Neutral Milk Hotel - In the Aeroplane over the Sea (1998)

Folk / Rock
Label: Merge

1. The King of Carrot Flowers Pt. One (2:00)
  2. The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three (3:06)
  3. In the Aeroplane over the Sea (3:22)
  4. Two-Headed Boy (4:26)
  5. The Fool (1:53)
  6. Holland, 1945 (3:12)
  7. Communist Daughter (1:57)
  8. Oh Comely (8:18)
  9. Ghost (4:09)
  10. [Untitled] (2:16)
  11. Two-Headed Boy Pt. 2 (5:13)
avatar van gemaster
Album wordt beter en beter. Misschien dat ik het zelf eens in mijn vastgeroeste top 10 ga zetten. Maarja, wie moet er dan weer uit?

avatar van gemaster
Jawel dames en heren, dit meesterlijke album is mijn top 10 binnengedrongen. De teksten van het album zijn vaak onbegrijpelijk, maar ze zorgen er wel voor dat ik de meest rare beelden op mijn netvlies krijg. Voor de rest is dit misschien wel het meest intense album wat ik ooit heb gehoord. Ik kan er echt naar blijven luisteren.

Voorlopig blijft ie nog op 4,5* staan, maar er is een zeer grote kans dat het 5* wordt.

avatar van bloempje24
Ik vind er helemaal niets aan dit album! Heb een paar keer geprobeerd maar na een half uur ga ik steevast een andere plaat op zetten. Ik heb dit vaker gehad, bij bijvoorbeeld Ed Harcourt, Joseph Arthur, Arcade Fire maar daar had ik wat meer houvast aan bepaalde stukken. Hier heb ik nog steeds niet het gevoel dat het ooit iets voor mij kan worden.

Gezien de lovende kritieken overal lijkt het mij zonde om dit album nu al links te laten liggen.

Welk nummer van Neutral Milk Hotel kan mij langzaam inwerken? Ik wil het nog een kans geven...

Als je het album steeds na een half uur al uit zet dan mis je dus steevast het laatste nummer!! Luister die dan eens. Of beter nog, luister (actief, dus aandacht erbij houden en proberen de teksten te volgen) het album eens in z'n geheel. Mocht het je dan nog niks doen dan komen wij van een andere planeet.

avatar van bloempje24
Beck - Mutations, Damien Rice - O en Queen - Queen II komen er bij jou bekaaid af. Waarschijnlijk komen wij dus van een andere planeet.

Ik volg je raad wel op, bedankt!

avatar van SilverGun
bloempje24 schreef:
Klopt helemaal

Luister het titelnummer eens een paar keer met tussenpozen en met volle aandacht.

avatar van The Scientist
SilverGun schreef:

Daar ben ik nu helemaal verslaafd aan geraakt, draai het al een paar dagen zo'n 10x achter elkaar, en dat dan 4x per dag. Heerlijke stem, en lekkere sfeer... Wat wil je nog meer, 4,5*

avatar van Gajarigon
bloempje24 schreef:
Ik vind er helemaal niets aan dit album! Heb een paar keer geprobeerd maar na een half uur ga ik steevast een andere plaat op zetten. |

't Zelfde hier. De klassieke gitaarstukken klinken nog wel te doen, als de zanger gewoon zingt vind ik het ook allemaal nog best plezant, maar als hij dan zo luider gaat... aangenaam is anders. Soms heb ik zelfs de indruk dat 'ie vals zingt. En de 'distortion stukken' vind ik ronduit lelijk klinken.

't Is dat het eerste en het vierde nummer echt wel aangenaam zijn, anders zou ik hier nooit 2,5 aan geven.

avatar van gemaster
Het idee dat ie vals zingt? Man hij zingt zo vals als een kraai! Maar juist daardoor krijg ik kippenvel van de intensiteit die dit album uitstraalt.

avatar van Gajarigon
Ow zo had ik het nog niet bekeken.

avatar van Woody
Bijzondere plaat dit. Dit is de eerste plaat die ik echt puur heb gevonden via musicmeter. Zeker dankzij de hoge notering van bubbachups. (Bedankt daarvoor) Maar niet elk nummer kan mij volkomen bekoren. Titel nummer en het laatste nummer zijn werkelijk geniaal. maar het punk gehalte op bijvoorbeeld: The King of Carrot Flowers Pts. Two and Three vindt ik erg storend. Het begint nog goed met dat trompetje, maar na een minuut skip ik hem direct door naar het titel nummer en blehr ik die weer hard mee... voor mij daarom wel een 4.

avatar van VanDeGriend
0,5
Tijdens het kast opruimen, kwam ik deze weer even tegen. Zo maar weer even opgezet en tot de conclusie gekomen dat ik een halfje moet aanpassen.

avatar van mathias
Niet meer opzetten VanDeGriend, of er schiet niets meer van over

mijn favoriete album aller tijden ( tot nu toe, ben pas 17)

avatar van ZERO
Het titelnummer vind ik echt ontzettend goed! Lang geleden dat een nummer mij al zo snel wist te pakken. Ik had er helemaal niet veel luisterbeurten voor nodig...

Nu nog een aantal andere liedjes dl'en en als die ook meevallen, zal ik is dringend naar de platenwinkel moeten!

Edit: Holland, 1945

The band's got me on my knees!

Edit 2: Two-headed boy is ook prachtig, deze band boeit me...

