
of in een zweefmolen, op een moment dat je helemaal blij en gelukkig bent..