Biohazard - Urban Discipline (1992)

Label: Roadrunner

1. Chamber Spins Three (3:42)
  2. Punishment (4:46)
  3. Shades of Grey (3:27)
  4. Business (4:05)
  5. Black and White and Red All Over (4:10)
  6. Man with a Promise (3:21)
  7. Disease (4:01)
  8. Urban Discipline (5:38)
  9. Loss (5:21)
  10. Wrong Side of the Tracks (3:37)
  11. Mistaken Identity (4:34)
  12. We're Only Gonna Die (From Our Own Arrogance) (2:19)
  13. Tears of Blood (4:53)
  14. Hold My Own (2:52)
avatar van Eddie
Deze plaat had ik vroeger op casette, ik weet niet waarom ik er toen zo gek p was, nu doet het me vrij weinig. Niet dat ik het slecht vind maar ik vind de muziek te simpel en de teksten spreken vind ik veel te eenvoudig, het kan me echt minder boeien. Ik heb ze een paar jaar terug life gezien en dat was wel erg lekker om te zien, maar deze plaat kan me niet meer echt boein, ik verlaag naar 2.5*

avatar van tomthumb
Biohazard is een band die live beter uit de verf komt, dus hebben ze dit album ook 'live' opgenomen, en ik denk dat daar de achilleshiel van dit album zit. Er staan genoeg goede, pakkende songs op, maar de productie is gewoon ruk, er zit geen power in. Wellicht kwam je er toendertijd nog mee weg.

avatar van Jeanicious
Nog steeds één van mijn favorieten. Er staat zoveel kwaliteit op dat ik de slechte productie vergeet. Ik vind de combinatie van echte harcore en het gitaarspel van ( ik dacht ) Bobby Hambel nog steeds tot de verbeelding spreken.

Joy
ik vind het eigenlijk een beetje overschatte band, die nummers zitten helemaal niet zo goed en strak in mekaar, en luister eens naar gitaarsoloos, dat steld weinig voor

spierballenmuziek,je kan bijven schreeuwen met ze allen,wat rappen, en dat 37 keer doen, maar daarmee red je het niet

het image/uiterlijk van de band zal wel eea hebben bijgedragen aan populariteit

zelf houd ik het op een nummertje of 5 wat boeiend is in hele ouvre, en das ook genoeg

avatar van Jeanicious

Waarschijnlijk is dit niet helemaal je straatje, maar met het oprechte Hardcore-geluid (met de energieke vocale wisselwerking tussen Evan Seinfeld en Billy Graziadei), de heavy-klanken (Bobby Hambel) en de lekkere beukende songs vind ik dit toch echt de beste van deze heren.

avatar van Milktoast
Geweldige plaat. Door deze band ging ik ook steeds meer metal luisteren. 4*

avatar van pjh1967
Inderdaad lekker vet album van deze NYC Hardcore helden. Met prima cover van Bad Religion's "We're Only Gonna Die (From Our Own Arrogance)". 4*

RobixXx
Ben hem onlangs weer gaan beluisteren, simpele (maar zeer zalige ) stoere oldskool hardcore

avatar van vaughan crash
Dit is een klassieker, hoewel ik er eigenlijk bijna niet meer naar luister.
Toch blijft het goed. Simpele muziek, ja, maar slecht nee, uiteindelijk gaat het erom of het goede. lekkere muziek is. En dat was het toen en is het nu ook nog, vind ik. Vanaf dit album werd het alleen maar minder.

avatar van discipline
Punishment en Wrong side of the tracks zijn echt geniale nummers die rest ken ik niet zo goed

avatar van knoltor
Toch wel één van de platen die indruk hebben gemaakt in mijn prille heavy muziek-leven. O.a. door deze ben ik serieus in harde muziek geïnteresseerd geraakt. En daar ben ik deze New Yorkse heren best dankbaar voor.

avatar van DargorDT
Na drie jaar deze maar weer eens boven water halen

Tijdens Business sijpelt wat Rage Against The Machine door. Zijn mensen het daarmee eens?

Ook voor mij is dit een klassieker, een van de eerste harde cd's die ik ooit hoorde. Niet toevallig in 1992, het jaar dat ik voor eerst naar metal ging luisteren.

avatar van milesdavisjr
In de periode dat dit album uitkwam was de hardcore scene in Nederland nog vol leven. En dan heb ik het niet over de rock variant. Joggingpakjes en Nikes waren niet aan mij besteed. Ik keek vol ontzag naar de beelden van Biohazard op Dynamo. Wat een beleving. De songs van dit album waren daar mede debet aan. Punishment, Shades of Grey, Black and White, Urban Discipline wat een groove, ik kan daar niet rustig bij blijven zitten. De opvolger was veel beter geproduceerd maar kwam achteraf ook minder spontaan over.

avatar van the crook
Live is/was Biohazard een zeer strakke en energieke band en de songs op dit album zijn ook dik in orde, alleen de productie van Urban Discipline is zo ondermaats dat dit de songs compleet de nek omdraait.

avatar van Tav74
Dit recenseren op de kwaliteit van gitaarsolo's, productie of technische perfectie slaat de plank wat mij betreft mis. Dit was een plaat met zoveel energie en agressie dat ik compleet weggeblazen werd toen ie uitkwam. Dat maakten ze live ook meer dan waar. Zette echt een nieuwe standaard, met die bril kom ik tot 4,5.
Voor mij blijft ie ook nu nog volledig overeind overigens, maar ik kan hier uiteraard niet onbevooroordeeld naar luisteren.

avatar van milesdavisjr
Tav74 schreef:

Live maakte de band dat zeker waar (Dynamo) maar je kunt toch niet ontkennen dat de productie van een album wel degelijk een groot onderdeel uitmaakt van het geheel. Juist op productioneel gebied is deze schijf uitermate zwak, de nummers blijven echter sterk.

avatar van Tav74
milesdavisjr schreef:

Ben ik het toch niet met je eens. Productie is inderdaad alles behalve perfect, maar in mijn ogen wel ontzettend effectief.

avatar van Harribo
Ben nu 46, was toen 18 toen hij uit kwam. en luister er heel soms nog naar.
De gitaren, de snelheid, de pakkende teksten, het album straalt een grote en energieke agressie uit.
Ja dat is positief.
Het swingt. Kan nu nog de meeste teksten mee... Laten we het maar "zingen" noemen...

avatar van Edwynn
Voor mij is Urban Discipline nog steeds de 'go to' plaat van Biohazard. De band volgde ik al een beetje vanaf het debuut en hun geflirt met hiphop liet mij het raam wat verder openzetten zodat de blik ook eens voorbij datgene ging waarnaar ik doorgaans keek.

Het debuut was wat dat betreft al heel aanstekelijk. Urban Discipline was net wat scherper en dynamischer. De productie is wat vlakjes maar aan de andere kant vond ik dat het hele dikke geluid van State Of The World Address toch weer wat minder passen bij de band. Jongens waren we toen. En ik merk dat ik in een aantal gevallen niet mee ben gegroeid met de teksten. 'Business' is wat dat betreft gewoon verschrikkelijk. Maar het doet niets af aan de energie die het getatoeëerde gezelschap hier teweeg bracht.