Soulwax - Much Against Everyone's Advice (1998)

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. Conversation Intercom (3:06)
  2. Saturday (3:11)
  3. When Logics Die (3:29)
  4. Much Against Everyone's Advice (2:48)
  5. Overweight Karate Kid (2:04)
  6. Proverbial Pants (4:27)
  7. The Salty Knowledge of Tears (2:42)
  8. Flying Without Wings (3:47)
  9. More Than This (4:19)
  10. Too Many DJ's (4:10)
  11. Temptingly Yours (2:34)
  12. My Cruel Joke (4:23)

met Tracy Bonham

13. Scream (3:39)
  14. Funny (4:35)
  15. Saturday (Morning After Thrill) * (3:10)
  16. Wouldn't It Be Good? [Live] * (3:15)
  17. Conversation Intercom [Live] * (2:30)
  18. Overweight Karate Kid [Live] * (2:31)
  19. Cut Some Slack [Live] * (5:10)
  20. Starfish & Coffee [Live] * (2:55)
  21. I Go to Sleep * (3:38)
  22. Conversation Intercom [Vocoder Intermix] * (3:54)
  23. Mike Rule Joe Cream Mix * (4:08)
Dat zal wel niet meer meer gebeuren, aangezien ze met hun latere muziek wereldwijd zijn doorgebroken. Na Night Versions hebben ze geen eigen werk meer uitgebracht volgens mij, althans, niet onder hun eigen naam. Ze hebben wel baanbrekende videoaudiomixen gemaakt over de Belgische popgeschiedenis, David Bowie, new beat, etc.

Dit is wel een aanrader:

Soulwax Belpop Canvas on Vimeo

Is hun hele geschiedenis, vanaf hun eerste optredens in de lokale kroeg tot wereldwijde populariteit. Ook leuk voor freakey, gaat ook over stoner rock e.d. in het begin.

avatar van freakey
Kijk, da's nog eens een tip waar je wat mee kunt... thx herman!!

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Ja super! Daar ga ik even voor zitten! Dank voor de tip!

avatar van james_cameron
Fijne, zeer aanstekelijke pop/ rock met electronische elementen uit België. Soulwax heeft een vrij uniek geluid (het heeft met terugwerkende kracht wel een beetje weg van Foo Fighters) en de band tovert met gemak sterke, compacte songs uit de hoge hoed die direct blijven hangen. Productioneel staat dit album ook nog steeds als een huis. Jammer dat de band na 2005 geen albums meer heeft gemaakt. Dit is overigens wel verreweg hun beste plaat.

avatar van Psychonaut78
Toen ik in '98 2 weken in het ziekenhuis lag was dit mijn soundtrack. Wat een topplaat. Dat is ook zo leuk van cd's, dat je het eerste nummer kan terugspoelen en dat er nog een hilarisch liedje voor het eerste nummer staat. Favorietje is My Cruel Joke met Tracy Bonham. Episch eind heeft dat nummer.

avatar van adri1982
Psychonaut78 schreef:
Ik heb zelf ook ooit twee weken in het ziekenhuis gelegen, maar dat was een jaar eerder, (nadat een val van mijn fiets onder een kleine viaduct, op 1 mei 1997 mij bijna fataal werd). Maar ook ik vind deze cd leuk (mooi zelfs), en heb als favoriet op dit album eveneens My Cruel Joke. Ik kan mij nog herinneren, dat dat nummer regelmatig op 3Fm werd gedraaid, in de tijd dat ik op de tv, het WK Voetbal van 1998 in Frankrijk volgde en de beruchte Doping-Tour de France, die werd gewonnen door Marco Pantani. ...

avatar van adri1982
Op zondag 18 Maart (2018) kwam ikaan dit album. Ik deed toen in een team mee aan een PopQuiz in Maastricht, en we werden daar 6e. De hoogst-geëindigde teams mochten een prijs uit gaan zoeken, en er lag nog heel wat op de tafel, toen ons team aan de beurt was. Ik zag dit album, Much Against Everyone's Advice liggen en nam deze mee.
Het bleek een hele goede keuze te zijn. Naast My Cruel Joke, met daarin een mooi klassiek stuk vioolwerk en ook zang van zangeres Tracy Bonham, staan er meerdere mooie nummers op het album. Zoals Conversation Intercom, die ik ook in 1998 regelmatig op 3FM heb gehoord, en de ballad When Logics Die. Proverbial Pants is een van de mooiste nummers op het album, door de viool en de zweverige melodieën erin. The Salty Knowledge of Tears en Flying Without Wings zijn ook mooie ballads, en daarnaast is Too Many DJ's een vette track, met mooie (electronische?) drumpartijen erin.
De track Much Against Everyone's Advicedie hier het meest gewaardeerd wordt, vind ik echter een van de minst goede nummers op dit album, maar die lijdt daar nauwelijks onder.

Cijfer 4,0*.

avatar van Frenz
Lekker album, geen schurende randjes, mss net ff te gepolijst, maar een smakelijk tussendoortje

avatar van Kimmyboy
Naar aanleiding van de twintigste verjaardag van de plaat heeft Studio Brussel een podcast opgenomen met Soulwax over het album

avatar van WoNa
Ronduit een geweldig album. Ik ga hem nog eens draaien deze week en dan besluit ik of het ***** mogen worden.

avatar van WoNa
Het heeft iets langer geduurd, maar het antwoord is ja. Destijds deed ik er drie jaar over om aan het album te wennen (en te kopen, meteen met een fraaie bonus cd). Dat proces verliep via twee cd singles. Wat zijn dat ook al weer? Als ik de plaat nu af en toe draai is het een groot feest van herkenning en nog steeds het ontdekken van weer een nieuw geluidje ergens in de mix. Echt een geweldige plaat. Misschien wel de beste ooit bij onze zuiderburen gemaakt. De manier waarop de band organische muziek en elektronica mixt is niet alleen goed gedaan, af en toe is het verbijsterend dat een mooie melodie mogelijk blijft. Continue scheert Soulwax langs de rand van diepe kloven en hoge toppen om perfect op het smalle pad te blijven. Iedere song heeft zijn eigen momenten en is op zijn manier raak. Kortom, een verdiende *****

blijft een beresterke plaat van deze landgenoten. Verveelt nooit. Favoriet is de titeltrack van de plaat.