Jan Akkerman & Kaz Lux - Eli (1976)

Jazz / Rock
Label: ATCO

1. Eli (4:25)
  2. Guardian Angel (4:55)
  3. Tranquillizer (4:16)
  4. Can't Fake a Good Time (5:21)
  5. There He Still Goes (3:44)
  6. Strindberg (3:08)
  7. Wings of Strings (3:18)
  8. Naked Actress (5:44)
  9. Fairytale (3:45)
avatar van Breedbek
Het instrumentaaltje Tranquillizer klonk op een radio. Hee dacht ik. Eli!
Ik moest de lp dus wel even opzoeken.
Lang niet gehoord Jan 's fraaie klank-accoorden in samenspel met die ritmebox direct na Eli 's inleiding.
Daarna die sissend en pompende band en de freakende Kaz in Can't Fake A Good Time.
There He Still Goes besluit bij mij vaak de luisterbeurt, terwijl Naked Actress juist dat andere nummer is met de verhalende Lux naast ritmebox en Akkerman 's gitaar door een lesliebox.

avatar van DeWP
Echt waar, dit album van Jan Akkerman en Kaz Lux veranderde mijn hele kijk op de Nederlandse popmuziek. Wat een origineel album, prachtig concept! Blijft bijzonder om naar te luisteren. Met Kaz Lux ging het daarna overigens alleen maar slechter... terwijl Jan zich bleef ontwikkelen (in bescheide mate, maar toch)
Dit album is in ieder geval een aanrader!

Tranquilizer. 't Oude Pothuys, Utrecht, 2009. De ultieme versie?

avatar van Barney Rubble
Geweldige plaat van Jan Akkerman samen met zanger Kaz Lux. Jazzfunk met strakke ritmes en klanken die aan progrock grenzen. Het gitaarspel is uiteraard erg sterk. Lievelingsnummers zijn Can't Fake a Good Time en Wings of Strings.

Ik kocht "The complete Jan Akkerman" - waar dit album inzit- als een impulsaankoop, maar die boxset toont steeds nadrukkelijker dat er met mijn koopimpulsen weinig mis is.

Wat een prachtige plaat. Mooie opbouw van nummers. Voor mij een hoog proggehalte

klopt toen vond ik zijn gitaargeluid veel beter dan tegenwoordig.