Laurie Spiegel - The Expanding Universe (1980)

Electronic
Label: Philo

1. Patchwork (9:46)
  2. Old Wave (6:53)
  3. Pentachrome (7:18)
  4. A Folk Study * (2:03)
  5. Drums * (7:09)
  6. Appalachian Grove I * (5:23)
  7. Appalachian Grove II * (7:56)
  8. Appalachian Grove III * (3:14)
  9. The Expanding Universe (28:28)
  10. East River Dawn * (14:16)
  11. The Unquestioned Answer * (6:30)
  12. The Orient Express * (10:02)
  13. Clockworks * (5:22)
  14. Dirge Part I * (2:20)
  15. Dirge Part II * (2:31)
  16. Music for Dance Part I * (8:37)
  17. Music for Dance Part II * (6:20)
  18. Kepler's Harmony of the Worlds * (10:40)
  19. Wandering in Our Times * (11:40)
avatar van WeztSide
Dit is een heruitgave met uitbreidingen van The Expanding Universe uit 1980. Hier een lovende review van Pitchfork. Hele aparte muziek dit, niet zozeer heel mooi als wel fascinerend dat dit soort muziek gemaakt werd eind jaren 70.

avatar van John Doe
Heel apart vind ik het niet. Het is analoog dronerig improvisatorisch overkomend synthwerk. Rustgevend wat mij betreft. Duidelijk met een mooie staat van geest gemaakt. In die tijd waren er inderdaad nog niet zoveel artiesten vol op toegespitst. Leuk dat een nummer van deze artiest op 'the golden record' staat ook, die in een ruimtesonde gestopt werd in 1977. Vorig jaar ook een track van deze artiest in de film The Hunger Games gekomen zag ik. Ik vind dit niet geniaal, voor de tijd misschien wel. Maar een fijn rustig album. Leuk in playlists met muziek van bijvoorbeeld Raymond Scott of ambient platen van Brian Eno (bijv. Discreet Music, Thursday Afternoon)..

Ik heb ook wat gehoord van haar uit de jaren '70 wat best op enkele donkere tracks van Selected Ambient Works II lijkte of de scene met de monoliet in A Space Odyssey 2001, zeker indrukwekkend.

avatar van schizodeclown
Ik zocht een poosje naar een vergelijkbare artiest als Tangerine Dream, die in dezelfde sferen is/was, met een eigen gezicht, en deze album nu vind ik het beste oude electronic album die Tangerine Dream niet heeft gemaakt.
Ik laat me onderdompelen in wazige sferen, in een plek waarin de tijd stilstaat en vreemde vormen aannemen. Het is als kristal in de vorm van audiogolven, waar geluidseffecten worden afgevuurd.
Alsof ik zweef in een bizarre ruimte met spectaculaire lichten.
Een koninkrijk aan massieve waves en melodieën rijst op.
Ondanks zijn experimentele karakter is het een warm geheel, waarin ik in een staat van rust, kalmte en sereniteit ben beland.

2,5 uur droom en werkelijkheid verenigen zich, en ondanks die lange speelduur en lange nummers, voelt het niet als een episch avontuur, maar als een wazige droom, waardoor het alsnog als tripmuziek kan worden bestempelt.
Grenzen worden opgezocht die er eigenlijk niet zijn, en hoewel het scherpe vormen aanneemt proeft het toch verfijnd.

Een wonderbare elektronische landschap, een sonische feestmaal, een royaal vorst in electronic land,
meesterwerk van formaat. 5*

Iedereen die van elektronica / avant-garde muziek houd is dit werkelijk een must have in een prachtige limited 3 vinyl uitvoering verschenen dit jaar. Eerste re-issue voor de eindlijstjes.
Ga voor een van de eerste pioniers uit dit universum.