Bij Pitchforkmedia hebben ze het trouwens echt wel hoog op met dit album! Het staat warempel op nr. 4 in de top 100 '90s albums! Voor Nevermind, voor The bends, voor noem maar op...!

avatar van Darkshines
Heel apart vind ik het. Maar zou het kunnen dat ik de verkeerde versies van de liedjes heb gedownload.
Het geluidskwaliteit is zo mager, vooral de zang is redelijk vals als hij hoog moet. Of het hoort zo???

avatar van VanDeGriend
Darkshines schreef:
vooral de zang is redelijk vals als hij hoog moet. Of het hoort zo???

Nee dat hoort niet zo maar velen hier vinden t mooi

0,5
Het spijt mij voor de vele liefhebbers, maar ik vind het helemaal niets.

robert1325 schreef:
mijn favoriete album aller tijden ( tot nu toe, ben pas 17)

Pas 17 en nu al goede smaak, ik zat toen nog in mijn Dire Straits jaren !!!!!
Dit is een van de beste rammelpop platen ooit gemaakt. Het mooie trompetnummer (The Fool) komt zo op mijn begravenis, ik zie ze al achter de kist lopen (over 60 jaar ofzo)
"Wat hielp opa van rare muziek, papa"

avatar van ZERO
De knoop is doorgehakt: dit album staat in mijn top 10! En wel op 8 om precies te zijn! Ik ben er echt weg van. Lang geleden dat een album zo insloeg als een bom! Elk nummer is gewoon raak. Als je dan nog enkele uitschieters hebt als 'In the aeroplane over the sea', 'Two-headed boy', 'Holland, 1945' en 'Oh, comely' dan moet je niet lang twijfelen! 5*

Wat een BAGGER is dit!

De zanger zingt zo ontiegelijk vals, de muziek stelt helemaal niks voor, willekeurig als wat en dan die uithalende teksten, pff:

I love you Jesus Christ
Jesus Christ I love you
Yes I do

Dit zuigt hard! Hoe durfden ze? Mijn favoriete albums zo hoog in hun top 10 zetten en dan deze troep nog hoger zetten?

...aldus toen.

Niet zo heel lang geleden piekte mijn wanhopige drang tot begrip weer eens noodlottig toen ik wat interessante users langsging. Zucht, daar gaat ie dan weer sinds een half jaar ofzo. En toen was het voorbij...Volgens mij moet ik iemand nu heel erg veel gaan bedanken voor het introduceren van The Cure aan mij. ´The Cure?´. Yeah, sinds het horen van het nummer Disintegration ben ik helemaal verslaafd geraakt aan muziek met doorknallende vocalen; precies wat hier gebeurt. ´Ah, zo.´.

Omdat ik het eigenlijk toch best vaak al had gehoord, vielen de bommen achter elkaar. Wat er knalde in me hoofd was een brei van sfeervolle, spannende en perfecte instrumentatie onder begeleiding van de intenste zanger uit mijn repertoire. Zo gek, 1 enkel afweermechanisme tegen bovenstaande lyrics was genoeg om zoveel betoverende lyrics te doen ontpoppen. Die vloeiende, uitgerekte manier van zingen daarvan vind ik zo goed; o.a. sfeerovergangen maken met uithalend janken

Deze BAGGER komt hoog te staan!

avatar van ZERO
Mooi verwoord, Leopold! Bij mij was het een beetje hetzelfde, hoewel ik mij nooit echt heb gestoord aan de stem van de zanger. Maar nu klinkt het ook allemaal wat minder rommelig dan toen ik het eerst luisterde.

Trouwens, Leopold, als elke gebruiker die dit album fantastisch vindt ook een top 10 zou maken, krijgt deze plaat misschien nog een waardige plaats in de top 250!

Slecht nieuws trouwens... Vorige week ben ik in de Fnac binnen geweest op zoek naar dit album. Het lag (zoals verwacht) niet in de rekken, dus ging ik vragen of ik het album kon bestellen. Ze zeiden echter dat de groep van platenlabel was veranderd ofzo, waardoor het niet zeker was of deze opnieuw uitgegeven zou worden?

vanson
Heb het album vorige week nog gekocht in de VS (bij Caiman, via Ebay), daar lijkt het dan dus wel volop verkrijgbaar te zijn.

Er is juist vorig jaar een heruitgave uitgekomen dus dat dit album niet goed meer leverbaar zou zijn lijkt mij stug. Waarschijnlijk waren ze bij FNAC niet helemaal goed geïnformeerd.

avatar van pauljojo
Ik ben erg nieuwsgierig geraakt naar dit album omdat het zo hoog in de top250 staat en inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat hij ook zeker in de top 50 hoort! Geweldig goed album, al na de eerste luisterbeurt 4*. Ik gok dat dit plaatje wel een groeiertje zal zijn, dus wie weet, binnenkort....

avatar van the viking
1,0
Voorlopig kom ik niet verder dan 2.5*,klinkt allemaal erg doorsnee !

Noem ze dan maar eens.

avatar van Ward
Ik kan me goed voorstellen dat iemand dit niet goed vindt, maar doorsnee? Daar kan ik echt niet inkomen.

avatar van the viking
1,0
Heb het album vanavond voor de eerste keer beluisterd,de openings track is veelbelovend maar daarna verzand het allemaal wat ! Vind het allemaal wat simpeltjes klinken,maar misschien draai ik nog wel bij in mijn mening !

avatar van starbright boy
In 1998 aan me voorbij gegaan, nu gaan luisteren dankzij MuMe. Eerste indruk: Jammer dat ik niet niet eerder gehoord heb.